Η διαμόρφωση θρησκευτικών ταυτοτήτων σύμφωνα με τις αλλαγές του μοντέλου διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών στην Ελλάδα από το 2011 και μετά


Δημοσιευμένα: mar 18, 2019
Λέξεις-κλειδιά:
Ατομική θρησκεία εκκοσμίκευση μάθημα Θρησκευτικών
Ιωάννα Κομνηνού
Περίληψη
Στο δυτικοευρωπαϊκό χώρο υπάρχουν εξελίξεις που αφορούν στη θρησκευτικότητα των ευρω- παίων πολιτών. Οι πιο χαρακτηριστικές από αυτές είναι η απομάκρυνση από τις οργανωμένες θρησκείες, η εκκοσμίκευση, η ανάδυση της ατομικής θρησκείας και οι πνευματικότητες της Νέας Εποχής. Αυτές οι τάσεις απηχούνται στα αναλυτικά προγράμματα του μαθήματος των Θρησκευτικών, ιδιαίτερα στα μοντέλα διδασκαλίας που εφαρμόζονται στον αγγλοσαξωνικό χώρο. Η υιοθέτηση αυτών των μοντέλων στο μάθημα των Θρησκευτικών στην Ελλάδα, από το 2011 και μετά, σημαίνει διάδοση των ιδεολογιών αυτών με επακόλουθο σημαντικά προβλήματα, όπως είναι ο θρησκευτικός συγκρητισμός. Αντικείμενο της έρευνάς μας είναι η ανίχνευση των ιδεολογιών αυτών στα αναλυτικά προγράμματα του μαθήματος των Θρησκευτικών και η σύνδεσή τους με συγκεκριμένες πολιτικές, όπως αυτές εξετάζονται με την κριτική ανάλυση λό- γου κειμένων που έχουν δημοσιευτεί σε σχέση με τις αλλαγές στη φυσιογνωμία του μαθήματος.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Beck, U. (2010). A God of One’s Own. (R. Livingstone, Μεταφρ.) Cambridge / UK: Polity Press.
Bellah, R. N. (2011). Religion in Human Evolution: From the Paleolithic to the Axial Age. Cambridge, Massachusetts - London, England: Belknap Press.
Berger, P. L. (1967). The Sacred Canopy: Elements of a Sociological Theory of Religion. Garden City: Doubleday.
Berger, P. L. (1999). The Desecularization of the World: Resurgent Religion and World. Washington, DC: Ethics and Public Policy Center.
Bruce, S. (2002). God is Dead: Secularization in the West. Oxford: Blackwell.
Chryssides, G. D. (2007). Defining the New Age. Στο D. Kemp, & J. R. Lewis (Επιμ.), Handbook of New Age (σσ. 5-24). Leiden and Boston: BRILL.
Cox, H. (1995). Fire From Heaven: The Rise of Pentecostal Spirituality and the Reshaping. Reading, MA: Addison-Wesley.
Durkheim, E. (1915). The Elementary Forms of Religious Life: A Study in Religious. (J. W. Swain, Μεταφρ.) New York: Macmillan.
Fairclough, N. (1995). Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language. New York: Longman.
Farias, M., & Lalljee, M. (2008, Jun). Holistic Individualism in the Age of Aquarius: Measuring Individualism/Collectivism in New Age, Catholic, and Atheist/Agnostic Groups. Journal for the Scientific Study of Religion, 47(2), σσ. 277-289.
Gearon, L. (2013, Apr 05). The Counter Terrorist Classroom: Religion, Education, and Security. Religious Education, 108(2), σσ. 129-147.
Giddens, A. (1994). Living in a Post-Traditional Society. Στο U. Beck, A. Giddens, & S. Lash (Επιμ.), Reflexive Modernization: Politics, Tradition and Aesthetics in the Modern Social Order (σσ. 56-109). Cambridge, England: Polity.
Giddens, A. (2009). ΚοινωνιολογίαΑ΄τόμος. (Δ. Γ. Τσαούσης, Μεταφρ.) Αθήνα: Gutenberg.
Grimmitt, M. (1987). Religious education and human development. Great Britain: Mc Crimmon.
Grimmitt, M. (2000). Constructivist pedagogies of religious education project: re-thinking knowledge, teaching and learning in religious education. Στο M. Grimmitt (Επιμ.), Pedagogies of religious education (σσ. 207-226). Great Wakering: McCrimmon.
Habermas, J. (1991). The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a Category of Bourgeois Society (1ηέκδοση 1962, μτφρ. 1989 εκδ.). (T. Burger, & F. Lawrence, Μεταφρ.) Cambridge, MA: MIT Press.
Hervieu-Léger, D. (2006, Spring/ Summer). In Search of Certainties: The Paradoxes of Religiosity in Societies of High Modernity. The Hedgehog Review, σσ. 59-68.
Janssen, J. (1998, March 1). The Netherlands as an Experimental Garden of Religiosity. Social Compass, 45(1), σσ. 109-121.
Kalve, P. (1996, Summer). Some aspects of the work of Michael Grimmitt. British Journal of Religious Education, 18(3), σσ. 181-190.
Khokhar, N., & Malcolm, A. (2012). The construct of individualised religiosity and its implications for sociology of religion. Conference proceedings TASA.
King, P. E., & Boyatzis, C. (2004, January). Exploring Adolescent Spiritual and Religious Development: Current and Future Theoretical and Empirical Perspectives. Applied Developmental Science, 8(1 (2-6)), σσ. 2-6.
Küng, H. (1990). Project Weltethos. München/Zürich: Piper.
