Συμμετοχικός σχεδιασμός εκπαιδευτικής εφαρμογής για φορητές συσκευές


Χρυσούλα Γάτσου
Μάρθα Τεμπέλη
Μόδεστος Σταυράκης
https://orcid.org/0000-0002-0694-6038
Abstract

Στο παρόν άρθρο διερευνάται ο συμμετοχικός σχεδιασμός και πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία μιας εκπαιδευτικής εφαρμογής για φορητή συσκευή. Σκοπός είναι η εφαρμογή αυτή να πληροί τους παιδαγωγικούς της σκοπούς του προγράμματος σπουδών αλλά ταυτόχρονα να είναι ελκυστική προς το μαθητή. Αρχικά μελετήθηκε ο τρόπος που τα παιδιά μαθαίνουν με τις διαδικασίες και θεωρίες μάθησης και στη συνέχεια η έννοια του συμμετοχικού σχεδιασμού. Επίσης, διερευνήθηκαν οι μέθοδοι και οι τεχνικές που χρησιμοποιούνται καθώς και οι τρόποι που μπορούν αυτές να εφαρμοστούν σε μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η βιβλιογραφική έρευνα συνεχίστηκε με τον υπολογιστή και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια ως προς το ρόλο τους και την παιδαγωγική τους αξία στην εκπαίδευση. Στη συνέχεια παρουσιάζεται μια μελέτη περίπτωσης που περιλαμβάνει το σχεδιασμό και την υλοποίηση μιας εφαρμογής για την εκμάθηση του πληκτρολογίου από τους μαθητές των τριών πρώτων τάξεων του δημοτικού σχολείου με το όνομα «Πληκτρούπολη».

