Το έγκλημα στον κινηματογράφο. Μια γκανγκστερική ταινία Ο μικρός Καίσαρας


Παρασκευή Παναγιώτης Δαμάλα
https://orcid.org/0000-0002-4119-0782
Abstract

Αυτό το άρθρο προσεγγίζει το φαινόμενο του εγκλήματος όπως παρουσιάζεται στον κινηματογράφο. Πρώτον, συζητείται η σχέση μεταξύ των κοινωνικών επιστημών και του κινηματογράφου, πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί μια ταινία για να αναλύσει τις κοινωνίες και πώς σκέφτονται οι άνθρωποι για το έγκλημα. Τότε υπάρχει η σύνδεση των εγκληματικών ταινιών με τις κοινωνικές επιστήμες και συγκεκριμένα με την επιστήμη της πολιτιστικής εγκληματολογίας. Αναφέρεται η έννοια του εγκλήματος και οι κατηγορίες εγκλημάτων και οι ταινίες που αναφέρονται στο έγκλημα κατηγοριοποιούνται σε υποκατηγορίες. Επίσης, παρουσιάζεται ένας από τους τύπους ταινιών εγκλήματος, συγκεκριμένα οι ταινίες γκάνγκστερ, αναλύοντας τα θέματα, την ατμόσφαιρα, την πλοκή, τους χαρακτήρες, το χώρο, την αισθητική αυτών των ταινιών. Τέλος, δίνεται ένα παράδειγμα της ταινίας γκάνγκστερ The Little Caesar(1930) σε σκηνοθεσία Mervyn LeRoy, επισημαίνοντας τα χαρακτηριστικά του ως μια τυπική ταινία γκάνγκστερ.

Article Details
  • Section
  • Theory
Downloads
Download data is not yet available.
References
Γιωτοπούλου-Μαραγκοπούλου, Α., (1984). Εγχειρίδιο εγκληματολογίας, τ.Α. Αθήνα: Νομική Βιβλιοθήκη.
Δερμεντζόπουλος, Χ., (2001). Κινηματογραφική ταινία και ιστορική πραγματικότητα: μια παράλληλη ιστορία. Ουτοπία, τ. 47, pp. 25-32.
Dancyger, K. & Rush, J., (1995). Alternative Scriptwriting. London: Focal Press.
Ferro, M., (1998). Το φιλμ και οι κινηματογραφικές πηγές ως μέσα για την ανάλυση των κοινωνιών, στο Νικολακάκης Γεώργιος (επιμ.) Εθνογραφικός κινηματογράφος και ντοκιμαντέρ. Αθήνα: Αιγόκερως, pp. 29-37.
Ferro, M., (2002). Κινηματογράφος και ιστορία. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Geertz, C., (1983). Local Knowledge. New York: Basic Books.
Gomery, D., (1998). Η ιστορία του κνηματογράφου. Αθήνα: Έλλην.
Hayward, K. & Young, J., (2004). Cultural Criminology: Some notes on the Script. Theoretical Criminology, Τόμος 3, pp. 259-273.
Jacobs, L., (2006). Τα εκφραστικά μέσα στον κινηματογράφο. Αθήνα: Καθρέφτης.
Καποδίστρια, Β.Χ., (2015). Η πολιτισμική εγκληματολογία και η κατασκευή της έννοιας του εγκλήματος και του εγκληματία. Διπλωματική εργασία. Αθήνα: Πάντειο Πανεπιστήμιο.
Κερκινός, Δ., (2007). Εθνογραφικός κινηματογράφος: Από την παρατήρηση στη συμμετοχή. Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών, 122Α, pp. 23-52.
Κολοβός, Ν., (1989). Η γυναίκα στον κινηματογράφο. Αθήνα: Αιγόκερως.
Kracauer, S., (1977). Η θεωρία του κινηματογράφου. Αθήνα: Κάλβος.
Λεμπέση, Μ., (2008). Κινηματογραφική αφήγηση και φαντασία για το έγκλημα. Ένα υπόδειγμα αναλυτικής ερμηνευτικής προσέγγισης. Η κινηματογραφική ταινία «Η Μάυρη Ντάλια». Διπλωματική εργασία. Αθήνα: Πάντειο Πανεπιστήμιο.
Λυδάκη, Α., (2006). Το Δέντρο που πληγώναμε: Το πρώτο μας σύμπαν. Στο: Πιάσε με αν μπορείς...Η παιδική ηλικία και οι αναπαραστάσεις της στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο. Αθήνα: Αιγόκερως, pp. 184-199.
Leitch, T., (2002). Crime films. Cambridge : Cambridge University Press.
Μπαρπάτση, Μ., (2009). Από το παρελθόν στο παρόν.Οι γκανγκστερικές ταινίες, στο Τσουραμάνης Χρήστος (επιμ.), Το έγκλημα στη θεωρία, στην πραγματικότητα, στον κινηματογράφο. Αθήνα: s.n., pp. 162-192.
MacDougall D., (1998). Trancultural Cinema, Princeton, Princeton University Press.
Pinel, V., (2004). Σχολές, κινήματα και είδη στον κινηματογράφο. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Ρώμα, Σ., (2010). «American gangster»: η ταινία μέσα από εγκληματολογικό πρίσμα. The Art of Crime, Issue 16.
Rafter, N., (2006). Shots in the Mirror. New York: Oxford Univ. Press.
Rafter, N., (2007). Crime, Film and Criminology: Recent Sex-Crime Movies. Theoretical Criminology, 11(3), pp. 403-420.
Σκοπετέας, Ι., (2015). Η δημιουργία της μυθοπλαστικής αφήγησης και τα Είδη των κινηματογραφικών ταινιών. Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλοθηκών.
Schatz, T., (2013). Τα Είδη ταινιών του Χόλιγουντ. Θεσσαλονίκη: University.
Shadoian, J., (2003). Dremas and dead ends, The American gangster film. New York: Oxford University Press.
Taylor, S. & Bodgan, R., (1998). Introduction to Qualitative Research Methods. New York: John Wiley and Sons.
Thomson, K. M., (2007). Crime Films – Investigating the Scene. London: Wallflower.
Φαρσεδάκης, Ι., (1996). Στοιχεία εγκληματολογίας. Αθήνα: Νομική βιβλιοθήκη.