Laletina, A. (2015). Practicing Critical Literacy in Exrtracurricular Settings: Discourses of Power and Teaching. Στο B. Yoon, & R. Sharif, Critical Literacy Practice: Applications of Critical Theory in Diverse Settings (σσ. 147-163). Singapore: Springer.
Luckmann, T. (1967). The Invisible Religion: The Problem of Religion in Modern. New York: Macmillan.
Luke, A. (2014). Defining Critical Literacy. Στο J. Pandya, & J. Avila, Moving Critical Literacies Forward: A new look at praxis across contexts (σσ. 19-31). New York: Routledge.
Main, R. (2008, April 3). Secularisation and the ‘Holistic Milieu’: Social and Psychological Perspectives. Religion Compass, 2(3), σσ. 365–384.
Marsden, G. Μ. (1994). The Soul of the University: From Protestant Establishment to Established Nonbelief. New York: Oxford University Press.
Martin, D. (1978). A General Theory of Secularization. Oxford: Blackwell.
Martin, D. (2005). On Secularization: Towards a Revised General Theory. Farnham: Ashgate.
Marty, M. E., & Appleby, R. (1992). Τhe Glory and the Power: The Fundamentalist. Boston: Beacon.
McBride, M. (2010). Religious Market Competition in a Richer World. Economica(77), σσ. 148-171.
McGuire, M. (2002). Religion: The Social Context. Belmont, CA: Wadsworth.
McGuire, M. (2008). Lived Religion: Faith and Practice in Everyday Life. Oxford: Oxford University Press.
Norris, P., & Inglehart, R. (2006, Spring & Summer). Sellers or Buyers in Religious Markets? The Supply and Demand of Religion. The Hedgehog Review, σσ. 69-92.
Owen, C. (1975). The Secularization of the European Mind in the 19th Century. Cambridge: Cambridge University Press.
Roof, W. C. (1999). Spiritual Marketplace: Baby Boomers and the Remaking of American Religion. Princeton: Princeton University Press.
Schreiner, P. (2006). Religious Education in the European context. Στο L. Broadbent, & A. Brown (Επιμ.), Issues in religious education (σσ. 86-98). London and New York: Routledge.
Schweitzer, F. (2007). Religious individualization: new challenges to education for tolerance. British Journal of Religious Education, 29(1), σσ. 89-100.
Sommerville, C. J. (1998). Secular Society Religious Population: Our Tacit Rules for Using. Journal for the Scientific Study of Religion, 37(2), σσ. 249–253.
Stark, R., & Bainbridge, W. (1985). The Future of Religion: Secularization, Revival, and Cult Formation. Berkeley: University of California Press.
Stark, R., & Finke, R. (2000). Acts of Faith: Explaining the Human Side of Religion. Berkeley: University of California Press.
Taylor, C. (2007). A Secular Age. Cambridge, Massachusetts, London: Belknap Press/Harvard University Press.
Weber, M. (2002). The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism (1η
έκδοση: 1904-5 εκδ.).
Δεληκωνσταντής, Κ. (2009). Η Σχολική θρησκευτική αγωγή. Μεταξύ παιδαγωγικής και θεολογίας. Αθήνα: έννοια.
Κομνηνού, Ι. (2012). Η ευρωπαϊκή διάσταση της σχολικής θρησκευτικής αγωγής (Διδακτορική διατριβή). Ανάκτηση Σεπτέμβριος 1, 2017, από https://www.didaktorika.gr/eadd/bitstream/10442/28547/1/28547.pdf
Κομνηνού, Ι. (2016). Παιδαγωγικὴ καὶ διδακτικὴ θεώρηση τῶν νέων Ἀναλυτικῶν Προγραμμάτων τοῦ μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν. Κοινωνία (4), σσ. 425-435.
Κομνηνού, Ι. (2015, Ιανουάριος). Τα μοντέλα διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών στις χώρες της Ευρώπης: Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος των Θρησκευτικών στο Νέο Λύκειο. Νέος Παιδαγωγός(5), σσ. 194-202.
Μακρής, Σ. (2015). Θρησκεία και Διεθνής Πολιτική. Στο Ν. Βασιλειάδης, & Σ. Μπουτσιούκη, Πολιτιστική διπλωματία. Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών.
Ματσαγγούρας, Η. Γ. (2007). Κριτικός εγγραμματισμός στη λογοτεχνία: πίσω από τις λέξεις, πέρα από τις ιδέες. Στο Η. Γ. Ματσαγγούρας, & (επιμέλεια), Σχολικός εγγραμματισμός: λειτουργικός, κριτικός, επιστημονικός (σσ. 155-192). Αθήνα: Γρηγόρη.
Μητροπολίτης Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου, Ι. (2016, Μάρτιος 9). Εἰσήγηση Ἐνώπιον τῆς ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος τήν 9ην Μαρτίου 2016, μέ θέμα: Τό μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν στήν Ἐ κπαίδευση. Ανάκτηση Σεπτέμβριος 20, 2017, από Εκκλησιαστική Παρέμβαση: http://www.parembasis.gr/index.php/el/menu-teyxos-237/4440-
ni-2016-03-09.
Μητροπολίτης Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου, Ι. (2018, Απρίλιος 18). Εφημερίδα Νέα. Ανάκτηση Ιούνιος 20, 2018, από Εκκλησιαστική Παρέμβαση: http://www.parembasis.gr/index.php/el/menu-teyxos-261/5246-2018-04-18a.
Μουζέλης, Ν. (2014). Νεωτερικότητα και θρησκευτικότητα: Εκκοσμίκευση - Φονταμενταλισμός - Ηθική. Αθήνα: ΠΌΛΙΣ.