Ο ρόλος των μέσων στην ευαισθητοποίηση των πολιτών για την κλιματική αλλαγή


Ηλιάνα Σακκά
Resumen

Η κλιματική αλλαγή αποτελεί ένα από τα κρισιμότερα ζητήματα της εποχής μας. Ο ρόλος των ΜΜΕ κρίνεται πιο αναγκαίος από όσο ποτέ προκειμένου να  επικοινωνήσει την κλιματική κρίση και να επηρεάζει τη δημόσια ανησυχία. Τα ΜΜΕ διαθέτουν την ιδιαίτερη ικανότητα να ενθαρρύνουν κοινωνικές αλλαγές με βάση το γεγονός ότι μπορούν να παρουσιάσουν σε μεγάλα τμήματα του πληθυσμού εναλλακτικούς και νέους τρόπους κοινωνικής δράσης. Η παρούσα εργασία αναλύει το περιεχόμενο (ανάλυση περιεχομένου) της τηλεοπτικής εκπομπής «Κλίμα». Ειδικότερα, διερευνήθηκε κατά πόσο ασχολήθηκε και ανέλυσε ζητήματα γύρω από την κλιματική αλλαγή και αν τελικά  μπορεί να αποτελέσει δίαυλο της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης, κινητήριες δυνάμεις για τη δημιουργία δράσεων. Από την επεξεργασία των δεδομένων η εκπομπή προσπαθεί να προσεγγίσει τα θέματα από όλες τις κλίμακες του χρόνου και του χώρου εφαρμόζοντας τους βασικούς άξονες της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Ωστόσο, το μέγεθος και οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής απαιτούν την ύπαρξη περισσότερων περιβαλλοντικών εκπομπών με πολυμεσικό περιεχόμενο, καθώς μόνο τότε τα μέσα μπορούν να μετατρέπουν σε παιδαγωγικό εργαλείο προσφέροντας σωστή κατανόηση της περιπλοκότητας της κλιματικής αλλαγής.

