Ευρωπαϊκή και Εθνική Εκπαιδευτική Πολιτική για την Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου


Δημοσιευμένα: Αυγ 2, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
αξιολόγηση εκπαιδευτικό έργο εκπαιδευτική πολιτική ποιότητα
Σταυρούλα Βούρβουλη
Περίληψη

Τοποθετώντας την ελληνική εκπαιδευτική πολιτική στο κάδρο μιας ευρύτερης ευρωπαϊκής προσέγγισης και συσχέτισης, έρευνες μελετούν τον βαθμό επιρροής που προσδίδουν τα ευρωπαϊκά κείμενα εκπαιδευτικής πολιτικής στον σχεδιασμό προγραμμάτων αξιολόγησης εκπαιδευτικού έργου σε εθνικά εκπαιδευτικά συγκείμενα δίνοντας έμφαση στην ανάδειξη των ποιοτικών χαρακτηριστικών της διδασκαλίας. Η Ελλάδα ως ισότιμο μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και στα πλαίσια ενός εταιρικού εκπαιδευτικού πολιτισμού καλείται να αποσαφηνίσει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των ευρωπαϊκών εκπαιδευτικών κειμένων και παράλληλα να τα συσχετίσει με τα εθνικά χαρακτηριστικά που διαμορφώνουν την εγχώρια εκπαιδευτική πολιτική. Ο συγκεντρωτικός ή μη χαρακτήρας του εκπαιδευτικού συστήματος, οι κοινωνικοπολιτικές πιέσεις, τα παραγόμενα μαθησιακά αποτελέσματα, καθώς και η διαμόρφωση κοινής στοχοθεσίας στην εκπαιδευτική κοινότητα αποτελούν βασικά ζητήματα προβληματισμού για τη χάραξη εποικοδομητικής εκπαιδευτικής πολιτικής αναφορικά με την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Androusou, A., & Tsafos, V. (2018) Aspects of the professional identity of preschool teachers in Greece: investigating the role of teacher education and professional experience, Teacher Development, 22(4), σ. 554-570.
Βαϊνάς, Κ. (2001) Προσπάθειες ελαχιστοποίησης της υποκειμενικότητας στην εκπαιδευτική αξιολόγηση, στο Μπαγάκης, Γ. (επιμ.) Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και σχολείου, Αθήνα, Μεταίχμιο, σ. 488-494.
Βιταντζάκης, Ν. ( 2012) Αναζητώντας τους προσανατολισμούς της Ποιότητας στην Εκπαίδευση, Ένα οδοιπορικό από την Τριτοβάθμια έως την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.(1993-2012), Η Ποιότητα στην Εκπαίδευση: Τάσεις και Προοπτικές, Αθήνα, 11-13 Μαΐου 2012. Academia.edu. Διαθέσιμο στο https://www.academia.edu/8790194/Vitantzakis_B_N_Quality_in_Education (Πρόσβαση 21 Ιανουαρίου 2023).
Baker, E. L., Barton, P. E., Darling-Hammond, L., Haertel, E., Ladd, H. F., Linn, R. L., Ravittch, D., Rothstein, R., Shavelson, R.J. & Shepard, L.,A. (2010) Problems with the Use of Student Test Scores to Evaluate Teachers., Economic Policy Institute, Διαθέσιμο στο https://www.epi.org/files/page/-/pdf/bp278.pdf (Πρόσβαση 01 Μαρτίου 2018).
Ball, S. (2010) Big Policies/Small World: An introduction to international perspectives in education policy. Comparative Education, σ. 119-130.
Γκόβαρης, Γ., & Ρουσσάκης, Χ. (2008) Ευρωπαική Ένωση Πολιτικές στην Εκπαίδευση, Αθήνα, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
Charalambous, C. Y., Komitis, A., Papacharalambous,M., & Stefanou, A. (2014) Using generic and content-specific teaching practices in teacher evaluation: An exploratory study of teachers' perceptions, Teaching and Teacher Education,41 (1), σ. 22-33.
