Παρουσίαση ΕΜΛ στη Μαθηματική Εταιρεία, 14/12/2018

2018-12-05
 ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΚΠΑ – ΕΛΚΕ
 «ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ & ΤΕΧΝΗ»
   Ερευνητική ομάδα ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ, ΤΕΧΝΗ, ΘΕΡΑΠΕΙΑ
ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟ ΕΤΟΣ 2018 – 2019Μαθηματική Εταιρεία
Πανεπιστημίου 34
14 – Δεκέμβριος – 2018, Παρασκευή,  ώρα 19.00Σας προσκαλούμε στην εκδήλωση με κεντρική ομιλία του Δρ. Δ.Ε. Λέκκα, καθώς και την επίσημη παρουσίαση του πρώτου τεύχους του επιστημονικού περιοδικού Epistēmēs Metron Logos.Παράλληλα θα παρουσιαστεί το βιβλίο/συλλογικός τόμος  Προς Μια Δομική Θεωρία της Τέχνης,  των Δ. Λέκκα, Δ. Μερμίγκη, Κ. Παπαγεωργίου, Φ. Περιστέρη και Φ. Χαντζή,  εκδόσεις ΔΡΟΜΩΝ, 2018.Συμμετέχουν το Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Φιλοσοφίας του Τμήματος Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ & η αμκε τετARTημόριο.
          Πρόγραμμα⦁ Χαιρετισμός
Χρήστος Π. Κίτσος, Ομότιμος Καθηγητής Στατιστικής / Editor in Chief του Epistēmēs Metron Logos.
⦁ Χαιρετισμός
Βλάμος Παναγιώτης, Καθηγητής, Πρόεδρος Τμήματος Πληροφορικής Ιονίου Πανεπιστημίου. / Editorial Board του Epistēmēs Metron Logos
⦁ Χαιρετισμός
Ευάγγελος Δ. Πρωτοπαπαδάκης, επίκ. καθηγητής Εφαρμοσμένης Ηθικής / Editorial Board του Epistēmēs Metron Logos / Διευθυντής Εργαστηρίου Εφαρμοσμένης Φιλοσοφίας ΕΚΠΑ
⦁ Χαιρετισμός
Ευστράτιος Χαλκιώτης / Πρόεδρος αμκε τετARTημόριο.
⦁ Σύντομη Εισαγωγή
Δρ. Κωνσταντίνος Γ. Παπαγεωργίου / Συντονιστής & εκδότης του Epistēmēs Metron Logos / συγγραφέας στο προς παρουσίαση βιβλίο.ΟΜΙΛΙΑ
Η τέχνη της επιστήμης και η επιστήμη της τέχνης
Δρ Δημήτρης Ε. Λέκκας / Μουσικός, Μαθηματικός⦁ Σύντομη Εισαγωγή στο χορευτικό δρώμενο
Άννα Λάζου / επικ. καθηγήτρια Φιλοσοφίας ΕΚΠΑ/ Editorial Board του Epistēmēs Metron Logos, επιστημονική υπεύθυνη ερευνητικού προγράμματος Φιλοσοφική Συμβουλευτική και Τέχνη.Καλλιτεχνικό δρώμενο: ΈΡΩΣ & Νέμεσις,
σε διδασκαλία Κ. Βαρουδάκη - Α. Λάζου – Φ. Νικολοπούλου
 
Περίληψη Ομιλίας Δ. Λέκκα
Τα μεγάλα ερωτήματα της εποχής μας είναι μάλλον… άλλα από τα μεγάλα προβλήματα που συνήθως εντοπίζονται σε φιλοσοφικούς και επιστημονικούς κύκλους. Όπως φαίνεται, είναι πιο απλά, αλλά επίσης, δυστυχώς, είναι και πιο βασικά. Δείχνουν τη δυσκολία σοβαρού μέρους της επιστημονικής κοινότητας να αντιληφθεί σε πόσο θεμελιώδες επίπεδο... σφαλλόμεθα.