Article Details
  • Sección
  • Articles
Descargas
Los datos de descargas todavía no están disponibles.
Citas
Abarbanel, A., & McClusky, T. (1950). Is the world getting warmer? Retrieved 10 December 2021, from http://www.saturdayeveningpost.com/wp-content/uploads/satevepost/is-the-world-getting-warmer-1950.pdf
Andi, S. (2020). How People Access News about Climate Change - Reuters Institute Digital News Report. Retrieved 10 December 2021, from https://www.digitalnewsreport.org/survey/2020/how-people-access-news-about-climate-change/
Boykoff, M., & Boykoff, J. (2007). Climate change and journalistic norms: A case-study of US mass-media coverage. Geoforum, 38(6), 1190-1204. doi: 10.1016/j.geoforum.2007.01.008
Boykoff, M. & Roberts, J... (2007). Media coverage of climate change: Current trends, strengths, weaknesses.
Carrington, D. (2019). Why the Guardian is putting global CO2 levels in the weather forecast. Retrieved 10 December 2021, from https://www.theguardian.com/environment/2019/apr/05/why-the-guardian-is-putting-global-co2-levels-in-the-weather-forecast
Ereaut, G., & Segnit, N. (2006). Warm Words: How are we telling the climate story and can we tell it better? Retrieved 7 December 2021, from https://www.ippr.org/publications/warm-wordshow-are-we-telling-the-climate-story-and-can-we-tell-it-better
Fien, J. (1997). Stand Up, Stand Up and Be Counted: Undermining Myths of Environmental Education. Australian Journal of Environmental Education, 13, 21-26. doi:10.1017/S0814062600002792
Giannakopoulos, C., Kostopoulou, E., Varotsos, K., & Plitharas, A. (2009). Climate change impacts in Greece in the near future [PDF] (1st ed., pp. 1-5, 7-8). Αθήνα: WWF. Retrieved from https://www.bankofgreece.gr/RelatedDocuments/WWF_Climate_change_impacts_in_Greece_in_the_near_future.pdf
Gkiouzepas, G., & Botetzagias, I. (2017). The Narrative Cycle of Climate Change in the Greek Newspapers, 2001–2008. Environmental Communication, 12(4), 507-524. doi: Changing 10.1080/17524032.2017.1292936
Junsheng, H., Akhtar, R., Masud, M., Rana, M., & Banna, H. (2019). The role of mass media in communicating climate science: Empirical evidence. Journal Of Cleaner Production, 238, 117934. doi: 10.1016/j.jclepro.2019.117934
Kontopoulou, V. (2021). How Do We Talk About Climate Change? (BA (Hons) Degree in Journalism). Edinburgh Napier University.
Kostarella, I., Tsantopoulos, G., & Theodosiadou, S. (2013). The coverage of environmental issues by the Greek media from the editor’s perspective. Retrieved 9 December 2021, from https://www.academia.edu/27702895/The_coverage_of_environmental_issues_by_the_Greek_media_from_the_editors_perspective
Kostarella, I., Tsantopoulos, G., & Theodosiadou, S. (2012). The ecosystem of the environmental newsbeat in Greece. Retrieved 9 December 2021, from https://www.academia.edu/2208200/The_ecosystem_of_the_environmental_newsbeat_in_Greece
Lyytimäki, J. (2011). Mainstreaming climate policy: the role of media coverage in Finland. Mitigation And Adaptation Strategies for Global Change, 16(6), 649-661. doi: 10.1007/s11027-011-9286-x
Μπαλτζάκη, Ε., 2010. Κριτική προσέγγιση τηλεοπτικής εκπομπής οικολογικού περιεχομένου από τη σκοπιά της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. [online] Ikee.lib.auth.gr. Available at: <http://ikee.lib.auth.gr/record/124815/files/GRI-2010-5932.pdf> [Accessed 2 January 2022].
Ξένος Γ. Το περιβάλλον στα Ελληνικά Μαζικά Μέσα Ενημέρωσης: η περίπτωση των Πυρκαγιών. Στο Σκαμνάκης Α., Κεντερελίδου, Κ., & Γαλατσοπούλου, Φ., Περιβαλλοντική δημοσιογραφία και επικοινωνία (σελ. 240-241) Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Ζυγός.
Raut, N., & Kakade, O. (2016). Role of Newspapers in Creating Awareness about Climate Change: A Comparative Study of English and Kannada Dailies. Retrieved 11 December 2021, from https://www.allresearchjournal.com/archives/2016/vol2issue7/PartC/2-6-164-736.pdf
Reuters. (2021). Greece/Digital News Report 2021 (pp. 82-84). Reuters Institute for the Study of Journalism.
Σαββάκης, Ε. (2011). Περιβάλλον και Διεθνείς Σχέσεις: Το φαινόμενο της «Πράσινης Δημοσιογραφίας». [PDF] (σελ. 54-56, 66,). Θεσσαλονίκη. Retrieved from http://ikee.lib.auth.gr/record/128650/files/GRI-2012-8159.pdf
Σαββάκης, Ε. (2016). Η Περιβαλλοντική Δημοσιογραφία, η ανάπτυξη των «Πράσινων» Media και ο ρόλος των Celebrities. Στο Σκαμνάκης Α., Κεντερελίδου, Κ., & Γαλατσοπούλου, Φ., Περιβαλλοντική δημοσιογραφία και επικοινωνία (σελ. 268-274) Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Ζυγός.
Σκαμνάκης, Α. (2016). Εισαγωγή στην Περιβαλλοντική Δημοσιογραφία και Επικοινωνία. Στο Σκαμνάκης Α., Κεντερελίδου, Κ., & Γαλατσοπούλου, Φ., Περιβαλλοντική δημοσιογραφία και επικοινωνία (σελ. 14) Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Ζυγός.
Schmidt, A., Ivanova, A. & Schäfer, M. (2013). Media Attention for Climate Change around the World: A Comparative Analysis of Newspaper Coverage in 27 Countries. Global Environmental Change. 23. 1233–1248. 10.1016/j.gloenvcha.2013.07.020.
Shanahan, M. (2007). Talking about a revolution: climate change and the media. Retrieved 9 December 2021, from https://pubs.iied.org/17029iied
Shanahan, M. (2011). Why the media matters in a warming world: A guide for policymakers in the global South. Retrieved 10 December 2021, from https://pubs.iied.org/sites/default/files/pdfs/migrate/G03119.pdf
Tsekos, C., & Matthopoulos, D. (2008). Environmental news in Greece: evaluation of the way newspapers deal with environmental issues. International Journal of Environmental Studies, 65(2), 209-218. doi: 10.1080/00207230701832572