Πολιτική θεολογία στην πρόσφατη νομολογία για το μάθημα των Θρησκευτικών στην Ελλάδα: «θρησκευτική συνείδηση» με την έννοια του ατομικού δικαιώματος ή της συλλογικής συνείδησης κατά το Σύνταγμα των Ελλήνων;


SCAD No 30
Δημοσιευμένα: Νοε 28, 2022
Konstantinos Georgiadis
Περίληψη

Ο κοινωνικός και πολιτικός διάλογος για το μάθημα των Θρησκευτικών στην Ελλάδα έχει φτάσει στην κορύφωσή του. Σειρά Αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας ακύρωσε αντίστοιχη σειρά Αποφάσεων του Υπουργείου Παιδείας, με τις οποίες τα Νέα Προγράμματα Σπουδών των Θρησκευτικών εισήχθησαν στην Εκπαίδευση αναθεωρούμενα κατ’ επανάληψη από το 2016 έως σήμερα. Η αντιπαράθεση μεταξύ μιας «ομολογιακής» και μιας «διαθρησκειακής» προσέγγισης κινείται στον άξονα δύο φαινομενικά αντιφατικών όρων του Ελληνικού Συντάγματος: στη «θρησκευτική συνείδηση» του Άρθρου 13 ως ατομικού δικαιώματος και στη «θρησκευτική συνείδηση» του Άρθρου 16 υπό την ευρεία έννοια της συλλογικής συνείδησης. Το κύριο ζήτημα όμως είναι η ακριβής έννοια της «ορθόδοξης συνείδησης», από τη στιγμή που κατά τη νομολογία και τα όρια του Συντάγματος ταυτίζεται με τη «θρησκευτική συνείδηση». Υποδηλώνει απλά μια ακόμη θρησκεία ή μια ταυτότητα πολιτισμού με υπερσυνταγματική ισχύ στην Ελλάδα; Βρίσκεται πράγματι σε σύγκρουση ή μπορεί ακόμη και η ίδια να προϋποθέτει μία «ανοικτή κοινωνία»; Απαντήσεις σε τέτοια διλήμματα δίνονται μέσα από μια πολιτική θεολογία με αφορμή την πρόσφατη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Διάλογος
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Konstantinos Georgiadis

Biographical Note

Konstantinos Georgiadis studied Theology and Law at Aristotle University of Thessaloniki. His master's degree and doctorate, which were received by the Faculty of Theology (A.U.Th.), are in the field of Dogmatic and Symbolic Theology, as is his first postdoctoral research. His second postdoctoral research is on the public debate over Religious Education in Greece. He has numerous publications in scientific journals and conferences. For three years, he has worked as an adjunct lecturer at the Aristotle University. Throughout the past two decades and presently he is teaching Religion and Sociology at Greek Secondary Schools.