Στρατηγικές καλλιέργειας ικανοτήτων ενεργού πολίτη: Η περίπτωση των παγκόσμιων ρουτινών σκέψης


Δημοσιευμένα: Dec 23, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Παγκόσμιες ρουτίνες σκέψης ικανότητες διαθέσεις ενεργός πολίτης
Κυριακή Μέλλιου
https://orcid.org/0000-0002-7297-7852
Περίληψη

Οι προκλήσεις του σύγχρονου κόσμου καθιστούν επιτακτική την εστίαση της εκπαίδευσης στην καλλιέργεια μελλοντικών πολιτών που είναι ικανοί να δραστηριοποιούνται σε σύνθετα περιβάλλοντα με τοπικό και παγκόσμιο χαρακτήρα. Οι ικανότητες του παγκόσμιου ενεργού πολίτη οικοδομούνται στο πλαίσιο μίας διαδικασίας εφαρμογής αποτελεσματικών ενεργειών σε συγκεκριμένες καταστάσεις. Μία ενδεδειγμένη στρατηγική για την καλλιέργεια ικανοτήτων, αποτελούν οι παγκόσμιες ρουτίνες σκέψης του επιστημονικού Οργανισμού Project Zero της Παιδαγωγικής Σχολής του Πανεπιστημίου Harvard, που έχουν ενταχθεί οργανικά στα νέα Προγράμματα Σπουδών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων. Οι παγκόσμιες ρουτίνες σκέψης μπορούν να εκληφθούν είτε ως εργαλεία, είτε ως υποστηρικτικές δομές, είτε ως πλαίσια καταγεγραμμένων ενεργειών που διευκολύνουν την επίτευξη συγκεκριμένων μαθησιακών αποτελεσμάτων. Το παρόν άρθρο επιχειρεί μία επισκόπηση σχετικά με τις ικανότητες του παγκόσμιου ενεργού πολίτη, εμβαθύνοντας στο περιεχόμενο των παγκόσμιων ρουτινών σκέψης και τεκμηριώνοντας ερευνητικά την προστιθέμενή τους αξία, μέσα από τρία αυθεντικά παραδείγματα που προέρχονται από το πεδίο της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Κυριακή Μέλλιου, a:1:{s:5:"el_GR";s:61:"Διεύθυνση Π-θμιας Εκπ-σης Πειραιά";}

Dr. Kiriaki Melliou is Educational Consultant for Primary Education and among the authors of the new national curriculum (2021) of Early Childhood Education in Greece. She holds a PostDoc from the Department of Digital Systems at the University of Piraeus, a doctoral degree (PhD) with honors from University of Western Macedonia in Early Childhood Education and a Masters of Educational Leadership with Distinction from Rhodes Aegean University. Her research interests focus on the use of Harvard’s Project Zero frameworks and ideas to provide all students with powerful opportunities to thrive in the 21st century. In 2014, she became the first Greek educator who joined Harvard’s “Out of Eden Learn” online learning community and was featured in the second OOEL “glimpses” video about exemplary classroom practice. She established and now mentors a vibrant OOEL teacher community with more than 1500 active members in Greece. In 2019 she was invited to serve as a Fellow at Project Zero’s renowned annual conference at Harvard University— an indicator of the extremely high regard in which she is held at Project Zero. Kiriaki has contributed as an expert to national and international scientific projects awarded by the Ministry of Education and the Council of Europe, to develop methodology and electronic learning scenarios that use PZ’s ideas to promote 21st century skills. She has published more than 30 research papers and presented in several international conferences. Since 2020 she has been teaching three graduate courses at the University of Western Macedonia under the topic of learning and thinking strategies for 21st century education.