Religion, democracy and education


Published: Mar 18, 2019
Keywords:
Religion secularism democratic school human rights
Eύη Ζαμπέτα
Abstract

The aim of this article is to examine some critical aspects of contemporary enquiry regarding the place of religion in the public sphere and its implications for basic individual freedoms and human rights. It particularly focuses on the debate between Critical Theory and Communitarianism. Modern globalized societies are confronted with critical dilemmas stemming from the politics of identity, which in some cases are followed by a peculiar resurgence of religion. These aspects are reflected on political and social practices and impact on political culture and human rights. Finally, in the light of the above dilemmas, the article examines recent education policy on religious teaching in Greek public schools.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
References
Crouch, C. (2003). Η ήσυχη ήπειρος: θρησκεία και πολιτική στην Ευρώπη. Στο: D. Marquand and R. Nettler (επιμ.). Θρησκεία και Δημοκρατία. Αθήνα: Αλεξάνδρεια, σσ. 191-218.
Dawkins, R. (2007). Η περί Θεού αυταπάτη. Αθήνα: Κάτοπτρο.
Dragona, T. (2013). Religion in Contemporary Greece – A Modern Experience?. Ιn A. Triandafyllifou, R. Gropas and H. Kouki, (eds). The Greek Crisis and European Modernity. Basingstoke: Palgrave Macmillan, pp. 110-131.
Ζαμπέτα, Ε. (2003). Θρησκεία και Σχολείο. Αθήνα: Θεμέλιο.
Habermas, J. (2011). “The Political”. The Rational Meaning of a Questionable Inheritance of Political Theology. In: E. Mendieta and J.
VanAntwerpen (eds). The Power of Religion in the Public Sphere. Judith Butler, Jurgen Habermas, Charles Taylor, Cornel West. New York: Columbia University Press, pp. 15-33.
Harris, S. (2004). The End of Faith. New York: W.W. Norton & Company.
Harvey, D. (1989). The Condition of Postmodernity. Oxford: Blackwell.
Καϊδατζής, Α. (2018). Νεωτερικά μέσα, παραδοσιακοί σκοποί: Ο συνταγματικός λόγος της Εκκλησίας της Ελλάδος. Ελληνική Επιθεώρηση Πολιτικής Επιστήμης. 44(1), σσ. 31-48.
Κουβελάκης, Γ. (2018). Η θρησκευτική συνείδηση των παιδιών μας. Εφημερίδα Το Βήμα: 22-4-2018. http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=968621
Kymlicka, W. (1995a). The Rights of Minority Cultures. Oxford: Oxford University Press.
Kymlicka, W. (1995b). Multicultural citizenship. Oxford: Clarendon Press.
Μανιτάκης, Α. (2000). Οι σχέσεις της Εκκλησίας με το Κράτος και το Έθνος. Στη σκιά των ταυτοτήτων. Αθήνα: Νεφέλη.
McLuhan, M. (2013).Understanding media. Cambridge (Mass.): The MIT Press.
Σταθόπουλος, Μ. (1999). Η συνταγματική κατοχύρωση της θρησκευτικής ελευθερίας και οι σχέσεις Πολιτείας-Εκκλησίας. Στο: Δ. Χριστόπουλος, επιμ., Νομικά Ζητήματα Θρησκευτικής Ετερότητας στην Ελλάδα. Αθήνα: Κριτική., σσ. 199-224.
Συμβούλιο της Επικρατείας. Ε΄ Τμήμα. 347/2002. Πρακτικό Επεξεργασίας «Διορισμός ή πρόσληψη πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε θέσεις εκπαιδευτικού προσωπικού της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης».
Συμβούλιο της Επικρατείας. Απόφαση 660/2018.
Σωτηρέλης, Γ. (1998). Θρησκεία και εκπαίδευση κατά το Σύνταγμα και την Ευρωπαϊκή Σύμβαση. Αθήνα: Σάκκουλας.
Σωτηρέλης, Γ. (2018). Θεοκρατία ή Δημοκρατία;. Αθήνα: Εφημερίδα Τα Νέα: 18-4-2018.
Stavrakakis, Y. (2002). Religious Populism and Political Culture: The Greek Case, South European Society & Politics. 7(3), pp. 29-52.
Swyngedouw, E. (2004). Globalisation or ‘glocalisation’? Networks, territories and rescaling. Cambridge Review of International Affairs. 17(1), pp. 25-48.
Ταίηλορ, Τ. (1996). Πολυπολιτισμικότητα. Αθήνα: Πόλις.
Taylor, C. (2011). Why We Need a Radical Redefinition of Secularism. In: E. Mendieta and Social Cohesion and Development [31] J. VanAntwerpen (eds). The Power of Religion in the Public Sphere. Judith Butler, Jurgen Habermas, Charles Taylor, Cornel West. New York: Columbia University Press, pp. 34-59.
Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων - Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΥΠΘ-ΙΕΠ). (2014). Νέο Σχολείο. Οδηγός Εκπαιδευτικού στα Θρησκευτικά Δημοτικού-Γυμνασίου. Αθήνα: ΙΕΠ.
Young, I. M. (1990). Justice and the Politics of Difference. Princeton. New Jersey: Princeton University Press.
ΦΕΚ 2104/τ. Β’/19-6-2017: Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος των Θρησκευτικών στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο.
ΦΕΚ 2105/τ. Β’/19-6-2017: Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος των Θρησκευτικών στο Λύκειο.
Χάντινγκτον, Σ. (1999). Η σύγκρουση των πολιτισμών και ο ανασχηματισμός της παγκόσμιας τάξης. Αθήνα: Terzo Books.
Χριστόπουλος, Δ. (επιμ.). (1999). Νομικά Ζητήματα Θρησκευτικής Ετερότητας στην Ελλάδα. Αθήνα: Κριτική.