Βοηθήστε μας να κάνουμε καλύτερη την υπηρεσία eJournals. Αν έχετε χρησιμοποιήσει την υπηρεσία eJournals στο παρελθόν και έχετε κάποια εμπειρία ως προς τη χρήση της, παρακαλούμε αφιερώστε ένα λεπτό και συμπληρώστε το σύντομο ερωτηματολόγιο!

The construction and deconstruction of identity on the Internet


Evangelia Maria Gerogianni
Georgia Koupriza
Evangelia Merkouri
Ioulia Anna Prifti
Abstract

The construction and deconstruction of identity is a significant issue, which has been studied extensively throughout the years and from various perspectives. However, during the past decades the scientific community has become particularly interested in this process’s unfolding and taking place to a remarkable extent within the Internet. The current research aims to investigate some key factors related to the construction of new identities in the context of the increased use of the Internet. Specifically, based on the two main research hypotheses that were raised, the notion of self-perception and that of educational level were studied in the first and in the second case respectively. For this purpose, quantitative research was carried out with the aid of a questionnaire, involving a total of 154 people, the majority of whom are women. Through statistical analysis, it was found that there is a statistically significant correlation between internet usage and identity construction. However, the effect of low self – perception and low level of education combined with the use of the Internet was found statistically insignificant in terms of identity construction.

