open, digital, online, education, distance education

Απόψεις των φοιτητριών/ών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου για τις επιπτώσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία λόγω του εγκλεισμού


Δημοσιευμένα: Mar 23, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Covid-19 Lockdown Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση Εκπαίδευση Ενηλίκων ΕΑΠ Ελλάδα
Ζωή Γαρείου
https://orcid.org/0000-0002-2280-6633
Κωνσταντίνος Πετρογιάννης
Βασιλεία Χατζηνικήτα
Στυλιανός Ζερεφός
Αυγουστίνος Δημητράς
Ευθύμιος Ζέρβας
Περίληψη

Η εμφάνιση της νόσου COVID-19 και η ραγδαία εξάπλωσή του, τον καθιστά ως μία επικίνδυνη πανδημία. Οι κυβερνήσεις παγκοσμίως, προκειμένου να περιορίσουν τη διασπορά του ιού, έχουν επιβάλλει, μεταξύ άλλων, περιορισμούς, όπως εγκλεισμό, κοινωνική και σωματική αποστασιοποίηση και κατά περιόδους αναστολή ποικίλων δραστηριοτήτων, μεταξύ των οποίων και οι διά ζώσης εκπαιδευτικές δραστηριότητες όλων των επιπέδων και τύπων εκπαίδευσης. Η εφαρμογή των περιοριστικών μέτρων έχει επηρεάσει πολλούς κοινωνικο-οικονομικούς τομείς. Η παρούσα κατάσταση έχει σημαντικό αντίκτυπο και στον τομέα της εκπαίδευσης, καθώς η εμφάνιση αρνητικών συναισθημάτων έχει επηρεάσει την ψυχική υγεία των φοιτητών και την διάθεσή τους για μάθηση. Στην παρούσα έρευνα μελετώνται οι απόψεις για τις επιπτώσεις του εγκλεισμού στους φοιτητές του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου στην Ελλάδα, όσον αφορά πρακτικά θέματα καθημερινής εργασίας αναφορικά με τις σπουδές, καθώς και κατά πόσο έχουν επηρεαστεί συναισθηματικά οι φοιτητές σε σχέση με τις σπουδές τους και τη διεργασία της μάθησης, εξαιτίας του εγκλεισμού. Για την ανάλυση των δεδομένων, που συλλέχθηκαν μέσω διαδικτυακού αυτοσυμπληρωνόμενου ατομικά δομημένου ερωτηματολογίου από 1594 φοιτητές/τριες του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, χρησιμοποιήθηκε περιγραφική στατιστική. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι, κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού, οι φοιτητές δεν αντιμετώπισαν προβλήματα για τα καθημερινά θέματα σπουδών. Ωστόσο, παρότι είχαν περισσότερο χρόνο για να ασχοληθούν με τις σπουδές τους και υπήρχε η απαιτούμενη ησυχία και φυσική διάθεση για να το πράξουν, η έλλειψη ηρεμίας, όρεξης και ψυχικής διάθεσης από τη μεριά τους, τους επηρέασε αρνητικά, ώστε να ασχοληθούν εντατικότερα με τις σπουδές τους. Διαπιστώνεται δηλαδή ότι οι επιπτώσεις στους/στις φοιτητές/τριες του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου που είχαν τα περιοριστικά μέτρα εγκλεισμού που υιοθετήθηκαν και εφαρμόστηκαν στην Ελλάδα, αφορούσαν ιδιαίτερα το συναισθηματικό/ψυχολογικό πεδίο καθώς αναφέρουν συχνά της εμφάνιση έλλειψης ηρεμίας, διάθεσης για εκπαίδευση και ψυχικής διάθεσης.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Μέρος πρώτο / Section 1
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Abidah, A., Hidaayatullaah, H.N., Simamora, R.M., Fehabutar, D. & Mutakinati, L. (2020). The impact of COVID-19 to Indonesian education and its relation to the philosophy of “MerdekaBelajar”. SiPoSE: Studies in Philosophy of Science and Education, 1 (1), 38–49.
