«ΚΑΤΑΝΟΩΝΤΑΣ ΤΑ ΔΑΚΤΥΛΙΚΑ ΑΠΟΤΥΠΩΜΑΤΑ»


Published: Jul 23, 2020
Keywords:
δερματογλυφικά δακτύλων αρχετυπικοί μορφότυποι λιθοχρονική μονάδα ψηφίο-ψηφιδωτό αριστεροχειρία ταλέντον
Μπόρις Άντσεβ
Έλενα Οικονομοπούλου
Αίας Χριστοφής
Κωνσταντίνος Λαβδαριάς
Θεολόγος Κατερνέλης
Κλαούντιο Μπρεγκάσι
Ορέστι Χασανάι
Βασίλειος Δημόπουλος
Μιλτιάδης Καφρίτσας
Κωνσταντίνα Φουσέκη
Φωτεινή Κατσίρα
Γρηγόριος Μπραϊτης
Γεράσιμος Γαλανός
Θεόδωρος Καρβέλης
Σέρτζιο Ζοτόλι
Θωμάς Θάνος
Άγγελος Καντίου
Ιάσωνας Κώτσης
Νικόλαος Αθανασίου
Κλεοπάτρα Χατζηγιώση
Abstract

Η ερευνητική εργασία με θεματική: « Κατανοώντας τα Δακτυλικά Αποτυπώματα » περιλαμβάνει ενότητες καθεμία από τις οποίες επιμελήθηκε μία ομάδα μαθητών. Στην πρώτη ενότητα με θέμα: «Μορφότυποι (pattern) δερματογλυφικών» εξετάζονται τα τέσσερα βασικά διαγράμματα:“Στρόβιλος” (whorl) , “βρόχος” ( loop ), “Διπλός βρόχος” ( double loop ), “τόξο ή αψίδα”( arch). Στην δεύτερη ενότητα παρουσιάζεται η « Ανατομία των λεπτομερειών των δερματογλυφικών των δακτύλων» (minutiae types) η οποία προκαλείται από την έντονη καμπυλότητα των παρυφών και των κοιλάδων οι οποίες βρίσκονται κυρίως σε παράλληλη διάταξη. Κύριες δομικές κατηγορίες των γραμμών αυτών είναι : “Διακλάδωση” ( bifurcation) όπου μία γραμμή διασπάται σε δύο ξεχωριστές γραμμές, “ Δέλτα” (delta) όπου συναντώνται τρεις γραμμές, “Πυρήνας” ( core ) δια του οποίου ορίζεται το κέντρο ενός στροβίλου ή η κορυφή μίας αψίδας, “Τέλος διαδρομής” ( ridge ending, termination ) όπου τερματίζει μία γραμμή. Στην τρίτη ενότητα προσεγγίζονται οι δομικές διατάξεις των δερματογλυφικών, αλλά και των διαφόρων σχηματισμών της καμπυλότητας των αυλακώσεων τους ως: « Αρχετυπικών Μορφοτύπων στη φύση που εκδηλώνονται στη φύση σε μικρές ή μεγάλες κλίμακες», ως «
Μυθολογικών Συμβολισμών», ή και ως «Οργανικών Προτύπων Ανθρώπινων Κατασκευών». Στην τέταρτη ενότητα εξετάζεται η διάταξη των δερματικών ακρολοφιών στις ράγες των δακτύλων ως μία «Αθροιστική Μονάδα» αναφερόμενη κατά πρώτον και ως: «Λιθοχρονική Μονάδα» και κατά δεύτερον ως: « Ψηφίο – Ψηφιδωτό» (digit). Στην τέταρτη ενότητα αναφέρονται επίσης « Οργανικές Δομές Φυσικών Προτύπων» καθώς και «Μυθολογικοί Συμβολισμοί» αυτών οι οποίες θεωρούνται εξίσου Αθροιστικές Μονάδες. Στην πέμπτη και τελευταία ενότητα λαμβάνει χώρα μία Ερευνητική Υπόθεση Εργασίας εντός των ορίων της οποίας διερευνάται το φαινόμενο της σπανιότητας του δερματογλυφικού της « αψίδας» σε συσχετισμό με την « αριστεροχειρία» και την έννοια του «ταλέντου».
