Ο «Αναπεσών» της Μακεδονίας ως πρότυπο για το Φλαμανδικό «Nascendo Morimur»
Περίληψη
Tò δοκίμιο αυτό γιά εικονογραφικές σχέσεις άνάμεσα σέ διάφορες πολιτιστικές ένότητες δείχνει την έπίδραση τής βυζαντινής τέχνης στους Φλαμανδούς καλλιτέχνες τοϋ 16ου αίώνος. Γιά τό σκοπό αυτό διαλέξαμε άπό τή Μακεδονία τό θέμα «Άναπεσων», του οποίου τό πιο τυπικό παράδειγμα παρουσιάζεται στο δυτικό τοίχο του νάρθηκος τοϋ Πρωτάτου στις Καρυές του Αγίου "Ορους, καί τό «Nascendo Morimur» (μέ τή γέννηση πεθαίνουμε), ζωγραφιά στο Μουσείο του Μέσου Ρήνου στο Κομπλέντς τής Γερμανίας, ή όποια αποδίδεται σέ άνώνυμο καλλιτέχνη, πού άνήκει στον κύκλο του ’Ολλανδού ζωγράφου τοϋ 16ου αί. Marten J. Heemskerk.
Ή διάταξη καί ή μορφή τού παιδιού στον «Άναπεσόντα» καί στό «Nascendo Morimur» προδίδουν ομοιότητες καί τό μήνυμα των δύο είκόνων σχετίζεται. Σχετικά μέ τή διάταξη καί τή μορφή παρατηρούμε ομοιότητες στά σεως. Υπάρχουν διαφορές στό θεολογικό κλίμα τής καλλιτεχνικής έκφράσεως. Ό «Άναπεσων» δείχνει τό Χριστό-παιδί μέ σταυρωτό φωτοστέφανο καί ντυμένο μέ κεντητό ένδυμα, πού τό καλύπτει τελείως, έκτος άπό τό κε φάλι, τά χέρια καί τά πόδια.
Στό «Nascendo Morimur» είναι παιδί γυμνό. Τό κεφάλι, τά χέρια καί τά πόδια του είναι τά μόνα μέρη τοϋ σώματος πού δίνουν τήν Ιδέα τής ζωής, καθώς είναι ζωγραφισμένα κοκκινωπά. Ό Χριστός-παιδί κρατάει στό αρι στερό Του χέρι ενα είλητάριο, τό Βιβλίο τής Ζωής, ενώ στό «Nascendo Mo rimur» κρατάει στό αριστερό του χέρι τό κοσμικό μήνυμα ότι «μέ τή γέν νηση πεθαίνουμε».
Τό μήνυμα τοδ «Άναπεσόντος» είναι ότι ό Χριστός -παιδί αναγνωρίζει κατά τή γέννησή του τό μεσσιανικό Του λειτούργημα τού πάθους καί τοϋ θανάτου γιά τή σωτηρία τής άνθρωπότητος. Γέννηση καί θάνατος, μολονότι ιστορικά καί φυσικά φανερωμένα στόν ’Ιησού Χριστό, παίρνουν πνευματική σπουδαιότητα γιά τό ανθρώπινο γένος υπό τήν έννοια τής άναγεννήσεως καί τής αιώνιας ζωής διά τής πίστεως. Έξ άλλου ή ούμανιστική έρμηνεία τής συσχετίσεως ζωής καί θανάτου, όπως είκονίζεται στό «Nascendo Mo rimur», άποκλείει τις σωτηριολογικές απόψεις τής χριστιανικής διδασκα λίας περί λυτρώσεως καί άπλώς βεβαιώνει τήν άλήθεια ή τό νόμο τής φυιολογίας ότι «μέ τή γέννηση άποθνήσκουμε». Δέν μπορεί κανείς ν’ άρνηθή ότι καί αυτή ή άλήθεια φέρει ένα πνευματικό καί ήθικό μήνυμα. Ή παγκοσμιότητα του μηνύματος αυτού υπογραμμίζεται άπό τήν παράσταση ανθρωπίνου κρανίου, πού μπορεί να είναι καί δάνειο άπό τή μεσαιωνική παράσταση τής λυτρώσεως, δηλαδή τό κρανίο τού Άδάμ.
Τό χριστιανικό σωτηριολογικό μήνυμα τού «Άναπεσόντος» μέ τό «Nascendo Morimur» μετασχηματίσθηκε σέ κοσμική καί ουμανιστική πνευματικότητα. Ή εκκλησία, πού φαίνεται στό ανοιχτό παράθυρο, μπορεί κάλλιστα να συμβολίζη τή λύτρωση, μιά υπόσχεση προς εκείνον, πού κατα νοεί τό σοφό μήνυμα τού «Nascendo Morimur».
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Meinardus, O. F. (1976). Ο «Αναπεσών» της Μακεδονίας ως πρότυπο για το Φλαμανδικό «Nascendo Morimur». Μακεδονικά, 16(1), 205–214. https://doi.org/10.12681/makedonika.637
- Τεύχος
- Τόμ. 16
- Ενότητα
- Άρθρα
Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g. post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (preferably in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).