Κοινωνική επιρροή στο Twitter : Παραδείγματα και προεκτάσεις


Δημοσιευμένα: May 17, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
κοινωνική επιρροή διαδικτυακή επιρροή twitter κορονοϊίος πολιτικό κίνημα
Mavreta Dagla
Georgia Paraskevi Bairami
Freideriki Nikolaou
Emmanouela Schoinaraki
Περίληψη

Η εκτεταμένη κυριαρχία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης σήμερα είναι αδιαμφισβήτητη, με το σκοπό χρήσης τους να έχει διαφοροποιηθεί με το πέρασμα του χρόνου και από απλή κοινοποίηση και ενημέρωση για διάφορα θέματα να χρησιμοποιούνται πλέον για την άσκηση επιρροής και πειθούς από ένα ευρύ φάσμα ανθρώπων ανεξαρτήτως ηλικίας, κοινωνικής τάξης και μορφωτικού επιπέδου. Η παρούσα εργασία μέσω βιβλιογραφικής ανασκόπησης στοχεύει στην παρουσίαση παραδειγμάτων κοινωνικής επιρροής σε ζητήματα που αναδείχθηκαν κεντρικά στη σφαίρα της δημόσιας υγείας, της κοινωνίας και της πολιτικής μέσα από το twitter καθώς και στην  εξέταση των τρόπων και του βαθμού που η επιρροή αυτή ασκείται κατά την πλοήγηση των χρηστών στη συγκεκριμένη πλατφόρμα. Αφορμή για την εστίαση στις συγκεκριμένες θεματικές υπήρξαν τόσο η εξάπλωση του κινήματος #metoo στην Ελλάδα κατά την περίοδο συγγραφής όσο και η διάδοση των θεωριών συνωμοσίας για τον covid-19. Τα αποτελέσματα της εργασίας δείχνουν πως η κοινωνική επιρροή που ασκείται στο διαδίκτυο και ειδικότερα στο twitter ενδέχεται να λάβει πολύ μεγαλύτερες διαστάσεις σε χωροχρονική κλίμακα από ότι σε πραγματικές συνθήκες, λόγω της πληθώρας και της πολυμορφίας ανθρώπων στους οποίους απευθύνεται. Αυτό το γεγονός συμβάλλει αφενός στη μεγαλύτερη και ταχύτερη ενημέρωση και ευαισθητοποίηση για σημαντικά κοινωνικά ζητήματα, ταυτόχρονα όμως οδηγεί και σε  ανεξέλεγκτη διάδοση μη έγκυρων πληροφοριών που εγκυμονούν τον κίνδυνο να αποπροσανατολίσουν και να κατευθύνουν τους χρήστες σε λανθασμένα συμπεράσματα και αντίστοιχες επιλογές στην πραγματική τους ζωή.  

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Έρευνες προπτυχιακών φοιτητών
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Ελληνόγλωσση
Γαρδικιώτης, Α. (2008). Κοινωνική επιρροή: Επισκόπηση και αξιολόγηση της έρευνας και των θεωριών. Gutenberg
Καρακόλης, Ε. (2015). Αναζήτηση και ανάλυση influential χρηστών Twitter [Διπλωματική εργασία, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο]. Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. http://artemis-new.cslab.ece.ntua.gr:8080/jspui/handle/123456789/12715
Κιουμή, Ε. (2018). Η σημασία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για τη διομαδική επαφή και η επιρροή τους στις διομαδικές στάσεις των χρηστών [Διδακτορική διατριβή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης]. Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών. http://dx.doi.org/10.12681/eadd/43422
Λαμπριανού, Ρ., (2017, Μάρτιος 5). Κοινωνική επιρροή και κοινωνικές αναπαραστάσεις σε μετασυγκρουσιακές κοινωνίες. Social Policy. https://socialpolicy.gr/2017/03/κοινωνική-επιρροή-και-κοινωνικές-ανα.html
Μαντόγλου, Α., & Χαραλάμπους, Κ. (1998). Πολιτική εξουσία και κοινωνική επιρροή. Ελληνική Επιθεώρηση Πολιτικής Επιστήμης, 11, 54-98. http://dx.doi.org/10.12681/hpsa.15114
Μαΐδου, Σ. (2016). Η χρήση του Twitter ως μέσο συμμετοχής στην πολιτική [Διπλωματική εργασία, Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στα Πληροφοριακά Συστήματα, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη]. Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. https://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/19039
Μπουλαζέρη, Κ.(2017). Ο ρόλος του twitter στην πολιτική (Διπλωματική εργασία, ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας). ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας. https://anaktisis.uowm.gr/8985/
Παπαστάμου, Σ. (1988). Οι μειονότητες και η στρατηγική τους: Μια κοινωνιοψυχολογική προσέγγιση της κοινωνικής τους επιρροής. Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών, 69, 3-46. https://doi.org/10.12681/grsr.866
Παπαστάμου, Σ. (1989). Η κοινωνική επιρροή. Οδυσσέας
Σιγανός, Μ. (2015). Δυναμική απεικόνιση γεωσυσχετισμένων μετρικών χρήσης, επιρροής και εμβέλειας γλωσσικού περιεχομένου από το live open API του Twitter [Διπλωματική εργασία, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας]. Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. https://ir.lib.uth.gr/xmlui/handle/11615/45615