Όλη η ιστορία αυτού του Μεγάλου Σφάλματος που υποσκάπτει το θεμέλιο των πιο σίγουρων και πέραν πάσης υποψίας βασικών επιστημονικών (και επιστημολογικών) παραδοχών μας συμπίπτει με την ίδια την ιστορία της μουσικής. Από νόμιμος και δεύτερος σε σειρά κλάδος των μαθηματικών, μόνο μετά την αριθμητική, πρεσβύτερη αδελφή της και ισόνομη προς αυτήν και προς τις επόμενές τους γεωμετρία και αστρονομία, εξοβελίστηκε μέσα από συγκεκριμένες ιστορικές διεργασίες και κατάντησε αφενός μεν «ζήτημα καλλιτεχνικό» (δηλαδή φλου απόψεις, πρακτικές και «θεωρίες»), αφετέρου δε άλλη μια «ενδιαφέρουσα εφαρμογή της φυσικής» -- όσο ενδιαφέρουσα εφαρμογή της προσπαθεί να καταστήσει η φυσική τη γεωμετρία, π.χ., αναστρέφοντας πλήρως την εγγενή προτεραιότητά της ως αρχετυπικού αφηρημένου συστήματος, βάσει του οποίου μοντελοποιούνται τα φυσικά φαινόμενα (και όχι αντιστρόφως).Με επιστημολογικά εργαλεία -- καταδείξιμα στις επόμενες γενιές ως απολύτως κορυφαία -- τη «σκέτη χορδή» και τον «ταπεινό αυλό», ο Δ. Λέκκας θα επιχειρήσει να δώσει μιαν εξήγηση ως προς το τι πάει στραβά στα μαθηματικά και στη φυσική, στο πλέον θεμελιώδες επίπεδο, και θα προτείνει πως ενδεχομένως όλο αυτό το οικοδόμημα θα μπορούσε να «ισιώσει» στο θεμέλιο. Θα δείξει πώς οι Πυθαγόρειοι «το είχαν πιάσει το νόημα» σωστά και θα εκφράσει ιδέες και προτάσεις τι πρέπει τελικά εμείς να κάνουμε αν θέλουμε να περισώσουμε την αφηρημένη πλευρά της επιστήμης -- και τι ακριβώς είναι αυτή η πλευρά.Θα αναφερθεί στην Αναλυτική Μέθοδο και στο μαθηματικό θεώρημα που δημοσιεύονται στο πρώτο τεύχος του περιοδικού Επιστήμης Μέτρον Λόγος, όπως επίσης και σε μια σημαντική εφαρμογή της Αναλυτικής, στο μοντέλο ΚΛΜ (Κίνηση, Λόγος, Μέλος), όπως αυτό αναπτύσσεται στο βιβλίο «Προς Μια Δομική Θεωρία της Τέχνης» (εκδόσεις Δρόμων).Ο Δρ. Δ.Ε. Λέκκας είναι μαθηματικός, συνθέτης και θεωρητικός της μουσικής. Έχει σχεδιάσει, συγγράψει και διδάξει στη Σχολή Ανθρωπιστικών Σπουδών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Η ενασχόλησή του με τη μαθηματική λογική και η επαρκής κατανόηση της ίδιας της φύσης των μαθηματικών του έχουν επιτρέψει να επιχειρεί να αναλύει, με διαλεκτική επάρκεια, πολλά και ποικίλα θεμελιώδη ερωτήματα των επιστημών, δίνοντας και διάφορες απαντήσεις που συνήθως αναμένεται να (μη) δίνονται μετά τρομερού κόπου και δυσκολίας. Την πολυεπίπεδη εποπτεία άλλωστε επιβάλλει και η πενταπλή φύση της μουσικής: μαθηματικός κλάδος ως θεωρία, τέχνη ως πράξη, πυρηνική ρυθμική ως προσωδία της γλώσσας, «θετικός» κλάδος της φυσικής ως μουσική ακουστική και  «ενσωμάτωσή» της ως όρχηση.