Βιογραφική ανάλυση στην εκπαιδευτική έρευνα: Τεχνικές ανάδυσης της μικρο-ιστορίας της εκπαιδευτικής πολιτικής


Δημοσιευμένα: Νοε 25, 2015
Λέξεις-κλειδιά:
Bιογραφική ανάλυση κειμενικός λόγος κοινωνικά υποκείμενα εκπαιδευτική πολιτική
Evagelia Kalerante
Περίληψη
Στο άρθρο αυτό παρουσιάζουμε το θεωρητικό μοντέλο της βιογραφικής ανάλυσης με έμφαση στην τεχνική του λόγου στην εκτύλιξη γεγονότων και καταστάσεων που σχετίζονται με την καθημερινότητα των εκπαιδευτικών. Επικεντρωνόμαστε στην μετ-ερμηνεία των υποκειμένων-εκπαιδευτικών, ως χρηστών της εκπαιδευτικής νομοθεσίας και διαμεσολαβητών ανάμεσα στο Υπουργείο και στην εκάστοτε κυβέρνηση- που σχηματοποιούν και νομοθετούν αρχές και θέσεις για τη λειτουργία του σχολείου- και στην εκπαιδευτική κοινότητα και ευρύτερα την κοινωνία, που γίνεται αποδέκτης μιας προσδιορισμένης εκπαιδευτικής πολιτικής. Στη βιογραφική ανάλυση αξιοποιείται ο λόγος των υποκειμένων-εκπαιδευτικών, οι οποίοι μέσα από την ροή των αναμνήσεων εννοιολογούν και νοηματοδοτούν ρητές ή υπόρρητες στιγμές της εκπαιδευτικής τους σταδιοδρομίας που είναι ταυτόχρονα αποτύπωση της μικρο-ιστορίας της εκπαιδευτικής πολιτικής. Ο λόγος των υποκειμένων-εκπαιδευτικών μετ-ερμηνεύει πολιτικά δρώμενα, πολιτισμικά γεγονότα, εκπαιδευτικές καταστάσεις, αναδεικνύοντας την ίδια τη δυναμική της εκπαιδευτικής πολιτικής. Στ άρθρο μας συνδυαστικά παρουσιάζεται ο προφορικός λόγος των υποκειμένων-εκπαιδευτικών με τον κειμενικό τους λόγο σε προσωπικές σημειώσεις, ώστε η αφήγηση για γεγονότα του παρελθόντος να συγκριθεί με κειμενικές αναλύσεις τους στη διάρκεια εξέλιξης των εκπαιδευτικών γεγονότων. Με τη σύνθετη παρουσίασή τους τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας, σε συμπυκνωμένο χρόνο και χώρο διαμορφώνουν - με λειτουργικό αναστοχασμό που αναδομείται με θυμικούς όρους και έλλογη επεξεργασία- την παράλληλη βιο-εξέλιξή τους, σε μια δια-δραστική αφήγηση. Η αφήγηση και ο κειμενικός λόγος που αποτυπώνει τα προσωπικά βιώματα των υποκειμένων-εκπαιδευτικών συνεξετάζεται με αρχειακό υλικό των προς διερεύνηση περιόδων, ώστε τελικά να προσδιοριστεί η δομή και το περιεχόμενο της μικρο-ιστορίας της εκπαιδευτικής πολιτικής.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Evagelia Kalerante, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
Επίκουρη Καθηγήτρια Τμήμα Νηπιαγωγών
Αναφορές
Alexander, J.C. (2003). The meanings of social life: A cultural sociology. Oxford, UK: Oxford University Press.

Alheit, P. (1997). Η Αφηγηματική Συνέντευξη. Μια Εισαγωγή. Στο Σ. Παπαϊωάννου, P. Alheit & H. S. Olesen (Επιμ.), Κοινωνικός Μετασχηματισμός, Εκπαίδευση και Τοπική Κοινωνία (σσ. 135-145). Ρέθυμνο/Ανώγεια: Πανεπιστήμιο Κρήτης

Archer, M. S. (2003). Structure, agency and the internal conversation. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Besley, T., & Peters, M. (2007). Subjectivity and truth. New York, ΝΥ: Peter Lang Publishing.

Bhabha, H. (1994). The location of culture. London, UK: Routledge.

Bourdieu, P. (1999). Language and symbolic power. Cambridge, UK: Polity.

Chafe, W. (1970). Meaning and the structure of language. Chicago, IL: University of Chicago Press.

Clough, P., Goodley, D., Lawthom, R., & Moore, M. (2004). Researching life stories: Method, theory and analyses in a biographical age. New York, ΝΥ: Routledge.

Crow, D. (2010). Visible signs: An introduction to semiotics. West Sussex, UK: AVA Press Knapp.