Ξενόγλωσση
Anderson, M. (2016, august 16). Social Media conversations about Race. How social media users see, share and discuss race and the rise of hashtags like #BlackLivesMatter. Pew research center. https://www.pewresearch.org/internet/2016/08/15/social-media-conversations-about-race/
Anderson, M., Barthel, M., Perrin, A., & Vogels, E. (2020, June 10). BlackLivesMatter surges on Twitter after George Floyd’s death. Pew research center. https://www.pewresearch.org/fact-tank/2020/06/10/blacklivesmatter-surges-on-twitter-after-george-floyds-death/
Asch, S. (1956). Studies of independence and conformity: I. A minority of one against a unanimous minority. Psychological Monographs: General and Applied, 70(9), 1-70. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/h0093718
Barker-Plummer, B., & Barker-Plummer, D. (2017). Twitter as a feminist resource: #YesAllWomen, digital platforms, and discursive social change in social movements and media. In J. Earl, & D.A. Rohlinger (Eds.), Social Movements and Media (Studies in Media and Communications, Vol. 14) (91-118). Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/S2050-206020170000014010
Belam, M. (2020). CBS releases footage of Trump walking out of 60 Minutes interview. Guardian. https://www.theguardian.com/us-news/2020/oct/26/cbs-releases-footage-trump-walking-out-60-minutes-interview
Benford, R., & Snow, D. (2000). Framing processes and social movements: An overview and Assessment. Annual Review of Sociology, 26, 611-639. https://www.jstor.org/stable/223459
Boot, A.B., Tjong Kim Sang, E., Dijkstra, K., & Zwan, R. F. (2019). How character limit affects language usage in tweets. Palgrave Communications, 5(76), 1-13. https://doi.org/10.1057/s41599-019-0280-3
Bossetta, M., Segesten, A. D., & Trenz, H. J. (2017). Engaging with European politics through Twitter and Facebook: Participation beyond the national? In M. Barisione, & A. Michailidou (Eds.), Social media and European politics (pp. 53-76). London: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/978-1-137-59890-5_13
Boynton, G. R., Bates, A., Bettis, E., Bopes, M., Brandt, R., Fohrman, D., ... & Wignall, A., (2013). The Reach of Politics via Twitter—Can That Be Real? Open Journal of Political Science, 3(3), 91-97. http://dx.doi.org/10.4236/ojps.2013.33013
Brünker, F., Wischnewski, M., Mirbabaie, M., & Meinert, J. (2020). The role of social media during social movements–observations from the #metoo debate on Twitter. In Proceedings of the 53rd Hawaii International Conference on System Sciences (2356-2365). DOI: 10.24251/HICSS.2020.288
Cha, M., Haddadi, H., Benevenuto, F., & Gummadi, K. (2010). Measuring user influence in twitter: The million-follower fallacy. In Proceedings of the international AAAI conference on web and social media (10-17). https://www.aaai.org/ocs/index.php/ICWSM/ICWSM10/paper/view/1538
Day, E. (2015, July 19). #BlackLivesMatter: The birth of a new civil rights movement. The Guardian. https://www.theguardian.com/world/2015/jul/19/blacklivesmatter-birth-civil-rights-movement
Di Gangi, P. M., & Wasko, M. M. (2016). Social media engagement theory: Exploring the influence of user engagement on social media usage. Journal of Organizational and End User Computing (JOEUC), 28(2), 53-73. http://dx.doi.org/10.4018/JOEUC.2016040104
Edrington, C., & Lee N., (2018). Tweeting a social movement: Black lives matter and its use of Twitter to share information, build community and promote Action. Journal of Public Interest Communications, 2(2). https://doi.org/10.32473/jpic.v2.i2.p289
Effing, R., Van Hillegersberg, J., & Huibers, T. (2011, August). Social media and political participation: are Facebook, Twitter and YouTube democratizing our political systems? In E. Tambouris, A. Macintosh, & H. de Bruijn (Eds), Electronic Participation ePart 2011. Lecture Notes in Computer Science, vol 6847. Berlin, Heidelberg.: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-23333-3_3
Fitzpatrick, A. (2012, October 4). Twitter dominated online chatter about the presidential debate. Mashable. http://mashable.com/2012/10/04/twitter-debate-chatter/
