Female acrobats in the Classical world


Anna Alexandropoulou
Περίληψη

Οι εικονιστικές σκηνές αγγείων από την Αθήνα και τη Νότια Ιταλία, καθώς και ένα σύνολο κοροπλαστικών παραδειγμάτων από τη Λέσβο και τις Λιπάρες νήσους μεταξύ άλλων, συμβάλλουν στην εξέταση και την ερμηνεία του ρόλου των γυμνών ακροβάτιδων στην κλασική κοινωνία. Μολονότι η παραδοσιακή σχέση τους με τα συμπόσια και τον κόσμο των εταίρων είναι αδιαμφισβήτητη, οι εικονιστικές σκηνές της αττικής και κατω-ιταλιώτικης αγγειογραφίας, καθώς και οι αρχαίες πηγές, παρέχουν ενδείξεις για την εμφάνιση των γυμνών ακροβάτιδων και σε λατρευτικά πλαίσια, όπως για παράδειγμα στον τελετουργικό χορό καλαθίσκο. Δεν αποκλείεται να συνιστούν μία τελετουργική δραστηριότητα που σχετίζεται με τελετές ενηλικίωσης, δεδομένου ότι οι ακροβάτιδες, εκτός φυσικά από Διονυσιακές σκηνές, εμφανίζονται σε σκηνές που συνδέονται κυρίως με την Άρτεμη και τον Απόλλωνα.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΑΡΘΡΑ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Andrikou, E., A. Goulaki-Voutira, C. Lanara and Z. Papadopoulou (eds) 2004. Gifts of the Muses. Echoes of Music and Dance from Ancient Greece. Athens: Hellenic Ministry of Culture.
Attia, A. and A. Delahaye 2021. “Vertiges du banquet: jeux d’habileté et d’équilibre au symposion”, Kentron. Revue pluridisciplinaire du monde antique 36, 29-66, http//journals.openedition.org/kentron/4415 (last accessed 4-12-2024).
Bernabó Brea, L. 2001. Maschere e personaggi del teatro Greco nelle terracotte liparesi. Rome: L’Erma di Bretschneider.
Boardman, J. 1974. Athenian Black Figure Vases. London: Thames and Hudson.
Cleland, L., G. Davies and L. Llewellyn-Jones (eds) 2007. Greek and Roman Dress from A to Z. London and New-York: Routledge.
Conventi, A., K. D’Ignoti, L. Lazzarini and E. Tesser 2020. “Archaeometrical investigations of the materials and techniques of two red figured kraters by the Painter of Louvre K 240”, Technè 49, 124-133, https://doi.org/10.4000/techne.6237 (last accessed 4-12-2024).
Dearden, C.W. 1995. “Pots, tumblers and phlyax vases”, in A. Griffiths (ed.), Stage directions. Essays in ancient drama in honour of E.W. Handley (BICS Suppl. 66). London: Institute of Classical Studies, 81-86.
Graepler, D. 1997. Tonfiguren im Grab. München: Biering & Brinkmann.
Hughes, A. 2008. “AI DIONYSIAZUSAI: Women in Greek Theatre”, BICS 51, 1-27.
Iversen, R. 2014. “Bronze Age acrobats: Denmark, Egypt, Crete”, World Archaeology 46.2, 242-255.
Kleine, B. 2005. Bilder tanzender Frauen in frühgriechischer und klassischer Zeit. Rahden/Westf.: Marie Leidorf.
Kreilinger, U. 2007. Anständige Nacktheit. Rahden/Westf.: Leidorf.
Laser, S. 1987. Sport und Spiel. Archaeologia Homerica. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
Lenormant, F. 1882. Collection Camille Lecuyer: Terres cuites antiques trouvées en Grèce et en Asie-Mineure I. Paris: Rollin et Feuardent.
Matheson, S.B. 1995. Polygnotos and Vase Painting I Classical Athens. Wisconsin: The University of Wisconsin Press.
Neils, J. and J.H. Oakley 2003. Coming of Age in ancient Greece. Images of Childhood from the Classical Past. New Haven and London: Yale University Press.
Oates, J., Th. Molleson and A. Soltysiak 2008. “Equids and an acrobat: closure rituals at Tell Brak”, Antiquity 82, 390-400.
Paul-Zinserling, V. 1994. Der Jena-Maler und sein Kreis. Mainz: von Zabern.
Payne, H. 1931. Necrocorinthia. A study of Corinthian art in the archaic period. Oxford: Clarendon Press.
Pedrizet, P. 1921. Les terres cuites grecques d’Égypte de la collection Fouquet. Nancy, Paris, Strasbourg: Berger-Levrault.
Pulitani, G., I. Caldana, R. Busato, F. Schiavon, G. Conti, E. Rampazzo and M. Vidale 2017. “Performances of (and on) the Greek Potter’s Wheels: An experimental Project”, EIDOLA 14, 35-56.
Schäfer, A. 1997. Unterhaltung beim griechischen Symposion. Mainz: von Zabern.
Schäfer, A. 2002. “Alte Werke, neue Bilder: Das Trinkgelage klassischer Zeit in Athen”, in W.D. Heilmeyer (ed.), Die griechische Klassik. Idee oder Wirklichkeit, Catalogue of the exhibition. Berlin-Bonn, Mainz: von Zabern, 285-295.
Schneider-Herrmann, G. 1982. “Two Apulian female acrobats”, in M.L. Gualandi, L. Massei and S. Settis (eds), APARXAI. Nuove ricerche e studi sulla Magna Grecia e la Sicilia antica in onore di Paolo Enrico Arias. Pisa: Giardini, 501-504.
Scholz, B. 2003. “Akrobattinnen in Attika und Unteritalien”, in B. Scmaltz and M. Söldner (eds), Griechische Keramik im kulturellen Kontext. Akten des Internationalen Vasen-Symposions in Kiel vom 24.-28.9.2001. Münster: Scriptorium, 99-101.
Sutton, R.F. Jr. 2009. “Female Bathers and the Emergence of the Female Nude in Greek Art”, in C. Kosso and A. Scott (eds), The Nature and Function of Water, Baths, Bathing and Hygiene from Antiquity through the Renaissance. Leiden and Boston: Brill, 61-86.
Taplin, O. 1993. Comic Angels: and other approaches to Greek drama through vase-paintings. Oxford: Clarendon Press.
Thuiller, J.P. 1997. “Un relief archaïque inédit de Chiusi”, RA 97.2, 243-260.
Vazaki, A. 2003. Mousike Gyne. Die musisch-literarische Erziehung und Bildung von Frauen im Athen der klassischen Zeit. Möhnesee: Bibliopolis.
Visconti, G. 2013-14. “Il gioco del Kottabos oltre I confine del simposio. Un’analisi attraverso la ceramica italiota, tra ceramica attica ed etrusca”, Ostraka XXII/XXIII, 235-253.
Warden, P.G. 2004. Greek Vase Painting. Form, Figure and Narrative. Treasures of the National Archaeological Museum in Madrid. Dallas: SMU Press.
Winter, F. 1903. Die Typen der figürlichen Terrakotten I-II. Berlin-Stuttgart: Verlag von W. Spemann.
Αχειλαρά, Λ. 2006. H κοροπλαστική της Λέσβου. Μυτιλήνη: Υπουργείο Πολιτισμού, Κ΄Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων.
Βιβλιοδέτης, E.Π. 2006. «Saltantes Lacaenae σε θραύσματα αττικού ερυθρόμορφου κρατήρα του 4ου αιώνα π.Χ.», ΑΔ 56 (2001) Μελέτες, 181-190.