Araujo, F.J.O., Lima, L.S.A., Cidade, P.I.M., Nobre, C.B. & Neto, M.L.R. (2020). Impact of Sars-Cov-2 and its reverberation in global higher education and mental health. Psychiatry Research, 288, 112977. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112977.
Bradburn, N., Sudman, S. & Wansink, B. (2004). Asking Questions: The Definitive Guide to Questionnaire Design - For Market Research, Political Polls, and Social and Health Questionnaires, Revised Edition. San Francisco: Jossey-Bass.
Essadek, Α. & Rabeyron, Τ. (2020). Mental health of French students during the COVID-19 pandemic. Journal of Affective Disorders, 277, 392–393. https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.08.042.
Fan, R., & Chan, M. (1997). A study on the dropout in mathematics foundation courses. Quality Assurance in Distance and Open Learning, 1, 70-80.
Galusha, J.M. (1998). Barriers to Learning in Distance Education. The Infrastructure Network. http://www.infrastruction.com/barriers.htm
Gonzalez, T., de la Rubia, M.A., Hincz, K.P., Comas-Lopez, M., Subirats, L., Fort, S. & Sacha, G.M. (2020). Influence of COVID-19 confinement in students performance in higher education. arXiv preprint arXiv:2004.09545.
Haider, A. & Al-Salman, S. (2020). Dataset of Jordanian university students’ psychological health impacted by using e-learning tools during COVID-19. Data in Brief, 000, 106104. https://doi.org/10.1016/j.dib.2020.106104.
Hara, N., & Kling, R. (2003). Students’ distress with a web-based distance education course: An ethnographic study of participants’ experiences. Turkish Online Journal of Distance Education, 4 (2). http://tojde.anadolu.edu.tr/tojde10/articles/hara.htm.
Kaparounaki, C., Patsali, M., Mousa, D.P., Papadopoulou, E., Papadopoulou, K. & Fountoulakis, K. (2020). University students’ mental health amidst the COVID-19 quarantine in Greece. Psychiatry Research, 290, 113111. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113111.
Kapasia, N., Paul, P., Roy, A., Saha, J., Zaveri, A., Mallick, R., Barman, B., Das, P. & Chouhan. P. (2020). Impact of lockdown on learning status of undergraduate and postgraduate students during COVID-19 pandemic in West Bengal, India. Children and Youth Services Review, 116, 105194. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105194.
Kothari, C.R. (1990). Research methodology, methods and techniques. 2nd ed. New Delhi. India: New Age International Publishers.
McCracken, L.M., Badinlou, F., Buhrman, M. & Brocki, K.C. (2020). Psychological impact of COVID-19 in the Swedish population: Depression, anxiety, and insomnia and their associations to risk and vulnerability factors. European Psychiatry, 63 (1), e81, 1–9. https://doi.org/10.1192/j.eurpsy.2020.81.
McInnerney, J. M., & Roberts, T. S. (2004). Online learning: Social interaction and the creation of a sense of community. Educational Technology & Society, 7 (3), 73–81.
Mohd Salleh, F.I., Md Ghazali, J., Wan Ismail, W.N., Alias, M. & Rahim, N.S.A. (2020). The impacts of COVID-19 through online learning usage for tertiary education in Malaysia. Journal of critical reviews, 7 (8), 147-149. http://dx.doi.org/10.31838/jcr.07.08.30.
Mucci, F., Mucci, N. & Diolaiuti, F. (2020). Lockdown and isolation: psychological aspects of COVID-19 pandemic in the general population. Clin Neuropsychiatry, 7, 4-63. https://doi: 10.36131/CN20200205.
