Ανοικτές Οικολογίες και Εργαστήρια Συνεργατικής Μάθησης στην Προσχολική Εκπαίδευση: Διαμορφώνοντας Παγκόσμιους Πολίτες μέσω της STE(A)M Μεθοδολογίας
Περίληψη
Η παρούσα εργασία εστιάζει στον ρόλο της STE(A)M μεθοδολογίας, της ανοικτής εκπαίδευσης και των Ανοικτών Οικολογιών Μάθησης στην ανάπτυξη της Ιδιότητας του Παγκόσμιου Πολίτη από την προσχολική ηλικία. Το μεθοδολογικό πλαίσιο των Ανοικτών Οικολογιών Μάθησης παρέχει κατευθύνσεις για την ανάπτυξη συνεργασιών και την εμπλοκή φορέων, δημιουργώντας ένα περιβάλλον συνεχούς και ενταξιακής μάθησης. Σε αυτό το πλαίσιο, η συνεργασία μεταξύ μαθητών/-τριών, εκπαιδευτικών και της τοπικής κοινότητας ενισχύει τη βιωματική μάθηση και την κοινωνική συμμετοχή, επιτρέποντας στα παιδιά να αναπτύσσουν κριτική σκέψη, κοινωνική ενσυναίσθηση και περιβαλλοντική ευαισθησία, συνδέοντας τη μάθηση με τον πραγματικό κόσμο. Τα Εργαστήρια Συνεργατικής Μάθησης λειτουργούν ως πρακτικές εφαρμογές αυτής της προσέγγισης, καθώς τα παιδιά συμμετέχουν σε δραστηριότητες που συνδυάζουν τη διερεύνηση και τον πειραματισμό με πραγματικές εμπειρίες. Στην εισήγηση θα γίνει αναφορά σε συγκεκριμένες πρακτικές που μπορούν να εφαρμοστούν στο νηπιαγωγείο, όπως η δημιουργία μικρών κοινοτικών έργων, οι δραστηριότητες περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και η χρήση ψηφιακών εργαλείων για τη διερεύνηση της φύσης. Αυτές οι προσεγγίσεις διαμορφώνουν τα παιδιά ως ενεργούς πολίτες, έτοιμους να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις ενός παγκοσμιοποιημένου κόσμου. Η παρούσα εργασία αναδεικνύει τη σημασία της STE(A)M μεθοδολογίας και των συνεργατικών μαθησιακών διαδικασιών στην προσχολική εκπαίδευση, τονίζοντας την αξία τους στην καλλιέργεια καινοτομίας και συμμετοχικής μάθησης από τα πρώτα χρόνια της ζωής.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Φώτη Π. (2025). Ανοικτές Οικολογίες και Εργαστήρια Συνεργατικής Μάθησης στην Προσχολική Εκπαίδευση: Διαμορφώνοντας Παγκόσμιους Πολίτες μέσω της STE(A)M Μεθοδολογίας. Μέντορας, 23(1), 69–84. https://doi.org/10.12681/mentor.40536
- Ενότητα
- Άρθρα