Τα smartphones και η χρήση τους από εφήβους και νεαρούς ενήλικες – διαφορές και ομοιότητες: Μία μελέτη περίπτωσης


Δημοσιευμένα: Νοε 21, 2018
Λέξεις-κλειδιά:
τεχνολογία smartphone μέσα κοινωνικής δικτύωσης έφηβοι νεαροί ενήλικες
Konstantina Papalexopoulou
https://orcid.org/0000-0001-5203-0066
Konstantina Psiachou
https://orcid.org/0000-0003-0627-3467
Περίληψη
Η μεγάλη ανάπτυξη των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) έχει καταστήσει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αναπόσπαστο μέρος της ψυχοκοινωνικής πραγματικότητας των σύγχρονων ανθρώπων, ιδιαίτερα των νεώτερων. Η δικτυωμένη ζωή και η συνεχής «διαθεσιμότητα» του ατόμου, μέσω των νέων διαδικτυακών κοινωνικών μέσων και εφαρμογών στα έξυπνα κινητά, οδηγούν σε ένα πρωτόγνωρο ανθρώπινο βίωμα. Πώς αντιλαμβάνονται την σύγχρονη πραγματικότητα οι έφηβοι που μεγάλωσαν σε αυτή την εποχή, συγκριτικά με τους λίγο μεγαλύτερους νεαρούς ενήλικες που, ωστόσο, βίωσαν μία ποιοτικά διαφοροποιημένη τεχνοκοινωνική πραγματικότητα ως παιδιά; Παρατηρείται ένα είδος «χάσματος γενεών» ακόμα και ανάμεσα σε άτομα που διαφέρουν ελάχιστα ηλικιακά; Στην παρούσα μελέτη περίπτωσης, μέσα από τέσσερις εθνογραφικές συνεντεύξεις, δύο εφήβων και δύο νεαρών ενήλικων φοιτητών, επιχειρούμε μία προκαταρκτική διερεύνηση του πεδίου. Η ποιοτική ανάλυση των συνεντεύξεων έδειξε ότι οι συμμετέχοντες χρησιμοποιούν διαρκώς τις έξυπνες κινητές συσκευές τους με κύριο στόχο την επικοινωνία μέσω των online υπηρεσιών και των κοινωνικών μέσων. Τόσο οι έφηβοι όσο και οι νεαροί ενήλικες υπογραμμίζουν τις επιδράσεις της τεχνολογίας στην καθημερινή ζωή και επισημαίνουν τους κινδύνους που εγκυμονεί η ανεξέλεγκτη χρήση της, αν και εμφανίζονται αισιόδοξοι για τις μελλοντικές επιδράσεις τους. Μέσα από τις συνεντεύξεις αναδεικνύονται σχετικές διαφοροποιήσεις στη χρήση των έξυπνων κινητών για τις δύο ηλικιακές ομάδες, οι οποίες εστιάζονται στην προτίμηση συγκεκριμένων κοινωνικών μέσων και ιστοτόπων κοινωνικής δικτύωσης.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Έρευνες προπτυχιακών φοιτητών
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
APA [American Psychological Association]. (2016). Ethical principles of psychologists and code of conduct. Retrieved March 4, 2018, from http://www.apa.org/ethics/code/index.aspx
Axelsson A.-S. (2010). Perpetual and personal: Swedish young adults and their use of mobile phones. New Media & Society, 12 (1), 35-54. https://doi.org/10.1177/1461444809355110
Baker, Z. G., Krieger, H., & LeRoy, A. S. (2016). Fear of missing out: Relationships with depression, mindfulness, and physical symptoms. Translational Issues in Psychological Science, 2 (3), 275-282. https://doi.org/10.1037/tps0000075
Boyd, D. (2014). It's complicated: The social lives of networked teens. USA: Yale University Press.