Η εργασία πλαισιώνεται τέλος με μία ποσοστιαία καταμέτρηση ανά κατηγορία δακτυλικών αποτυπωμάτων εκατό ατόμων , μαθητών και καθηγητών, καθώς και με την εκτέλεση ενός εικαστικού έργου το οποίο περιλαμβάνει μαζί με τους βασικούς μορφότυπους των δερματογλυφικών και μία αδιάσπαστη γραμμή αυτών η οποία δικαιολογεί και τον τίτλο του έργου: “LINK YOUR DNA”.


Article Details
  • How to Cite
  • Άντσεβ Μ., Οικονομοπούλου Έ., Χριστοφής Α., Λαβδαριάς Κ., Κατερνέλης Θ., Μπρεγκάσι Κ., Χασανάι Ο., Δημόπουλος Β., Καφρίτσας Μ., Φουσέκη Κ., Κατσίρα Φ., Μπραϊτης Γ., Γαλανός Γ., Καρβέλης Θ., Ζοτόλι Σ., Θάνος Θ., Καντίου Ά., Κώτσης Ι., Αθανασίου Ν., & Χατζηγιώση Κ. (2020). «ΚΑΤΑΝΟΩΝΤΑΣ ΤΑ ΔΑΚΤΥΛΙΚΑ ΑΠΟΤΥΠΩΜΑΤΑ». Open Schools Journal for Open Science, 3(8). https://doi.org/10.12681/osj.24368
  • Section
  • Greece
Downloads
Download data is not yet available.
References
Αναπολιτάνος Δ. Α. Εισαγωγή στη Φιλοσοφία των Μαθηματικών, Εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα 1985, Δ’ έκδοση, σελ. 273 [2] Αριστοτέλης, Περί Ποιητικής , μτφρ. Μενάρδος Σ. , εισαγωγή, κείμενον και ερμηνεία Συκουτρής Ι. , Ακαδημία Αθηνών Ελληνική βιβλιοθήκη, Εκδόσεις Βιβλιοπωλείον της Εστίας , σελ. 150
Βακαλό Ε. Γ. Οπτική Σύνταξη Λειτουργία και Παραγωγή Μορφών, Εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα 1988, σελ. 64
Βερνάν Ζ.Π. Μύθος και Σκέψη στην Αρχαία Ελλάδα , μτφρ. Γεωργούδη Σ. Εκδόσεις Ολκός , 1975, σελ. 105, 118 [5] Βερνάν Ζ.Π. (Vernant J. P. – Naquet P. V. ) Μύθος και Τραγωδία στην Αρχαία Ελλάδα, τόμος Α΄, μτφρ. Τάττη Α., Εκδόσεις Σύγχρονη Αρχαιογνωστική Βιβλιοθήκη « Δαίδαλος » - Ι. Ζαχαρόπουλος , σελ. 57 [6] Βιτρούβιος Περί Αρχιτεκτονικής , Βιβλία Ι – V , μετάφραση , σχόλια : Λέφας Π., Εκδόσεις Πλέθρον , Β’ έκδοση, σελ. [7] Γκούρχαν (Leroi Gourhan A.) To έργο και η ομιλία του ανθρώπου Α’, μτφρ. Ελεφαντής Α. Εκδόσεις Μ. Ι. Ε. Τ., Αθήνα 2000, σελ. 281 [8] Γράβιγγερ Π. Ο Πυθαγόρας, Η Μυστική διδασκαλία του Πυθαγορισμού, Εκδόσεις: Ιδεοθέατρον, Διμέλη, Αθήναι, 1998, σελ. 333 [9] Δανέζης Μάνος, Η Οδύσσεια των Ημερολογίων, Αστρονομία και Παράδοση, εκδ. Διαυλος 1995, σελ. 253
Έπος του Γκιλγκαμές, μυφρ. Π.Λεκατσάς, εκδ. Ιστός 2012