Article Details
  • Sezione
  • Articles
Downloads
I dati di download non sono ancora disponibili.
Biografia autore
Μόδεστος Σταυράκης, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Ass. Professor Interaction Design
Riferimenti bibliografici
Carroll, J. M. (1996). Encountering Others: Reciprocal Openings in Participatory Design and User-Centered Design. Human–Computer Interaction, 11(3), 285–290. https://doi.org/10.1207/s15327051hci1103_5
Dichev, C., & Dicheva, D. (2017). Gamifying education: What is known, what is believed and what remains uncertain: a critical review. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 14(1), 9. https://doi.org/10.1186/s41239-017-0042-5
Dimitriadis, S. (2015). Θεωρίες μάθησης και εκπαιδευτικό λογισμικό. https://repository.kallipos.gr/handle/11419/3397
Dodero, G., Gennari, R., Melonio, A., & Torello, S. (2014). Gamified co-design with cooperative learning. CHI ’14 Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems, 707–718. https://doi.org/10.1145/2559206.2578870
Druin, A. (2002). The Role of Children in the Design of New Technology. Behaviour and Information Technology, 38.
Fokides, E. (2017). Τρισδιάστατα εκπαιδευτικά παιχνίδια, σοβαρά παιχνίδια (pp. 75–91).
Gee, J. P. (2005). What Would a State of the Art Instructional Video Game Look like? Innovate: Journal of Online Education, 1(6). https://www.learntechlib.org/p/107271/
Gennari, R., & Melonio, A. (2016). A three-year long journey across the fields of participatory game design. CEUR-WS.
Koutsabasis, P., Vosinakis, S., Stavrakis, M., & Kyriakoulakos, P. (2018). Teaching HCI with a Studio Approach: Lessons Learnt. Proceedings of 22nd Pan-Hellenic Conference on Informatics conference (PCI’18), Athens, Greece.
Lightfoot, N., Czerwinski, M., & Shiffrin, R. M. (2014). On the automatization of visual search. Cognitive Psychology Applied: A Symposium at the 22nd International Congress of Applied Psychology, 159.
McRorie, K. E. (1999). The Playground Project: A case study in participatory design. 211.
Preece, J., Sharp, H., & Rogers, Y. (2015). Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction 4th Edition (4th ed.). Wiley.
Prensky, M. (2003). Digital game-based learning. Computers in Entertainment (CIE), 1(1), 21–21.
Prensky, M. (2007). Digital Game-Based Learning (Paragon House Ed). Paragon House Publishers.
Pretty, P. E., & Alam, M. (2018). Achievement Unlocked Understanding Gamification and its Future in Education. University of British Columbia, Faculty of Education.
Sanders, E. B.-N. (2002). From user-centered to participatory design approaches. In Design and the social sciences (pp. 18–25). CRC Press.
Sanders, E. B.-N., & Stappers, P. J. (2008). Co-creation and the new landscapes of design. CoDesign: International Journal of CoCreation in Design and the Arts, 4(1), 5. https://doi.org/10.1080/15710880701875068
Sanders, E. B.-N., & Steppers, P. J. (2014). COVER STORY: From designing to co-designing to collective dreaming: Three slices in time. Retrieved November, 23, 2018.
Schuler, D., & Namioka, A. (1993). Participatory Design: Principles and Practices. CRC Press.
Stavrakis, M. (2009). Interaction for Design: A theoretical framework for contextual collaboration [Ph.D Thesis]. University of the Aegean.
Tobias, S., Fletcher, J. D., & Wind, A. P. (2014). Game-based learning. In Handbook of research on educational communications and technology (pp. 485–503). Springer.
Tsiatsos, T. K. (2015). Εισαγωγή στην Εκπαιδευτική Τεχνολογία. https://repository.kallipos.gr/handle/11419/3201
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: Development of Higher Psychological Processes (New edition). Harvard University Press.
Weinberg, J. B., & Stephen, M. L. (2002). Participatory design in a human-computer interaction course: Teaching ethnography methods to computer scientists. ACM SIGCSE Bulletin, 34(1), 237–241. https://doi.org/10.1145/563517.563431
Wells, D., & Fotaris, P. (2017). Game-Based Learning in Schools: Trainee Teacher Perceptions in Implementing Gamified Approaches. 14.
Wertsch, J. V. (2002). Computer Mediation, PBL, and Dialogicality. Distance Education, 23(1), 105–108. https://doi.org/10.1080/01587910220124008
Δημάκος, Γ., & Νικολουδάκης, Ε. (2009). O Ρόλος των ΤΠΕ σε ένα Δομημένης Μορφής Φύλλο Εργασίας. 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην Εκπαίδευση, Σύρος.
Κιργίνας, Σ. (2013). Μάθηση βασισμένη στο ψηφιακό παιχνίδι ελεύθερης διάδρασης (Vol. 1, pp. 122–205). Νέος Παιδαγωγός.
Κουτσαμπάσης, Π. (2015). Αξιολόγηση διαδραστικών συστημάτων με επίκεντρο τον χρήστη. https://repository.kallipos.gr/handle/11419/2765
Οδηγίες για τη διαχείριση της ύλης για το μάθημα «Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.)» στο Δημοτικό σχολείο. (2019). https://drive.google.com/file/d/1KCG8lkF_Xxxd3bWEYdmxE_wgA-vYmIhX/view
Πολυδωρος, Γ. (2017). Διδασκαλία και εκμάθηση με tablets στη πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 9(3Α), 141–151. https://doi.org/10.12681/icodl.1075
Πρόγραμμα Σπουδών για τις ΤΠΕ στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (Νέο πρόγραμμα σπουδών, p. 61). (2011). [Παιδαγωγικό Ινστιτούτο «ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Σχολείο 21ου αιώνα) ΕΣΠΑ 2007-13 Ε.Π. Ε&ΔΒΜ Α.Π. 1-2-3]. https://tinyurl.com/ydc6v98s
Τεμπέλη, Μ. (2020). Συμμετοχικός σχεδιασμός εκπαιδευτικής εφαρμογής για ταμπλέτα [Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο]. https://apothesis.eap.gr/bitstream/repo/47917/1/112067_%CE%A4%CE%95%CE%9C%CE%A0%CE%95%CE%9B%CE%97_%CE%9C%CE%91%CE%A1%CE%98%CE%91.pdf