Flache, A., Mäs, M., Feliciani, T., Chattoe-Brown, E., Deffuant, G., Huet, S., & Lorenz, J. (2017). Models of social influence: Towards the next frontiers. Journal of Artificial Societies and Social Simulation, 20(4). https://doi.org/10.18564/jasss.3521
Fujiwara, T., Müller, K., & Schwarz, C. (2020a). The effect of social media on elections:
Evidence from the United States. SSRN, 1-24. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3719998
Fujiwara, T., Müller, K., & Schwarz, C. (2020b, October 30). How Twitter affected the 2016 presidential election. https://voxeu.org/article/how-twitter-affected-2016-presidential-election
Hall-Phillips, A., Park, J., Chung, T. L., Anaza, N. A., & Rathod, S. R. (2016). I (heart) social ventures: Identification and social media engagement. Journal of Business Research, 69(2), 484-491. http://dx.doi.org/10.1016%2Fj.jbusres.2015.05.005
Howard, P. N., & Kollanyi, B. (2016). Bots, #Strongerin, and #Brexit: Computational propaganda during the UK-EU Referendum. SSRN. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2798311
Huang, B., & Carley, K. M. (2020). Disinformation and misinformation on twitter during the novel coronavirus outbreak. https://doi.org/10.48550/arXiv.2006.04278
Ingram, M. (2007). Twitter — like sms but for the Web. Social Media Today. https://www.socialmediatoday.com/content/twitter-aeu-sms-web
Jackson, N. & Lilleker, D. (2011). Microblogging, Constituency Service and Impression Management: Uk Mps and the Use of Twitter. The Journal of Legislative Studies, 17(1), 86-105. https://doi.org/10.1080/13572334.2011.545181
Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59–68. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003
Kavada, A. (2016). Social Movements and Political Agency in the Digital Age. Media and Communication, 4(4), 8-12. https://doi.org/10.17645/mac.v4i4.691
Kouzy, R., Abi Jaoude, J., Kraitem, A., El Alam, M. B., Karam, B., Adib, E., Zarka, J., Traboulsi, E., Akl. E. W., & Baddour, K. (2020). Coronavirus goes viral: quantifying the COVID-19 misinformation epidemic on Twitter. Cureus, 12(3). https://dx.doi.org/10.7759%2Fcureus.7255
Lapowsky, Ι. (2016). Here's how Facebook actually won Trump the presidency. Wired. https://www.wired.com/2016/11/facebook-won-trump-election-not-just-fake-news/
Mitrou, L., Kandias, M., Stavrou, V., & Gritzalis, D. (2014, April). Social media profiling: A Panopticon or Omniopticon tool? In Proceedings of the 6th Conference of the Surveillance Studies Network. https://www.infosec.aueb.gr/Publications/2014-SSN-Privacy%20Social%20Media.pdf
Ott, B. L. (2017). The age of Twitter: Donald J. Trump and the politics of debasement. Critical Studies in Media Communication, 34(1), 59-68. https://doi.org/10.1080/15295036.2016.1266686
Park, M., Cha, C., & Cha, M. (2012). Depressive Moods of Users Portrayed in Twitter.
Sharp, A. (2012, November 7). Election night 2012. Twitter Blog. https://blog.twitter.com/en_us/a/2012/election-night-2012
Smith, J. R., & Haslam, A. (2017). Social psychology: Revisiting the classic studies. ‎ Sage Publications.
Subramanian, K. R. (2017). Influence of social media in interpersonal communication. International Journal of Scientific Progress and Research, 38(109), 70-75. https://www.ijspr.com/citations/v38n2/IJSPR_3802_2069.pdf
Thrift, S. C. (2014). #YesAllWomen as feminist meme event. Feminist Media Studies, 14(6), 1090-1092. https://doi.org/10.1080/14680777.2014.975421
Turner, J. C., Hogg, M. A., Oakes, P. J., Reicher, S. D., & Wetherell, M. S. (1987). Rediscovering the social group: A self-categorization theory. Basil Blackwell.
van Dijck, J. (2009). Users like you? Theorizing agency in user-generated content. Media, Culture & Society, 31(1), 41–58. https://doi.org/10.1177/0163443708098245
Ye, S., & Wu, S. F. (2010). Measuring message propagation and social influence on Twitter.com. In International conference on social informatics (pp. 216-231). Berlin, Heidelberg: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-16567-2_16
Zimmerman, T. (2017). #Intersectioality. The fourth wave feminist Twitter community. Atlantis: Critical Studies in Gender, Culture & Social Justice, 38(1), 54-70. www.msvu.ca/atlantis
Zubiaga, A., Spina, D., Martínez, R., & Fresno, V. (2015). Real-time classification of Twitter trends. Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(3), 462-473. http://dx.doi.org/10.1002/asi.23186