Ψυχολογικές πρακτικές που εφαρμόζουν οι οργανισμοί μέσων ενημέρωσης σε οπτικοποιήσεις δεδομένων σε σχέση με το περιβάλλον


Αιμιλία Καλλίρη
Ανδρέας Βέγλης
Resumen

Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (ΜΜΕ) λόγω της κυριάρχης θέσης που κατέχουν στην επικοινωνία και ενημέρωση, αναμφίβολα κατευθήνουν τις απόψεις και τις αντιλήψεις των πολιτών. Ένας τρόπος που χρησιμοποιούν για να επικοινωνήσουν τα νέα είναι οι οπτικοποιήσεις δεδομένων. Η οπτικοποιήση είναι αρκετά αποτελεσματική μέθοδος καθώς η κατάλληλη δομή και οργάνωση οπτικών στοιχείων επηρεάζει την αντίληψη του αναγνώστη. Ο σκοπός της έρευνας ήταν να εξετάσουμε αν οι οπτικοποιήσεις που αφορούν περιβαλλοντικά ζητήματα χρησιμοποιούν θεωρίες της γνωστικής ψυχολογίας. Η μέθοδος που επιλέχθηκε είναι η ποιοτική και βασίστηκε πάνω σε υπάρχουσα θεωρία. Συγκεκριμένα, συλλέχθηκαν περιβαλλοντικες οπτικοποιήσεις από γνωστούς ειδησιογραφικούς οργανισμούς και με βάση τους νόμους gestalt, έγινε ανάλυση των πρακτικών που ακολούθησαν. Τα αποτελέσματα της έρευνας μας είναι πως η θεωρία Gestalt όχι μόνο χρησιμοποιήθηκε στις οπτικοποιήσεις αλλά και καθόρισε την συνολική εμφάνιση και παρουσίαση των δεδομένων καθώς στόχευαν άμεσα να επηρεάσουν την εμπειρία του θεατή αλλά και την περιβαλλοντική ενημέρωση, γνώση, στάση και ευαισθητοποίηση τους.

Article Details
  • Sección
  • Articles
Descargas
Los datos de descargas todavía no están disponibles.
Citas
AlJazeera (2018). Al Jazeera Digital Wins Online Journalism Award, Retrieved on 26 August, 2022 from: https://www.aljazeera.com/news/2021/10/18/al-jazeera-digital-wins-online-journalism-award
Ballantyne, A.G., Wibeck, V., and Neset, T.-S. (2015). Images of climate change a pilot study of young people's perceptions of ICT-based climate visualization. Clim. Change.
BBC News (2022). New data shows BBC is the world's most visited news site - Media Centre, Retrieved on 20 August, 2022 from: https://www.bbc.co.uk/mediacentre/worldnews/2020/worlds-most-visited-news-site
Bohman, A., Neset, T.-S., Opach, T. and Rød, J.K., (2015). Decision support for adaptive action e assessing the potential of geographic visualization. J. Environ. Plan. Manag. 58, pp. 2193-2211.
Craig, W. (2021). How to Make Data Visualization Better with Gestalt Laws, Retrieved on 19 August, 2022 from: https://www.webfx.com/blog/web-design/data-visualization-gestalt-laws/
Gordon, I. E. (1997) Theories of Visual Perception. New York: John Wiley & Sons.
Hagen, B., A. Middel, and D. Pijawka. 2015. “European Climate Change Perceptions: Public Support for Mitigation and Adaptation Policies.” Environmental Policy and Governance, 26 (3), pp. 170–183.
Hartig, F. (2017). China Daily - Beijing's Global Voice? In Thussu, DayaKishan; De Burgh, Hugo; Shi, Anbin (eds.). China's Media Go Global.
Hass, A. (2022). 3.2 Visual Elements — Basic Things That Can be Seen. Retrieved on 11 January, 2022 from https://opentextbc.ca/graphicdesign/chapter/3-2-visual-elements-basic-things-that-can-be-seen/
Kitayama, S., Duffy, S., Kawamura, T., and Larsen, J. T. (2003). Perceiving an object and its context in different cultures: a cultural look at new look. Psychological Science, 14(3), pp. 201-206.
Knoblauch, K. (2002). “Color Vision.” In S. Yantis, H.Pashler (eds.), “Steven’s Handbook of Experimental Psychology – Sensation and Perception,” volume 1, pp. 41–75. John Wiley & Sons, New York, third edition.
MacEachren, A.M., and Monmonier, M., (1992). Introduction. Cartogr. Geogr. Inf. Sci. 19, pp. 197-200.
Munzner, T. (2014). Visualization Analysis and Design. A K Peters Visualization Series, CRC Press.
National Newspapers Total Circulation (2011). International Federation of Audit Bureaux of Circulations (IFABC).
Nurmis, J. (2016). “Visual Climate Change Art 2005–2015: Discourse and Practice.” Wiley Interdisciplinary Reviews: Climate Change 7(4), pp. 501–516.
O’Neill, S. J., and N. Smith. 2014. “Climate Change and Visual Imagery.” Wiley Interdisciplinary Reviews Climate Change 5(1), pp 73–87.
O'Connor, Z. (2013). Colour, contrast, and gestalt theories of perception: The impact in contemporary visual communications design. Color Research & Application, 40(1), pp. 85-92.
OzretićDošen, Đ., and Brkljačić, L. (2018). Key design elements of daily newspapers: Impact on the reader's perception and visual impression. KOME.
Shelvock, M. T. (2016). Gestalt theory and mixing audio. Innovation in Music II, pp. 1-14.
Spyropoulou, T. (2020). Visual Communication in the digital age. Greek Open University.
Teuber, M. (1976). Blue Night by Paul Klee. In: M Henle, editor. Vision and Artifact. New York: Springer, pp. 131– 151.
Vidya, M. (2018). Gestalt Laws Applied to Data Visualization, Retrieved on 20 August, 2022 from: http://daydreamingnumbers.com/concepts/gestalt-laws-data-visualization/.
Vikova, M., Vik, M., and Kania, E. (2015). Cross-cultural variation of colour preferences, 1, pp. 285-288.
Wibeck, V., Neset, T.S., and Linner, B.O., (2013). Communicating climate change through ICT-based visualization: towards an analytical framework. Sustainability 5, pp. 4760-4777.
Πηγές εικόνων
Chang, S. (2022). Retrieved on 27 May 2022, from https://www.chinadailyasia.com/focus/2016-08/22/content_15482729_3.html
Marsi, F. (2022). Infographic: How wetlands can help fight climate change. Retrieved on 26 May 2022, from https://www.aljazeera.com/news/2022/2/2/infographic-how-wetlands-can-help-fight-climate-change-interactive
McGrath, M. (2021). Climate change: Five things we have learned from the IPCC report. Retrieved on 26 May 2022, from https://www.bbc.com/news/science-environment-58138714
Taylor, M. (2022). Extreme weather: What is it and how is it connected to climate change?. Retrieved on 26 May 2022, from https://www.bbc.com/news/science-environment-58073295