open, digital, online, education, distance education

Εικονικά μουσικά όργανα: από την χρήση στην εικονική «κατασκευή», με αξιοποίηση των παρουσιάσεων Google Slides


Δημοσιευμένα: Mar 16, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Εικονικά μουσικά όργανα, Εικονική «κατασκευή» μουσικού οργάνου, Παρουσιάσεις Google Slides, Ψηφιακός μουσικός γραμματισμός
Μαρία Πατιώ
https://orcid.org/0000-0002-9106-7221
Περίληψη

Η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων σε σχέση με την αξιοποίηση ποικίλων εργαλείων της Πληροφορικής στη Μουσική, αποτελεί στόχο της σύγχρονης μουσικής εκπαίδευσης. Τα ψηφιακά εργαλεία έχουν θέση στη μουσική εκπαίδευση αλλά με όρους μουσικοπαιδαγωγικούς (Κοκκίδου, 2016). Πρόσφατα εκπονήθηκε νέο Πρόγραμμα Σπουδών της Μουσικής στο Γυμνάσιο και εφαρμόστηκε πιλοτικά τα σχολικά έτη 2021-2022 και 2022-2023 στα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία. Σύμφωνα με αυτό, δίδεται ιδιαίτερη σημασία στην αξιοποίηση των εργαλείων και των εφαρμογών που αξιοποιούν την ψηφιακή τεχνολογία, όπως και στη μουσική τεχνολογία που είναι διαθέσιμη. Στην εργασία αυτή παρουσιάζεται διδακτική πρόταση για την εικονική «κατασκευή»  ενός απλού μουσικού οργάνου με αξιοποίηση των παρουσιάσεων Google Slides και κατατίθεται η εμπειρία υλοποίησής του στη Β’ τάξη του Γυμνασίου Πειραματικού Σχολείου στην εξ αποστάσεως αλλά και δια ζώσης σχολική εκπαίδευση. Η διδακτική πρόταση υποβλήθηκε από τον/την εκπαιδευτικό Μουσικής ως καινοτόμος δράση στο Επιστημονικό Εποπτικό Συμβούλιο (ΕΠ.Ε.Σ.) της σχολικής μονάδας και εγκρίθηκε από την Διοικούσα Επιτροπή των Προτύπων Πειραματικών Σχολείων (Δ.Ε.Π.Π.Σ.), σύμφωνα με την υπ΄αριθμ. 78054/Δ6/22.6.2020 «Ρυθμίσεις για τη λειτουργία των Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων» (Β΄ 2494) Υ.Α. και την  υπ΄αριθμ.114407/Δ6/12.10.2023 «Προγραμματισμός, έγκριση και υλοποίηση δράσεων και εκπαιδευτικού έργου υψηλών απαιτήσεων Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ» εγκύκλιο του Αυτοτελούς Τμήματος Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων του ΥΠΑΙΘΑ.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Μαρία Πατιώ, Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Εκπαιδευτικός Μουσικής στο Π.Σ.Π.Θ.
Αναφορές
Ξενόγλωσση βιβλιογραφία
Blackwell, A. F., & Aaron, S. (2015). Craft practices of live coding language design. In Proc. First International Conference on Live Coding. Zenodo. https://iclc.toplap.org/2015/meta/73_Craft_Practices_of_Live_Coding_Langua.pdf
Shank, J.,D. (2014). Interactive Open Educational Resources. A Guide to Finding, Choosing, and Using what’s out there to transform College Teaching (Vol.1). San Francisco, CA: Jossey-Bass. ISBN: 978-1-118-27745-4.
Wigdor, D., & Wixon, D. (2011). Brave NUI world: designing natural user interfaces for touch and gesture. Elsevier.
Williams, D. A. (2014). Another perspective: The iPad is a REAL musical instrument. Music Educators Journal, 101(1), 93-98. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0027432114540476
Ελληνόγλωσση βιβλιογραφία
Αλεξούδα, Γ. & Πατιώ, Μ. (2018). Οι προκλήσεις της Πληροφορικής στα σχέδια έρευνας/εργασίας Μουσικής: Διδακτικά παραδείγματα και προτάσεις. eκπ@ιδευτικός κύκλος, Τόμος 6, Τεύχος 1, 2018, σ.σ.112-129. https://educircle.gr/wp-content/uploads/2017/06/teyxos_6_1_8.pdf
Ζαχαρής, Κ. & Ντούβλης, Σ. (2015). Συνεργατικά μαθησιακά περιβάλλοντα σε πλατφόρμες ελεύθερου λογισμικού cloud computing. Στο Δ. Κολοκοτρώνης, Δ. Λιόβας, Β. Στεφανίδης, κ.α. (επιμ.) Πρακτικά 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας, Τόμος ΙΙ (σ. 177 - 187). Λάρισα. https://www.openbook.gr/1o-panellinio-synedrio-gia-tin-proothisi-tis-ekpaideytikis-kainotomias/
Ζαχαροπούλου, Κ. & Κωνσταντινίδης, Α. (2022α). Οδηγός εκπαιδευτικού Μουσικής Γυμνασίου. 2η έκδοση. Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Ανακτήθηκε από https://iep.edu.gr/el/nea-ps-provoli
Ζαχαροπούλου, Κ. & Κωνσταντινίδης, Α. (2022β). Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Μουσικής στις Α΄, Β΄, Γ΄ τάξεις Γυμνασίου. 2η Έκδοση. Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Ανακτήθηκε από https://iep.edu.gr/el/nea-ps-provoli
Κοκκίδου, Μ. (2016). Μουσικοί Γραμματισμοί στον Απόηχο του Μεταμοντερνισμού: από την άγνοια στη συνείδηση. Στο Κοκκίδου Μ. και Διονυσίου Ζ. (επιμ.), Πρακτικά 7ου Συνέδριο της Ελληνικής Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση, “Μουσικός Γραμματισμός: Τυπικές και Άτυπες Μορφές Μουσικής Διδασκαλίας-Μάθησης”, σ.σ. 3-36. Θεσσαλονίκη. https://www.eeme.gr/images/stories/documents/dkoniari/Proceedings_7th_Conference/3-36_KO_Kokkidou.pdf
Πατιώ, Μ. (2021). Η εξ αποστάσεως διδασκαλία της Μουσικής στην εποχή «Μένουμε Σπίτι»: Μια πρώτη προσέγγιση στο Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Distance learning of Music, in the era of “Staying Home”: A first approach at the Experimental School of the University of Thessaloniki. Open Education – The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology Volume 17, Number 2, 2021 Section two © Open Education, σ.σ.137-151. – ISSN 1791-9312. https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/24290/22050
Δικτυογραφία
Τα Νέα Προγράμματα Σπουδών ανά μάθημα στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Ανακτήθηκε στις 31/8/2024 από τη διεύθυνση: https://iep.edu.gr/el/nea-ps-provoli
Η αρχική σελίδα για τα Νέα Προγράμματα Σπουδών στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής: https://iep.edu.gr/el/nea-programmata-spoudon-arxiki-selida
Creating Virtual Instruments in Google Slides | Jumbie Jam: https://www.youtube.com/watch?v=18XQ1ih87X0
Ο δικτυακός τόπος του Google Drive: https://workspace.google.com/intl/el_gr/products/drive/
Ο δικτυακός τόπος του Google Slides: https://workspace.google.com/products/slides/
Ο δικτυακός τόπος του Random Name Picker: https://www.classtools.net/random-name-picker/
Ο δικτυακός τόπος του Audacity: https://www.audacityteam.org/
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)