Προσομοιώνοντας τις Αναδράσεις της Κλιματικής Αλλαγής


Published: Jul 23, 2020
Keywords:
κλιματική αλλαγή αναδράσεις NetLogo κώδικας προσομοίωση
Κωνσταντίνος Ζαφειρόπουλος
Ευάγγελος Τσορμπατσόγλου
Δημήτριος Σαρτζετάκης
Γεώργιος Γκαράς
Δημήτριος Γιάτας
Abstract

Στο πλαίσιο του μαθήματος «Ερευνητική Εργασία» μελετήσαμε την Κλιματική Αλλαγή ως Πολύπλοκο Πρόβλημα με τη βοήθεια του μοντέλου “Climate Change” του λογισμικού NetLogo. Μελετήσαμε πως επιδρούν στο κλίμα της Γης η ηλιακή ακτινοβολία, τα αέρια του θερμοκηπίου, η νέφωση, και η λευκαύγεια της Γης. Από τη βιβλιογραφία μάθαμε ότι υπάρχει η πιθανότητα κατά τη διάρκεια της κλιματικής αλλαγής να συμβούν αναδράσεις οι οποίες είτε θα επιταχύνουν είτε θα αναστείλουν την κλιματική αλλαγή. Παρατηρήσαμε ότι το μοντέλο της Netlogo που χρησιμοποιήσαμε δεν προβλέπει αναδράσεις. Τέθηκε το ερώτημα μπορούμε να επεκτείνουμε εμείς το μοντέλο ώστε να περιλαμβάνει και αναδράσεις; Για τον σκοπό αυτό μελετήσαμε τη γλώσσα προγραμματισμού του λογισμικού NetLogo και τελικά καταφέρουμε να εισάγουμε στο μοντέλο θετικές και αρνητικές αναδράσεις με απλές εντολές ελέγχου αξιοποιώντας τις διαδικασίας του μοντέλου. Τα αποτελέσματα ήταν ενδιαφέροντα. Παρατηρήσαμε ότι κάποιες αναδράσεις είναι καταστροφικές για το κλίμα. Υπό ορισμένες όμως προϋποθέσεις μπορούν ίσως να δημιουργήσουν έναν θερμοστάτη.

Article Details
  • Section
  • Greece
Downloads
Download data is not yet available.
References
Gkaras, G., Yiatas, D., Dimitrakopoulou, K. (2018). Climate Change as a Tragedy of the Commons. A NetLogo Experience in School. 4th International Conference for the Promotion of Educational Innovation. Larisa. To be published.
GNU, (2017). General Public License. http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html. [Προσπέλαση 14-7-2018]
Jacobson, M. J., Wilensky, U. (2006). Complex Systems in Education: Scientific and Educational Importance and Implications for the Learning Sciences. The journal of the Learning Sciences, 15(1), 11–34, Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Tinker, R. & Wilensky, U. (2007). NetLogo Climate Change model. Center for Connected Learning and Computer-Based Modeling, Northwestern University, Evanston, IL. http://ccl.northwestern.edu/netlogo/models/ClimateChange. [Προσπέλαση 14-7-2018].
Tisue, S. & Wilensky, U. (2004). NetLogo: NetLogo: Design and implementation of a multi-agent modeling environment. Center for Connected Learning and Computer-Based Modeling Northwestern University, Evanston, Illinois presented at Agent 2004, Chicago, October 2004. Retrieved June 13, 2017, from http://simulation.su/uploads/files/default/2013-tisue-wilensky.pdf [Προσπέλαση 14-7-2018].
Wilensky, U. (1999). NetLogo. Center for Connected Learning and Computer-Based Modeling, Northwestern University, Evanston, IL. http://ccl.northwestern.edu/netlogo/ [Προσπέλαση 14-7-2018].
Γκαράς, Γ., Γιάτας, Δ. & Βλάσση, Μ. (2015). Εισαγωγή στις θετικές και αρνητικές αναδράσεις της Κλιματικής Αλλαγής με προσομοίωση NetLogo. Στο Θ. Μαρδίρης, & Μ. Γρηγορίου (επιμ.), Ηλεκτρ. Πρακτικά. 7ο Πανελλήνιο Συνέδριο ΠΕΕΚΠΕ Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Εκπαίδευση για την Αειφορία. Αλλάζοντας στάσεις και συμπεριφορές μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα, έρευνα, σχολικά δίκτυα, δράσεις και δραστηριότητες στην Ελλάδα. Βόλος.
Γκαράς, Γ., Γιάτας, Δ. (2018). Επεκτείνοντας ένα μοντέλο για την Κλιματική Αλλαγή. Πρακτικά Εργασιών 12ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Καθηγητών Πληροφορικής, Αθήνα 4-6 Μαΐου 2018. Προς δημοσίευση.
Ευαγγελόπουλος, Γ. (2012). Κλιματικές Αλλαγές - Ελληνικό Φοιτητικό Ντοκιμαντέρ. Πτυχιακή εργασία στα πλαίσια του οδηγού σπουδών του τμήματος Επιστημών της θάλασσας του Πανεπιστημίου του Αιγαίου. https://www.youtube.com/watch?v=Z-8sZYGDLUQ [Προσπέλαση 14-7-2018].
Κατσαφάδος, Π., Μαυροματίδης, Η., 2015. Εισαγωγή στη φυσική της ατμόσφαιρας και την κλιματική αλλαγή. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/3708 [Προσπέλαση 14-7-2018
Most read articles by the same author(s)