| More

Η έννοια του «έργου τέχνης» στον Arthur Danto: Συλλογιστική πορεία και μεθοδολογική προσέγγιση

Views: 340 Downloads: 440
Δάφνη Χρυσικάκη
Δάφνη Χρυσικάκη

Abstract


Η πραγμάτευση της έννοιας «έργο τέχνης» στον Arthur Danto λαμβάνει χώρα κάτω από τη διττή οπτική της Τέχνης της ίδιας ως διαδικασίας παραγωγής και της Φιλοσοφίας–Θεωρίας της Τέχνης ως μέσου αξιολόγησης στη βάση του Ιστορικισμού. Χρησιμοποιώντας το μεθοδολογικό εργαλείο της «μη διακριτότητας» μεταξύ έργων τέχνης και πραγματικών αντικειμένων, αντιληπτικά όμοιων (το “Brillo Box” ως εμπορικό αντικείμενο –το “Brillo Box” ως καλλιτεχνικό αντικείμενο) και το θεωρητικό όχημα της έρευνας πάνω στη διαμόρφωση ουσιωδών κριτηρίων για τον ορισμό του έργου τέχνης, ο Danto οδηγείται στο συμπέρασμα ότι η διαφορά μεταξύ έργου τέχνης και πραγματικού αντικειμένου δεν είναι αισθητηριακή ή αντιληπτική αλλά οντολογική και σημασιολογική κάτω από δύο αναγκαίες και επαρκείς συνθήκες: πρώτον την αναφορικότητα του έργου τέχνης και δεύτερον το νόημά του που παραπέμπει σ’ ένα ορισμένο πλαίσιο ερμηνείας, όπου η πρόθεση του δημιουργού–καλλιτέχνη ίσταται συμπλεκόμενη με τη Θεωρία και την Ιστορία της Τέχνης. Η ανοιχτή διαλεκτική βάση αλληλένδεσης όλων των στοιχείων στη θεωρία του αποτελεί ένα γόνιμο έδαφος συζήτησης πάνω στα πιθανά ερωτήματα και προβλήματα που ανακύπτουν.

Keywords


Danto; έργο τέχνης; Φιλοσοφία; Θεωρία; Ιστορία; αναφορικότητα; νόημα

References


Carrier, David. “Danto and His Critics: After the End of Art and Art History”. History and Theory 37, no. 4 (1998): 1-16.

Carrier, David. “Gombrich and Danto on Defining Art”. The Journal of Aesthetics and Art Criticism 54, no. 3 (1996): 279-281.

Carroll, Noel. “The End of Art?”. History and Theory 37, no. 4 (1998): 17-29.

Danto, Arthur. “The Artworld”. The Journal of Philosophy 61, no. 19 (1964): 572-581.

Danto, Arthur. Η Μεταμόρφωση του Κοινότοπου. Μετάφραση Μαριλένα Καρρά. Αθήνα: Μεταίχμιο, 2004.

Forsey, Jane. “Philosophical Disenfranchisement in Danto’s ‘The End of Art’”. The Journal of Aesthetics and Art Criticism 59, no. 4 (2001): 403-409.

Heidegger, Martin. Η προέλευση του έργου τέχνης. Μετάφραση Γιάννης Τζαβάρας. Αθήνα: Δωδώνη, 1986.

Rollins, Mark. “Arthur C. Danto (American Philosopher)”. In Key Writers on Art: The Twentieth Century, edited by Chris Murray, 90-95. London: Routledge, 2003.

Πούλος, Παναγιώτης. «Arthur Danto: Η κρυφή γοητεία της θεωρίας», Artime 2 (2005): 44-46.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Δάφνη Χρυσικάκη

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.