Secularization and gender in Greece: The «resistance» of the Orthodox Church


Published: Oct 23, 2017
Keywords:
secularization post-dictatorship period Church gender equality women's rights
Niki Papageorgiou
https://orcid.org/0000-0002-7431-1691
Abstract

The broadening of secularization process during the post-dictatorship period leads to the introduction of a series of legislative decisions, which generally concern family law and safeguard gender equality. This process faces the objections of the Orthodox Church, which intervenes in a variety of ways in order to maintain the traditional social order. This article explores the attitude of the institutional Church towards gender equality and recognition of women's rights during the post-dictatorship period in Greece, and is based on the official ecclesiastical discourse, which is revealed through the Circulars of the Holy Synod.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
Niki Papageorgiou, ΑΠΘ
Αν. Καθηγήτρια Κοινωνιολογίας της Θρησκείας, Τμήμα Θεολογίας – Α.Π.Θ.
References
Απόφασις της Ιεράς Συνόδου επί του «πολιτικού γάμου» (1982). Εκκλησία, 3, σελ. 38-39.
Αρέντ, Χ. (1986). Η ανθρώπινη κατάσταση (μτφρ.: Στ. Ροζάνης και Γ. Λυκιαρδόπουλος). Αθήνα: Γνώση.
Βούλγαρης, Γ. (2013). Η μεταπολιτευτική Ελλάδα 1974-2009. Πόλις: Αθήνα.
Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕΕΔΑ) (2015). Συμβίωση ομόφυλων ζευγαριών: Η κατοχύρωση μιας νέας μορφής οικογένειας. http://www.hlhr.gr/?MDL=pages&SiteID=1005 [Τελευταία πρόσβαση 15 Νοεμβρίου 2015].
Davie, Gr. (2010). Κοινωνιολογία της Θρησκείας (μτφρ.: Ε. Λίλιου και Ν. Παπαγεωργίου). Αθήνα: Κριτική.
Εγκύκλιος της Ιεράς Συνόδου (1986). Περί εκτρώσεων. Εκκλησία, 8, σελ. 276-278.
Εγκύκλιος της Ιεράς Συνόδου (1989). Περί δημογραφικού προβλήματος. Εκκλησία, 4, σελ. 149-151.
Εγκύκλιος της Ιεράς Συνόδου (2013). Οικογένεια και κοινωνία σε κρίση σήμερα.
www.ecclesia.gr/greek/holysynod/egyklioi.asp?id=1734&what_sub=egyklioi [Τελευταία πρόσβαση 5 Νοεμβρίου 2015]
Κραβαρίτου, Γ. (1996). Φύλο και δίκαιο. Αθήνα: Παπαζήση.
Μαντζαρίδης, Γ. (2004). Χριστιανική Ηθική ΙΙ. 4η εκδ. Θεσσαλονίκη: Π. Πουρναράς.
Μήνυμα της Ιεράς Συνόδου επί του λεγομένου «Αυτομάτου Διαζυγίου» (1976). Εκκλησία, 25, σελ. 441-445.
Μήνυμα του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Σεραφείμ (1980). Πρ¬ος τους πολυτέκνους. Εκκλησία, 17-18, σελ. 329-330.
Nussbaum, M. (2005). Φύλο και κοινωνική δικαιοσύνη (μτφρ.: Ν. Καλαϊτζής). Αθήνα: Scripta.
Παπαγεωργίου, Ν. (2000). Η θέση της Εκκλησίας στη νεοελληνική κοινωνία. Γλωσσοκοινωνιολογική ανάλυση των Εγκυκλίων της Εκκλησίας της Ελλάδας. Θεσσαλονίκη: Π. Πουρναράς.
Πέτρου, Ι. (1992). Εκκλησία και πολιτική. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδη.
Πέτρου, Ι. (2004). Χριστιανισμός και κοινωνία. Κοινωνιολογική ανάλυση των σχέσεων του Χριστιανισμού με την κοινωνία και τον πολιτισμό. Θεσσαλονίκη: Βάνιας.
Πέτρου, Ι. (2005). Πολυπολιτισμικότητα και θρησκευτική ελευθερία, 2η εκδ. Θεσσαλονίκη: Βάνιας.
