open, digital, online, education, distance education

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις με τη χρήση των Τεχνολογιών Επικοινωνίας και Πληροφορίας (ΤΠΕ): Τάσεις και Προοπτικές των Μεθόδων Έρευνας από και μέσω Διαδικτύου


Κωνσταντίνος (Constantinos) Νικολάου (Nicolaou)
https://orcid.org/0000-0002-6737-1653
Abstract

Το άρθρο αυτό διαπραγματεύεται παραδοσιακές μεθόδους και τεχνικές μεθοδολογικής έρευνας με τη χρήση των Τεχνολογιών Επικοινωνίας και Πληροφορίας (ΤΠΕ). Οι διάφορες εξελίξεις και η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας, και δη των ΤΠΕ, έχουν αναπροσαρμόσει τη μεθοδολογία έρευνας, τόσο την ποιοτική όσο και την ποσοτική έρευνα αντίστοιχα, με νέες τάσεις και προοπτικές μεθόδων έρευνας, οι οποίες φέρονται να διενεργούνται πλέον από και μέσω Διαδικτύου. Το Διαδίκτυο αποτελεί πλέον μια τεράστια ερευνητική πρόκληση για τους ερευνητές ως ευκαιρία δράσης. Μέσω μιας εκτεταμένης και πλούσιας βιβλιογραφίας γίνεται προσπάθεια κατανόησης του όλου θέματος σε σχέση με τα οπτικοακουστικά μέσα επικοινωνίας (οπτικοακουστικά μέσα τεχνολογίας και οπτικοακουστικό περιεχόμενο), τα οποία απαιτούν πολλαπλές και νέες δεξιότητες και ικανότητες. Ο κύριος στόχος του άρθρου αυτού είναι να καταστεί, πρωτίστως, σημαντικός οδηγός, αλλά και κατάλογος των σημαντικότερων (νέων) μεθόδων για τη διεξαγωγή οποιασδήποτε έρευνας με τη βοήθεια της τεχνολογίας, ενώ η βιβλιογραφία του να αποτελέσει πηγή για περαιτέρω μελέτη.

Article Details
  • Rubrik
  • Μέρος πρώτο / Section 1
Downloads
Keine Nutzungsdaten vorhanden.
Autor/innen-Biografie
Κωνσταντίνος (Constantinos) Νικολάου (Nicolaou), Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών
Τμήμα Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας
Εργαστήριο Ηλεκτρονικών ΜΜΕ
Literaturhinweise
Adèr, H.J., Mellenbergh, G.J. & Hand, D.J. (2008). Advising on Research Methods: A consultant's companion. Huizen: Johannes van Kessel Publishing.
Ashby, W.R. (1956). Introduction to Cybernetics. London: Chapman & Hall.
Ashby, W. (1949). Critical Review. The Facts and Methods of Cybernetics - Cybernetics, or Control and Communication in the Animal and the Machine. by Prof. Norbert Wiener. New York: John Wiley & Sons. London: Chapman & Hall. Journal of Mental Science, 95(400), 716-724. DOI:10.1192/bjp.95.400.716
Babbie, E. (2021). The Practice of Social Research (15th ed.). Boston, MA: Cengage. (First published, 1975)
Barden, O. (2013). New approaches for new media: moving towards a connected methodology. Qualitative Research Journal, 13(1), 6-24. DOI:10.1108/14439881311314496
Barwise, J. & Etchemendy, J. (1994). Hyperproof. Stanford: Cambridge University Press / CSLI Publications.
Beer, D. & Burrows, R. (2007). Sociology and, of and in Web 2.0: Some Initial Considerations. Sociological Research Online, 12(5), 67-79. DOI:10.5153/sro.1560
Beers, P., Boshuizen, H. & Kirschner, P. (2006). Cognitive load measurements and stimulated recall interviews for studying the effects of information and communication technology. Education Technology Research Development, 56, 309-328. DOI:10.1007/s11423-006-9020-7
Berger, A.A. (2014). Media and Communication Research Methods: An introduction to qualitative and quantitative approaches (3rd ed.). London: Sage. (First published, 2000)
Berners-Lee, T. (1999). Weaving the Web: The Past, Present and Future of the World. Wide Web by Its Inventor. London: Orion Business Publishing.
Berners-Lee, T. (1998). Information Management: A Proposal (2nd ed.). w3.org (2nd online recast, 1990) (First online version, 1989) Ανακτήθηκε στις 04/12/2021 από https://www.w3.org/History/1989/proposal.html
Berners-Lee, T. (1995). Hypertext and Our Collective Destiny. w3.org Ανακτήθηκε στις 04/12/2021 από https://www.w3.org/Talks/9510_Bush/Talk.html
Berners-Lee, T., Cailliau, R., Luotonen, A., Nielsen, H.F. & Secret., A. (1994). The World-Wide Web. Commun. ACM, 37(8), 76-82. DOI:10.1145/179606.179671
Berners-Lee, T.J., Cailliau, R. & Groff, J.F. (1992). The world-wide web. Computer networks and ISDN systems, 25(4-5), 454-459. DOI:10.1016/0169-7552(92)90039-S
Berners-Lee, T. & Cailliau, R. (1990). WorldWideWeb: Proposal for HyperText Progect. Ανακτήθηκε στις 04/12/2021 από https://www.w3.org/Proposal.html
Berners-Lee, T. & Fischetti, M. (2001). Weaving the Web: The Original Design and Ultimate Destiny of the World Wide Web by Its Inventor. Darby: DIANE Publishing Company.
Bishop, C.M. (2006). Pattern Recognition and Machine Learning. New York: Springer.
Blank, G. McGartney, J.L. & Brent, E. (Eds.) (2019). New Technology in Sociology: Practical Applications in Research and Work. New York: Routledge. (First published, 1989)
Blood, R. (2000). Weblogs: A history and perspective. Ανακτήθηκε στις 04/12/2021 από http://www.rebeccablood.net/essays/weblog_history.html
Booker, C. (2006). The Seven Basic Plots: Why We Tell Stories. London: Continuum. (Reissue of first edition, 2004)
Brondani, M.A., MacEntee, M.I. & O'Connor, D. (2011). Email as a Data Collection Tool when Interviewing Older Adults. International Journal of Qualitative Methods, 10(3), 221-230. DOI:10.1177/160940691101000303
Brna, P. & Cox, R. (1998). Adding ‘intelligence’ to a learning environment: a case of learner‐centred design?. Journal of Computer Assisted Learning, 14(4), 268–277. DOI:10.1046/j.1365-2729.1998.144065.x
Bruns, A. (2020). Big Social Data Approaches in Internet Studies: The Case of Twitter. In J. Hunsinger, M.M. Allen & L. Klastrup (Eds.), Second International Handbook of Internet Research (pp. 65-82). Dordrecht: Springer. DOI:10.1007/978-94-024-1555-1_3
Buchanan, E.A. (2012). E-Research Ethics and E-Planning. International Journal of E-Planning Research, 1(1), 5-15. DOI:10.4018/ijepr.2012010102
Buchanan, E.A. (2011). Internet research ethics: Past, present, and future. In M. Consalvo & C. Ess (Eds.), The Handbook of Internet Studies (pp. 83-108). Chichester: Wiley-Blackwell. DOI:10.1002/9781444314861.ch5
Burns, E. (2010). Developing Email Interview Practices in Qualitative Research. Sociological Research Online, 15(4), 24-34. DOI:10.5153/sro.2232
Burrows, R. & Savage, M. (2014). After the crisis? Big Data and the methodological challenges of empirical sociology. Big Data & Society. DOI:10.1177/2053951714540280
Campbell, D.T. & Fiske, D.W. (1959). Convergent and discriminant validation by the multitrait-multimethod matrix. Psychological Bulletin, 56(2), 81-105. DOI:10.1037/h0046016
Campbell, D.T. & Stanley, J.C. (1966). Experimental and Quasi-Experimental Designs for Research. Skokie, IL, USA: Rand McNally and Company. (First published, 1963)
Cayley, J. (2017). Reconfiguration: Symbolic Image and Language Art. Humanities, 6, 8. DOI:10.3390/h6010008
Chaffey, D.; Patron, M. (2012). From web analytics to digital marketing optimization: Increasing the commercial value of digital analytics. Journal of Direct Data and Digital Marketing Practice, 14, 30-45. DOI:10.1057/dddmp.2012.20
Check, J. & Schutt, R.Κ. (2012). Research Methods in Education. Thousand Oaks: Sage DOI:10.4135/9781544307725
Chesher, C. (2020). How Computer Networks Became Social. In J. Hunsinger, M.M. Allen & L. Klastrup (Eds.), Second International Handbook of Internet Research (pp. 105-126). Dordrecht, The Netherlands: Springer. ISBN 9789402415537 DOI:10.1007/978-94-024-1555-1_4
Cho, H.Y. & LaRose, R. (1999). Privacy Issues in Internet Surveys. Social Science Computer Review, 17, 421-434. DOI:10.1177/089443939901700402
Clifton, B. (2012). Advanced Web Metrics with Google Analytics (3rd ed.). Indianapolis: John Wiley & Sons. (First published, 2010)
Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2017). Research Methods in Education (8th ed.). London: Routledge. (First published, 1980)
Coiler, J.J. & Coiler, M. (1986). Visual Anthropology: Photography as a Research Method. Albuquerque, NM, USA: University of New Mexico. (Rev. and expanded edition) (First published, 1967)
Cook, T.D. & Campbell, D.T. (1979). Quasi-Experimentation: Design and Analysis Issues for Field Settings. Chicago: Rand McNally.