Creemers, B., Kyriakides, L. & Antoniou, P. (2013) Teacher Professional Development for Improving Quality of Teaching, London, Springer.
Creemers, B.P.M., & Kyriakides, L. (2008) The dynamics of educational effectiveness: A contribution to policy, practice and theory in contemporary schools, London, Routledge.
Donaldson, S.I. & Gooler, L.E. (2002) Theory-Driven Evaluation of the Work and Health Initiative: A Focus on Winning New Jobs. American Journal of Evaluation, 23(3), σ.341–346.
European Commission (2015) Strengthening teaching in Europe. Βρυξέλες. Διαθέσιμο στο http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/repository/education /library/ policy/ teaching-profession-practices_en.pdf, (Πρόσβαση 1 Μαρτίου 2018).
European Commission/EACEA/Eurydice (2015) The Teaching Profession in Europe: Practices, Perceptions, and Policies. Eurydice Report, Luxembourg, Publications Office of the European Union.
European Commission (2013) Supporting teacher competence development. Education and Training. Διαθέσιμο στο http://ec.europa.eu/dgs/education_ culture/repository/education/ policy/school/doc/teachercomp_en.pdf (Πρόσβαση 01 Μαρτίου 3 2018).
European Commission. (2012) Education and training. Διαθέσιμο στο http://ec.europa.eu/assets/eac/education/experts-groups/2011-2013/teacher / best -for-teaching_en.pdf (Πρόσβαση 1 Μαρτίου 2018).
Fitzpatrick, J. L., Sanders, J. R., & Worthen, B. R. (2004) Evaluations Basic Purpose, Uses and Conseptual distictions, στο Fitzpatrick J. L. (επιμ.) Program Evaluation: Alternative Approaches and Practical Guidelines, New York, Pearson Education σ.3-29.
Ζμας, Α. (2007) Παγκοσμιοποίηση και Εκπαιδευτική Πολιτική, Αθήνα, Μεταίχμιο.
Θεοχάρης, Δ. (2011) Η αξιολόγηση ως παράγοντας βελτίωσης της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου. Διεθνείς τάσεις, εθνικές πολιτικές και σχολική πράξη, διδακτορική διατριβή. Αθήνα, Πανεπιστήμιο Αθηνών/Π.Τ.Δ.Ε.
Κασσωτάκης, Μ. (2018) Αξιολόγηση των Σχολικών Μονάδων και των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Αθήνα, Γρηγόρης.
Κασσωτάκης, Μ. (2016). Οι σύγχρονες διεθνείς τάσεις στους τομείς της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών και η περίπτωση της Ελλάδας, Ελληνική Επιθεώρηση Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης, 1, σ. 43-75.
Κάτσικας, Χ. (2002) Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών: ποιος, ποιον και γιατί, στο Χ. Κάτσικας, Χ. & Καββαδίας, Γ. (επιμ.) Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση: ποιος, ποιον και γιατί, Αθήνα, Σαββάλας, σ. 173-186.
Kennedy, M. K. (2010). Attribution error and the quest for teaching quality. Educational Researcher, 39(8), σ. 591-598.
Κολυμπάρη, Τ. (2016) Η συζήτηση για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και του έργου τους στο διεθνή και εκπαιδευτικό λόγο: αναγνωστικοί κώδικες και ιδεολογικά πλαίσια, Ελληνική Επιθεώρηση Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης, 1(2), σ. 287-298. (Πρόσβαση 1 Φεβρουαρίου 2020).
Κυριακίδης, Λ. (2000) Δυνατότητες σύζευξης στοχοκεντρικών και συμμετοχικών μοντέλων αξιολόγησης εκπαιδευτικών προγραμμάτων, στο Μπαγάκης, Γ.(επιμ.) Αξιολόγηση προγραμμάτων και σχολείου, Αθήνα, Μεταίχμιο, σ. 107 – 117.