Πέτρου, Ι. (2012). Θρησκεία και κοινωνία. Κοινωνιολογική ανάλυση των σχέσεων θρησκείας και κοινωνίας στη σύγχρονη πραγματικότητα. Θεσσαλονίκη: Μπαρμπουνάκη.
Συμβούλιο Ισότητας των Δύο Φύλων (1983). Οικογενειακό Δίκαιο. Repository.eduIII.gr/eduIII/retrieve/5448/1479.pdf [Τελευταία πρόσβαση 5 Νοεμβρίου 2015].
Συνοδική Εγκύκλιος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος (1978). Περί ηλαττωμένης τεκνογονίας και τεκνοτροφίας. Εκκλησία, 22-23, σελ. 563-564.
Banchoff, Th. (ed.) (2007). Democracy and the new religious pluralism. Oxford: Oxford University Press.
Berger, P. (1980). The heretical imperative: Contemporary possibilities of religious affirmation. London: Collins.
Berger, P. (1997). The sacred canopy: Elements of a sociological theory of religion. New York: Doubleday.
Bruce, St. (2002). God is dead: Secularization in the West. Oxford: Blackwell.
Bryan, T. (ed.) (1990). Theories of modernity and postmodernity. London: Sage.
Byrnes, T. and Katzenstein, P. (eds) (2006). Religion in an expanding Europe. New York: Cambridge University Press.
Casanova, J. (1994). Public religions in the modern world. Chicago: University of Chicago Press.
Casanova, J. (2001). Religion, the New Millennium, and globalization. Sociology of Religion, 62 (4), pp. 415-441.
Casanova, J. (2006). Religion, European secular identities and European integration. In T. Byrnes and P. Katzenstein (eds), Religion in an expanding Europe (pp. 65-92). New York: Cambridge University Press.
Casanova, J. (2008). Public religions revisited. In H. de Vries (ed.), Religion: Beyond a concept (pp. 101-119). New York: Fordham University Press.
Casanova, J. and Phillips, A. (2009). A debate on the public role of religion, and its social and gender im¬pli¬cations. New York: United Nations Research Institute for Social Development.
Dassetto, F. (1973). Analyse du discours religieux et sociologie. Louvain: Feres.
Davie, Gr. (2000). Religion in modern Europe: A memory mutates. Oxford: Oxford University Press.
Do¬bbe¬laere, K. (1981). Secularization: A multi-dimensional concept. Current Sociology, 29 (2), pp. 1-216.
Dobbelaere, K. (2002). Secularization: An analysis at three levels. Bruxelles: Peter Lang.
Elshtain, J. (1981). Public man, private woman: Women in social and po¬li¬tical though. Princeton: Princeton University Press.
Gorski Ph. et al. (2012). The post-secular in question: Religion in contemporary society. New York: NYU Press.
Habermas, J. (1989). The structural transformation of the public sphere. Cambridge, MA: The MIT Press.
Habermas, J. (2008). Notes on post-secular society. New Perspectives Quarterly, 25 (4), pp. 17-29. doi: 10.1111/j.1540-5842.2008.01017.
Hervieu-Léger, D. (1986). Vers un nouveau christianisme: Introduction à la sociologie du christianisme occidental. Paris: Cerf.
Luckmann, Th. (1967). The invisible religion: The problem of religion in modern society. New York: Macmillan.
Martin, D. (1978). A general theory of secularization. Oxford: Blackwell.
Nynas, P. et al. (2014). Post-secular society. New Jersey: Transaction Publishers.
Seguy, J. (1986). Religion, modernité, secularisation. Archives Des Sciences Sociales Des Religions, 61 (2), pp. 175-185.
Shiner, L. (1966). The concept of secularization in em¬pi¬¬rical research. Journal for the Scientific Study of Religion, 6 (2), pp. 207-220.
Swatos, W. H. and Kevin, Ch. (1999). Secularization theory: The course of a concept. Sociology of Religion, 60 (3), pp. 209-228.
Tschannen, O. (1992). Les théories de la sécularisation. Geneva: Librairie Droz.
Wilson, B. (1989). The secularization thesis: criticisms and rebuttals. In R. Laermans, B. Wilson and J. Billiet (eds), Secularisation and social integration: papers in honour of Karel Dobbelaere (pp. 45-66). Leuven: Leuven University Press.
Woodhead, L. (2004). Introduction to Chr¬istianity. Ca¬m¬bridge, UK: Cambridge University Press.