Cooper, M.P. (2000). Web Surveys: A Review of Issues and Approaches. The Public Opinion Quarterly, 64(4), 464-494.
Costigan, J.T. (1999). Introduction: Forests, Trees, and Internet Research. In S. Jones (Ed.), Doing Internet Research – Critical Issues and Methods for Examining the Net (pp. xvii-xxiv). London: Sage.
Cothran, T. (2011). Google Scholar acceptance and use among graduate students: a quantitative study. Library & Information Science Research, 33(4), 293-301. DOI:10.1016/j.lisr.2011.02.001
Cox, R. (2007). Technology-enhanced research: educational ICT systems as research instruments. Technology, Pedagogy and Education, 16(3), 337-356. DOI:10.1080/14759390701614470
Cox, R. (1999). Representation construction, externalized cognition and individual differences. Learning and Instruction, 9(4), 343–363. DOI:10.1016/S0959-4752(98)00051-6
Cox, R. & Brna, P. (1995). Supporting the use of external representations in problem solving: The need for flexible learning environments. Journal of Artificial Intelligence in Education, 6(2-3), 239–302.
Creswell, J.W. & Plano Clark, V.L. (2010). Designing and Conducting Mixed Methods Research (2nd ed.). London: Sage.
Creswell, J.W. & Poth C.N. (2016). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches (4th ed.). Thousand Oaks: Sage (First published, 1998)
Davies D.W. (1977). Introduction to Packet Switching. In G.G. Boulaye & D.W. Lewin (Εds.), Computer Architecture. NATO Advanced Study Institutes Series (Series C - Mathematical and Physical Sciences) (Vol. 32). Dordrecht: Springer. DOI:10.1007/978-94-010-1226-3_5
Demertzis, N., Diamantaki, K. & Gazi, A. (2005). Greek Political Marketing Online. Journal of Political Marketing, 4(1), 51-74. DOI:10.1300/J199v04n01_04
Denzin, N.K. (2004). Reading film: using films and videos as empirical social science material. In U. Flick, E. von Kardorff & I. Steinke (Eds.), A Companion to Qualitative Research (translated, B. Jenner) (pp. 237-242). London: Sage. (First published, 2000)
de Leeuw, E.D., Hox, J.J. & Snijkers, G. (1995). The Effect of Computer-assisted Interviewing on Data Quality. A Review. Market Research Society Journal, 37(4), 1-19. DOI:10.1177/147078539503700401
de Roock R., Bhatt I. & Adams J. (2016). Video Analysis in Digital Literacy Studies: Exploring Innovative Methods. In H. Snee, C. Hine, Y. Morey, S. Roberts & H. Watson (Eds.), Digital Methods for Social Science. An Interdisciplinary Guide to Research Innovation (pp. 127-142). London: Palgrave Macmillan. DOI:10.1057/9781137453662_7
Dimara, E., Kalavassis, F. & Meïmaris, M. (1994). Analyse d'un questionnaire sur l'introduction des nouvelles technologies dans l'enseignement en Grèce: compétences des maîtres et perspectives pédagogiques. Cahiers de l'Analyse des Données, 19(3), 283-304.
Dimoulas, C., Veglis, A. & Kalliris, G. (2015). Audiovisual Hypermedia in the Semantic Web. In M. Khosrow-Pour, D.B.A. (Ed.), Encyclopedia of Information Science and Technology, (3rd ed.) (Vol. 10, pp. 7594-7604). Hershey: IGI Global. DOI:10.4018/978-1-4666-5888-2.ch748
Dody, J.T. (1967). An Introducation to Social Research. New York: Appleton-Century-Crofts.
Ducasse, J., Kljun, M. & Pucihar, K.Č. (2020). Interactive Web Documentaries: A Case Study of Audience Reception and User Engagement on iOtok. International Journal of Human-Computer Interaction, 36(16), 1558-1584. DOI:10.1080/10447318.2020.1757255
Dufour, A. (2000). Internet (2e éd.). Paris: Presses Universitaires De France - PUF. (Version originale, 1995)
Ebbutt, D. (1985). Educational Action Research: Some General Concerns and Specific Quibbles. In R.G. Burgess (Ed.), Issues in Educational Research: Qualitative Methods (pp. 152-174). London: The Falmer Press.
Elliot, J. (1991). Action Research for Educational Change. Milton Keynes: Open University Press.
Estalella, A. (2016). Prototyping social sciences. Emplacing digital methods. In H. Snee, C. Hine, Y. Morey, S. Roberts & H. Watson (Eds.), Digital Methods for Social Science. An Interdisciplinary Guide to Research Innovation (pp. 127-142). London: Palgrave Macmillan. DOI:10.1057/9781137453662_8
Falagas, M.E., Pitsouni, E.I., Malietzis, G.A. & Pappas, G. (2008). Comparison of Pub Med, Scopus, Web of Science, and Google Scholar: strengths and weaknesses. The FASEB Journal, 22(2), 338-342. DOI:10.1096/fj.07-9492LSF
Feldon, D.F. & Kafai, Y.B. (2008). Mixed methods for mixed reality: understanding users’ avatar activities in virtual worlds. Educational Technology Research and Development, 56(5- 6), 575-593. DOI:10.1007/s11423-007-9081-2
Fielding, N.G. & Lee, R.M. (Eds.) (1993). Using Computers In Qualitative Research (2nd ed.). London: Sage. (First published, 1991)
Field, A. (2018). Discovering Statistics Using SPSS Statistics (5th ed.). London, UK: Sage.
Fink, A. (1995). How to analyze survey data. Thousand Oaks: Sage.
Finlay, L. & Gough, B. (Eds.) (2003). Reflexivity: A Practical Guide for Researchers in Health and Social Sciences. Oxford: Wiley-Blackwell Publishing.
Fritz, R.L. & Vandermause, R. (2018). Data collection via In-Depth Email Interviewing: Lessons From the Field. Qualitative Health Research, 28(10), 1640-1649. DOI:10.1177/1049732316689067
Gall, M.D. Borg, W.R. & Gall, J.P. (2016). Educational Research: An Introduction (8th ed.). Harlow: Longman Publishing.
Gauntlett, D. (2010). Web Studies: What's New. In D. Gauntlett & R. Horsley (Eds.), Web.Studies (2nd ed.) (pp. 3-23). London: Bloomsbury Academic. (Reissue of second edition, 2004) (First published, 2000 by Hodder Education)
Giese, M. (1998). Self with body: Textual self-representation in an electronic community. First Monday 3(4). DOI:10.5210/fm.v3i4.587
Gillies, J. & Cailliau, R. (2000). How the Web was Born: The Story of the World Wide Web. New York: Oxford University Press.
Giomelakis, D., Sidiropoulos, E., Gilou, S. & Veglis, A. (2019). The utilization of web analytics in online Greek journalism. Journalism Studies, 20(5), 609–630. DOI:10.1080/1461670X.2017.1412805
Goode, W.J. & Hatt, P.K. (1952). Methods in Social Research. New York: McGraw-Hill Co.
Gray, D.E. (2018). Doing Research in the Real World (4th ed.). London: Sage. (First published, 2004)
Greenhow, C., Robelia, B. & Hughes, J.E. (2009). Learning, teaching, and scholarship in digital age: Web 2.0 and classroom research: What path should we take now? Educational Researcher, 38(4), 246-259. DOI:10.3102/0013189X09336671
Hall, M., Frank, E., Holmes, G., Pfahringer, B., Reutemann, P. & Witten, I.H. (2009). The WEKA Ddata Mmining software: An update. ACM SIGKDD Explorations, 11(1), 10-18. DOI:10.1145/1656274.1656278
Hamilton, S. (1987). A Communication Audit Handbook – Helping Organisation Communicate. Harlow: Longman.
Harriman, N., Shortland, N., Su, M., Cote, T., Testa, M.A. & Savola, E. (2020). Youth Exposure to Hate in the Online Space: An Exploratory Analysis. Int. J. Environ. Res. Public Health, 17(22), 8531. DOI:10.3390/ijerph17228531
Hauben, R. & Hauben, M. (1997). Netizens: On the History and Impact of Usenet and the Internet. Los Alamitos: IEEE Computer Society Press.