Dex, S. (1992). Life and work history analyses: Qualitative and quantitative developments. New York, NY: Routledge.

Ellis, C. S., & Flaherty, M. G. (1992). Investigating subjectivity: Research onlLived experience. London, UK: Sage.

Erl, A. (2011). Memory in culture. London, UK: Palgrave Macmillan.

Erl, A., Nünning, A., & Young, S. B. (2010). A companion to cultural memory studies. Berlin, Germany: De Gruyter.

Fishman, J. A. (1972). The sociology of language. New York, ΝΥ: Newbury House Publishers.

Foucault, M. (1973). The order of things. An archaeology of the human sciences. New York, NY: Vintage Books.

Frisch, S. A., Harris, D. B., Kelly, S. Q., & Parker, D. C. W. (2012). Doing Archival Research in Political Science. London, UK: Cambria Press.

Galletta, A., & Cross, W. E. (2013). Mastering the semi-structured interview and beyond. New York, ΝΥ: New York University Press.

Gibbs, G. (2008). Analysing qualitative data. London, UK: Sage.

Goffman, E. (1959). The presentation of self in everyday life. New York, NY: Dell Publishing.

Goodson, I., & Gill, S.R. (2010). Narrative pedagogy. New York, NY: Peter Lang Publishing.

Hahn, C. (2008). Doing qualitative research using your computer. A practical guide. London, UK: Sage.

Harre, R. (1993). Social being. London, UK,: Blackwell.

Henry, G. (1990). Practical sampling. London, UK: Sage.

Hodson, R. D. (1999). Analyzing documentary accounts. London, UK: Sage.

Josselson, R. E., & Lieblich, A. (1993). The narrative study of lives. London UK: Sage.

Καλεράντε, Ε. (2013). Νικόλαος Πετρουλάκης. Από την εκπαιδευτική πολιτική στην εκπαιδευτική πράξη. Αθήνα: Γρηγόρης.

Krysik, J. L., & Finn, J. (2010). Research for effective social work practice. New York, NY: Routledge.

Kyle, C. (2014). Using stata for quantitative analysis. London, UK: Sage.

László, J. (2008). The science of stories: An introduction to narrative psychology. New York, NY: Routledge.

Maynes, M. J., Pierce, J. L., & Laslett, B. (2008). Telling stories: The use of personal narratives in the social sciences and history. New York, ΝΥ: Cornell University Press.

Mcculloch, G. (2004). Documentary research: In education, history and the social sciences. New York, NY: Routledge.

Misztal, B. A. (2003). Social theories of remembering. Maidenhead, UK: Open University Press.

Misztal, B. A. (2005). Memory and democracy. American Behavioral Scientists, 48, 1320-39.

Olick, J.K. (2008). Collective memory: A memoir and prospect. Memory Studies, 1, 24-29.

Παπαδάκης, Ν. (2009). Εκπαιδευτική πολιτική. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Προβατά, Α. (2013). Η ελληνική εκπαιδευτική πολιτική και η Ενωμένη Ευρώπη. Αθήνα: Παπαζήσης.

Ramsey, A. E., Sharer, W. B., L’ Eplattenier, B., & Mastrangelo, L. (2009). Working in the archives: Practical research methods for rhetoric and composition. Southern Illinois, IL: Southern Illinois University Press.

Τσιώλης, Γ. (2002). Αποβιομηχάνιση και βιογραφικοί μετασχηματισμοί. Ιστορίες ζωής βιομηχανικών εργατών του Λαυρίου. Διδακτορική Διατριβή. Τμήμα Κοινωνιολογίας. Πανεπιστήμιο Κρήτης.

Τσιώλης, Γ. (2005). Προς μια νέα ηθική της εργασίας: Μια ποιοτική διερεύνηση φορέων συμβουλευτικών για την ένταξη στην απασχόληση. Αθήνα: Ινστιτούτο Εργασίας ΓΣΕΕ. Μελέτες αρ. 23.

Τσιώλης, Γ. (2006). Ιστορίες ζωής και βιογραφικές αφηγήσεις. Η βιογραφική προσέγγιση. Αθήνα: Κριτική.

Τσιώλης, Γ. (2014). Μέθοδοι και τεχνικές ανάλυσης στην ποιοτική κοινωνική έρευνα. Αθήνα: Κριτική.

Turner, J. H. (1990). A theory of social interaction. Cambridge, UK: Polity Press.

Wengraf, T. (2001). Qualitative research interviewing: Semi-structured, biographical and narrative methods. London, UK: Sage.

Willis, J., & Kim, S. (2006). Using computers in educational and psychological research: Using information technologies to support the research process. Springfield, IL: Charles Thomas Publisher.

Young, J.E. (1997). Between history and memory. History and Memory, 9, 47-58.