Ο γλυπτός διάκοσμος του Ναού Α στον Πρινιά. Μία ερμηνευτική πρόταση


Αγγελική Λεμπέση
Περίληψη

The interpretation proposed herein for the sculptural decoration of the so-called Temple A at Prinias takes into consideration its connection with the traditional architectural type of the oikos-naos, as well as the representational data of votives from Cretan sanctuaries. The correlation of the above data indicates that the theory whereby the three different types of female figures portrayed in the sculptural decoration reflect the honored Mistress of animals is precarious.


The position which the three types of figures have in the structural type of the oikos-naos is subject to the principle of ranking sequence; the higher position of the seated Mistress of Animals is prominent when compared both to the downgraded position of the clothed and the nude female figures who are portrayed standing and also to the procession of the armed charioteers.


This is the way in which the ruling class of the second half of the 7th c. BC notes the necessary subjection of the inhabitants of Prinias who had full political rights to the transcendental world of the honored Mistress of Animals.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΑΡΘΡΑ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Λεμπέση, Α. 1970. «Αρχαιότητες και μνημεία κεντρικής και ανατολικής Κρήτης», ΑΔ 24 (1969), Β2 Χρονικά, 414-418.
Λεμπέση, Α. 1976. Οι στήλες του Πρινιά. Αθήναι: Υπουργείο Πολιτισμού και Επιστημών, Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Αναστηλώσεως.
Λεμπέση, Α. 1985. Το ιερό του Ερμή και της Αφροδίτης στη Σύμη Βιάννου. Χάλκινα κρητικά τορεύματα. Αθήνα: Βιβλιοθήκη τῆς ἐν Ἀθήναις Ἀρχαιολογικῆς Ἑταιρείας.
Λεμπέση, Α. 2002. Το ιερό του Ερμή και της Αφροδίτης στη Σύμη Βιάννου, III. Τα χάλκινα ανθρωπόμορφα ειδώλια. Αθήνα: Βιβλιοθήκη τῆς ἐν Ἀθήναις Ἀρχαιολογικῆς Ἑταιρείας.
Λεμπέση, Α. 2018-19. «Το προβάδισμα των κρητικών εργαστηρίων στη διαμόρφωση εικονογραφικών τύπων κατά την πρώτη χιλιετία π.Χ.», Ευλιμένη 19-20, 25-38.
Λεμπέση, Α. 2021. Το ιερό του Ερμή και της Αφροδίτης στη Σύμη Βιάννου, VI. Τα πήλινα ανθρωπόμορφα αναθήματα. Αθήνα: Βιβλιοθήκη τῆς ἐν Ἀθήναις Ἀρχαιολογικῆς Ἑταιρείας 337.
Beyer, I. 1976. Die Tempel von Dreros und Prinias A und die Chronologie der kretischen Kunst des 8. und 7. Jhs. V. Chr. Freiburg: R. Oberkirch.
Bile, M. 1992. “Les termes relatifs à l’ initiation dans les inscriptions crétoises viie-ier siècles av. J.C.”, in Α. Moreau (ed.), L’initiation. Actes du colloque intenational de Montpellier, 11-14 avril 1991. Montpellier: Publications de la Recherche de l’Université Paul-Valéry, 11-18.
Blome, P. 1982. Die figürliche Bildwelt Kretas in der geometrischen und früharchaischen Periode. Mainz am Rhein: P. von Zabern.
Boardman, J. 1961. The Cretan Collection in Oxford. The Dictaean Cave and Iron Age Crete. Oxford: Clarendon Press.
Connor, W. 1987. “Tribes, Festivals and Processions: Civic Ceremonial and Political Manipulation in Archaic Greece”, JHS 107, 40-50.
