Χιόνι … στην πόλη, αναπαραστάσεις μεταναστών στον ελληνικό κινηματογράφο
Abstract
Η παρούσα εργασία επιχειρεί να καταγράψει την αναπαράσταση στον ελληνικό κινηματογράφο του φαινομένου της μετανάστευσης. Αρχικά αναφέρει τον τρόπο με τον οποίο ο παγκόσμιος κινηματογράφος ασχολείται με το φαινόμενο και στη συνέχεια περιγράφει τον τρόπο που ο ελληνικός κινηματογράφος το προσέγγισε. Τέλος αναλύονται δυο ταινίες του νέου ελληνικού κινηματογράφου που περιγράφουν ιστορίες μεταναστών στην Ελλάδα.
Article Details
- Come citare
-
Δαμάλα Π. (2023). Χιόνι … στην πόλη, αναπαραστάσεις μεταναστών στον ελληνικό κινηματογράφο. Open Journal of Animation, Film and Interactive Media in Education and Culture [AFIMinEC], 4(1). https://doi.org/10.12681/afiinmec.34153
- Fascicolo
- V. 4 N. 1 (2023): afimec, main issue
- Sezione
- Articles
Οι Συγγραφείς που δημοσιεύουν εργασίες τους σε αυτό το περιοδικό συμφωνούν στους παρακάτω όρους:
- Οι Συγγραφείς διατηρούν τα Πνευματικά Δικαιώματα και χορηγούν στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης ενώ ταυτόχρονα τα πνευματικά δικαιώματα της εργασίας προστατεύονται σύμφωνα με την Creative Commons Attribution License που επιτρέπει σε τρίτους - αποδέκτες της άδειας να χρησιμοποιούν την εργασία όπως θέλουν με την προϋπόθεση της διατήρησης των διατυπώσεων που προβλέπονται στην άδεια σχετικά με την αναφορά στον αρχικό δημιουργό και την αρχική δημοσίευση σε αυτό το περιοδικό.
- Οι Συγγραφείς μπορούν να συνάπτουν ξεχωριστές, και πρόσθετες συμβάσεις και συμφωνίες για την μη αποκλειστική διανομή της εργασίας όπως δημοσιεύτηκε στο περιοδικό αυτό (π.χ. κατάθεση σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή δημοσίευση σε ένα βιβλίο), με την προϋπόθεση της αναγνώρισης και την αναφοράς της πρώτης δημοσίευσης σε αυτό το περιοδικό.
Downloads
I dati di download non sono ancora disponibili.
Riferimenti bibliografici
Βαμβακάς, Β., (2004). Η μετανάστευση του ελληνικού κινηματογράφου από το εμπορικό στο πολιτικό στίγμα, στο Φ. Τομαή-Κωνσταντοπούλου (επιμ.), Η μετανάστευση στον κινηματογράφο, Αθήνα: Παπαζήση, σσ.41-62.
Βαμβακάς, Β., (2006). Η αδικαίωτη μεταναστευτική ταυτότητα, στο Α. Καρταλού, Α. Νικολαΐδου & Θ. Αναστόπουλος (επιμ.), Σε ξένο τόπο. Η μετανάστευση στον ελληνικό κινηματογράφο. 1956-2006, Αθήνα: Αιγόκερως, σσ.94-97.
Γιάνναρης, Κ., (1998). Από την άκρη της πόλης, [κινηματογραφική ταινία]. Ελλάδα: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Μύθος, Rosebud και Hot Shot Productions.
Carroll, N., (1996). Theorizing the moving image. USA: Cambridge University Press.
Δημητρίου, Σ., (2005). Ν’ ακούω καλά τ’ όνομά σου, Αθήνα: Πατάκης.
Ferro, M., (2002). Κινηματογράφος και ιστορία, Αθήνα: Μεταίχμιο.
Καραχάλιος, Χ., (2006). Χωρικά μοτίβα στις σύγχρονες ελληνικές ταινίες για τη μετανάστευση, στο Α. Καρτάλου, Α. Νικολαίδου & Θ . Αναστόπουλος (επιμ.), Σε ξένο τόπο. Η μετανάστευση στον Ελληνικό κινηματογράφο 1956-2006, Αθήνα: Αιγόκερως.
Κολοβός, Ν., (1999). Κινηματογράφος. Η τέχνη της βιομηχανίας, Αθήνα: Καστανιώτης.
Κρανάκης, Μ., (2011). Ο Κωνσταντίνος Γιάνναρης μιλάει για το έργο του, Flix, Ανακτήθηκε στις 23/5/2022 από τη διεύθυνση: https://flix.gr/articles/o-kwnstantinos-giannarhs-milaei-gia-to-ergo-toy.html
Λυδάκη, Ά., (2012). Μέσα από την κάμερα. Κινηματογράφος και πραγματικότητα, Αθήνα: Παπαζήση.
