Η αξιολόγηση προγραμμάτων δια βίου μάθησης στις μικρές επιχειρήσεις


Published: Jan 29, 2025
Παρασκευή – Βίβιαν Γαλατά
Μανώλης Χρυσάκης
Abstract

Το άρθρο επιχειρεί να αναδείξει ότι ο σωστός σχεδιασμός και η κατάλληλη επιλογή μεικτών μεθόδων αξιολόγησης είναι καθοριστικοί παράγοντες για τη διαμόρφωση συνολικής εικόνας ως προς τα αποτελέσματα κοινωνικών και εκπαιδευτικών προγραμμάτων και τη λήψη αποφάσεων σχετικά με την πιο αποδοτική και αποτελεσματική κατανομή των κονδυλίων. Μέσα από την παρουσίαση του μοντέλου αξιολόγησης των προγραμμάτων δια βίου μάθησης για τους απασχολούμενους στις μικρές επιχειρήσεις, ως καλής πρακτικής που εφαρμόστηκε από το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών και την Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων στο πλαίσιο της μελέτης εξωτερικής αξιολόγησης για λογαριασμό του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος, το άρθρο υποστηρίζει ότι η τριγωνοποίηση και η εφαρμογή μεικτών μεθόδων αξιολόγησης, αν και δεν είναι πανάκεια, ανταποκρίνεται καλύτερα στις απαιτήσεις για αιτιώδη εξαγωγή συμπερασμάτων και παροχή αξιόπιστων στοιχείων στους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων σε σχέση με την αποτελεσματικότητα, τη συνολική απόδοση και τις επιπτώσεις των προγραμμάτων δια βίου μάθησης.

Article Details
  • Section
  • Articles
Author Biographies
Παρασκευή – Βίβιαν Γαλατά

Καθηγήτρια - Σύμβουλος, Μέλος ΣΕΠ, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια, Τμήμα Κοινωνικής Πολιτικής, Πάντειο Πανεπιστήμιο

