open, digital, online, education, distance education

O Ρόλος των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης στην Επικοινωνία στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση: Απόψεις και Πρακτικές Φοιτητών/τριών


Δημοσιευμένα: Mar 16, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Κοινωνικά Δίκτυα, Web 2.0, Πανεπιστήμια, Φοιτητές/τριες, Επικοινωνία, Συνεργασία
Απόστολος Κώστας
https://orcid.org/0000-0002-1567-2649
Βασιλική-Αγγελική Χρονοπούλου
Περίληψη

Τα κοινωνικά δίκτυα είναι ευρέως διαδεδομένα, ιδιαίτερα μεταξύ των νέων ανθρώπων. Καθώς η κοινωνική δικτύωση αυξάνεται διαρκώς, αποτελεί πλέον αναπόσπαστο μέρος και της καθημερινής ζωής των σύγχρονων φοιτητών και φοιτητριών. Εξαιτίας της χρηστικότητας και της ταχύτητας των κοινωνικών δικτύων, παρέχονται νέες ευκαιρίες για την προώθηση της επικοινωνίας και της συνεργασίας στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διερευνήσει το ρόλο των κοινωνικών δικτύων ως εναλλακτικό δίαυλο επικοινωνίας και συνεργασίας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και να απαντήσει σε ερευνητικά ερωτήματα που σχετίζονται με το ρόλο αυτό. Συγκεκριμένα, ερευνά ποιο είναι το επίπεδο χρήσης των κοινωνικών δικτύων, ποια είναι τα πιο δημοφιλή κοινωνικά δίκτυα ανάμεσα στους φοιτητές και στις φοιτήτριες, αν γίνεται χρήση των κοινωνικών δικτύων για μαθησιακούς σκοπούς και ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα από τη χρήση αυτή. Για τη διεξαγωγή της έρευνας αξιοποιήθηκε η ποσοτική μέθοδος έρευνας με δημοσκόπηση και το δείγμα 235 φοιτητών/τριών ελληνικών Πανεπιστημίων, συμπλήρωσε ένα διαδικτυακό ερωτηματολόγιο. Από την στατιστική ανάλυση των δεδομένων που συλλέχθηκαν, διαπιστώθηκε ότι οι φοιτητές/τριες αφιερώνουν πολλές ώρες την ημέρα στη χρήση των κοινωνικών δικτύων, χρησιμοποιούν αρκετά από αυτά και η πλειοψηφία τα αξιοποιεί για μαθησιακούς σκοπούς και θεωρεί ότι έχουν πολλά πλεονεκτήματα, με κυριότερο το ρόλο τους στην επικοινωνία και συνεργασία με τους συμφοιτητές και τις συμφοιτήτριές τους, αλλά και κάποια μειονεκτήματα, όπως ότι προκαλούν απόσπαση προσοχής και αυξάνουν τις ανησυχίες για την ιδιωτικότητα και την ασφάλεια. Συμπερασματικά, τα ευρήματα της έρευνας υποδεικνύουν ότι τα κοινωνικά δίκτυα χρησιμεύουν ως ένα δυναμικό εργαλείο, ενθαρρύνοντας την επικοινωνία και τη συνεργασία μεταξύ των φοιτητών και φοιτητριών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Απόστολος Κώστας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Μέλος Ε.ΔΙ.Π.

Αναφορές
Ahmed, M., Dar, M., Tahir, R. M. & Masood, F. (2018). Impact of social media on academic: A quantitative study. In 2018 International Conference on Computing, Mathematics and Engineering Technologies (iCoMET), 3-4 March 2018 (pp. 1-5). IEEE. https://doi.org/10.1109/ICOMET.2018.8346373
Aljuboori, A. F., Fashakh, A. M. & Bayat, O. (2020). The impacts of social media on university students in Iraq. Egyptian Informatics Journal, 21(3), 139-144. https://doi.org/10.1016/j.eij.2019.12.003
Anderson, T. (2005). Distance learning - Social software's killer ap? Open & Distance Learning Association of Australia. http://hdl.handle.net/2149/2328
Ansari, J. A. N. & Khan, N. A. (2020). Exploring the role of social media in collaborative learning in the new domain of learning. Smart Learning Environments, 7, 1-16. https://doi.org/10.1186/s40561-020-00118-7
Ashraf, M. A., Khan, M. N., Chohan, S. R., Khan, M., Rafique, W., Farid, M. F. & Khan, A. U. (2021). Social Media Improves Students' Academic Performance: Exploring the Role of Social Media Adoption in the Open Learning Environment among International Medical Students in China. Healthcare, 9(10), 1272. https://doi.org/10.3390/healthcare9101272
Bouton, E., Bar Tal, S. & Asterhan, C. S. C. (2021). Students, social network technology and learning in higher education: Visions of collaborative knowledge construction vs. the reality of knowledge sharing. The Internet and Higher Education, 49, 100787. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2020.100787
Castells, M. (2004). Afterword: Why networks matter. In H. McCarthy, P. Miller & P. Skidmore (Eds.), Network logic: Who governs in an interconnected world? (pp. 221-225). Demos.