Λυδάκη, Ά., (2008). Ο Δρόμος προς τη Δύση, Η μετανάστευση στον Ελληνικό κινηματογράφο και ένα παράδειγμα, Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών, 126(Β), 81-111.
Marcuse, H., (1998). Η αισθητική διάσταση, μτφρ. Σπύρος Χρύσανθος, Αθήνα: Καθρέφτης.
Μίγγα, Ν., (2020). Σωτήρης Δημητρίου, Σωτήρης Γκορίτσας: από τη λογοτεχνική στην κινηματογραφική αφήγηση, Φρέαρ στο διαδίκτυο, 2020, [Ηλεκτρονικό περιοδικό]. Ανακτήθηκε από το https://frear.gr/?p=26932
Μικελίδης, Ν.Φ., (2004). Η Ευρώπη των μεταναστών, στο Φ. Τομαή-Κωνσταντοπούλου (επιμ.), Η μετανάστευση στον κινηματογράφο, Αθήνα: Παπαζήση, 77-84.
Μπαμπινιώτης, Γ., (2002). Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, Αθήνα: Κέντρο Λεξικολογίας.
Μπράμος, Γ., (2004). Απ’ το χιόνι, Μιρουπάφσιμ, Από την άκρη της πόλης: Η Ελλάδα από χώρα αποστολή σε χώρα υποδοχής μεταναστών, στο Φ. Τομαή-Κωνσταντοπούλου (επιμ.), Η μετανάστευση στον κινηματογράφο, Αθήνα: Παπαζήση, 63-68.
Naficy, H., (2001). An Accented Cinema: Exilic and Diasporic Filmmaking, New Jersey: Princeton.
Νικολαΐδου, Α., (2012). Πόλη και κινηματογραφική μορφή: οι ταινίες πόλης του ελληνικού κινηματογράφου (1994-2004), Διδακτορική Διατριβή, Αθήνα: Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών.
Ξανθόπουλος, Λ., (2004). Η ελληνική διασπορά στον κινηματογράφο, στο Φ. Τομαή-Κωνσταντοπούλου (επιμ.), Η μετανάστευση στον κινηματογράφο, Αθήνα: Παπαζήση, 25-40.
Παπανδρέου, Π., (2009). Βία και δεύτερη γενιά μεταναστών, στο Μ. Παύλου, Α. Σκουλαρίκη, (επιμ.), Μετανάστες και μειονότητες, Αθήνα: Βιβλιόραμα, 397-423.
Papanikolaou, D., (2009). Repatriation on screen: National culture and the immigrant other since the 1990s, in Tziovas D. (ed.), Greek Diaspora and Migration since 1700, Ashgate: Aldershot, 257-272.
Papanikolaou, D., (2008). New queer Greece: thinking identity through Constantine Giannaris’s From the edge of the city and Ana Kokkinos’s Head on, New cinemas, 6(3), 183-196, doi: 10.1386/ncin.6.3.183/1
Ραφαηλίδης, Β., (1996). Φιλμοκατασκευή, μια μέθοδος ανάγνωσης του φιλμ, Αθήνα: Αιγόκερως.
Σάντας, Κ., (2006). Πως βλέπω μια ταινία, Αθήνα: Γρηγόρη.
Σηφάκη, Ε., (2008). Όψεις των διασπορικών ταυτοτήτων στον ελληνικό κινηματογράφο, Στο Μ. Δαμανάκης (επιμ.) (2008), Παγκοσμιοποίηση και Ελληνική Διασπορά, τ.Ι, Πρακτικά Συνεδρίου, Ρέθυμνο, 241-252.
Σολδάτος, Γ., (2000). Ιστορία του Ελληνικού κινηματογράφου. Γ' Τόμος (1990-2000), Αθήνα: Αιγόκερως.
Τσάβαλος, Α., (1999). Ο σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Παρασκήνιο, ΕΡΤ Α.Ε., Διαθέσιμο στο: https://archive.ert.gr/6721/
Ψημμένος, Ι., (2001). Νέα εργασία και ανεπίσημοι μετανάστες στη μητροπολιτική Αθήνα, στο Α. Μαρβάκης, Δ. Παρσάνογλου & Μ. Παύλου, (επιμ), Μετανάστες στην Ελλάδα, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 95-126.
Zacharia, K., (2008). Reel Hellenisms: Perceptions of Greece in Greek Cinema στο: Κ. Zacharia (επιμ.), Culture, Identity, and Ethnicity from Antiquity to Modernity, Aldershot: Ashgate, 321-353.