Article Details
  • Section
  • Student Research
Downloads
Download data is not yet available.
References
Ελληνόγλωσση
Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων (2018, Σεπτέμβριος 15). 5,3 εκατομμύρια Έλληνες έχουν προφίλ στο Facebook. Euronews. Ανακτήθηκε, 14 Μαϊου 2022, από https://gr.euronews.com/2018/09/15/ellada-5-3ekatommyria-ellines-exoun-profil-sto-facebook
Αναγνωστοπούλου, Τ., & Τριλίβα, Σ. (2012). Ναρκισσιστικές προσωπικότητες. Στο N. McWilliams (Εκδ.), Ψυχαναλυτική Διάγνωση (σ.386-387). Ινστιτούτο Ψυχολογίας και Υγείας.
Αντωνίου. Α.Σ., & Δαλιάνα. Ν., (2018), Κυβερνοψυχολογία και ο ρόλος συγκεκριμένων παραμέτρων της προσωπικότητας του χρήστη. Στο Μ. Σπυριδάκης, Η. Κουτσούκου, Α. Μαρινοπούλου (Επ.), Κοινωνία του Κυβερνοχώρου (σ. 253-275). Σιδερής.
Ατσαλάκη. Α., (2018), Μεταξύ ψυχικού και κοινωνικού: σκέψεις για ορισμένες πιθανές χρήσεις και καταχρήσεις του «δυνητικού χώρου» του διαδικτύου. Στο Μ. Σπυριδάκης, Η. Κουτσούκου, Α. Μαρινοπούλου (Επ.), Κοινωνία του Κυβερνοχώρου (σ. 189-226). Σιδερής.
Ελληνική Στατιστική Αρχή (2017). Χρήση Η/Υ και πρόσβαση στο Διαδίκτυο, Α΄ τρίμηνο ετών 2002-2017. Στο σύγχρονος κόσμος: Πολίτης και δημοκρατία (σ. 207-208). Διόφαντος.
Ζαφειρόπουλος, Κ. (2015). Πώς γίνεται μια επιστημονική εργασία; (2η εκδ.). Κριτική.
Κορωναίου, Α. (2021). Σημειώσεις στο μάθημα Νεολαία, οπτικοακουστική εκπαίδευση και μέσα κοινωνικής δικτύωσης: Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών. Ανακτήθηκε την Παρασκευή, 03 Δεκεμβρίου 2021 από https://openeclass.panteion.gr/courses/TMD392/
Παπαοικονόμου, Α. (2011). Ρόλος και εαυτός (self): η κεντρικότητα του εκπαιδευτικού ρόλου για τη συγκρότηση του εαυτού [Διδακτορική Διατριβή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής. Τομέας Παιδαγωγικής]. Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών. https://www.didaktorika.gr/eadd/handle/10442/26807
Πετράκη, Ε., Παπαϊωάννου, Β., Μουρατίδου, Β. (2019). Χρήση και Ασφάλεια Διαδικτύου. Open Schools Journal for Open Science, 2(1), 135-143. doi: https://doi.org/10.12681/osj.19363
Σκλαβενίτη, Μ., & Στεργιοπούλου, Ι., (2020). Ενδοοικογενειακή Βία κατά των Γυναικών-Πρόληψη και Αντιμετώπιση από τους Επαγγελματίες Υγείας [Διπλωματική εργασία, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων]. https://apothetirio.teiep.gr/xmlui/handle/123456789/11885
Σταλίκας, Α. & Κυριάζος, Θ. (2019). Μεθοδολογία Έρευνας και Στατιστική (με τη χρήση R). Τόπος
Ταμπάκη, Α.Π. (2017). Η κατασκευή της κοινωνικής ταυτότητας : η περίπτωση του Facebook [Διπλωματική εργασία, Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών]. Πάνδημος Παντειακές Δημοσιεύσεις.
Τζωρτζάκη, Μ.Ε. (2012). Κατασκευή ταυτότητας στο διαδίκτυο [Διπλωματική εργασία, Πανεπιστήμιο Αιγαίου]. Hellanicus. http://hdl.handle.net/11610/12814
Τρίκκη, Α.(2012). Η κοινωνική ταυτότητα στα online κοινωνικά δίκτυα [Πτυχιακή εργασία, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου]. Ιδρυματικό Καταθετήριο Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου. http://ktisis.cut.ac.cy/handle/10488/5979
Φρυδάς, Ν. Π. (2018). Ο Κυβερνοχώρος και η ασφάλεια του. Στο Μ. Σπυριδάκης, Η. Κουτσούκου, Α. Μαρινοπούλου (Επ.), Κοινωνία του Κυβερνοχώρου (σ. 25-71). Σιδερής.
Ξενόγλωσση
American Psychological Association. (χ.χ.). Snowball sampling. Στο APA dictionary of psychology. Ανακτήθηκε 1 Ιουνίου 2021 από https://dictionary.apa.org/snowball-sampling
Babbie, E. (2018). Εισαγωγή στην κοινωνική έρευνα (2η εκδ.) (Ι. Κατερέλος & Σ. Χατζηφωτίου, Επ.). Κριτική
Belanche, D., Casaló, L. V., Flavián, C. (2017). Understanding the cognitive, affective and evaluative components of social urban identity: Determinants, measurement, and practical consequences. Journal of Environmental Psychology, 50, 138-153. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2017.02.004
Bem, D. J. (1967). Self-perception: An alternative interpretation of cognitive dissonance phenomena. Psychological review, 74(3), 183. https://doi.org/10.1037/h0024835
Bergami, Μ., & Bagozzi, R. P. (2010). Self-categorization, affective commitment and group self-esteem as distinct aspects of social identity in the organization. British Journal of Social Psychology, 39(4), 555-577. https://doi.org/10.1348/014466600164633
Bessière, K., Fleming Seay, A., & Kiesler, S. (2007). CyberPsychology & Behavior, 10(4), 530-535.http://doi.org/10.1089/cpb.2007.9994
Boon, S., & Sinclair, C. (2009). A world I don’t inhabit: disquiet and identity in Second Life and Facebook. Educational Media International, 46(2), 99-110. https://doi.org/10.1080/09523980902933565
Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history and
scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210-230. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x
Brewer, M. B., & Gardner, W. (1996). Who is this "We"? Levels of collective identity and self representations. Journal of Personality and Social Psychology, 71(1), 83–93. https://doi.org/10.1037/0022-3514.71.1.83
Bryman, A. (2017). Μέθοδοι Κοινωνικής Έρευνας (Α. Αϊδίνης, Επ., Π. Σακελλαρίου, Μετ.). Gutenberg
Castells, M. (2000). Materials for an exploratory theory of the network society. The British Journal of Sociology, 51(1), 5-24. https://doi.org/10.1111/j.1468-4446.2000.00005.x
Chryssochoou, Χ. (2003). Studying identity in social psychology: Some thoughts on the definition of identity and its relation to action. Journal of Language and Politics, 2(2), 225-241. https://doi.org/10.1075/jlp.2.2.03chr
Cohen, R., Newton-John, T., & Slater, A. (2017). The relationship between Facebook and Instagram appearance-focused activities and body image concerns in young women. Body Image, 23, 183-187. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2017.10.002
Ellemers, Ν., Kortekaas, P., & Ouwerkerk, J. W. (1999). Self-categorisation, commitment to the group and group self-esteem as related but distinct aspects of social identity. European Journal of Social Psychology, 29(2-3), 371-389. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-0992(199903/05)29:2/3%3C371::AID-EJSP932%3E3.0.CO;2-U
Gribach, S. V., Sibul, V. V., & Kolosovskaya, E. V. (2019). Self-representation through social network status messages: Psycholinguistic, sociolinguistic and gender aspects. Training, Language and Culture, 3(4). doi: 10.29366/2019tlc.3.4.6
Gunawardena, C. N., Hermans, M. B., Sanchez, D., Richmond, C., Bohley, M., & Tuttle, R. (2009). A theoretical framework for building online communities of practice with social networking tools. Educational Media International, 46(1), 3-16. https://doi.org/10.1080/09523980802588626
Harley, D., Morgan, J., & Frith, H. (2018). Cyberpsychology as everyday digital experience across the lifespan. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/978-1-137-59200-2
Hogg, M.A., & Vaughan, G.M. (2010). Κοινωνική Ψυχολογία (Α. Χαντζή, Επ.). Gutenberg.
Internet World Stats. (2021). Internet stats and Facebook usage in Europe 2021 mid- year Statistics. https://www.internetworldstats.com/stats4.htm
Markus, H., & Nurius, P. (1986). Possible selves. American psychologist, 41(9), 954. https://doi.org/10.1037/0003-066X.41.9.954
Oakes, P. J., Haslam, S. A., & Reynolds, K. J. (1999). Social categorization and social context: Is stereotype change a matter of information or of meaning? In D. Abrams & M. A. Hogg (Eds.), Social identity and social cognition (pp. 55–79). Blackwell Publishing
Potter, J., Wetherell, M. (1987). Discourse and Social Psychology: Beyond attitudes and behaviour. Sage Publications.
Swann, W. B., Jr., & Bosson, J. K. (2010). Self and identity. In S. T. Fiske, D. T. Gilbert, & G. Lindzey (Eds.), Handbook of social psychology (pp. 589–628). John Wiley & Sons, Inc. https://doi.org/10.1002/9780470561119.socpsy001016
Tajfel, H. (1974). Social identity and intergroup behaviour. Social Science Information, 13(2), 65–93. https://doi.org/10.1177/053901847401300204
Tajfel, H. (1978). Differentiation between social groups: Studies in the social psychology of intergroup relations. Academic Press
Tuğtekin, E. B., & Dursun, Ö. Ö. (2020). Examining virtual identity profiles of social network users with respect to certain variables. Pegem Journal of Education and Instruction, 10(2), 427-464. https://doi.org/10.14527/pegegog.2020.015