Η Φαινομενικότητα της Αέναης Χρονικότητας Ενός Απατηλού «Πάντα»


Artemi Papandritsa
https://orcid.org/0000-0001-6937-130X
Résumé

Ορίζοντας τη φιλοσοφία ως τη διαδικασία του να ορέγεται τίς να γνωρίζει, τη μεθοδική δηλαδή και συστηματική ενασχόληση, η οποία εξωτερικεύεται και αποκρυσταλλώνεται σε διάφορες μορφές, την τακτική αναζήτηση της αληθούς πραγματικότητας, εμπίπτουμε στην εξίσου επίμονη έρευνα για την ισχύ της αλήθειας και εάν τούτη εκκολάπτει στο «πάντα». Το «πάντα» εννοιολογικά και μόνο ενέχει μίαν αέναη χρονικότητα που παύει παρά ταύτα να ισχύει με το που μεταβάλλεται η χρονικότητα της διατύπωσής του. Πρωτίστως, λοιπόν, θα μελετηθεί η ισχύς της αλήθειας ως μιας ικανής σύμβασης, η οποία θα εξαρτά εαυτόν από την ικανότητα της καθολικής αντίληψης της εκάστοτε συνθήκης με όμοιο τρόπο σύμβασης που θα άγει τα υποκείμενα όντα στη διατύπωση αλλά και παραδοχή μιας αληθούς κατάστασης που αποδίδει πιστά στην πραγματικότητα. Ο Αριστοτέλης θεωρούσε τη φιλοσοφία λογική με τη μορφή ζωηρής συζήτησης. Δεν θα εδύνατο, άλλωστε, η φιλοσοφία να κατέχει μία και μόνο αλήθεια, αφού δεν επιβάλλει έναν και μόνο τρόπο σκέψης. Τουναντίον, εμπεριέχει τούτη τη διαλεκτική πάλη, η οποία παρεμποδίζει ένα είδος φρικτής πνευματικής τυραννίας, αφού στην αντίθεση και τον πλουραλισμό της έγκεινται η παντοτινή νεότητά της και η θαλερή ενεργητικότητά της, υπό το καθεστώς μίας αλήθειας που εγκολπώνεται στο μικροσκόπιο μιας σκέψης δυνάμει σωτήριας της συνοχής τού εκάστοτε υποκειμένου. Σε όλα τούτα εγκολπώνεται, επομένως, η επικαιρότητα της αριστοτελικής φιλοσοφίας, αφού σήμερα η ηθική, πολιτική και κοινωνική φιλοσοφία του Σταγειρίτη φιλοσόφου είναι, εκτός από αναγκαία, και πιο του καιρού της από ποτέ, λόγω της περιρρέουσας κατάστασης της κρίσης που βιώνουμε με τα χαρακτηριστικά ενός ολικού φαινομένου που συνετέλεσε στην απώλεια του αγαθού ως του ηθικά κατ’ εξοχήν καλού και δολιχοδρόμησε της ευδαιμονίας, του υπέρτατου σκοπού της ηθικής ζωής του εκάστοτε υποκείμενου όντος, συναρτήσει του ανθρώπινου παράγοντα που φέρει ως ταυτότητα κοινωνική αλλά και πολιτική ταυτοχρόνως. Κοντολογίς, απωλέσαμε το όντως όν, ως την υπέρτατη ουσία της αληθούς σημαντικότητας, και υποπέσαμε σε σφαλερούς διόδους συγκάλυψης της αλήθειας εμμένοντας στη φαινομενικότητα της αέναης χρονικότητας του απατηλού «πάντα», με την αστόχαστη υπόνοια ότι αεί θα ισχύει.

Article Details
  • Rubrique
  • Articles
Téléchargements
Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.
Références
Aristotle. Metaphysics. Edited by A. Papandreou. Athens: Georgiadis, 2002.
Babiniotis, Georgios. Dictionary of the New-Hellenic Language. Athens: Center for Lexicography, 2008.
Cioran, Emil. The Book of Delusions. Translated with an introduction by Camelia Elias. Hyperion 5, no. 1 (2010): 55-82.
Dancy, Jonathan. Introduction to the Contemporary Epistemology. Oxford: Blackwell, 1985.
Descartes, Rene. Meditations on the First Filosophy. Translated by E. Vantarakis. Athens: Ekkremes, 2003.
Glanzberg, Michael. “Truth.” The Stanford Encyclopaedia of Philosophy, edited by Edward N. Zalta. https://plato.stanford.edu/archives/win2016/entries/truth/.
James, William. Pragmatism. Athens: Ekkremes, 2006.
Kalfas, Vasilis, and George Zografidis. Ancient Greek Philosophers. Thessaloniki: Institute for Neo-Hellenic Studies – Manolis Triantafilidis Foundation, 2006.
Katsimanis, Kiriakos, and Stelios Virvidakis. Philosophical Issues. Athens: OEDB, 2003.
Spinoza, Baruch. Ethics. Translated by E. Vantarakis. Athens: Ekkremes, 2009.
The Cambridge Dictionary of Philosophy. Edited by Robert Audi, Stelios Virvidakis, and Giorgos Ksiropaidis. Athens: Kedros, 2011.