The deconstruction of Byzantine mode-organization and the new Chrysanthine ‘order’
Περίληψη
This paper was written to commemorate the 200th anniversary of the publication of musical treatise by Archbishop Chrysanthos of Madytos (c.1770-1846), the first work towards a ‘scientific’ treatment of Greek ecclesiastical music (1821)[1]. Chrysanthos attempted to reorganize the modal and rhythmic theory of this music, and reform the musical notation that has remained to this day. The paper deals with an aspect of Chrysanthine modal system that has not received due attention so far: the abandonment of the traditional authentic-plagal order and its substitution by a new one that does not make sense if placed outside its cultural context and historical antecedents. Chrysanthos’ main point of reference seems to be the Ottoman makam system that had already penetrated post-Byzantine chant but was now given a new momentum[2]. Before that, Greek composers used the Byzantine modal division into four authentic (kurioi) and four plagal (plagioi), positioned a fifth apart from each other. The authentic modes were mostly ascending in terms of melodic movement, whereas the plagal were descending (though one has first to ascend in order to get down!). Otherwise, every authentic-plagal pair shared the same melodic scale (usually an octave), which they traversed according to certain melodic motifs (some common to all, others unique to every mode).
[1] Chrysanthos, Εισαγωγή εις το θεωρητικόν και πρακτικόν της Εκκλησιαστικής Μουσικής / συνταχθείσα προς χρήσιν των σπουδαζόντων αυτήν κατά την νέαν μέθοδον παρά Χρυσάνθου του εκ Μαδύτων, Διδασκάλου του Θεωρητικού της Μουσικής (Paris: Rigny, 1821).
[2] In this paper, the Turkish terms have been rendered into their original script except for makam (mode) and usul (rhythm), the Anglicized plural form of which (makams and usuls) has been preferred instead of the longer makamler and usuler. The Greek names have been transliterated into Latin according to British Standard for transliteration of Cyrillic and Greek characters (BS), 1958.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Plemmenos, J. (2021). The deconstruction of Byzantine mode-organization and the new Chrysanthine ‘order’. Epistēmēs Metron Logos, (5). https://doi.org/10.12681/eml.27644
- Ενότητα
- Φορέας Έκδοσης
Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση 4.0.
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στο περιοδικό διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, δίνοντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης.
Άρθρα που δημοσιεύονται στο περιοδικό διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0 Non Commercial και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς.
Οι συγγραφείς μπορούν να καταθέσουν το άρθρο σε ιδρυματικό ή άλλο αποθετήριο ή/και να το δημοσιεύσουν σε άλλη έκδοση, με υποχρεωτική την αναφορά πρώτης δημοσίευσης στο EMΛ
Οι συγγραφείς ενθαρρύνονται να καταθέσουν σε αποθετήριο ή να δημοσιεύσουν την εργασία τους στο διαδίκτυο πριν ή κατά τη διαδικασία υποβολής και αξιολόγησής της.