D’Αcunto, Μ. 1995. “Ι cavalieri di Ρriniàs ed il Τempio Α”, AnnAStorAnt n.s. 2, 15-55.
D’Αcunto, Μ. 2002-03. “Il tempio di Apollo a Dreros: il culto e la ‘cucina’ del Sacrificio”, AnnAStorAnt 9-10, 9-62.
Davaras, C. 1972. Die Statue aus Αstritsi, ein Beitrag zur dadalischen Kunst auf Kreta und zu den Anfangen der griechischen Plastik. Bern: Francke Verlag.
Fuchs, W. 1983. Die Skulptur der Griechen. München: Hirmer.
Lefèvre-Novaro, D., A. Pautasso, S. Rizza and J. Lamaze. 2013. “Dreros e Priniàs: Nuovi dati e prospettive di ricerca sulla polis a Creta”, Thiasos. Rivista di Archeologia e Architectura Antica, n. 2.2, 3-20.
Marinatos, N. 2000. Goddess and the Warrior. The Naked Goddess and Mistress of the Animals in Early Greek Religion. London & New York: Routledge.
Matthäus, H. 2000. “Die Idäische Zeus Grotte auf Kreta. Griechenland und der vordere Orient im frühen 1. Jahrtausend v. Chr.”, AA, 517-547.
Moorey, P.R.S. 2003. Idols of the People. Miniature Images of Clay in the Ancient Near East. Oxford: Oxford University Press.
Nagy, H. 1998. “Divinity, Exaltation and Heroization. Thoughts on the Seated Posture in Early Archaic Greek Sculpture”, in J.K. Ηartswick and Μ.C. Sturgeon (eds), ΣΤΕΦΑΝΟΣ. Studies in Ηonor of Βrunilde Sismondo Ridgway. Ρhiladelphia: University of Pennsylvania Museum of Archaeology and Anthropology, 180-191.
Pautasso, A. 2011. “Immagini e identità. Osservazioni sulla scultura di Priniàs”, in G. Rizza (ed.), Identità culturale, etnicità, processi di transformazione a Creta fra Dark Ages e Archaismo: per i cento anni dello scavo di Priniàs 1906-2006: Convegno di studi (Atene 9-12 novembre 2006). Catania: Consiglio Nazionale delle Ricerche I.B.A.M., 97-107.
Pilz, O. 2011. Frühe matrizengeformte Terrakotten auf Kreta. Votivpraxis und Gesellschaftsstruktur in spätgeometrischen Zeit. Möhnesee: Bibliopolis.
Prent, M. 2005. Cretan Sanctuaries and Cults. Continuity and Change from Late Minoan IIIC to the Archaic Period. Leiden & Boston: Brill.
Rizza, G. 1967-68. “Le terracotte di Αxos”, ΑSΑtene 45-46, Ν.S. 29-30, 211-302.
Rizza, G. and A.M. Rizzo. 1984. “Prinias”, in A. Di Vita and A. La Regina (eds), Creta antica. Cento anni di archaeolgia italiana (1884-1984). Roma: De Luca Editore, 227-256.
Rizza, G. and V. Scrinari Santa Μaria. 1968. Il santuario sull’ acropoli di Gortina I. Roma: Istituto Poligrafico dello Stato.
Watrous Vance, L. 1998. “Crete and Egypt in the seventh century BC: Temple A at Prinias”, in W.G. Cavanagh, M. Curtis, J.N. Coldstream and A.W. Johnston (eds), Post-Minoan Crete. Proceedings of the First Colloquium on Post-Minoan Crete (BSA Studies 2). Oxford: British School at Athens, 75-79.
Whitley, A.J.M. 2010. “Moteurs et modèles: La Crete au VII siècle”, in R. Etienne (ed.), La Méditeranée au VIIe siècle avant J.-C.: Essais d’analyses archéologiques, Travaux de la Maison René Ginouvès v. 7. Paris: de Boccard, 172-184.
Willetts, R.F. 1965. Ancient Crete. A Social History from Early Times until the Roman Occupation. London & Toronto: Routledge and Kegan Paul; University of Toronto Press.