open, digital, online, education, distance education

Διερεύνηση του ρόλου του διευθυντή της σχολικής μονάδας, κατά τον ψηφιακό μετασχηματισμό: Ευθύνες και προκλήσεις.


Δημοσιευμένα: Μαρ 16, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Λέξεις Κλειδιά: Ψηφιακός μετασχηματισμός, διευθυντής, δεξιότητες, μαθησιακή κουλτούρα, αλλαγή, εταίροι.
Μιχάλης Αναστασίου
Περίληψη

Extended Summary:


The purpose of this qualitative research is to investigate the role and the main challenges faced by the principal during the process of digital transformation in the school unit. For this reason, three research questions have been posed: a) What is the significance of digital transformation for the school unit? b) What is the evolving role of the principal in the digital transformation of the school unit?, and c) What are the major challenges faced by the principal during the digital transformation of the school unit? This research was conducted using a descriptive qualitative case study. To investigate the views of principals, the method of semi-structured interviews was used, which included a set of predetermined questions. The interview questionnaire contained 10 open-ended questions and it was divided into three parts. The first part concerned the process of digital transformation in the school unit. The second part explored the role of the principal, and the third part examined the challenges faced by the principal in the digital transformation. The selection of principals (n = 12) for the research was done using judgmental sampling due to the specific professional characteristics (secondary education principals) of the participants. The results of the research highlighted the strategic and vital importance role of the principal in the digital transformation process and the responsibility of creating a functional ecosystem with the collective and active involvement of all school stakeholders. The principal is responsible for crystallizing the multifaceted, economic, and social developments and digital changes within the strict legal framework of the public school, in an effort to create a proper functional and learning culture in the workplace. However, the lack of necessary digital competence in terms of skills and infrastructure, combined with the complexity of change and the emerging new work and learning realities, emerged as the main deterrent factors. At the same time, the absence of a specialized digital department or expert and the non-mandatory integration of digital skills into the curriculum lead to a significant slowdown not only of the principal's role effectiveness but also of the digital transformation process in the school unit.


 


 


Περίληψη


Ο σκοπός της παρούσας ποιοτικής έρευνας είναι να διερευνήσει το ρόλο και τις κυριότερες δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο διευθυντής, κατά τη διαδικασία του ψηφιακού μετασχηματισμού στη σχολική μονάδα. Τα αποτελέσματα της έρευνας ανέδειξαν τον στρατηγικό ρόλο του διευθυντή στη διαδικασία του ψηφιακού μετασχηματισμού και την ευθύνη δημιουργίας ενός λειτουργικού οικοσυστήματος με συλλογική και ενεργό εμπλοκή όλων των σχολικών εταίρων. Ο διευθυντής έχει την ευθύνη να αποκρυσταλλώσει, μέσα στο στενό νομικό πλαίσιο του δημόσιου σχολείου, τις πολυμορφικές, οικονομικές και κοινωνικές εξελίξεις και ψηφιακές αλλαγές στην προσπάθεια του να δημιουργήσει μια σωστή λειτουργική και μαθησιακή κουλτούρα στο χώρο εργασίας. Ωστόσο, η έλλειψη της αναγκαίας ψηφιακής επάρκειας σε επίπεδο δεξιοτήτων και υποδομής, σε συνδυασμό με τη δεινότητα της αλλαγής και των διαμορφούμενων νέων εργασιακών και μαθησιακών πραγματικοτήτων, αναδείχθηκαν ως οι κύριοι αποτρεπτικοί παράγοντες. Ταυτόχρονα, η απουσία ενός εξειδικευμένου ψηφιακού τμήματος ή ειδήμονα και η μη υποχρεωτική ενσωμάτωση των ψηφιακών δεξιοτήτων στο αναλυτικό πρόγραμμα, οδηγούν σε σοβαρή επιβράδυνση όχι μόνο του ρόλου του διευθυντή αλλά και της διαδικασίας του ψηφιακού μετασχηματισμού στη σχολική μονάδα.