Hedström, P. (2005). Dissecting the Social: On the Principles of Analytical Sociology. Cambridge: Cambridge University Press.
Hew, K.F., Lan, M., Tang, Y., Jia, C. & Lo, C.K. (2019). Where is the “theory” within the field of educational technology research?. British Journal of Educational Technology, 50(3), 956-971. DOI:10.1111/bjet.12770
Hewson, C. (2016). Ethics Issues in Digital Methods Research. In. H. Snee, C. Hine, Y. Morey, S. Roberts & H. Watson (Eds.), Digital Methods for Social Science. An Interdisciplinary Guide to Research Innovation (pp. 206-221) London: Palgrave Macmillan. DOI:10.1057/9781137453662_13
Hibler, D.L. & Biswas, G. (1992). TEPS: Through experiments and qualitative physics problem solving. In B. Faltings & P. Struss (Eds.), Recent Advances in Qualitative Physics (pp. 345-360). Cambridge: The MIT Press.
Hibler, D.L. & Biswas, G. (1989). The thought experiment approach to qualitative physics. In Proceedings of the 11th International Joint Conference on Artificial intelligence (Vol. 2, pp. 1279-1284).
Hine, C. (2005). Virtual Methods: Issues in Social Research on the Internet. Oxford: Berg Publishers.
Hine, C. (2000). Virtual Ethnography. London: Sage.
Houzanme, U.T. (2013). Google Scholar versus Google Scholar: Among Publish or Perish, Scholarometer, and My Citations, Which Citation Count Tool Is Telling Which Truth?. In Α. Tokar, Μ. Beurskens, S. Keuneke, M. Mahrt, I. Peters, C. Puschmann, T. van Treeck & K. Weller (Eds.), Science and the Internet (pp. 223-236). Düsseldorf: Düsseldorf University Press.
Howland, J.L., Wright, T.C., Boughan, R.A. & Roberts, B.C. (2009). How scholarly is Google Scholar? A comparison to library databases. College & Research Libraries, 70(3), 227-234. DOI:10.5860/0700227
Hunsinger, J., Allen, M.M. & Klastrup, L. (Eds.) (2020). Second International Handbook of Internet Research. Dordrecht: Springer. DOI:10.1007/978-94-024-1555-1
Introna, L.D. & Nissenbaum, H. (2000). Shaping the Web: Why the Politics of Search Engines Matters. The Information Society, 16(3), 169-185. DOI:10.1080/01972240050133634
Jacsó, P. (2011). Google Scholar duped and deduped-the aura of “robometrics”. Online Information Review, 35(1), 154-160.
Jacsó, P. (2010). Metadata mega mess in Google Scholar. Online Information Review, 34(1), 175-191.
Jacsó, P. (2008a). Testing the calculation of a realistic h-index in Google Scholar, Scopus, and Web of Science for FW Lancaster, Library Trends, 56(4), 784-815. DOI: 10.1353/lib.0.0011
Jacsó, P. (2008b). The pros and cons of computing the h-index using Scopus. Online Information Review, 32(4), 524-535.
Jacsó, P. (2008c). The pros and cons of computing the h-index using Google Scholar. Online Information Review, 32(3), 437-452.
Jacsó, P. (2008d). Google Scholar Revisited. Online Information Review, 32(1), 102-114.
Jacsó, P. (2005). Google Scholar: the pros and the cons, Online Information Review. 29(2), 208-214.
Jamison, J., Sutton, S., Mant, J. & de Simoni, A. (2018). Online stoke forum as source of data for qualitative research: insights from a comparison with patients’ interviews. BMJ Open, 8(3). DOI:10.1136/ bmjopen-2017-020133
Jones, S. (1999). Studying the Net: Intricacies and Issues. In S. Jones (Ed.), Doing Internet Research – Critical Issues and Methods for Examining the Net (pp. 1-28). London: Sage. DOI:10.4135/9781452231471.n1
Jose, J. & Abidin, M.J.Z. (2016). A Pedagogical Perspective on Promoting English as a Foreign Language Writing through Online Forum Discussions. English Language Teaching, 9(2), 84-101. DOI:10.5539/elt.v9n2p84
Karlsson, N. (2014). The crossroads of academic electronic availability: how well does Google Scholar measure up against a university-based metadata system in 2014? Current Science, 107(10), 1661-1665.
Kaye, Β.Κ. & Medoff, Ν.J. (1999). The World Wide Web: A Mass Communication Perspective. California: Mayfield Publishing Company.
Kehoe, B.P. (2013). Zen and the Art of the Internet. Hamburg: Tredition Classics. (Reissue of first edition, 1992)
Kehoe, B.P. (1995). Zen and the Art of the Internet: A Beginner’s Guide (4th ed.). Upper Saddle River: Prentice Hall Inc. (First published, 1992)
Kent, M.L., Carr, B.J., Husted, R.A. & Pop, R.A. (2011). Learning Web Analytics: A Tool for Strategic Communication. Public Relations Review, 37(5), 536–543. DOI:10.1016/j.pubrev.2011.09.011
Kee, K.F. & Schrock, A.R. (2020). Telephone Interviewing as a Qualitatitve Methodology for Researching Cyberinfrastructure and Virtual Organizations. In J. Hunsinger, M.M. Allen & L. Klastrup (Eds.), Second International Handbook of Internet Research (pp. 351-366). Dordrecht: Springer. ISBN 9789402415537 DOI:10.1007/978-94-024-1555-1_52
Kim, B.-K. (2005). Internationalising the Internet: The Co-evolution of Influence and Technology (New Horizons in the Economics of Innovation). Cheltenham, Glos: Edward Elgar Publishing Ltd.
Kleinrock, L. (1961). Information flow in large communication nets. RLE Quarterly Progress Report, 1.
Kotsakis, R., Dimoulas, C., Kalliris, G., Veglis, A. (2014). Emotional prediction and content profile estimation in evaluating audiovisual mediated communication. International Journal of Monitoring and Surveillance Technologies Research (IJMSTR), 2(4), 62-80. DOI:10.4018/IJMSTR.2014100104
Koumartzis, N. & Veglis, A. (2014). Internet Regulation and Online Censorship. International Journal of E-Politics (IJEP), 5(4), 66-81. DOI:10.4018/ijep.2014100104
Krall, J. (2009). Using Social Metrics to Evaluate the Impact of Online Healthcare Communications. Journal of Communication in Healthcare, 2(4), 387-394. DOI:10.1179/cih.2009.2.4.387
Latour, B. & Woolgar, S. (1986). The Construction of Scientific Facts (2nd ed.). Princeton: Princeton University Press. (First published, 1979)
Law, J. (2009). Seeing Like a Survey. Cultural Sociology, 3(2), 239-256. DOI:10.1177/1749975509105533
Law, J. (2004a) After Method: Mess in Social Science Research. New York: Routledge.
Law, J. (2004b). And if the Global Were Small and Noncoherent? Method, Complexity, and the Baroque. Environment and Planning D: Society and Space, 22(1), 13-26. DOI:10.1068/d316t
Law, J., & Hetherington, K. (2002) Materialities, spatialities, globalities. In J. Bryson, P. Daniels, N. Henry & J. Pollard (Eds.), Knowledge, Space, Economy (pp. 34–49) (2nd online version recast) London: Routledge. (First online published, 2001) (First published, 2000) DOI:10.4324/9780203186107-11
Law, J. & Ruppert, E. (2013) The Social Life of Methods: Devices. Journal of Cultural Economy, 6(3), 229-240. DOI:10.1080/17530350.2013.812042
Law, J., E. Ruppert, & M. Savage (2011). The Double Social Life of Methods. Working Paper 95, CRESC, Manchester, UK.
Lazer, D., Pentland, A., Adamic, L., Aral, S., Barabási, A., Brewer, D., Christakis, N., Contractor, N., Fowler, J., Gutmann, M., Jebara, T., King, G., Macy, M., Roy, D. & van Alstyne, M. (2009). Computational Social Science. Science, 5915(323), 721-723. DOI:10.1126/science.1167742
Lebart, L. (2001). Traitement statistique des questions ouvertes : quelques pistes de recherche. Journal de la société française de statistique, 142(4), 7-20.
Lebart, L. & Salem A. (1988). Analyse statistique des données textuelles. Questions ouvertes et lexicométrie. Paris: Dunod.
