Πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις Τεχνολογίες της Πληροφορίας της Επικοινωνίας στην εκπαίδευση


Δημοσιευμένα: Aug 2, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
Ευρωπαϊκή Ένωση Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Τ.Π.Ε. ψηφιακές δεξιότητες
Βασιλική Γεωργαντά
Περίληψη

Η ένταξη των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην εκπαιδευτική πραγματικότητα είναι ένα ζήτημα που έχει απασχολήσει έντονα τα τελευταία χρόνια τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προκειμένου οι πολίτες της να αποκτήσουν επαρκείς ψηφιακές δεξιότητες. Ολοένα και περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν υιοθετήσει την εισαγωγή και ενσωμάτωση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στα εκπαιδευτικά τους συστήματα, γεγονός που θεωρήθηκε ως λογική συνέχεια της διαδικασίας ενσωμάτωσής τους στις σύγχρονες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες. Συνακόλουθα, το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα καλείται να αντιμετωπίσει τους/τις μαθητές/τριες του σήμερα ως Ευρωπαίους πολίτες, προκειμένου αυτοί να εξοικειωθούν άμεσα και δημιουργικά με την ευρωπαϊκή πραγματικότητα και να ενταχθούν λειτουργικά και ουσιαστικά σε αυτήν. Προκειμένου να είναι αποτελεσματική αυτή η προσαρμογή, προβάλει ως επιτακτική ανάγκη η καλλιέργεια των ψηφιακών δεξιοτήτων, που χρειάζεται να ξεκινήσει έγκαιρα και μέσα από ένα δομημένο εκπαιδευτικό σύστημα από το επίπεδο της βασικής εκπαίδευσης. Η παραπάνω προβληματική αποτέλεσε την αφόρμηση για τη διεξοδική διερεύνηση των αποφάσεων και των δράσεων του ελληνικού Υπουργείου Παιδείας που σχετίζονται με την εισαγωγή των Νέων Τεχνολογιών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και την πορεία για την υλοποίηση του οράματος του ψηφιακού σχολείου.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Ανδρέου, Α. (1992) Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης, Θεσσαλονίκη, Βάνιας.
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2011) Αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. στην εκπαίδευση. Ανακτήθηκε από http://ecourse.uoi.gr/pluginfile.php/98749/mod_resource/content/5/8.%20MEIZON_ICTinEducation.pdf
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2011) Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης. Βασικό Επιμορφωτικό Υλικό. Τόμος Α΄, Γενικό μέρος.
Αριθμοί Κλειδιά στην Εκμάθηση και Καινοτομία μέσω των Τ.Π.Ε. στα Σχολεία στην Ευρώπη έκδοση (2011) Ανακτήθηκε από http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice./documents/key_data_series/129EL_HI.pdf
Ασδεράκη, Φ. (2008) Ευρώπη και Παιδεία: Ο Ευρωπαϊκός χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης, Αθήνα, Ι. Σιδέρης.
Γκόβαρης, Xρ. & Ρουσσάκης, Ι. (2008) Ευρωπαϊκή Ένωση: Πολιτικές στην εκπαίδευση, Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Διαθέσιμο στο http://www.pi-schools.gr/programs/epim_stelexoi/epim_yliko/book6.pdf
Έκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης (2016) Ανακτήθηκε από https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/monitor2016-el_el.pdf
Έκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης (2017) Ανακτήθηκε από https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/monitor2017-el_el.pdf
Επιτροπή των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (2000) Έκθεση της επιτροπής προς το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Να σκεφτούμε την εκπαίδευση του αύριο να προωθήσουμε την καινοτομία με τις νέες τεχνολογίες. Βρυξέλλες, 27.1.2000. COM(2000) 23 τελικό.
Ευρωπαϊκή Ένωση (2005) Η στρατηγική i2010 – Ευρωπαϊκή κοινωνία της πληροφορίας για την ανάπτυξη και την απασχόληση, COM(2005). Διαθέσιμο στο:http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/HTML/?uri=LEGISSUM:c11328&from=EL.
Ευρωπαϊκή Ένωση (2009) ∆ιαβούλευση για την µελλοντική στρατηγική Ε.Ε. 2020, COM (2009) 647. Διαθέσιμο στο: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52010DC2020&from=EL.
Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2012) Ανασχεδιασμός της εκπαίδευσης: επενδύοντας στις δεξιότητες για καλύτερα κοινωνικοοικονομικά αποτελέσματα. COM(2012) 669 final. Διαθέσιμο στο http://www.moec.gov.cy/eiao/el/engrafa_politikis/ekpaidefsi/anakoinosi_epanaschediazontas_ekpaidefsi.pdf
Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2015) Στόχοι της στρατηγικής «Ευρώπη 2020». Διαθέσιμο στο https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/economic-and-fiscal-policy-coordination/eu-economic-governance-monitoring-prevention-correction/european-semester/framework/europe-2020-strategy_el
Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2016) «Eurydice, National Sheets on Education Budgets in Europe-2015». Διαθέσιμο στο https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/images/8/8f/194EN.pdf
Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2016) Δείκτης ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας (DESI) 2016. Διαθέσιμο στο https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/european-digital-progress-report-edpr-country-profiles
Ζμας, Α. (2007) Παγκοσμιοποίηση και εκπαιδευτική πολιτική, Αθήνα, Μεταίχμιο.
Ζωγόπουλος, Ε. (2011) Ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πολιτική και Διοίκηση Ολικής Ποιότητας, Τα Εκπαιδευτικά, Τεύχος 99-100, σ. 52-66. Διαθέσιμο στο www.taekpaideutika.gr/ekp_99-100/periexomena.pdf
Κακαβούλης, Α. (1994) Η ευρωπαϊκή διάσταση στην παιδεία και οι Έλληνες εκπαιδευτικοί, Επιθεώρηση των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, 14-15, 223-242.
Khvilon, E., & Patru, M., (2002) Information and Communication Technologies in Teacher Education. A planning guide, Division of Higher Education, Paris, UNESCO.
Κόκκος, A. (1999) Σύγχρονες θεωρίες μάθησης, Αθήνα, Μεταίχμιο.
Murphy, J. (2005) Connecting Teacher Leadership and School Improvement, Thousand Oaks, Corwin Press.
OECD (2004) Education Policy Analysis, Paris. Διαθέσιμο στο http://www.oecd.org/edu/school/educationpolicyanalysis2004.html
Παντίδης, Σ., & Πασιάς Γ. (2004) Ευρωπαϊκή Διάσταση στην Εκπαίδευση. Όψεις, Θεωρήσεις, Προβληματισμοί, Αθήνα, Gutenberg.
Πασιάς, Γ. (1995) Κοινοτική Πολιτική στην Εκπαίδευση. Μια Περιοδολόγηση. Στο: Α.Καζαμίας – Μ.Κασσωτάκης (επιμ) Ελληνική Εκπαίδευση: Προοπτικές Ανασυγκρότησης και Εκσυγχρονισμού, Αθήνα, Σείριος.
Pépin, L. (2007) The History of EU Cooperation in the Field of Education and Training: how lifelong learning became a strategic objective, European Journal of Education, 42(1), σελ.121-132.
Ryba, R. (1992) Towards a European dimension in education: intention and reality in European Community policy and practice, Cooperative Education Review, 36 (1), 10-24.
Σιάκαρης, Κ. (2006) Από την ΕΟΚ στην ΕΕ. Η αδύνατη εκπαιδευτική πολιτική, Αθήνα, Gutenberg.
Σιπητάνου, Α. (2014) Πολιτικές της ΕΕ για τη δια βίου μάθηση, Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Σταμέλος, Γ. & Βασιλόπουλος, Α. (2004) Ευρωπαϊκή Εκπαιδευτική Πολιτική, Αθήνα, Μεταίχμιο.
Scheuermann, F. & Pedró, F. (2009) Assessing the effects of ICT in Education: Indicators, criteria and benchmarks for international comparisons, JRC/European Commission and OECD. ∆ιαθέσιµο στο http://www.crie.minedu.pt/files/@crie/1278088469_AssessingTheEffectsOfICTinEducation.pdf.
Τσαούσης, Δ. (2005) Ευρωπαϊκή Εκπαιδευτική Πολιτική. Βασικά κείμενα για την Εκπαίδευση και την Κατάρτιση, Αθήνα, Gutenberg.
Tapscott, D. (1996) The digital economy: Promise and peril in the age of networked intelligence, New York, McGraw-Hill.