Review of Harris Athanasiades', Τα αποσυρθέντα βιβλία: Έθνος και σχολική Ιστορία στην Ελλάδα, 1858-2008 [The withdrawn textbooks: nation and school history in Greece, 1858–2008]


Published: Jun 30, 2017
Keywords:
history education textbooks national consciousness
Vassiliki Sakka
Abstract

Harris Athanasiades. Τα αποσυρθέντα βιβλία: Έθνος και σχολική Ιστορία στην Ελλάδα, 1858-2008 [The withdrawn textbooks: nation and school history in Greece, 1858–2008]. Athens: Alexandreia, 2015. 295 pp.

Article Details
  • Section
  • BOOK REVIEWS
Downloads
Download data is not yet available.
References
Billig, Michael. Banal Nationalism. London: Sage, 1995.
Fleischer, Hagen. Οι πόλεμοι της μνήμης: Ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος στη δημόσια ιστορία (The Wars of Memory: the Second World War in Public History). Athens: Nefeli, 2009.
Gazi, Efi. Ο δεύτερος βίος των Τριών Ιεραρχών: Μια γενεαλογία του ελληνοχριστιανικού πολιτισμού (The second life of three hierarchs: a genealogy of Helleno-Christian civilization). Athens: Nefeli, 2004.
Georgiadou, Vassiliki. “Greek Orthodoxy and the Politics of Nationalism.” International Journal of Politics, Culture, and Society 9/2 (1995): 295-315.
Kokkinos, George. “Μεταξύ µελαγχολίας και εξέγερσης: ενδεικτικές όψεις της παθολογίας της σχολικής ιστοριογραφίας στην Ελλάδα, η στάση της διανόησης και η συλλογική ψύχωση για το εγχειρίδιο της Στ΄ Δηµοτικού” (Between melancholy and rebellion.” In Η διδακτική της Ιστορίας στην Ελλάδα και η έρευνα στα σχολικά εγχειρίδια (History didactics in Greece and the research in textbooks), ed. Andreas P. Andreou, 21–27. Αthens: Metaichmio, 2008.
Kokkinos, George. Συμβολικοί πόλεμοι για την ιστορία και την κουλτούρα: Το παράδειγμα της σχολικής ιστορίας στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής (Symbolic wars on history and culture: the paradigm of school history in the USA). Athens: Metaichmio, 2006.
Liakos, Antonis. “History Wars: Questioning Tolerance.” In Discrimination and Tolerance in Historical Perspective, ed. Gudmundur Hálfdanarson, 77–92. Pisa: Plus-Pisa University Press, 2008.
Margariti, Machi. “Σχολικά βιβλία & λογοκρισία – Β’ μέρος: Συζήτηση με τον ιστορικό της Εκπαίδευσης Χ. Αθανασιάδη” (School textbooks and censorship – part 2: interview with the historian of education H. Athanasiades.” ERT.gr, 22 Dec 2015. Accessed 7 Sept. 2016. http://www.ert.gr/scholika-vivlia-ke-logokrisia-i-sinechia-tis-sizitisis-me-ton-istoriko-tis-ekpedefsis-chari-athanasiadi/.
Repoussi, Maria. “Politics questions history education: Debates on Greek History Textbooks.” Yearbook of the International Society for History Didactics 3–4 (2006/07): 99-110.
Selden, Mark, and Yoshiko Nozaki. “Japanese Textbook Controversies, Nationalism, and Historical Memory: Intra-and Inter-national Conflicts.” The Asia Pacific Journal/Japan Focus 7/5 (2009). Accessed 2 Feb 2016. http://apjjf.org/-Mark-Selden/3173/article.html.
Virta, Arja. “Historical Consciousness at the Marketplace? The Use of History in the Promotion of Economic Interests.” Yearbook of the International Society for History Didactics 3–4 (2006/07): 123–139.