Chen, B., & Bryer, T. (2012). Investigating instructional strategies for using social media in formal and informal learning. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 13(1), 87-104. https://doi.org/10.19173/irrodl.v13i1.1027
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K.R.B. (2011). Research methods in education. Routledge.
Creswell, J. (2012). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (4th Edition). Pearson.
Dohn, N. (2009). Web 2.0-mediated Learning Inherent Tensions and Evident Challenges. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 4, 343-363. https://doi.org/10.1007/s11412-009-9066-8
Dumpit, D. Z. & Fernandez, C. J. (2017). Analysis of the use of social media in Higher Education Institutions (HEIs) using the Technology Acceptance Model. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 14(1), 1-16. https://doi.org/10.1186/s41239-017-0045-2
Dunn, O. J. (1964). Multiple comparisons using rank sums. Technometrics, 6, 241-252. https://doi.org/10.1080/00401706.1964.10490181
García, A.-C., Gil-Mediavilla, M., Álvarez, I. & Casares, M.d.l.Á. (2020). The Influence of Social Networks within Educational and Social Fields: A Comparative Study between Two Generations of Online Students. Sustainability, 12(23), 9946. https://doi.org/10.3390/su12239941
Gibson, J., J. (1979). The Ecological Approach to Visual Perception. Psychology Press.
Hinojo-Lucena, F. J., Aznar-Díaz, I., Cáceres-Reche, M. P. & Romero-Rodríguez, J. M. (2020). Use of social networks for international collaboration among medical students. Educación Médica, 21(2), 137-141. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.08.009
Issa, T., Alqahtani, S. G. B., Al-Oqily, I., Baltaci Goktalay, S., Köse, U., Issa, T., Salih, B. A. & Almufaraj, W. K. (2021). Use of social networking in the Middle East: student perspectives in higher education. Heliyon, 7(4), e06676. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e06676
Jafee, D. (2003). Virtual transformation: Web-based technology and pedagogical change. Teaching Sociology, 31(2), 227-236. https://doi.org/10.2307/3211312
Jeri-Yabar, A., Sanchez-Carbonel, A., Tito, K., Ramirez-delCastillo, J., Torres-Alcantara, A., Denegri, D. & Carreazo, Y. (2019). Association between social media use (Twitter, Instagram, Facebook) and depressive symptoms: Are Twitter users at higher risk?. International Journal of Social Psychiatry, 65(1), 14-19. https://doi.org/10.1177/0020764018814270
Khan, M. N., Ashraf, M. A., Seinen, D., Khan, K. U. & Laar, R. A. (2021). Social media for knowledge acquisition and dissemination: The impact of the COVID-19 pandemic on collaborative learning driven social media adoption. Frontiers in Psychology, 12, 648253. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.648253
Kolhar, M., Kazi, R. N. A. & Alameen, A. (2021). Effect of social media use on learning, social interactions, and sleep duration among university students. Saudi journal of biological sciences, 28(4), 2216-2222. https://doi.org/10.1016/j.sjbs.2021.01.010
Kostas, A. & Sofos, A. (2017). Peer Support during Student Teachers' Practicum: A Case Study using a Web 2.0 Community on the Cloud. Open Education The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology, 13(2), 46-61. https://doi.org/10.12681/jode.13877
Lau, W. W. F. (2017). Effects of social media usage and social media multitasking on the academic performance of university students. Computers in human behavior, 68, 286-291. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.11.043
Leyrer-Jackson, J. M. & Wilson, A. K. (2018). The associations between social-media use and academic performance among undergraduate students in biology. Journal of biological education, 52(2), 221-230. https://doi.org/10.1080/00219266.2017.1307246
Mahdi, M. A. (2019). Undergraduate Students' Perceptions toward Social Media Usage and Academic Performance: A Study from Saudi Arabia. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 14(3), 61-79. https://doi.org/10.3991/ijet.v14i03.9340
McLoughlin, C., & Lee, M., J., W. (2008). The Three P’s of Pedagogy for the Networked Society: Personalization, Participation, and Productivity. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 20(1), 10-27.
