Διεπιστημονικά μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών στα ελληνικά πανεπιστήμια: Oργανωσιακές και γνωσιακές συνθήκες


Δημοσιευμένα: Dec 21, 2018
Λέξεις-κλειδιά:
Πανεπιστήμιo Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών διεπιστημονικότητα οργάνωση γνωσιακές συνθήκες
Georgios Stamelos
Georgios Aggelopoulos
Περίληψη

Το κείμενο αυτό επικεντρώνεται στα διεπιστημονικά προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών των ελληνικών πανεπιστημίων. Για την ανάλυση χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία από την Κοινωνιολογία των Οργανώσεων (Mayntz) και την Κοινωνιολογία της Επιστήμης (Whitley). Το βασικό μας επιχείρημα είναι ότι το πανεπιστήμιο και οι βασικοί συντελεστές του υιοθέτησαν τη διεπιστημονικότητα, πρώτον, για να αυξήσουν τους ιδρυματικούς οικονομικούς πόρους, και δεύτερον, με φροντίδα να μη διαταραχθεί η εσωτερική θεσμική δομή και ο συσχετισμός δυνάμεων μεταξύ των βασικών δρώντων εντός του πανεπιστημίου. Πράγματι, από τη μια, τα πανεπιστήμια ανταποκρίθηκαν στις δημόσιες προσκλήσεις εκδή
λωσης ενδιαφέροντος για διεπιστημονικά προγράμματα, χρηματοδοτούμενα από Κοινοτικούς πόρους, με στόχο τον εμπλουτισμό των υποδομών τους. Από την άλλη, οι νέες δομές και λειτουργίες (διεπιστημονικά προγράμματα σπουδών) παρέμειναν χαλαρές
και αδύναμες. Ως συνέπεια, οι εσωτερικές σχέσεις των θεσμικών δρώντων προφυλάκτηκαν. Έτσι, η διεπιστημονικότητα φαίνεται να είναι μια χαμηλής προτεραιότητας υπόθεση. Παρόλα αυτά, είναι ενδιαφέρον να δει κανείς ότι πάνω από 10 χρόνια από την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, η πλειοότητα αυτών των προγραμμάτων παρέμενε ενεργή, τουλάχιστον ως τις τελευταίες θεσμικές αλλαγές.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Apostoli S. (2006), The Master Programs in Greek Universities, Athens: ELIAMEP. http://www. eliamep.gr/wp-content/uploads/2008/07/metaptyxiaka_ch22.pdf last accessed 25 May 2015.
Bourdieu P. (1991), "The Peculiar History of Scientific Reason", Sociological Forum, 6(1), pp.3-26.
Braun D. (1998), "The role of funding agencies in the cognitive development of science’, Research Policy, 27, pp. 807-821.
Child, J., 1972, ‘Organization Structure and Strategies of control: A Replication of the Aston Study", Administrative Science Quarterly, 17(2), pp. 163-178.
Collins R. (1975), Conflict Sociology. Toward an Explanatory Science, New York: Academic Press.
Denzin N. (1994), "Triangulation", in Denzin N. & Lincoln Y.S. (eds) Handbook of Qualitative Research, California: Thousand Oaks.
DiMaggio P.J. & Powell W.W. (1983), "The Iron Cage Revisited: Institutional Isomorphism and Collective Rationality in Organizational Fields", American Sociological Review, vol. 48, pp.147-60.
Fuchs S. (1993), "A Sociological Theory of Scientific Change", Social Forces, 71(4), pp. 933-953.
Hagstrom W.O. (1974), "Competition in Science", American Sociological Review, vol. 39, pp. 1-18.
Hohn Hans-Willy. (1998), Kognitive Strukturen und Organisationsprobleme der Forshung.
Kernphysik und Informatik im Vergleich, Frankfurt am Main, New York: Campus.
Klein J.T. (1990), Interdisciplinarity. History, Theory & Practice, Michigan: Wayne State University Press.
Kuhn T. (1981), The structure of scientific revolutions,introduction-translation, V. Kalfas, Thessaloniki: Modern Issues.
Lengwiler M. (2006), "Between Charisma and Heuristics: Four Styles of interdisciplinarity", Science and Public Policy, 33(6), pp. 423-434.
Mayntz R. (1985), Forschungsmanagement-Steuerungsversuche zwischen Scylla und Charybdis: Probleme der Organisation und Leitung von hochschulfreien, oeffentlich finanzierten Forschungsinstituten, Opladen: Westdeutscher Verlag.
Merton R. (1968), "The Matthew Effect in Science", Science, 159 (3810), pp. 56-63.
Sillince J.A.A. & Brown A.D. (2009), "Multiple Organizational Identities and Legitimacy: The Rhetoric of Police Websites", Human Relations, 62(12), pp. 1829-1856.
Schummer J. (2004), "Multidisciplinarity, Interdisciplinarity and Patterns of Research collaboration in Nanoscience and Nanotechnology", Scientometrics, 59(3), pp. 425-465.
Whitley R. (2006), The Intellectual and Social Organization of the Sciences, New York: Oxford University Press.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)