Νικολάκη, Ε., Κουτσούμπα, Μ. & Λυκεσάς, Γ. (2013). Οι Γραπτές Εργασίες και οι Ομαδικές Συμβουλευτικές Συναντήσεις ως σημαντικά παιδαγωγικά εργαλεία στην υποστήριξη στρατηγικών αυτο-ρυθμιζόμενης μάθησης στο περιβάλλον του ΕΑΠ. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.). 7ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Μεθοδολογίες Μάθησης. 8-10 Νοεμβρίου 2013 (σσ. 166-180). Αθήνα: Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. http://dx.doi.org/10.12681/icodl.538.
Panchal, N., Kamal, R., Cox, C. & Garfield, R. (2021). The Implications of COVID-19 for Mental Health and Substance Use. https://www.kff.org/coronavirus-covid-19/issue-brief/the-implications-of-covid-19-for-mental-health-and-substance-use/.
Patsali, M., Mousa, D.P., Papadopoulou, E., Papadopoulou, K., Kaparounaki, C., Diakogiannis, I. & Fountoulakis, K. (2020). University students’ changes in mental health status and determinants of behavior during the COVID-19 lockdown in Greece. Psychiatry Research, 292, 113298. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113298.
Πετρογιάννης, Κ. (2013). Διερεύνηση των αναγκών, απόψεων, προθέσεων του φοιτητικού πληθυσμού του ΕΑΠ για τη δημιουργία και λειτουργία Υπηρεσίας Ψυχολογικής Συμβουλευτικής του Ε.Α.Π.. Στο: Α. Λιοναράκης (Επιμ.), 7th International Conference in Open and Distance Learning. Learning methodologies, 8-10 Νοεμβρίου 2013 (σσ. 136-148), Αθήνα: Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης.
Presti, G., McHugh, L., Gloster, A., Karekla, M. & Hayes, S.C. (2020). The dynamics of fear at the time of COVID-19: a contextual behavioral science perspective. Clin Neuropsychiatry, 17, 65–71. https://doi: 10.36131/CN20200206.
Solomou, I. & Constantinidou, F. (2020). Prevalence and Predictors of Anxiety and Depression Symptoms during the COVID-19 Pandemic and Compliance with Precautionary Measures: Age and Sex Matter. Int. J. Environ. Res. Public Health, 17, 4924. https://doi:10.3390/ijerph17144924.
Σοφός, Α. & Μαντζιούκας, Π. (2013). Προοδευτική Παιδαγωγική και Εξατομικευμένη Ηλεκτρονική Μάθηση: Dalton Plan και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Μια Συγκριτική Θεώρηση. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.). 7ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Μεθοδολογίες Μάθησης. 8-10 Νοεμβρίου 2013 (σσ. 64-78). Αθήνα: Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. http://dx.doi.org/10.12681/icodl.608.
Wang, C. & Zhao, H. (2020). The Impact of COVID-19 on Anxiety in Chinese University Students. Frontiers in Psychology, 11, 1-8. https://doi: 10.3389/fpsyg.2020.01168.
Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C,S. et al. (2020a). Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. Int J Environ Res Public Health, 17, 1729. https://doi: 10.3390/ijerph17051729.
Wang, X., Hegde, S., Son, C., Keller, B., Smith, A. & Sasangohar, F. (2020b). J Med Internet Res, 22 (9), e22817, 1-11. https://doi: 10.2196/22817.
WHO Timeline - COVID-19. (2020). World Health Organisation.
Χαλκίδου, Σ. (2015). Συγκριτική ανάλυση της σχέσης της αυτονομίας και της διαδραστικής απόστασης ανάμεσα σε συμβατικά και μη συμβατικά εκπαιδευτικά συστήματα. Στο Α. Λιοναράκης, Σ. Ιωακειμίδου, Γ. Μανούσου, Μ. Νιάρη, Τ. Χαρτοφύλακα & Σ. Παπαδημητρίου (Επιμ.). 7ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Καινοτομία και Έρευνα. 7-8 Νοεμβρίου 2008 (σσ. 139-151). Αθήνα: Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. http://dx.doi.org/10.12681/icodl.68.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)