 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Bibliography
Albugami, S. & Ahmed, V. (2015). Success factors for ICT implementation in Saudi secondary schools: From
the perspective of ICT directors, head teachers, teachers and students. International Journal of
Education and development using Information and Communication Technology, 11, 36 – 54.
Acton, K. S. (2021). School leaders as change agents: do principals have the tools they need? Management
in Education, 35, 43-51.
Alonso, J., Moreira, M. & Rivero, H. (2018). The role of ICT coordinator. Priority and time dedicated to
professional functions. Computers & Education, 72, 262 - 270.
Anastasiou, M. (2020). Reflecting on Teaching and Ecovid-19: An Aggressive Digital Teaching
Transformation Outbreak in Higher Hospitality Education in Cyprus. International Journal of
Tourism and Hospitality Management, 3, 334 – 361.
Blau, I., & Shamir-Inbal, T. (2016). Digital competences and long-term ICT pintegration in school culture:
The perspective of elementary school leaders. Education and Information Technologies, 3, 1-19.
Castillo, L., S. (2017). Call of Duty: A Case Study of ICT Integration in Philippine
Provincial Public Schools in San Isidro Davao Oriental Post K-12 Implementation. JPAIR
Multidisciplinary Research 30, 1-16
Chua, Y. (2017). How are e-leadership practices in implementing a school virtual-learning environment
enhanced? A grounded model study, Computers & Education, 109, 109-121.
Cohen, G. (2019). Principals’ leadership behaviors that shaped teachers’ motivation to implement an
educational ICT reform imposed by state authorities in Israel, Israel Affairs, 25, 554 - 570.
Gençer, S. & Samur, Y. (2016). Leadership Styles and Technology: Leadership
Competency Level of Educational Leaders. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 229, 226–
Griffith, A. D., Morris, E. S. & Thakar, V. (2016). Spatial autocorrelation and qualitative sampling: The case
of snowball type sampling designs. Annals of the American Association of Geographers, 106(4),
-787. doi:10.1080/24694452.2016.1164580
Guinan, J. P., Parise, S., & Langowitz, N. (2019). Creating an innovative digital project team: Levers to
enable digital transformation. Business Horizons 62, 717-727.
Hildebrandt, C. (2019). Whose interest is educational technology serving? Who is included and who is
excluded? Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 11, 12 – 38.
Holloway, J. (2021). Distributing Leadership: Sharing Responsibility and Maintaining Accountability.
Metrics, Standards and Alignment in Teacher Policy, 32, 131-145.
Jackson, C. N. (2019). Managing for competency with innovation change in higher education: Examining
the pitfalls and pivots of digital transformation. Business Horizons, 62, 761-772. https:// doi.or
/10.1016/j.bushor.2019.08.002
Ottestad, G, (2013), School leadership for ICT and teachers’ use of digital tools. Norwegian center for ICT in
education: Nordic Journal of Digital Library, 8, 107-125.
Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods, 4th ed. Thousand Oaks, CA: Sage
Publications Inc.
Stake, R. E. (2010). Qualitative research: Studying how things work. New York, NY: The Guilford Press.
Tolstoy, A. & Miloslavskaya, N. (2019). Andragogy as a Scientific Basis for Training Professionals in
Information Security. Information & Security Education, 7, 72 – 85.
Wu, B., Yu, X., & Hu Y. (2019). How does principal e-leadership affect ICT transformation across different
school stages in K-12 education: Perspectives from teachers in Shanghai. British Journal of
Educational Technology, 50(3), 1210-1225.
Yieng, W. A., & Daud, K. B. (2017). Technology Leadership in Malaysia’s High Performance School. Journal
of Education and e-Learning Research, 4(1), 8–14.
Yin, R. K. (2017). Case study research and applications: Design and methods, 6th ed. New York, NY: Sage
Publications.
Βιβλιογραφία
Ζάχρου, Μ. (2019). Η επίδραση των νέων Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην
Οργάνωση και Διοίκηση των Σχολικών Μονάδων. e-Εκδότης: EKT. doi: 10.12681/elrie.1579
Κωτσιοπούλου, Δ. (2022). Ο ρόλος του διευθυντή ηγέτη στην προώθηση του ψηφιακού ανασχηματισμού
των σχολικών μονάδων. Culture - Journal of Culture in Tourism, Αrt and Education, 5(2), 122 –
Λάσχου, Σ. (2017). Ο μετασχηματιστικός ρόλος του σχολικού ηγέτη και η χρήση των ΤΠΕ στις σχολικές
μονάδες Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στη Περιφέρεια Θεσσαλίας με στόχο υψηλής ποιότητας
μάθησης. Βόλος: Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Μακρή, Α. (2017). Εκπαιδευτική πολιτική και διεθνή πρότυπα επιμόρφωσης για τους νεοπροαχθέντες και
εν ενεργεία διευθυντές/ντριες σχολικών μονάδων. Πρακτικά 3ου Διεθνούς Συνεδρίου για την
Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας, 13-15 Οκτωβρίου, Λάρισα.
Μάνιου, Ν. (2019). Οι στάσεις των σχολικών διευθυντών απέναντι στις ΤΠΕ και οι αντιλήψεις τους για
τους παράγοντες που διευκολύνουν ή αναστέλλουν την ενσωμάτωση των ΤΠΕ στα δημοτικά
σχολεία. Ρόδος: Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Παπακωνσταντίνου, Α. & Ψύλλος, Δ. (2018). Μελέτη των αντιλήψεων εκπαιδευτικών ως προς την
παιδαγωγική αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών στο Δημοτικό Σχολείο: Μια μελέτη
πολλαπλών περιπτώσεων. Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών για την Αξιοποίηση των ΤΠΕ στις
Φυσικές Επιστήμες. Αθήνα: Εκδόσεις: Μιχάλης Δερτούζος.
Τζιμογιάννης, A. (2019). Ψηφιακές Τεχνολογίες και Μάθηση του 21ου Αιώνα. Αθήνα: Κριτική.
Τσιώλης, Γ. (2017). Μέθοδοι και τεχνικές ανάλυσης στην ποιοτική κοινωνική έρευνα. Αθήνα: Κριτική.