Kyriakides, L., Demetriou, D., & Charalambous, C. (2006). Generating criteria for evaluating teachers through teacher effectiveness research, Educational Research, 48 (1) σ. 1-20.
Kythreotis, A., Pashiardis, P., & Kyriakides, L. (2010). The influence of school leadership styles and culture on students' achievement in Cyprus primary schools, Journal of Educational Administration, 48 (2), σ. 218-240.
Lawn, M., & Grek, S. (2012) Europeanizing Education: governing a new policy space, στο Lawn M., Europeanizing Education: governing a new policy space, Symposium Books, σ. 7-18.
Ματθαίου, Δ. (2007) Ποιότητα στην εκπαίδευση. Ιδεολογικές ορίζουσες, εννοιολογήσεις και πολιτικές - Μια συγκριτική θεώρηση, Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, 13, σ. 10-32.
OECD (2012) Equity and Quality in Education: Supporting Disadvantaged Students and Schools, OECD Publishing. Διαθέσιμο στο http://dx.doi.org/10.1787/9789264130852-en (Πρόσβαση 10 Ιουνίου 2022).
OECD (2005) Formative Assessment: Improving Learning in Secondary Classrooms. Διαθέσιμο στο https://www.oecd.org/education/ceri/35661078.pdf (Πρόσβαση 10 Ιουνίου 2022).
OECD/UNESCO-UIS (2003) Literacy Skills for the World of Tomorrow - Further Results from PISA 2000, OECD Publishing, Paris, Διαθέσιμο στο ttps://www.oecd.org/education/school/2960581.pdf (Πρόσβαση 10 Ιουνίου 2022).
Ozga, J. (2012) Assessing PISA, European Educational Research Journal,11 (2), σ. 166-171.
Παπαδάκης, Ν. (2016) Η Ανέκκλητη (;) Ειμαρμένη: Ευρωπαϊκή Πολιτική Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, Κοινωνική Ενσωμάτωση και Απασχόληση: Η Εικοσαετία των Μετασχηματισμών (1995-2015). Αθήνα, Σιδέρης.
Πασιαρδής, Π. (2014) Αξιολόγηση Προγραμμάτων και Προσωπικού στην Εκπαίδευση, 2η έκδοση, Αθήνα, Εκδοτικός Όμιλος Ίων.
Πασιάς, Γ. (2016) Διακυβέρνηση, παγκόσμια εκπαιδευτική ατζέντα και ο ρόλος των διεθνών οργανισμών, στο Φασούλης, Γ. κ.ά. (επιμ) Ανιχνεύοντας το εκπαιδευτικό τοπίο. Τιμητικός τόμος για τον καθ. Δ. Ματθαίου, Αθήνα, Παπαζήση, σ. 69-90.
Sinnema, C.E.L. & Robinson, V.M.J (2007) The Leadership of Teaching and Learning: Implications for Teacher Evaluation, Policy in Schools, 6 (4), σ.319–343.
Σταμέλος, Γ. (2015) Εισαγωγή στις Εκπαιδευτικές Πολιτικές, Αθήνα, Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών.
Σταμέλος, Γ., Βασιλόπουλος, Α., & Καβασακάλης, Α. (2015) Εισαγωγή στις Εκπαιδευτικές Πολιτικές. Διαθέσιμο στο www.kallipos.gr.
Stronge, J. H., & Tucker, P. D. (1999) The Politics of Teacher Evaluation: A case study of new system design and implementation, Journal of Personnel Evaluation in Education,13 (4), σ. 339-359.
Χατζόπουλος, Θ. (2001) Αξιολόγηση της σχολικής μονάδας: Θεωρία και πράξη, στο Μπαγάκης Γ.(επιμ.) Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και σχολείου, Αθήνα, Μεταίχμιο, σ. 262-470.
Wright, S., Horn, S., & Sanders, W. (1997) Teacher and classroom context effects on student achievement: Implications for teacher evaluation, Journal of Personnel Evaluation in Education, 11, σ. 57-67.