Μανώλης Χρυσάκης

Διευθυντής Ερευνών, Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών

References
Bell, Judith (2001). Μεθοδολογικός Σχεδιασμός Παιδαγωγικής και Κοινωνικής Έρευνας, Αθήνα: Εκδόσεις GUTENBERG.
Bellenger, D.N., Bernhardt, K.L., and Goldstuker, J. L. (1976). “Qualitative research techniques: focus group interviews” In D.N. Bellenger, K.L. Bernhardt, and J. L. Goldstuker (eds), Qualitative Research in Marketing, American Marketing Association, Chicago.
Bergman Manfred Max & Coxon Anthony P.M., (2005). «The Quality in Qualitative Methods» [54 paragraphs], Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research [On-line Journal], 6(2), Art. 34, May, διαθέσιμο ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα: http://www.qualitative-research.net/fqs-texte/2-05/05-2-34-e.htm.
Βεργίδης, Δημήτρης, Καραλής, Θανάσης (1999). Εκπαίδευση Ενηλίκων: Σχεδιασμός Οργάνωση και Αξιολόγηση Προγραμμάτων, Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Commission Européenne (1999). Evaluer les programmes socio-économiques : Principales techniques et outils d’évaluation, Collection MEANS, Volume 3, Luxembourg : Office des Publications Officielles des Communautés Européennes.
Γαλατά, Βίβιαν (2000). Μεθοδολογία αξιολόγησης προγραμμάτων απασχόλησης και κατάρτισης του Ο.Α.Ε.Δ. – Α’ Εγχειρίδιο Εφαρμογής, Αθήνα: Ο.Α.Ε.Δ.
Γραμματικόπουλος, Βασίλης (2006). «Εκπαιδευτική Αξιολόγηση: Μοντέλα Αξιολόγησης Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων», Αναζητήσεις στη φυσική αγωγή και τον αθλητισμό, Τόμος 4(2), 237-246, 30.8.2006.
Demunter, Paul (2001). «Η αξιολόγηση: Θεωρητική και πρακτική προσέγγιση» στο Γ. Μπαγάκης (επιμ.), Αξιολόγηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σχολείου, Αθήνα: εκδ. Μεταίχμιο.
ΕΚΔΔΑ (2012). Έκθεση αποτίμησης της αποτελεσματικότητας της επιμόρφωσης στη δημόσια διοίκηση, Β’ εξάμηνο 2011, Αθήνα.
Bell, Judith (2001). Μεθοδολογικός Σχεδιασμός Παιδαγωγικής και Κοινωνικής Έρευνας, Αθήνα: Εκδόσεις GUTENBERG.
Bellenger, D.N., Bernhardt, K.L., and Goldstuker, J. L. (1976). “Qualitative research techniques: focus group interviews” In D.N. Bellenger, K.L. Bernhardt, and J. L. Goldstuker (eds), Qualitative Research in Marketing, American Marketing Association, Chicago.
Bergman Manfred Max & Coxon Anthony P.M., (2005). «The Quality in Qualitative Methods» [54 paragraphs], Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research [On-line Journal], 6(2), Art. 34, May, διαθέσιμο ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα: http://www.qualitative-research.net/fqs-texte/2-05/05-2-34-e.htm.
Βεργίδης, Δημήτρης, Καραλής, Θανάσης (1999). Εκπαίδευση Ενηλίκων: Σχεδιασμός Οργάνωση και Αξιολόγηση Προγραμμάτων, Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Commission Européenne (1999). Evaluer les programmes socio-économiques : Principales techniques et outils d’évaluation, Collection MEANS, Volume 3, Luxembourg : Office des Publications Officielles des Communautés Européennes.
Γαλατά, Βίβιαν (2000). Μεθοδολογία αξιολόγησης προγραμμάτων απασχόλησης και κατάρτισης του Ο.Α.Ε.Δ. – Α’ Εγχειρίδιο Εφαρμογής, Αθήνα: Ο.Α.Ε.Δ.
Γραμματικόπουλος, Βασίλης (2006). «Εκπαιδευτική Αξιολόγηση: Μοντέλα Αξιολόγησης Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων», Αναζητήσεις στη φυσική αγωγή και τον αθλητισμό, Τόμος 4(2), 237-246, 30.8.2006.
Demunter, Paul (2001). «Η αξιολόγηση: Θεωρητική και πρακτική προσέγγιση» στο Γ. Μπαγάκης (επιμ.), Αξιολόγηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σχολείου, Αθήνα: εκδ. Μεταίχμιο.