Lee, R.M. & Fielding, N. (1996). Qualitative Data Analysis: Representations of a Technology: A Comment on Coffey, Holbrook and Atkinson. Sociological Research Online, 1(4), 15-20. DOI:10.5153/sro.1326
Leiner, B., Cerf, V., Clark, D., Kahn, R., Kleinrock, L., Lynch, D., Postel, J., Roberts, L. & Wolff, S. (2009). A brief history of the internet. SIGCOMM Comput. Commun. Rev. 39(5), 22-31. DOI:10.1145/1629607.1629613
Leiner, B., Cerf, V., Clark, D., Kahn, R., Kleinrock, L., Lynch, D., Postel, J., Roberts, L. & Wolff, S. (2003). A Brief History of the Internet (version 3.32). InternetSociety.org
Leiner, B., Cerf, V., Clark, D., Kahn, R., Kleinrock, L., Lynch, D., Postel, J., Roberts, L. & Wolff, S. (1997). Brief History of the Internet. Reston: Internet Society.
Lessier, J.T. & O'Reilly, J.M. (1997). Mode of Interview and Reporting of Sensitive Issues: Design and Implementation of Audio Computer-Assisted Self-Interviewing. In L. Harrison & A. Hughes (Eds), The Validity of Self-Reported Drug Use: Improving the Accuracy of Survey Estimates [NIDA Research Monograph 167] (pp. 366-382). Rockville: National Institute on Drug Abuse (NIDA).
Lindenmann, W.K. (1997). Setting minimum standards for measuring public relations effectiveness. Public Relations Review, 23(4), 391-408. DOI:10.1016/S0363-8111(97)90053-9
Lisi, M. & Santana-Pereira, J. (2014) Campaign Individualisation before and after the Bailout: A Comparison between Greece and Portugal. South European Society and Politics, 19(4), 541-559. DOI:10.1080/13608746.2014.984384
Locatelli, E. (2020). Ethics of Social Media Research: State of the Debate and Future Challenges. In J. Hunsinger, M.M. Allen & L. Klastrup (Eds.), Second International Handbook of Internet Research (pp. 835-856). Dordrecht: Springer. DOI:10.1007/978-94-024-1555-1_25
Lomborg, S. (2012). Personal internet archives and ethics, Research Ethics, 9(1), 20-31. DOI:10.1177/1747016112459450
Lule, J. (2001). Daily News Eternal Stories: The Mythological Role of Journalism. New York: Guilford Press.
Mackey, A. & Gass, S. M. (2005). Second Language Research: Methodology and Design. New York: Routledge.
Maican, C.I., Cazan, A.-M., Lixandroiu, R.C. & Dovleac, L. (2019). A study on academic staff personality and technology acceptance: The case of communication and collaboration applications. Computers & Education, 128, 113-131. DOI:10.1016/j.compedu.2018.09.010
Maier, W. (2009). Grundkurs Medienpädagogik Mediendidaktik: Ein Studien - und Arbeitsbuch. Weinheim: Beltz GmbH, Julius. (2. Auflage Neuauflage, 1998)
Majumder, D.D. (1979), Cybernetics and general systems—a unitary science?. Kybernetes, 8(1), 7-15. DOI:10.1108/Eb005499
Maniou, T.A. (2021). Semantic Analysis of Cultural Heritage News Propagation in Social Media: Assessing the Role of Media and Journalists in the Era of Big Data. Sustainability, 13(1), 341. DOI:10.3390/su13010341
Mann, C. & Stewart, F. (2000). Internet Communication and Qualitative Research: A Handbook for Researching Online. London: Sage. DOI:10.4135/9781849209281
Markauskaite, L. (2011). Digital Knowledge digital and Digital Research digital: What does eResearch Offer Education and Social Policy social? In L. Markauskaite, P. Freebody, & J. Irwin (Eds.), Linking scholarship, policy and practice: Methodological Choices and Designs: Scholarship, Policy and Practice in Social and Educational Research (pp. 235-252). Dordrecht: Springer. DOI:10.1007/978-90-481-8933-5
Markauskaite, L. (2010). Digital media, technologies and scholarship: Some shapes of eResearch in educational inquiry. The Australian Educational Researcher, 37(4), 79-100. DOI:10.1007/BF03216938
Markauskaite, L. & Reimann, P. (2014). Editorial: e-Research for education: Applied, methodological and critical perspectives. British Journal of Educational Technology, 45(3), 385-391. DOI:10.1111/bjet.12154
Marres, N. (2012). The Redistribution of Methods: On Intervention in Digital Social Research, Broadly Conceived. The Sociological Review, 60(1_suppl), 139-165. DOI:10.1111/j.1467-954X.2012.02121.x
Marres, N & Rogers, R. (2000). Depluralising the Web and Repluralising Public Debate: The Case of the GM Food Debate on the Web. In R. Rogers (Ed.). Preferred Placement: Knowledge Politics on the Web (pp. 113-135). Maastricht: Jan van Eyck Editions.
Matsiola, M., Spiliopoulos, P., Kotsakis, R., Nicolaou, C. & Podara, A. (2019). Technology-Enhanced Learning in Audiovisual Education: The Case of Radio Journalism Course Design. Education Sciences, 9(1), 62. DOI:10.3390/educsci9010062
Mayntz, R., Holm, K. & Hoebner, B. (1976). Introduction to Empirical Sociology. Harmondsworth: Penguin Books, Ltd.
McNiff, J. (2017). Action Research. London: Sage.
McNiff, J. (1995). Action Research for Professional Development. London: Hyde Publications.
Meimaris, M. (1996). Attitudes des professeurs grecs face aux nouvelles technologies: textes des réponses libres à un questionnaire. Les Cahiers de l’Analyse des Données, 21(2), 221-242.
Meho, L.I. (2006). E-Mail Interviewing in Qualitative Research: A Methodological Discussion. J. Am. Soc. Inf. Sci, 57(10), 1284-1295. DOI:10.1002/asi.20416
Miller, D. (1976). Handbook of Research Design and Social Measurement (2nd ed.). New York: David McKay. (First published, 1975)
Molich, R. & Nielsen, J. (1990). Improving a human-computer dialogue. Communications of the ACM, 33(3), 338-348. DOI:10.1145/77481.77486
Muniesa, F. & Tchalakov, I. (2012). Networks, Agents and Models: Objections and Explorations. International Journal of Actor-Network Theory and Technological Innovation (IJANTTI), 4(1), 13-23. DOI:10.4018/jantti.2012010102
Nakatani, K. & Ta-Tao, C. (2011). A web analytics tool selection method: An analytical hierarchy process approach. Internet Res., 21(2), 171-186.
Neuhaus, C., Neuhaus, E. & Asher, A. (2008). Google Scholar goes to school: the presence of Google Scholar on college and university websites. The Journal of Academic Librarianship, 34(1), 39-51. DOI:10.1016/j.acalib.2007.11.009
Newby, T.J., Stepich, D.A., Lehman, J.D., Russell, J.D. & Leftwich, A.T. (2019) Educational Technology for Teaching and Learning (4th ed.). London: Pearson Education. (First published, 1996)
Newman, M., Barabási, A. & Watts, D. (2007). The Structure and Dynamics of Networks. Princeton: Princeton University Press.
Nichols II, W.L., Baker, R.P. & Martin, J. (1997). The effect of new data collection technologies on survey data quality. In L. Lyberg, P. Biemer, M. Collins, E. de Leeuw, C. Dippo, N. Schwarz & D. Trewin (Eds.), Survey measurement and process quality (pp. 221–248), Hoboken: Wiley. DOI:10.1002/9781118490013.ch9
Nicolaou, C. (2021). Development of Business Through the Internet and Social Media: The Professional Use of Audiovisual Media Technologies Through Strategic Tactics and Practices. In H. El-Gohary, D. Edwards, & M. Ben Mimoun (Eds.), Handbook of Research on IoT, Digital Transformation, and the Future of Global Marketing (pp. 193-211). Hershey: IGI Global. DOI:10.4018/978-1-7998-7192-7.ch012
Nicolaou, C. (2021). Media Trends and Prospects in Educational Activities and Techniques for Online Learning and Teaching through Television Content: Technological and Digital Socio-Cultural Environment, Generations, and Audiovisual Media Communications in Education. Education Sciences, 11(11), 685. DOI:10.3390/educsci11110685
Nicolaou, C. (2021). Qualitative methods research through the Internet Applications and Services: The contribution of audiovisuals media technology as technology-enhanced research. International Research in Higher Education, 6(1), 1-14. DOI:10.5430/irhe.v6n1p1
Nicolaou, C. (2020). Communication Skills through Audiovisual Media and Audiovisual Content. ΣKEΨY, 7(1), 166-174.
Nicolaou, C. (2019). The use of audiovisual media in adult education. In Proceedings of the 5th International Scientific Conference on Communication, Information, Awareness and Education in Late Modernity (vol. A, pp. 155-163). Institute of Humanities and Social Sciences.
Nicolaou, C. (2016). An early recorded history of Adult Education Center in Cyprus (1898–1967). In Proceedings of the 9th Panhellenic Conference—Hellenic Educational Society, Florina, Greece, November 28-31, 2014 (vol. 2, pp. 857–869). Diadrasi
Nicolaou, C. (2011). Public Relations and New Technologies. Unpublished CIPR Professional PR Diploma Thesis. London, UK: Chartered Institute of Public Relations.