Özmen, B., & Atici, B. (2014). Learners’ Views Regarding the Use of Social Networking Sites in Distance Learning. The international review of research in open and distance learning, 15(4), 21-42. https://doi.org/10.19173/irrodl.v15i4.1790
Petrovic, N., Jeremic, V., Cirovic, M., Radojicic, Z., & Milenkovic, N. (2014). Facebook Versus Moodle in Practice. American Journal of Distance Education, 28(2), 117-125. https://doi.org/10.1080/08923647.2014.896581
Rahman, S., Ramakrishnan, T. & Ngamassi, L. (2020). Impact of social media use on student satisfaction in Higher Education. Higher Education Quarterly, 74(3), 304-319. https://doi.org/10.1111/hequ.12228
Robson, C. (2010). Real-world research. A medium for social scientists and professional researchers. Gutenberg.
Salloum, S., Maqableh, W., Mhamdi, C., Al Kurdi, B. & Shaalan, K. (2018). Studying the Social Media Adoption by university students in the United Arab Emirates. International Journal of Information Technology and Language Studies, 2(3), 83-95. https://journals.sfu.ca/ijitls/index.php/ijitls/article/view/48
Selwyn, N. (2009). Faceworking: exploring students’ education-related use of Facebook. Learning, Media and Technology, 34(2), 157-174. https://doi.org/10.1080/17439880902923622
Siemens, G. (2005). Connectivism: A learning theory for a digital age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2(1), 3-10. https://www.itdl.org/Journal/Jan_05/article01.htm
Smith, E. E. (2017). Social media in undergraduate learning: categories and characteristics. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 14(1), 12. https://doi.org/10.1186/s41239-017-0049-y
Tavakol, M., & Dennick, R. (2011). Making sense of Cronbach's alpha. International journal of medical education, 2, 53. https://doi.org/10.5116/ijme.4dfb.8dfd
Wang, W., Lam, E. T. H., Chiu, D. K. W., Lung, M. M.-w. & Ho, K. K. W. (2021). Supporting higher education with social networks: trust and privacy vs perceived effectiveness. Online Information Review, 45(1), 207-219. https://doi.org/10.1108/OIR-02-2020-0042
Valdez, G.F.D., Cayaban, A.R.R., Al-Fayyadh, S., Korkmaz, M., Obeid, S., Sanchez, C.L.A., Ajzoon, M.B., Fouly, H. & Cruz, J.P. (2020). The utilization of social networking sites, their perceived benefits and their potential for improving the study habits of nursing students in five countries. BMC Nursing, 19(52), 1-14. https://doi.org/10.1186/s12912-020-00447-5
van Teijlingen, E. R. & Hundley, V. (2001). The Importance of Pilot Studies. Social Research Update, 35, 1-4. https://doi.org/10.7748/ns2002.06.16.40.33.c3214
Βλαχοπάνου, Π. & Παπαδάκης, Σ. (2019). Ο ρόλος των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης στη συνεργατική μάθηση και στην επίδοση φοιτητών εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 15(2), 124-143. https://doi.org/10.12681/jode.10243
Ετεοκλέους-Γρηγορίου, Ν., & Μάνιου, Θ. (2012). Η αξιοποίηση των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση: Μια εμπειρική διερεύνηση σε φοιτητές στην Κύπρο. Σύγχρονη Εκπαίδευση, 171, 89-119.
Κώστας, Α. (2018). Από το Web 2.0 στη Μάθηση 2.0: πως η δυνατότητα (affordance) του Μέσου διαμορφώνει ένα νέο πλαίσιο μάθησης. Στο Α. Σοφός, Γ. Λιαράκου, Π. Καραμούζης, Β. Καζούλλη & Α. Κώστας (Επιμ.), Εκπαίδευση με Χρήση Νέων Τεχνολογιών. Νέα Μέσα – Νέα Μάθηση; (σελ. 63-80). Γρηγόρης.
Κωτσίδης, Κ. & Αναστασιάδης, Π. (2019). Κοινωνικά Δίκτυα και Εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Από την θεωρία στην πράξη. Στο Γ. Κουτρομάνος & Λ. Γαλάνη (Επιμ.), 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο «Ένταξη και Χρήση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία», 18-20 Οκτωβρίου 2019 (σσ. 192-203). EKT. https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/cetpe/article/view/3641
Μανούσου, Ε. & Χαρτοφύλακα, Τ. (2011). Κοινωνικά δίκτυα και μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην εξ αποστάσεως τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στο 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο «Ένταξη και Χρήση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία», 28-30 Απριλίου 2011 (σσ. 497-510). Πάτρα. https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/cetpe/article/view/4804
Σοφός, Α, & Kron, F. (2010). Αποδοτική διδασκαλία με τη χρήση μέσων. Γρηγόρης.
Τίγκας, Ι. (2016). Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης ως εργαλεία επικοινωνίας στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Η οπτική των φοιτητών του ΕΑΠ. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 12(3), 106-199. https://doi.org/10.12681/jode.10243
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)