Η προσέγγιση της ιστορίας των Ελλήνων του Πόντου μέσω της συμμετοχής μαθητών και μαθητριών Δημοτικού Σχολείου σε Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα - Διαγωνισμό


Δημοσιευμένα: Aug 2, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
Πόντος ιστορία γενοκτονία πολιτισμός έθιμα
Άννα Συμεωνίδου
Tρυφωνία Κόγιου
Περίληψη

Το παρόν άρθρο πραγματεύεται την προσέγγιση της ιστορίας των Ελλήνων του Πόντου από μαθητές/μαθήτριες Δημοτικού Σχολείου μέσω της συμμετοχής τους στο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα – Διαγωνισμό: «Ποντιακός Ελληνισμός: μνήμες και όνειρα, παρελθόν, παρόν και μέλλον», που διοργανώθηκε από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών (2016-2020). Το άρθρο αναφέρεται σύντομα στην ιστορία του Πόντου από την αρχαιότητα έως το 1924, όταν έφυγαν και οι τελευταίοι Ελληνοπόντιοι από τον Πόντο με τη συμφωνία για την ανταλλαγή των πληθυσμών (Συνθήκη  Λωζάνης 1923). Μέσω της συμμετοχής στο συγκεκριμένο πρόγραμμα τα παιδιά γνώρισαν την ιστορία του Ποντιακού Ελληνισμού, εστιάζοντας στην έννοια της «γενοκτονίας», καθώς και τους αγώνες των  Ποντίων να διατηρήσουν την ελευθερία, τη γλώσσα, τη θρησκεία, την εθνική τους συνείδηση,  ήρθαν σε επαφή με τον πολιτισμό τους, τα ήθη, τα έθιμα, τις παραδόσεις, τον χορό, το τραγούδι και συνειδητοποίησαν τη συμβολή των Ποντίων στην ανάπτυξη της Ελλάδας και στη διαμόρφωση της πολιτιστικής της ταυτότητας.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Αγτζίδης, Β. (2007) Έλληνες του Πόντου, Αθήνα, Ελληνικές Εκδόσεις Α.Ε.
Άκογλου, Ξ. (1939) Από τη ζωή του Πόντου. Λαογραφικά Κοτυώρων, Αθήνα, Τυπογραφείο Γ. Π. Ξένου.
Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών, (2013) Τεύχος 1: Γενικό Μέρος, Πάτρα, ΙΤΥΕ – Διεύθυνση Επιμόρφωσης και Πιστοποίησης.
Ευσταθιάδης, Σ. (1981) Τα τραγούδια του ποντιακού λαού, Θεσσαλονίκη, Αδελφοί Κυριακίδη.
Ζαμπάρτας, Ι. (2001) Πόντος γη των Τραντέλλενων, Αθήνα, Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
Καρακωστάνογλου, Β. (2002) Το έγκλημα της Γενοκτονίας, Ιστορικά Ελευθεροτυπία, 134, σ. 46-49.
Κυριακίδου - Νέστορος, Α. (1982) Οι δώδεκα μήνες. Τα λαογραφικά, Αθήνα – Θεσσαλονίκη, Μαλλιάρης Παιδεία.
Λαπαρίδης, Ν. (1975) Τα Μωμογέρια της Λιβεράς Ματσούκας, Ποντιακή Εστία, 26, σ. 95- 98.
Ματσαγγούρας, Η. (2008) Η σχολική τάξη. Χώρος – Ομάδα – Πειθαρχία – Μέθοδος, Αθήνα, Γρηγόρη.
Μελέτη Περιβάλλοντος Β΄ Δημοτικού, Βιβλίο Δασκάλου (2006) Αθήνα, ΟΕΔΒ.
Μεταξάς, Γ. (2020) Τοπάλ Οσμάν, Θεσσαλονίκη, Κυριακίδης Εκδόσεις Α.Ε.
Νημά, Ε. & Καψάλης, Α. (2002) Σύγχρονη Διδακτική, Θεσσαλονίκη, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.
Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Ιστορίας στις Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεις του Δημοτικού Σχολείου, Αποφάσεις Αριθμ. 293266/Δ1/ 23 Μαρτίου 2022, Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Σαμουηλίδης, Χ. (1975) Οι Μωμόγεροι του Πόντου, Ποντιακή Εστία, 2, σ. 43- 49.
Σαμουηλίδης, Χ. (1991) Η ιστορία του Ποντιακού Ελληνισμού, Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Κυριακίδη.
Ταρατόρη – Τσαλκατίδου, Ε. (2015) Η Μέθοδος Project στη Θεωρία και στην Πράξη, 3η έκδοση, Θεσσαλονίκη, Κυριακίδη.
Τσιρκινίδης, Χ. (2016) Επιτέλους τους ξεριζώσαμε. Η γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου, Θράκης και Μ. Ασίας μέσα από τα γαλλικά αρχεία, Θεσσαλονίκη, Ερωδιός.
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων/Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2002) Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών και Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης,Τόμοι Α΄, Β΄, Αθήνα.
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων/Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2006) Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων Α΄ και Β΄ Δημοτικού, Το δελφίνι, Βιβλίο Δασκάλου, Αθήνα.
Χατζηδήμου, Δ. (2006) Εισαγωγή στην Παιδαγωγική, Θεσσαλονίκη, Αδελφοί Κυριακίδη Α.Ε.
Χαιρόπουλος, Π. (2007) Έθιμα Πόντου, Θεσσαλονίκη, Αδελφοί Κυριακίδη Α.Ε.
PDF - Εκπαιδευτική Τηλεόραση - Υπουργείο Παιδείας https://edutv.minedu.gov.gr › images › ΠΡΟΓΡΑ...PDF16 Μαΐ 2020 — Το Παρακαθ' Σον Πόντον. 7ο Δημοτικό Σχολείο Νεάπολης. Διάρκεια: 9' 04''. Μαγικά Έθιμα για την Ανομβρία. 1ο Δημοτικό Σχολείο Περαίας. 1 σελίδα
Ποντιακός Ελληνισμός – Ποντιακός Ελληνισμός: Μνήμες και ... http://pontos.edu.gr Η ιστοσελίδα αυτή είναι η ψηφιακή στέγη του Πανελλήνιου Εκπαιδευτικού Προγράμματος "Ποντιακός Ελληνισμός, μνήμες και όνειρα, παρελθόν, παρόν και μέλλον".