Η "Πανοπλία δογματική" του Ευθυμίου Ζιγαβηνού στον κώδικα Parisinus gr. 1310


Δημοσιευμένα: Apr 23, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Ευθύμιος Ζιγαβηνός Πανοπλία Δογματική
Δημήτριος NIKOY
Περίληψη

The texts inscribed on ff. 146v-152v of codex Parisinus gr. 1310 (15th c.) are wrongly regarded as coming from different works of John Chrysostom.  This article shows that they are parts of Euthymios Zigabenos’ Panoplia Dogmatica, which, once identified, were traced to their source; the text delivered by this codex was then compared both to the edition and to the older codices containing the work, and the differences are noted

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
A.Kazhdan - A. Cutler, ODB, τ. 3, λήμμα Zigabenus, Euthymios
A. Παπαβασιλείου, Εὐθύμιος-Ἰωάννης Ζιγαβηνός, Βίος – Συγγραφαί, Λευκωσία 1979 (2η έκδ.)
M. Berke, An annotated edition of Euthymios Zigabenos, “Panoplia Dogmatikē”, chapters 23-28, δ.δ., Belfast 2011
H. Kusabu, Comnenian Orthodoxy and Byzantine Heresiology in the 12th Century: A Study of the “Panoplia Dogmatica” of Euthymios Zigabenos, δ.δ., Chicago 2013, 58-76.
A. Rigo, La Panoplie dogmatique d’Euthyme Zygabène: les Pères de l’Église, l’empereur et les hérésies du présent, στο: Byzantine Theologians. The Systematization of Their Own Doctrine and Their Perception of Foreign Doctrines, έκδ. A. Rigo – P.Ermilov [Quaderni di Νέα Ῥώμη 3], Roma 2009, 19-32.
H. Omont, Inventaire sommaire manuscrits grecs de la Bibliothèque Nationale et des autres bibliothèques de Paris et des Départements, τ. 1, Paris 1886
S. Kotzabassi, Der Kopist des Geschichtswerkes von Dukas, στο: Symbolae Berolinenses für Dieter Harlfinger, έκδ. F. Berger κ.ά., Amsterdam 1993, 307-323
S. Kotzabassi,, Ist der Kopist von Dukas Dukas selbst?, BZ 96 (2003), 679-683.
D.R. Reinsch, Warum der Text im cod. Parisinus gr. 1310 nicht das Autographon des Autors Dukas sein kann?Medioevo greco 19 (2019), 185-192.
A. Sharf, Jews and Other Minorities in Byzantium, Jerusalem 1995.
Ν. de Lange, Jews in the Byzantine Empire, έκδ. R. Pitt, Athens 2022.
S. Bowman, The Jews of Byzantium 1204-1453, Alabama 1985·
M.-H. Congourdeau, Cultural Exchanges between Jews and Christians in the Palaeologan Period, στο: Jews in Byzantium: Dialectics of Minority and Majority Cultures, έκδ. R. Bonfil – O. Irshai – G.G. Stroumasa – R.Talgam [Jerusalem Studies in Religion and Culture 14], Leiden 2012, 709-721.
V. Déroche, Forms and Functions of Anti-Jewish Polemics: Polymorphy, Polysémy, στο: Jews in Byzantium, [όπως σημ. 7], 535-548.
Α. Philippidis-Braat, La captivite de Palamas chez les Turcs: dossier et commentaire, TM 7 (1979), 214-218.
P. Gardette, The Judaizing Christians of Byzantium: An objectionable Form of Spirituality, στο: Jews in Byzantium, [όπως σημ. 7], 597-610.
Ἰωάννου ΣΤ´ Καντακουζηνοῦ, Κατὰ Ἰουδαίων Λόγοι ἐννέα. Εἰσαγωγὴ – Κείμενον – Σχόλια, Χ. Γ. Σωτηρόπουλος, Αθήνα 1983.
A. Külzer, Disputationes Graecae contra Iudaeos. Untersuchungen zur byzantinischen antijudischen Dialogliteratur and ihrem Judenbild [Byzantinisches Archiv 18], Stuttgart 1999, 203-208.
L. Petit – X. A. Sidéridès – M. Jugie, Œuvres completes de Gennade Scholarios, τ. 3, Œuvres polémiques – Questions théologiques. Écrits apologétiques, Paris 1930
M.-H. Blanchet, Bilan des études sur Théodore Agallianos: 1966-2011, Ο Ερανιστής 28 (2011)
P. Andrist, The Physiognomy of Greek Contra Iudaeos Manuscript Books in the Byzantine Era. A Preliminary Survey, στο: Jews in Byzantium [όπως σημ. 7], 549-585.
P. Andrist, Les codex grecs “Adversus Iudaeos” conservés à la Bibliothèque Vaticane (s. XI – XVI). Εssai méthodologique pour une étude des livres manuscrits thématiques [StT 502], Città del Vaticano 2016.
Μ. Γρηγορά, Πανοπλία Δογματικὴ Ἀλεξίου τοῦ βασιλέως Κομνηνοῦ, περιέχουσα ἐν συνόψει τὰ τοῖς μακαρίοις καὶ θεοφόροις πατράσι συγγραφέντα, εἰς τάξιν δὲ καὶ διεσκεμμένην ἁρμονίαν παρὰ Εὐθυμίου Μοναχοῦ τοῦ Ζιγαδηνοῦ τεθέντα..., Tîrgovişte 1710.
N. Μiladinova, The “Panoplia Dogmatike” by Euthymios Zygadenos. A Study on the First Edition Published in Greek in 1710 [Texts and Studies in Eastern Christianity 4], Leiden – Boston 2014.
G. Parpulov –H. Kusabu, The publication date of Euthymius Zigabenus’s Dogmatic Panoply, Rev. d’Histoire des Textes 14 (2019), 63-67.
T. Abbott, Catalogue of the Manuscripts in the Library of Trinity College Dublin, Dublin – London 1900, 26.
R. Devreesse, Catalogue des manuscrits grecs, τ. 2, Le fonds Coislin, Paris 1945, 120
R. Devreesse, Codices Vaticani graeci, τ. 3, codices 604-866, Roma 1950, 109-110 .
H. Stevenson, Codices manuscripti Palatini graeci Bibliothecae Vaticanae descripti, Romae 1885.
R. L. Wilken, John Chrysostom and the Jews: Rhetoric and Reality in the Late 4th Century [The Transformation of the Classical Heritage 4], Berkeley 1983