Nicolaou, C. & Kalliris, G. (2020). Audiovisual Media Communications in Adult Education: The case of Cyprus and Greece of Adults as Adult Learners. Eur. J. Investig. Health Psychol. Educ., 10(4), 967-994 DOI:10.3390/ejihpe10040069
Nicolaou C., & Karypidou C. (2021). Generations and Social Media: The case of Cyprus and Greece. The 7th International Scientific Conference of the Institute of Humanities and Social Sciences, Heraklion, Crete, Greece.
Nicolaou C., Podara, A. & Karypidou C. (2021). Audiovisual media in education and Generation Z: Application of audiovisual media theory in education with an emphasis on radio. In Proceedings of the 6th International Scientific Conference on Communication, Information, Awareness and Education in Late Modernity (vol. A, pp. 294-302). Institute of Humanities and Social Sciences.
Nicolaou, C., Matsiola, M. & Kalliris, G. (2019). Technology-Enhanced Learning and Teaching Methodologies through Audiovisual Media. Education Sciences, 9(3), 196. DOI:10.3390/educsci9030196
Nicolaou, C., Matsiola, M., Karypidou, C., Podara, A., Kotsakis, R. & Kalliris, G. (2021). Medias Studies, Audiovisual Media Communications and Generations: The case of budding journalists in radio courses in Greece. Journalism and Media, 2(2), 155-192. DOI:10.3390/journalmedia2020010
Nicolaou, C.A. (2011). Public Relations: Future and New Technologies. Unpublished Bachelor’s Thesis, Nicosia: University of Nicosia.
Nicolaou, C.A. (2014). Life Skills: The Importance of Non-Verbal Communication. In Panhellenic Conference with International Participation: Re-Reflections on Childhood (pp. 1544–1546). Thessaloniki: TEPAE, AUTh.
Nielsen, J. (1993). Usability Engineering. Cambridge: AP Professional.
Nielsen, J. & Mack R.L. (1994). Usability Inspection Methods. New York: John Wiley & Sons.
O’Connor, H., Madge, C., Shaw, R. & Wellens, J. (2008). Internet-based interviewing. In N. Fielding, R.M. Lee & G. Blank (Eds.), The SAGE Handbook of Online Research Methods (pp. 271-289). London, UK: SAGE Publications Ltd. ISBN 9781412922937 DOI:10.4135/9780857020055.n15
O'Reilly, J.M., Hubbard, M.L., Lessler, J.T., Biemer, P.P. & Turner, C.F. (1994). Audio and Video Computer-Assisted Self Interviewing: Preliminary Tests of New Technologies for Data Collection. Journal of official statistics, 10(2), 197-214.
Parker, P. (2006). The Art and Science of Screenwriting (2nd ed.). Bristol, UK: Intellect. (First published, 1999) ISBN 9781841509655
Phillips, A. (2007). Good writing for Journalists. London. UK: SAGE Publications Ltd. ISBN 97814129019166
Podara, A., Giomelakis, D., Nicolaou, C., Matsiola, M. & Kotsakis, R. (2021). Digital Storytelling in Cultural Heritage: Audience Engagement in the Interactive Documentary New Life. Sustainability, 13(3), 1193. DOI:10.3390/su13031193
Podara, A., Matsiola, M., Nicolaou, C., Maniou, T.A. & Kalliris, G. (2020). Transformation of television viewing practices in Greece: Generation Z and audio-visual content. Journal of Digital Media & Policy. DOI:10.1386/jdmp_00034_1
Podara, A., Matsiola, M., Maniou, T.A. & Kalliris, G. (2019). Transformation of Television Consumption Practices: A comparative analysis on documentary viewing among post millennials. Participations Journal of Audience and Reception Studies, 16(2), 68-87.
Podara, A., Matsiola, M., Nicolaou, C., Maniou, T.A. & Kalliris, G. (2019). Audiovisual consumption practices in post-crisis Greece: An empirical research approach to Generation Z. Conference Proceeding of the International Conference on “Filmic and Media Narratives of the Crisis”.
Reips, U.-D. & Neuhaus, C. (2002). WEXTOR: A Web-Based tool for generating and visualizing experimental designs and procedures. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 34(2), 234-240. DOI:10.3758/BF03195449
Robinson, S. & Mendelson, A.L. (2012). A Qualitative Experiment: Research on Mediated Meaning Construction Using a Hybrid Approach. Journal of Mixed Methods Research, 6(4), 332-347. DOI:10.1177/1558689812444789
Rogers, R., (2009). The End of the Virtual: Digital Methods (Vov.339), Amsterdam: Amsterdam University Press (Vossiuspers UvA).
Ronau, R.N., Rakes, C.R., Niess, M.L., Wagener, L., Pugalee, D., Browning, C., Driskell, S.O. & Mathews, S.M. (2011). New Directions in the Research of Technology-Enhanced Education. In I. Management Association (Ed.), Instructional Design: Concepts, Methodologies, Tools and Applications (Vol. 3, pp. 1847-1879). Hershey: IGI Global. DOI:10.4018/978-1-60960-503-2.ch802
Santos, F., Miguel, J., Wright, P.M., Sá, C. & Saraiva, L. (2020). Exploring the Impact of a TPSR Program on Transference of Responsibility Goals within a Preschool Setting: An Action Research Study. Int. J. Environ. Res. Public Health, 17(24), 9449. DOI:10.3390/ijerph17249449
Sappleton, N. & Lourenço, F. (2016). Email subject lines and response rates to invitations to participate in a web survey and a face-to-face interview: the sound of silence. International Journal of Social Research Methodology, 19(5), 611-622. DOI:10.1080/13645579.2015.1078596
Sarridis, I., & Nicolaou, C. (2015). Social Media: (Correct) Professional Use. The 2nd Student Conference of the Department of Applied Informatics—University of Macedonia on Modern Entrepreneurship & Informatics Technologies, Thessaloniki, Greece.
Sarris, W.E. (1991). Computer-Assisted Interviewing. Newbury Park: Sage.
Savage M. & Burrows, R. (2007). The Coming Crisis of Empirical Sociology. Sociology, 41(5), 885-899. DOI:10.1177/0038038507080443
Schmidt, J. (2007). Blogging practices: An analytical framework. Journal of Computer Mediated Communication, 12(4), 1409-1427. DOI:10.1111/j.1083-6101.2007.00379.x
Schroeder, R., Brügger, N. & Cowls, J. (2020). Historical Web as a Tool for Analyzing Social Change. In J. Hunsinger, M.M. Allen & L. Klastrup (Eds.), Second International Handbook of Internet Research (pp. 489-504). Dordrecht: Springer. DOI:10.1007/978-94-024-1555-1_24
Schwarz, N. (1999). Self-reports: How the questions shape the answers. American Psychologist, 54(2), 93-105. DOI:10.1037/0003-066X.54.2.93
Selltiz, C., Jahoda, M., Deutsch, M. & Cook, S.W. (1959). Research Methods in Social Relations. New York: Holt, Rinehart and Winston. (First published, 1957)
Selwyn, N. & Robson, K. (1998). Using e-mail as a research tool. Social Research Update, 21.
Silverman, D. (2011). Interpreting Qualitative Data: A Gide to the Principles of Qualitative Research (4th ed.). London: Sage. (First published, 1993)
Simon, J.L. (1985). Basic Research Methods in Social Sciences (3rd ed.). New York: Random House. (First published, 1969)
Simpkins, C.A. & Simpkins, M.A. (2012). Cybernetics: Or Control and Communications in the Animal and the Machine (Wiener, N.) [On the Shelf]. IEEE Robotics & Automation Magazine, 19(2), 94-95. DOI:10.1109/MRA.2012.2192815
Slough, L. (2001). Using Stimulated Recall in Classroom Observation and Professional Development. American Educational. Seattle, Washington
Solange, G. & Dufour, A. (2017). Internet (12e éd.). Paris, France: Presses Universitaires De France - PUF. (Version originale, 1995) ISBN 9782130795001
Sparkes, A. & Smith, B. (2014). Qualitative Research Methods in Sport, Exercise and Health: From Process to Product. London: Routledge.
Spyridou, P.-L. & Veglis, A. (2008). Exploring structural interactivity in online newspapers: A look at the Greek Web landscape. First Monday, 13(5). DOI:10.5210/fm.v13i5.2164
Stout, T.D., DiFazio, R.L. & Vessey, J.A. (2017). Technology-enhanced focus groups as a component of instrument development. Nurse Researcher, 25(1), 16-23. DOI:10.7748/nr.2017.e1458
Tiidenberg, K. (2020). Research Ethics, Vulnerability, and Trust on the Internet. In J. Hunsinger, M.M. Allen & L. Klastrup (Eds.), (2020). Second International Handbook of Internet Research (pp. 569-584). Dordrecht: Springer. DOI:10.1007/978-94-024-1555-1_55
Tselios, N. & Avouris, N. (2008). Cognitive Task Modeling for system design and evaluation of nonrou-tine task domains. In E. Hollnagel (Ed.), Handbook of Cognitive Task Design (pp. 307–332). Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates. (eReissue of first edition, 2003)
Vaidhyanathan, S. (2011). The Googlization of Everything (And Why We Should Worry), Berkeley: University of California Press.