ΕΚΔΔΑ (2012). Έκθεση αποτίμησης της αποτελεσματικότητας της επιμόρφωσης στη δημόσια διοίκηση, Β’ εξάμηνο 2011, Αθήνα.
European Commission - DG Development, Evaluation Unit, (2003). Manual for Project Cycle Management, Integrated Approach and Logical Framework.
Freyssinet-Dominjon, Jacqueline (1997). Méthodes de Recherche en Sciences Sociales, Collection AES, Paris : Montchrestien.
Fick, Uwe (2016). “Mantras and Myths: The Disenchantment of Mixed-Methods Research and Revisiting Triangulation as a Perspective”, Qualitative Inquiry, pp. 1-12.
Giddens, Anthony (2002). Κοινωνιολογία, Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
Greene, Jennifer, Caracelli, Valerie, Graham, Wendy (1989). “Toward a Conceptual Framework for Mixed-Method Evaluation Designs”, Education Evaluation and Policy Analysis, Vol. 11 (3), pp. 255-274.
Greene, Jennifer, Benjamin, Lehn, Goodyear, Lesly (2001). “The merits of Mixing Methods in Evaluation”, Evaluation, Vol. 7 (1), pp. 25-44.
Higginbothan, J.B. and Cox K.K. (eds) (1979). “Focus Groups Interviews: A Reader” American Marketing Association, Chicago, pp 13-34.
Hoepfl, Marie (1997). «Choosing Qualitative Research: A Primer for Technology Education Researchers», Journal of Technology Education, Volume 9, Number 1, διαθέσιμο στην ιστοσελίδα: http://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JTE/v9n1/hoepfl.html.
Holton III, E.F., Bates, R.A. and Ruona, W.E.A., (2000). “Development and validation of a generalized learning transfer system inventory”. Human Resource Development Quarterly 11 (4), pp. 333-360.
Innes, J. E. (1990). Knowledge and Public Policy: The Search for Meaningful Indicators, Transaction Publishers.
ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ (2011). Εξωτερική αξιολόγηση για τα προγράμματα δια βίου εκπαίδευσης που απευθύνονται στο ανθρώπινο δυναμικό της μικρής επιχείρησης, Τεύχος Διακήρυξης, Αθήνα: ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, διαθέσιμο στο: http://www.imegsevee.gr/oloklirothikan/316-2011-07-18-10-00-41.
ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ (2008). Εξωτερική Αξιολόγηση του Έργου «Παροχή εισαγωγικών γνώσεων και δεξιοτήτων επιχειρηματικότητας και πληροφορικής σε αυτοαπασχολούμενους εργοδότες και εργαζόμενους μικρών επιχειρήσεων», Αθήνα: ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, διαθέσιμο στο: http://www.imegsevee.gr.
ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ (2008). Μελέτη Διερεύνησης Αναγκών των Μικρών Ελληνικών Επιχειρήσεων σε Προγράμματα Δια Βίου Εκπαίδευσης, Αθήνα: ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, διαθέσιμο στο: http://www.imegsevee.gr.
Ιωσηφίδης, Θεόδωρος (2008). Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες, Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
Jody Zall Kusek, Ray C. Rist (2004). “Ten Steps to a Results-Based Monitoring and Evaluation”, Washington, USA: World Bank.
Καλογεράκη, Στεφανία (2013). «Εφαρμογές Μεικτών Μεθόδων Έρευνας: Ο Διερευνητικός Ακολουθιακός Σχεδιασμός στην Κατασκευή Εργαλείων Μέτρησης Κοινωνικών Ερευνών» στο Πουρκός Μ., (Επιμ.), Δυνατότητες και 'Όρια της Μείξης των Μεθοδολογιών στην Κοινωνική, Ψυχολογική και Εκπαιδευτική Έρευνα, Αθήνα: Ίων, Κεφάλαιο 8.
Καραλής, Θανάσης (2005). Αξιολόγηση Προγραμμάτων Εκπαίδευσης Ενηλίκων, Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Καραλής, Θανάσης (2008). “Τυπολογίες και Μοντέλα Αξιολόγησης” Στο Δ. Βεργίδης, Α. Καραλής, Εισαγωγή στην Εκπαίδευση Ενηλίκων. Σχεδιασμός, Οργάνωση και Αξιολόγηση Προγραμμάτων. Τόμος Γ. Πάτρα: ΕΑΠ, σελ. 135-143.