Ερμού Τρισμέγιστου, Σμαράγδινος Πίναξ, μτφρ. Γράβινγκερ Π. Εκδόσεις Διμέλη 1998 Ευριπίδης , Βάκχαι , Εισαγωγή – μετάφραση – σχόλια Γιάνναρης Γ., Εκδόσεις Κάκτος, Αθήνα 1993, (1065-1170) [12] « Ήλιος » Νεώτερον Εγκυκλοπαιδικόν Λεξικόν, Έκδοσις της Εγκυκλοπαιδικής Επιθεωρήσεως « Ήλιος» , Αθήναι 1946 -1947, (Λήμμα: «Δακτύλου Μνήμα») [13] Ινστιτούτο (Institut de Cultura) . Museu d’ historia de la ciutat O Ταύρος στον Μεσογειακό Κόσμο. Μύθοι και Λατρείες , ΥΠΠΟ , Πολιτιστική Ολυμπιάδα 2001 – 2004, σελ. 60 [14] Λαμύ Λ. Αιγυπτιακά Μυστήρια , μτφρ. Τσάκαλης Α., Εκδόσεις Πύρινος Κόσμος , Αθήνα , 1991, σελ. 12
Λίντελ Χ. Σκοτ Ρ. , Mέγα Λεξικόν της Ελληνικής Γλώσσης, Εκδότης Σιδέρης I. , Αθήναι , Ανατύπωσις 1997, (λήμμα: αψίς, πίον, γάλα, στήλη, τύμβος, χειρ, λαός, σπείραμα, οινάς, δάκτυλος, καιρός, κορυφή, εκατόν, εκάτερος, κόρος, στάχυς, λαιός, λάινος, σήμα, συμπάθεια, έγγυος, εγγύη, παράδοση) [16] Μανκίεβιτς (Mankiewicz R.) Η ιστορία των Μαθηματικών, μτφρ. Καρατζάς Λ., Εκδ. Αλεξάνδρεια, σελ. 168, 187 [17] Μιχελής Π. Η Αρχιτεκτονική , ως Τέχνη, Αθήνα 1979 , ΣΤ’ έκδοση, σελ. 97 [18] Μπαμπινιώτη Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας , Κέντρο Λεξικολογίας, (λήμμα: ψηφί, ψηφιδωτό) [19] Μπούρας Χ. Μαθήματα Ιστορίας της Αρχιτεκτονικής , Α’ τόμος, Εκδόσεις Συμμετρία , Αθήνα 1999, σελ. 226 [20] Μπριγκς (Briggs J. & Peat D.) Ο Ταραγμένος Καθρέφτης, μτφρ. Κωνσταντόπουλος Ν., Εκδόσεις Κάτοπτρο 2000 , δεύτερη έκδοση, σελ. 49,50 [21] Ντοτς (Dodds E. R.) Οι Έλληνες και το παράλογο, μτφρ. Γιατρομανωλάκη Γ.Εκδόσεις Ινστιτούτο του Βιβλίου – Καρδαμίτσα Α. Αθήνα 1996, σελ. 186 [22] Ομήρου Οδύσσεια Ομηρικά Έπη 1 , Ιλιάδα, μτφρ. Μαρωνίτης Δ. Ν., Εκδόσεις Παιδαγωγικό Ινστιτούτο , έκδοση β΄ , 2001, (Ιλιάδα Η. 434) [23] Παλαιά και η Καινή Διαθήκη -Τα Ιερά Γράμματα, μεταφρασθέντα εκ των θείων Αρχετύπων, Εκδόσεις Βιβλική Εταιρία, Αθήνα 2003 (Γένεσις 9-10)
Πελεγρίνης Θ. Λεξικό της Φιλοσοφίας , Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2004,( λήμμα: Αρχέτυπο)
Ράμφος Σ. Το Αίνιγμα και η Μοίρα. Ποιητική Τέχνη στον «Οιδίποδα Τύραννον», Εκδόσεις: Αρμός 1997, σελ. 95, 99 [26] Στιούαρτ (Stewart I.) Oι Μυστικοί Αριθμοί, μτφρ. Σπανού Α. Εκδ. Τραυλός, 2003, σελ.12, 35
Σοφοκλής, Οιδίπους Τύραννος, μτφρ. Ρούσσος Τ., Εκδόσεις Κάκτος 1993, (στ. 875) [28] Τραυλού Ορλάνδου Α.Κ. Λεξικόν Αρχαίων Αρχιτεκτονικών Όρων, Εκδόσεις , Αθήναι 1986, (λήμμα: έλιξ, ομφαλός, κριός) [29] Χόκινγκ (Hawking S)., Το χρονικό του χρόνου, μτφρ. Χαράκας Κ., Εκδόσεις Κάτοπτρο, 1996, σελ. 61, 36, 80 [30] Χριστίδης Α. Φ. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας, Έκδοση Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, 2001, σελ.
Most read articles by the same author(s)