Veglis, A. & Maniou, T.A. (2020). Big Data, Gender, and Civic Engagement. In K. Ross, I. Bachmann, V. Cardo, S. Moorti & M. Scarcelli (Eds.), The International Encyclopedia of Gender, Media, and Communication. Hoboken: Wiley. DOI: 10.1002/9781119429128.iegmc268
Wang, Y. & Howard, P. (2012). Google Scholar Usage: An Academic Library’s Experience, Journal of Web Librarianship, 6(2), 94-108. DOI:10.1080/19322909.2012.672067
Waterton, J., & Duffy, J. (1984). A Comparison of Computer Interviewing Techniques and Traditional Methods in the Collection of Self-Report Alcohol Consumption Data in a Field Survey. International Statistical Review / Revue Internationale De Statistique, 52(2), 173-182. DOI:10.2307/1403100
Waterworth, J.A. (1992). Multimedia Interaction with Computers: Human Factors Issues. New York: Ellis Horwood.
Web Analytics Association (2008). Web Analytics Definitions. Wakefield, MA, USA: Web Analytics Association. Ανακτήθηκε στις 04/12/2021 από https://www.slideshare.net/leonaressi/waa-web-analytics-definitions
Weitzman, E.A. & Miles, M.B. (1995). Computer Programs For Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks: Sage.
White, R. (2015). How Computers Work: The Evolution of Technology (10th ed.). Indianapolis: Que Publishing. (First published, 1992)
Wiener, N. (2019). Cybernetics or Control and Communication in the Animal and the Machine: Reissue of the 1961 Second Edition. Cambridge: The MIT Press. (First published, 1948)
Wiener, N. (1965). Cybernetics: or Control and Communication in the Animal and the Machine (2nd ed.). Cambridge: The MIT Press. (Revised version of 1961) (First published, 1948)
Wiener, N. (1961). Cybernetics or Control and Communication in the Animal and the Machine (2nd ed.). Cambridge: The MIT Press. (First published, 1948) DOI:10.1037/13140-000
Wiener, N. (1948). Cybernetics: Or, Control and Communication in the Animal and the Machine. Paris: Hermann Editions.
Winer, B.J. (1971). Statistical Principles in Experimental Design (2nd ed.). New York: McGraw-Hill. (First published, 1962)
Wishart, J. & Thomas, M. (2015). Indroducing e-research in educational contexts, digital methods and issues arising. International Journal of Research & Method in Education, 38(3), 223-229. DOI:10.1080/1743727X.2015.1036852
Wooldridge, M. (2009). An Introduction to MultiAgent Systems (2nd ed.). Hoboken: John Wiley & Sons. (First published, 2002)
World Medical Association (2013). World Medical Association Declaration of Helsinki: ethical principles for medical research involving human subjects. JAMA, 310(20), 2191-2194. DOI:10.1001/jama.2013.281053
Zamith, R. (2018). Quantified Audiences in News Production: A synthesis and research agenda. Digital Journalism, 6(4), 418-435. DOI:10.1080/21670811.2018.1444999
Zhou, F., Dun, H. B.-L. & Billinghurst, M. (2008). Trends in augmented reality tracking, interaction and display: A review of ten years of ISMAR. Paper presented at the Proceedings - 7th IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality, 193-202.
Ørngreen, R. & Levinsen, K. (2017). Workshops as a Research Methodology. The Electronic Journal of e-Learning, 15(1), 70-81.
Babbie, E. (2018). Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα (2η έκδ.) (Α. Μήλιος & Π. Παπαδοπούλου, μετάφραση) (Ι. Κατερέλος & Σ. Χατζηφωτίου, επιμέλεια). Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική. (Πρώτη μετάφραση, 2011/5η έκδοση, 2010) (Πρωτότυπη έκδοση, 1975)
Dan, G. (2006), Εμείς είμαστε το μέσο: Λαϊκή Δημοσιογραφία από τον λαό, για τον λαό (Ε. Τσίτσα, μετάφραση), Αθήνα: Οξύ. (Πρωτότυπη έκδοση, 2004)
Buckingham, D. (2008). Εκπαίδευση στα ΜΜΕ: Αλφαβητισμός, Μάθηση και Σύγχρονη Κουλτούρα (Ε. Κούρτη, μετάφραση). Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα. (Πρωτότυπη έκδοση, 2003)
Cohen, N. & Manion, L. (2000). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. (Χ. Μητσοπούλου & Μ. Φιλοπούλου, μετάφραση). Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο. (Πρωτότυπη έκδοση, 1980)
Kron, F.W. & Σοφός, Α. (2007) Διδακτική των Μέσων: Νέα Μέσα σο πλαίσιο Διδακτικών και Μαθησιακών Διαδικασιών (Ε. Νουσία & Ε. Γεμενετζή, μετάφραση). Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg. (Πρωτότυπη έκδοση, 2003)
Newby, T.J., Stepich, D.A., Lehman, J.D. & Russell, J.D. (2009). Εκπαιδευτική Τεχνολογία για Διδασκαλία και Μάθηση (3η έκδ.) (Φ. Κοκαβέσης, μετάφραση) (Ε. Ντρενογιάννη, επιμέλεια/θεώρηση). Αθήνα: Εκδόσεις Επίκεντρο. (Μεταφρασμένη επανέκδοση, 2006/3η έκδοση 2005) (Πρωτότυπη έκδοση, 1996)
Wiener, N. (1961α). Κυβερνητική: ή έλεγχος και επικοινωνία στα ζώα και στις μηχανές (Ι. Σιατίτσας & Π. Παπαχρήστου, μετάφραση). Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη. (Πρωτότυπη έκδοση, 1948)
Αβούρης, Ν. (2000). Εισαγωγή στην Επικοινωνία Ανθρώπου-Υπολογιστή. Αθήνα: Εκδόσεις Δίαυλος.
Αβούρης, Ν., Κατσάνος, Χ., Τσέλιος, Ν. & Μουστάκας, Κ. (2016). Εισαγωγή στην Αλληλεπίδραση Ανθρώπου - Υπολογιστή. Πάτρα: Πανεπιστήμιο Πατρών.
Αβούρης, Ν., Κατσάνος, Χ., Τσέλιος, Ν. & Μουστάκας, Κ. (2015). Εισαγωγή στην Αλληλεπίδραση Ανθρώπου - Υπολογιστή. Αθήνα: Εκδόσεις Κάλλιπος.
Αθανασιάδης, Η.Π. (1995). Παραγοντική ανάλυση αντιστοιχειών και ιεραρχική ταξινόμηση: παραδείγματα και εφαρμογές. Αθήνα, Ελλάδα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών. ISBN 9607235681
Αναγνωστοπούλου, Η., Σκούρα, Α. & Σφικτός, Κ. (2002). Επικοινωνίες 1.600 όροι: Ραδιοτηλεόραση, Τηλεπικοινωνίες, Ίντερνετ - Ειδικό αφιέρωμα στην Ελλάδα, χρήσιμοι πίνακες. Αθήνα: Πατάκη.
Βέγλης, Α., Αβρααάμ, Ε. & Πομπόρτσης A. (2004). Έρευνα και Συλλογή Πληροφοριών στο Διαδίκτυο. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Τζιόλας.
Γιαννακόπουλους, Κ.Ι. (2005). Εικονικές Κοινότητες: Μια κοινωνιολογική προσέγγιση του Διαδικτύου. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
Γκρίτζαλης, Δ.Α. (2004). Αυτονομία και Πολιτική Ανυπακοή στον Κυβερνοχώρο: Η κοινωνία της πληροφορίας στην εποχή της αβεβαιότητας – Πληροφοριακός καπιταλισμός, τεχνοκρατικός ελιτισμός, μετανεωτερικός λουδισμός, κοινωνικά κινήματα και επιστροφή της πολιτικής. Αθήνα: Εκδόσεις Παπασωτηρίου.
Δαφέρμος, Β. (2002). Επαναληπτικές Στατιστικές Μετρήσεις στις Κοινωνικές Επιστήμες. Αθήνα: Εκδόσεις Leader Books.
Δημούλας, Χ. (2015). Τεχνολογίες συγγραφής και διαχείρισης πολυμέσων: Τεχνικές μη γραμμικής αφήγησης στα νέα ψηφιακά μέσα. Αθήνα: Εκδόσεις Κάλλιπος.