Κόκκος, Αλέξης (2005). Εκπαίδευση Ενηλίκων Ανιχνεύοντας το πεδίο, Αθήνα: Μεταίχμιο.
Κόκκος Αλέξης, Χρυσάκης Μανώλης (επιμ.) (2014). Σύνοψη Έκθεσης Παρουσίασης Συμπερασμάτων των Αποτελεσμάτων της Εξωτερικής Αξιολόγησης της πράξης «Προγράμματα Δια Βίου Μάθησης για το ανθρώπινο δυναμικό της μικρής επιχείρησης ΑΠ 7-8-9» του Ε.Π. «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση», Αθήνα: Ινστιτούτο Μικρών Επιχειρήσεων της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών, Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας - ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, http://www.imegsevee.gr/ekpaideusi/928-2014-11-25-12-13-28.
Κομσέλη, Φανή (επιμ.) (2012). Εξαμηνιαία έκθεση αξιολόγησης επιμορφωτικών προγραμμάτων ΙΝ.ΕΠ., Αθήνα: ΕΚΔΔΑ.
Krueger, R.A. (1988). “Focus Groups: A Practical Guide for Applied Research”, Newbury Park: Sage.
Λαμπίρη-Δημάκη, Ιωάννα (1983). Η Μεθοδολογία της Κοινωνιολογίας – Επιστημονικά Προβλήματα, Παραδείγματα και Μέθοδοι Έρευνας, Τόμος 1, Αθήνα – Κομοτηνή: Εκδόσεις ΑΝΤ. Ν. ΣΑΚΚΟΥΛΑ.
Luyt, Russell (2012). “A Framework for Mixing Methods in Quantitative Measurement Development, Validation, and Revision: A Case Study”, Journal of Mixed Methods Research, Vol. 6 (4), pp. 294-316.
Michael, Thomas (1996). “Special Operating Agencies: Audit and Evaluation”, Ottawa, Canada: Canadian Centre for Management Development.
Μπαλούρδος, Διονύσης (2011). Αξιολόγηση της επιμόρφωσης στη δημόσια διοίκηση, Τεύχος ΙΙ, Οδηγός Εφαρμογής, Αθήνα: ΕΚΚΕ.
Μπαλούρδος, Διονύσης (2011). Φάκελος εκπαιδευτικού υλικού αξιολόγησης των αποτελεσμάτων επιμόρφωσης στη δημόσια διοίκηση, Αθήνα: ΕΚΚΕ..
Nieminen, Mika and Hyytinen, Kirsi, (2015), “Future-oriented impact assessment: Supporting strategic decision-making in complex socio-technical environments”, Evaluation, Vol. 21 (4), pp. 448-461.
OECD (1991). Evaluating Labour Market and Social Programmes: The State of a Complex Art, Organisation for Economic Co-operation, and Development.
Πυργιωτάκης, Ιωάννης (2016), «Το ποσοτικό και ποιοτικό παράδειγμα έρευνας: Από τη συναίνεση στη συναίρεση;» στο Ι.Ε. Πυργιωτάκης και Χ. Θεοφιλίδης (επιμ.), Ερευνητική μεθοδολογία στις κοινωνικές επιστήμες και στην εκπαίδευση, (σσ. 181-210), Αθήνα: Πεδίο.
Σύμβουλος Αξιολόγησης Επιχειρησιακού Προγράμματος “Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση” (2011). Παραδοτέο Α: Μεθοδολογία της Αξιολόγησης, ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ Α.Ε.
Stewart, D. W. and Shamdasani, P.N. (1990). “Focus Groups: Theory and Practice”, Newbury Park: Sage.
Τσιώλης, Γιώργος (2014). Μέθοδοι και Τεχνικές Ανάλυσης στην Ποιοτική Κοινωνική Έρευνα, Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
Τσιώλης, Γιώργος (2011), «Η Σχέση Ποιοτικής και Ποσοτικής Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες: Από την Πολεμική των Παραδειγμάτων στις Συνθετικές Προσεγγίσεις» στο Μ. Δαφέρμος, Μ. Σαματάς, Μ. Κουκουριτάκης & Στ. Χιωτάκης (Επιμ.), Κοινωνικές Επιστήμες στον 21ο Αιώνα (σσ. 56-84), Αθήνα: Πεδίο.
Swanson, Richard (2001). “Human resource development and its underlying theory”, Human Resource Development International, 4 (3), pp. 299-312.
UNDP (2012). “Handbook on Monitoring and Evaluating for Results”, UNDP, Evaluation Office, New York.
Wells, W.D. (1974). “Groups Interviewing” In Ferder, R. (ed.), Handbook of Marketing Research, McGraw-Hill, New York.