Δημόσια σφαίρα και θρησκευτικό επιχείρημα στο πλαίσιο της μετακοσμικής κοινωνίας


Σπύρος Καλτσάς
https://orcid.org/0000-0002-3343-7888
Resumen

   

Το κείμενο επιδιώκει την ανακατασκευή της προβληματικής της θέσης του θρησκευτικού επιχειρήματος στη δημόσια σφαίρα στο πλαίσιο της μετακοσμικής κοινωνίας. Ανατρέχοντας στη σκέψη των John Rawls, Charles Taylor, Jürgen Habermas και William Connolly, θα επιδιώξω την ανασυγκρότηση των πολλαπλών και πολυσύνθετων διαστάσεων της θέσης του θρησκευτικού επιχειρήματος στη μετακοσμική δημόσια σφαίρα με άξονα τη συνθήκη του πλουραλισμού από την οποία χαρακτηρίζονται οι νεωτερικές κοσμικές κοινωνίες. Το κείμενο κλείνει με την κριτική ανασύνθεση της προβληματικής στη σκέψη των Taylor και Connolly αναδεικνύοντας παράλληλα τη σημασία που έχει η διάσταση της διυποκειμενικής εγκυρότητας των διαβουλεύσεων στη δημόσια σφαίρα μέσα από μια κριτική προσέγγιση της θεώρησης του Habermas.  

 

Λέξεις κλειδιά: Δημόσια σφαίρα, θρησκευτικό επιχείρημα, μετακοσμική κοινωνία, πλουραλισμός.

 

 Abstract 

 

This paper addresses the question of the role of religious argument in the post-secular public sphere in the thought of John Rawls, Charles Taylor, Jürgen Habermas and William Connolly. In order to highlight the complex and multiple dimensions of this subject, I will focus on the importance of pluralism as the mediating concept between religious argumentation and the public sphere. In the concluding section of the paper I will provide a constructive criticism of Taylor’s and Connolly’s arguments and I will defend Habermas’s reconstruction of the intersubjective validity of deliberations in the post-secular public sphere through a critical account of his thought.

 

Keywords: Public sphere, religious argument, post-secular society, pluralism.

 

Article Details
  • Sección
  • Άρθρα
Descargas
Los datos de descargas todavía no están disponibles.
Biografía del autor/a
Σπύρος Καλτσάς, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Συμβασιούχος διδάσκων

Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Citas
Ελληνόγλωσση
Habermas, Jürgen. 2010a, Προπολιτικά θεμέλια του δημοκρατικού κράτους δικαίου, στο J. Habermas και J. Ratzinger, Η διαλεκτική της εκκοσμίκευσης: Λόγος και θρησκεία, μτφρ. Ηλ. Τσιριγκάκης, Αθήνα: Βιβλιοπωλείον της Εστίας, σσ. 23-43.
Habermas, Jürgen. 2004, Το μέλλον της ανθρώπινης φύσης/Πίστη και γνώση, μτφρ. Μ. Τοπάλη, Αθήνα: Scripta.
Rawls, J. 2000, Ο πολιτικός φιλελευθερισμός, μτφρ. Σ. Μαρκέτος, Αθήνα: Μεταίχμιο.
Taylor, C. 2015, Μια κοσμική εποχή, μτφρ. Ξ. Κομνηνός, Αθήνα: Ίνδικτος.
Ξενόγλωσση
Audi, Robert. 2000, Religious Commitment and Secular Reason, Cambridge: Cambridge University Press.
Bengtson, Josef. 2015, Explorations in Post-Secular Metaphysics, New York: Palgrave Macmillan.
Boettcher, James W., and Harmon, Jonathan. 2009, Introduction: Religion and the public sphere. Philosophy and Social Criticism 35(1-2), pp. 5-22.
Casanova, José. 1994, Public Religions in the Modern World, Chicago: The University of Chicago Press.
Connolly, William Eugene. 1991, Identity/Difference: Democratic Negotiations of Political Paradox, Minneapolis, London: University of Minnesota Press.
Connolly, William Eugene. 1995, The Ethos of Pluralization, Minneapolis and London: University of Minnesota Press.
Connolly, William Eugene. 1999, Why I am Not a Secularist, Minneapolis: University of Minnesota Press.
Connolly, William Eugene. 2005, Pluralism, Durham: Durham University Press.
Connolly, William E. 2011a, A World of Becoming, Durham and London: Duke University Press.
Connolly, William E. 2011b, Some Theses on Secularism. Cultural Anthropology, 26(4), pp. 648-656.
Connolly, William Eugene and Chambers, Samuel. 2008, An Interview with William Connolly: Interview questions from Samuel Chambers, in William E. Connolly: Democracy, Pluralism, and Political Theory, S.A. Chambers and T. Carver, eds., London and New York: Routledge, pp. 321-332.
Cooke, Maeve. 2007, A Secular State for a Postsecular Society? Postmetaphysical Political Theory and the Place of Religion, Constellations 14(2), pp. 224-238.
Ferrara, Alessandro. 2009, The separation of religion and politics in a post-secular society, Philosophy and Social Criticism 35(1-2), pp. 77-91.
Freeman, Samuel. 2004, Public Reason and Political Justifications, Fordham Law Review (72)5, pp. 2021-2072.
Gaus, Gerald F. 1996, Justificatory Liberalism: An Essay on Epistemology and Political Theory, NY, Oxford: Oxford University Press.
Habermas, Jürgen. 1996, Between Facts and Norms: Contributions to a Discourse Theory of Law and Democracy, Cambridge, MA: The MIT Press.
Habermas, J. (2003). The Future of Human Nature. Cambridge: Polity Press (in association with Blackwell).
Habermas, Jürgen. 2006a, Religion in the Public Sphere, European Journal of Philosophy 14(1), pp. 1-25.
Habermas, Jürgen. 2008a, Between Naturalism and Religion: Philosophical Essays, Cambridge: Polity Press.
Habermas, Jürgen. 2008b, Notes on Post-Secular Society, New Perspectives Quarterly 25 (4), pp. 17-29.
Habermas, Jürgen. 2010b, An Awareness of What is Missing, in An Awareness of What is Missing: Faith and Reason in a Post-Secular Age, J. Habermas et al., Cambridge: Polity Press, pp. 15-23.
Habermas, Jürgen. 2017, Postmetaphysical Thinking II: Essays and Replies, Cambridge: Polity Press.
Habermas, Jürgen, and Taylor, Charles. 2011, Dialogue, in: J. Butler, J. Habermas, C. Taylor, and C. West. The Power of Religion in the Public Sphere. Edited and Introduced by Eduardo Mendieta and Jonathan Vanantwerpen, New York: Columbia University Press, pp. 60-69.
Köhrsen, Jens. 2012, How religious is the public sphere? A critical stance on the debate about public religion and post-secularity, Acta Sociologica 55(3), pp. 273-288.
Maclure, Jocelyn, and Taylor, Charles. 2010, Laïcité et liberté de conscience, Montréal: Boréal.
Rawls, John. 1997, The Idea of Public Reason Revisited, The University of Chicago Law Review 64(3), pp. 765-807.
Taylor, Charles. 2002, Varieties of Religion Today, Cambridge, MA: Harvard University Press.
Taylor Charles. 2010, The Meaning of Secularism, The Hedgehog Review (12)3, pp. 23-34. Ηλεκτρονική έκδοση: https://iasc-culture.org/THR/archives/Fall2010/Taylor_lo.pdf (Προσπέλαση 18 Δεκεμβρίου 2018).
Taylor Charles. 2011, Why We Need A Radical Redefinition of Secularism, In: J. Butler, J. Habermas, C. Taylor, and C. West. The Power of Religion in the Public Sphere., pp. 34-59.
Taylor, Charles. 2014, How to Define Secularism, in Boundaries of Toleration, Alfred Stepan, and Charles Taylor, eds., NY: Columbia University Press, pp. 59-78.
Walzer, Michael. 1999, Drawing the Line: Religion and Politics, Utah Law Review 3, pp. 619-638.
Weithman, Paul J. 2002, Religion and the Obligations of Citizenship, Cambridge: Cambridge University Press.
Wolterstorff, Nicholas. 1997, The Role of Religion in Decision and Discussion of Political Issues, in Religion in the Public Square: The Place of Religious Convictions in Political Debate, Robert Audi and Nicholas Wolterstorff, Lanham, MD: Rowman and Littlefield Publishers, pp. 67-120.
Artículos más leídos del mismo autor/a