Δρόσος, Λ. (2008). Διαχείριση Πληροφορίας και Τεχνικές Κατηγοριοποίησης στο Διαδίκτυο. Στους Κ. Κοσκινάς & Σ. Αρσένης (Επιμ.), Δυνητικές κοινότητες και διαδίκτυο: Κοινωνιο-Ψυχολογικές προσεγγίσεις και τεχνικές εφαρμογές (σσ. 193-236). Αθήνα: Εκδόσεις Κλειδάριθμός.
Ζαφειρόπουλος, Κ. (2015). Πώς γίνεται μια επιστημονική έρευνα; Επιστημονική έρευνα και συγγραφή εργασιών (2η έκδ.). Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική. (Πρώτη έκδοση, 2005)
Ζέρη, Π. (2015). Ιδιωτικό και δημόσιο σύστημα διακυβέρνησης του "δικτύου των δικτύων". Επιστήμη και Κοινωνία: Επιθεώρηση Πολιτικής και Ηθικής Θεωρίας, 10, 85-108. (Διαδικτυακή έκ.) (Πρώτη έκδοση, 2003) DOI:10.12681/sas.700
Ζέρη, Π. (2006). Ψηφιακά Δίκτυα, Γνώση και Δημόσια Πολιτική: Τυπικές και άτυπες μορφές διακυβέρνησης του δικτύου των δικτύων. Αθήνα: Εκδόσεις Ι. Σιδέρης.
Ζέρη, Π. (2003). Ιδιωτικό και δημόσιο σύστημα διακυβέρνησης του "δικτύου των δικτύων". Επιστήμη και Κοινωνία: Επιθεώρηση Πολιτικής και Ηθικής Θεωρίας, 10, 85-108. Αθήνα: Εκδόσεις Αντ. Ν. Σάκκουλα.
Ίσαρη, Φ. & Πουρκός, Μ. (2015). Ποιοτική Μεθοδολογία Έρευνας: Εφαρμογές στην Ψυχολογία και στην Εκπαίδευση. Αθήνα: Εκδόσεις Κάλλιπος.
Ιωσηφίδης, Θ. (2017). Ποιοτικές Μέθοδοι Έρευνας και Επιστημολογία των Κοινωνικών Επιστημών. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Τζιόλας.
Ιωσηφίδης, Θ. (2008). Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
Κανάκης, Ι.Ν. (2011). Εκπαιδευτική Τεχνολογία: Διδακτική των Μέσων και Ικανότητα Επιδέξιου Χειρισμού των Μέσων Πληροφορίας και Επικοινωνίας. Στον Γ.Γ. Μαυροειδής (Επιμ.), Εισαγωγή στις Επιστήμες Αγωγής (σσ. 381-397). Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρης.
Κανάκης, Ι.Ν. (1999). Διδασκαλία και Μάθηση με Σύγχρονα Μέσα Επικοινωνίας: από την έκφραση του προσώπου ως τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη. (Αναθεωρημένη έκδοση) (Πρώτη έκδοση, 1989)
Καραθάνος, Γ. (2009). 341 - Επικοινωνιακό Υλικό και Internet. Αθήνα: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Καραθάνος, Γ. (2008). 338 - Έρευνα Μάρκετινγκ και Δημοσίων Σχέσεων. Αθήνα: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Καράμηνας, Ι.Γ. (2006). Διδασκαλία και Μάθηση με την Αξιοποίηση του Διαδικτύου: Ο ρόλος του εκπαιδευτικού. Αθήνα: Εκδόσεις Ατραπός.
Καράμηνας, Ι.Γ. (2004). Παιδαγωγική και Διδακτική Αξιοποίηση του Διαδικτύου στην Εκπαιδευτική Διαδικασία: Η περίπτωση του μαθήματος Ιστορίας της Στ’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου. Διδακτορική Διατριβή. Αθήνα: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Κατσαρού, Ε. & Τσάφος, Β. (2003). Από την Έρευνα στη Διδασκαλία: Η εκπαιδευτική έρευνα δράσης. Αθήνα: Εκδόσεις Σαββάλα.
Κοντογιαννάτου, Γ. (2018). Έρευνες μικτών μεθόδων: Η λογική του σχεδιασμού και οι προϋποθέσεις εφαρμογής τους. Academia, 12, 83-108. DOI:10.26220/aca.2883
Κορωναίου, Α. (2001). Εκπαιδεύοντας εκτός σχολείου: Η συμβολή των οπτικοακουστικών μέσων και των νέων τεχνολογιών. Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Κοσκινάς Κ. & Αρσένης Σ. (Επιμ.) (2008). Δυνητικές κοινότητες και διαδίκτυο: Κοινωνιο-Ψυχολογικές Προσεγγίσεις και τεχνικές εφαρμογές. Αθήνα: Εκδόσεις Κλειδάριθμός.
Κοτοπούλης, Θ.Β. (2013). Νέες Τεχνολογίες & Εκπαίδευση: Τα σύγχρονα υπολογιστικά & δικτυακά περιβάλλοντα μάθησης στην εκπαιδευτική διαδικασία. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρης.
Κούρτη, Ε. (2003). Η Επικοινωνία στο Διαδίκτυο. Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
Κωτσάκης, Ρ.Γ. (2015). Εφαρμογή Αλγορίθμων Μηχανικής Εκμάθησης για Εξόρυξη αι Κατηγοριοποίηση Πληροφοριών Περιεχομένου στα Οπτικοακουστικά Μέσα. Διδακτορική Διατριβή. Θεσσαλονίκη: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Λέανδρος, Ν. (2005). Το διαδίκτυο: Ανάπτυξη και αλλαγή. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτης.
Λιαργκόβας, Π.Γ., Δερμάτης, Ζ. & Κομνηνός, Δ. (2019). Μεθοδολογία της έρευνας και συγγραφή επιστημονικών εργασιών. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Τζιόλας.
Λουκαΐδης, Κ.Α. (2011). Στατιστική Επεξεργασία Δεδομένων με τη χρήση του IBM SPSS STATISTICS 19: Οδηγός καταχώρησης, διαχείρισης, ανάλυσης, ερμηνείας και παρουσίασης στατιστικών δεδομένων στις Κοινωνικές Επιστήμες. Λευκωσία: Εκδόσεις Ηλία Επιφανίου.
Μανωλόπουλος, Χ. & Σπυριδάκης, Π.Γ. (2008). Οι Δυνητικές Κοινότητες ως τεχνο-κοινωνικά μορφώματα: Μεθοδολογίες αναπαράστασης και ερμηνείας. Στους Κ. Κοσκινάς & Σ. Αρσένης (Επιμ.), Δυνητικές κοινότητες και διαδίκτυο: Κοινωνιο-Ψυχολογικές Προσεγγίσεις και τεχνικές εφαρμογές (σσ. 269-307). Αθήνα: Εκδόσεις Κλειδάριθμός.
Μάραντος, Π.Φ. (2001). Εκπαίδευση και Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας: Εκπαιδευτική Τεχνολογία. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη
Μεϊμάρης, Μ. (2000). Οι Νέες Τεχνολογίες στην Κοινωνική Έρευνα. Στο Β. Φίλιας (Eπιμ. έκδ.), Εισαγωγή στη Μεθοδολογία και τις Τεχνικές των Κοινωνικών Επιστημών (2η έκδ.) (σσ. 453-486). Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg. (2η ανατύπωση της 2ης εκδ., 1996) (Πρώτη έκδοση, 1977)
Νικολάου, Κ.Α. (2014). Δεξιότητες Ζωής: Η σημασία της Μη Λεκτικής Επικοινωνίας. Στους Μ. Τζεκάκη, Μ. Κανατσούλη (Επιμ.), Πρακτικά του Πανελλήνιου Συνέδριου με Διεθνή Συμμετοχή: Ανα-στοχασμοί για την Παιδική Ηλικία (σσ. 1544-1546). Θεσσαλονίκη: ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ.
Νικολάου, Κ.Α. (2011). Δημόσιες Σχέσεις: Μέλλον και Νέες Τεχνολογίες. Αδημοσίευτη πτυχιακή εργασία. Λευκωσία: Πανεπιστήμιο Λευκωσίας.
Νικολάου, Κ. (2020). Επικοινωνιακές δεξιότητες μέσω οπτικοακουστικών μέσων και οπτικοακουστικού περιεχομένου. Σύγχρονη Κοινωνία, Εκπαίδευση & Ψυχική Υγεία (ΣΚΕΨΥ), 7(1), 166-174. Ανακτήθηκε στις 04/12/2021 από https://psichologiagr.com/wp-content/uploads/2021/01/PER-SKEPSY-TEYXOS-7.pdf
Νικολάου, Κ. (2019). Η χρήση των οπτικοακουστικών μέσων στην εκπαίδευση ενηλίκων. Στους Σ.Χ. Πανταζής, Ε.Π. Μαράκη, Γ.Ε. Στριλιγκάς, Ε.Δ. Μπελαδάκης, Ι.Α. Τζωρτζάκης, Χ.Ε. Αρβανίτης, Ε.Ε. Ψαλτάκη & Χ.Σ. Ντρουμπογιάννης (Επιμ.), Πρακτικά του 5ου Διεθνές Επιστημονικού Συνεδρίου του Ινστιτούτου Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών: Η διεπιστημονικότητα ως γνωστική, εκπαιδευτική και κοινωνική πρόκληση (Τόμος Α, σσ. 155-163). Ηράκλειο: Ινστιτούτο Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών.