Brailas, A., & Tsekeris, C. (2014). Social behaviour in the internet era: Cyborgs, adolescents and education. European Journal of Social Behaviour, 1 (1), 1-4.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3 (2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Chaffey, D. (2018, January 30). Mobile marketing statistics 2018. Retrieved March 4, 2018, from http://www.smartinsights.com/mobile-marketing/mobile-marketing-analytics/mobile-marketing-statistics/
Crabtree, J., Nathan, M., & Roberts, S. (2003). Mobile phones and everyday life. London: iSociety.
Creswell, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design: choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
D'heer, E., Courtois, C., & Paulussen, S. (2012). Everyday life in (front of) the screen: the consumption of multiple screen technologies in the living room context (p. 195). ACM Press. https://doi.org/10.1145/2325616.2325654
Erstad, O., & Wertsch, J. V. (2008). Tales of mediation: Narrative and digital media as cultural tools. In K. Lundby (Ed.), Digital storytelling, mediatized stories: Self-representations in new media. New York: Peter Lang Publishing.
Fereday, J., & Muir-Cochrane, E. (2006). Demonstrating rigor using thematic analysis: A hybrid approach of inductive and deductive coding and theme development. International Journal of Qualitative Methods, 5 (1), 80-92.
Friese, S. (2012). Qualitative data analysis with ATLAS.ti. London: Sage.
Hammersley, M., & Atkinson, P. (1995). Ethnography: principles in practice. London; New York: Routledge.
Hetz, P. R., Dawson, C. L., & Cullen, T. A. (2015). Social media use and the Fear of Missing Out (FoMO) while studying abroad. Journal of Research on Technology in Education, 47 (4), 259-272. https://doi.org/10.1080/15391523.2015.1080585
Holstein, J. A., & Gubrium, J. F. (1995). The active interview. Thousand Oaks, Calif.; London: SAGE.
Lenhart, A. (2015). Teens, social media & technology. Washington, DC: Pew Research Center. Retrieved May 6, 2018, from http://www.pewinternet.org/2015/04/09/teens-social-media-technology-2015/
Lenhart, A., Krinsten, P., Smith, A., & Zickuhr, K. (2010). Social media & internet use among teens and young adults. Washington, DC: Pew Research Center. Retrieved May 6, 2018, from http://www.pewinternet.org/2010/02/03/social-media-and-young-adults/
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (2003). Ethics: The failure of positivist science. In Y. S. Lincoln & N. K. Denzin (Eds.), Turning points in qualitative research: tying knots in a handkerchief. USA: AltaMira.
Rheingold, H., & Weeks, A. (2012). Net smart: How to thrive online. Cambridge: MIT Press.
Rosin, H. (2013). The touch-screen generation. Retrieved May 6, 2018, from https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2013/04/the-touch-screen-generation/309250/
Smith, D. (2003). Five principles for research ethics. Retrieved March 4, 2018, from http://www.apa.org/monitor/jan03/principles.aspx
Spradley, J. P. (1979). The ethnographic interview. Long Grove, Illinois: Waveland Press.
Thomas, U., Tiplady, L., & Wall, K. (2014). Stories of practitioner enquiry: using narrative interviews to explore teachers' perspectives of learning to learn. International Journal of Qualitative Studies in Education, 27 (3), 397-411. https://doi.org/10.1080/09518398.2013.771224
Tombro, M. (2016). Teaching autoethnography: Personal writing in the classroom. New York: Open SUNY Textbooks.
Wegmann, E., Oberst, U., Stodt, B., & Brand, M. (2017). Online-specific fear of missing out and Internet-use expectancies contribute to symptoms of internet-communication disorder. Addictive Behaviors Reports, 5, 33-42. https://doi.org/10.1016/j.abrep.2017.04.001
Yukhymenko, M., Brown, S. W., Lawless, K., Brodowinska, K., & Mullin, G. (2014). Thematic analysis of teacher instructional practices and student responses in middle school class-rooms with problem-based learning environment. Global Education Review, 1 (3), 93-109.
Κατερέλος, Ι. (2013). Χάος και τάξη στα κοινωνικά συστήματα. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
Μπράιλας, Α. (2017). Πολύπλοκα συστήματα και χάος: Εφαρμογές στην ψυχολογία και την εκπαίδευση. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.