Νικολάου, Κ. (2016). Μια πρώιμη καταγραφή της ιστορίας των Επιμορφωτικών Κέντρων στην Κύπρο (1898-1967). Στους: Κ. Δ. Μαλαφάντης, Β. Παπαδοπούλου, Σ. Αυγητίδου, Γ. Ιορδανίδης & Ι. Μπέτσας (Επιμ.), Πρακτικά του 9ου Πανελλήνιου Συνεδρίου της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος: Ελληνική Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική Έρευνα (Τόμος Β, σσ. 857-869). Αθήνα: Εκδόσεις Διάδραση.
Νικολάου, Κ. & Καρυπίδου, Χ. (2021). Γενιές και Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης: Η περίπτωση της Κύπρου και της Ελλάδας. 7ο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο ΙΑΚΕ «Κοινωνική ευαλωτότητα και ανάπτυξη: Προκλήσεις στην εκπαίδευση, την οικονομία και τον πολιτισμό». Ηράκλειο, Κρήτη, Ελλάδα, 9-11 Ιουλίου 2021.
Νικολάου, Κ., Ποδάρα, Α. & Καρυπίδου Χ. (2021). Οπτικοακουστικά Μέσα Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση και Γενιά Ζ: Η εφαρμογή της θεωρίας των Οπτικοακουστικών Μέσων στην Εκπαίδευση με έμφαση στο Ραδιόφωνο Στους Σ.Χ. Πανταζής, Ε.Π. Μαράκη, Γ.Ε. Στριλιγκάς, Ε.Δ. Μπελαδάκης, Ι.Α. Τζωρτζάκης, Χ.Ε. Αρβανίτης, Ε.Ε. Ψαλτάκη & Χ.Σ. Ντρουμπογιάννης (Επιμ.), Πρακτικά του 6ου Διεθνές Επιστημονικού Συνεδρίου του Ινστιτούτου Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών: Επικοινωνία, πληροφόρηση, ενημέρωση και εκπαίδευση στην ύστερη νεωτερικότητα (Τόμος Α, σσ. 295-303). Ηράκλειο: Ινστιτούτο Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών.
Ποδάρα, Α., Μάνιου, Θ.Α. & Καλλίρης, Γ. (2018). Οι νέες μορφές τηλεοπτικής θέασης: Το διαδικτυακό ντοκιμαντέρ ως εργαλείο διαδραστικότητας. Στους Β. Βαμβακάς & Γ. Πασχαλίδης (Επιμ.), 50 Χρόνια Ελληνική Τηλεόραση [Πρακτικά Συνεδρίου] (σσ. 455-470). Αθήνα: Εκδόσεις Επίκεντρο.
Πάνος, Δ. (2008). Ποιοτική έρευνα στο διαδίκτυο: συζητώντας τα «παλαιά» προβλήματα, σε ένα «νέο» περιβάλλον. Στους Κ. Κοσκινάς & Σ. Αρσένης (Επιμ.), Δυνητικές κοινότητες και διαδίκτυο: Κοινωνιο-Ψυχολογικές Προσεγγίσεις και τεχνικές εφαρμογές (σσ. 237-250). Αθήνα: Εκδόσεις Κλειδάριθμός.
Πάνος, Δ. (2003). Τα Κοινωνικά Κινήματα στο Internet: το πεδίο της νέας ορατότητας. Στη Ρ. Παναγιωτοπούλου (Επιμ.), Η Ψηφιακή Πρόκληση: ΜΜΕ και Δημοκρατία. Αθήνα: Εκδόσεις Τυπωθήτω / Δαρδανός.
Παπαναστασίου, Κ. & Παπαναστασίου, Ε.Κ. (2016). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας (3η έκδ.). Λευκωσία: Συγγραφείς. (Πρώτη έκδοση, 2005)
Παπάνης, Ε. (2011). Μεθοδολογία Έρευνας και Διαδίκτυο. Αθήνα: Εκδόσεις Ι. Σιδέρης.
Παπανικολάου, Κ.Α., Τσαγκάνου, Γ. & Γρηγοριάδου, Μ. (2002). Αξιοποιώντας το Διαδίκτυο Γενικής Χρήσης ως Διδακτικά και Μαθησιακά Εργαλεία. Στους Χ. Κυνήγός & Ε.Β. Δημαράκη (Επιμ.), Νοητικά Εργαλεία και Πληροφοριακά Μέσα: Παιδαγωγική Αξιοποίηση της Σύγχρονης Τεχνολογίας για τη Μετεξέλιξη της Εκπαιδευτικής Πρακτικής (σσ. 119-160). Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη.
Παρασκευοπούλου-Κόλλια, Ε.-Α. (2020). Μεθοδολογία ποιοτικής έρευνας: συνεντεύξεις και συνεντεύξεις μέσω διαδικτύου. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 15(2), 24-37. DOI:10.12681/jode.20634
Παρασκευοπούλου-Κόλλια, Ε.-Α. (2008). Μεθοδολογία ποιοτικής έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες και συνεντεύξεις. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 4(1), 72-81. DOI:10.12681/jode.9726
Πυργιωτάκης, Ι.Ε. (2016). Το ποσοτικό και ποιοτικό παράδειγμα έρευνας: Από τη συναίνεση στη συναίρεση; Στους Πυργιωτάκης, Ι.Ε. & Θεοφιλίδης, Χ. (Επιμ.), Ερευνητική Μεθοδολογία στις Κοινωνικές Επιστήμες και στην Εκπαίδευση. Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο.
Σαρρίδης, Ι. & Νικολάου, Κ. (2015). Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης: Η (σωστή) Επαγγελματική Χρήση τους. Πρακτικά του 2ου Φοιτητικού Συνεδρίου Τμήματος Εφαρμοσμένης Πληροφορικής - Πανεπιστήμιο Μακεδονίας με θέμα «Σύγχρονη Επιχειρηματικότητα & Τεχνολογίες Πληροφορικής», 2 Δεκεμβρίου 2015, Θεσσαλονίκη, Ελλάδα: Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, 1-9.
Σιάρδος, Γ.Κ. (2009). Μεθοδολογία Κοινωνιολογικής Έρευνας (3η έκδ.). Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Ζήτη. (Πρώτη έκδοση, 1997)
Σολομωνίδου, Χ. (2001). Σύγχρονη Εκπαιδευτική Τεχνολογία: Υπολογιστές και Μάθηση στην Κοινωνία της Γνώσης. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Κώδικας.
Σταλίκας, Α. & Κυριάζος, Θ. (2019). Μεθοδολογία Έρευνας και Στατιστική: Με τη χρήση R. Αθήνα: Εκδόσεις Τόπος.
Τσοπάνογλου, Α.Γ. (2010). Μεθοδολογία της επιστημονικής έρευνας και εφαρμογές της στην αξιολόγηση της γλωσσικής κατάρτισης (2η έκδ.). Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Ζήτη. (Πρώτη έκδοση, 2000)
Φίλιας, Β. (2000). Η Διαδικασία της Έρευνας. Στο Β. Φίλιας (Eπιμ. έκδ.), Εισαγωγή στη Μεθοδολογία και τις Τεχνικές των Κοινωνικών Επιστημών (2η έκδ.) (σσ. 15-285). Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg. (2η ανατύπωση της 2ης εκδ., 1996) (Πρώτη έκδοση, 1977)
Φωλίνας, Δ. & Διαμαντόπουλος, Ε. (2017). Μεθοδολογία Έρευνας και Στατιστική Ανάλυση με τη χρήση Υπολογιστή: Εφαρμογή με το SPSS και τη Γλώσσα R. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Ανικούλα.
Χαλικιάς, Μ., Μανωλέου, Α. & Λάλου, Π. (2015). Μεθοδολογία Έρευνας και Εισαγωγή στη Στατιστική Ανάλυση Δεδομένων με το IBM SPSS STATICS. Αθήνα: Εκδόσεις Κάλλιπος.
Χτούρης, Σ. (2005). Εικόνες-Μηνύματα και Ερμηνείες: Διαδρομές και ασκήσεις στην Κοινωνιολογική Θεωρία, την Ερευνητική Μέθοδο και την Παρατήρηση. Αθήνα: Πολύτροπον.