open, digital, online, education, distance education

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΜΕΣΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ ΣΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΠΙΔΟΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ


Δημοσιευμένα: Ιαν 17, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης χρησιμοποιούνται συχνά για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Η παρούσα έρευνα εξετάζει με ποιους τρόπους η συμμετοχή των φοιτητών σε Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης επηρεάζει την άτυπη συνεργατική μάθηση στην Τριτοβάθμια Ανοικτή και εξ Αποστά
Πηγή Βλαχοπάνου
Spyridon Papadakis
https://orcid.org/0000-0001-8592-4066
Περίληψη

Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης χρησιμοποιούνται συχνά για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Η παρούσα έρευνα εξετάζει με ποιους τρόπους η συμμετοχή των φοιτητών σε Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης επηρεάζει την άτυπη συνεργατική μάθηση στην Τριτοβάθμια Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και τη συμβολή της στην ακαδημαϊκή επίδοση. Βασίζεται στη σύνδεση του πλαισίου για την αλληλεπίδραση και τη γνωστική εμπλοκή σε πλαίσιο connectivist μάθησης των Wang, Chen & Anderson με τα τέσσερα κριτήρια για τη συνεργατική μάθηση του Dillenbourg και χρήση Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης. Χορηγήθηκε ψηφιακό ερωτηματολόγιο σε φοιτητές κλειστής ομάδας στο Facebook και διενεργήθηκαν ημιδομημένες συνεντεύξεις. Η αλληλεπίδραση που αναπτύσσεται μέσω Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, σύμφωνα με το πλαίσιο των  Wang, Chen & Anderson, επιδρά ανάλογα στη συνεργατική μάθηση, σύμφωνα με τα κριτήρια του Dillenbourg. Η αλληλεπίδραση και η συνεργασία  οδηγούν σε καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα. Η συνεργασία μέσω Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης ενισχύει την ατομική επίδοση, παρά τη μεγάλη μεταβλητότητα, καθώς και την επίδοση της ομάδας. Η πλειοψηφία των συμμετεχόντων φοιτητών προτιμά να συνεργάζεται για την εκπόνηση των εργασιών και εκφράζει την πρόθεσή της για επικοινωνία και για συνεργατική μάθηση μέσω Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Μέρος πρώτο / Section 1
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικά Συγγραφέων
Πηγή Βλαχοπάνου, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Εκπαιδευτικός ΠΕ70
Spyridon Papadakis, Ελληνιό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ), Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου (ΑΠΚυ)
ΣΕΠ
Αναφορές
Aghili, M., Palaniappan, A.K., Kamali, K., Aghabozorgi, S., & Sardareh, S.A. (2014). Unifying Informal and Formal Learning Environments: Educational Use of Social Network Sites through Implementing Community of Inquiry Framework. International Journal of e-Education, e-Business, e-Management and e-Learning, 4(3), 191-196. DOI: 10.7763/IJEEEE.2014.V4.329
Al-Rahmi, W., Othman, M., & Yusuf, L. (2015). The Role of Social Media for Collaborative Learning to Improve Academic Performance of Students and Researchers in Malaysian Higher Education. The International Review Of Research In Open And Distributed Learning, 16(4). doi:http://dx.doi.org/10.19173/irrodl.v16i4.2326
Al-rahmi, W., Othman, M., Yusof, L., Musa, M. (2015). Using Social Media as a Tool for Improving Academic Performance through Collaborative Learning in Malaysian Higher Education. Review of European Studies, 7(3). DOI: http://dx.doi.org/10.5539/res.v7n3p265
Anderson, T., & Dron, J. (2011). Three generations of distance education pedagogy. The International Review Of Research In Open And Distributed Learning, 12(3), 80-97. doi:http://dx.doi.org/10.19173/irrodl.v12i3.890
Anderson, T., & Garrison, D. R. (1998). Learning in a networked world: New roles and responsibilities. In C. Gibson (Ed.), Distance learners in higher education (pp. 97–112). Madison, WI: Atwood Publishing. Retrieved from http://auspace.athabascau.ca:8080/bitstream/2149/801/1/learning_in_a.pdf
Anderson, T., Upton, L., Dron, J., Malone, J., & Poelhuber, B. (2015). Social Interaction in Self-paced Distance Education. Open Praxis, 7(1), 7-23. doi:10.5944/openpraxis.7.1.164
Bates, A.W. (2015) Teaching in a Digital Age: Guidelines for Designing Teaching and Learning Vancouver BC: Tony Bates Associates. Retrieved from http://teachonline.ca/sites/default/files/pdfs/teaching-in-a-digital-age_2016.pdf
Beldarrain, Y. (2006). Distance Education Trends: Integrating new technologies to foster student interaction and collaboration. Distance Education, 27(2), 139-153. Retrieved from http://anitacrawley.net/Articles/Balderin.pdf
Biswas, K. K. & Farhana, J. M. (2015). Social Media in collaborative learning in Higher Education - A qualitative case study of teachers’ and students’ views (Master Degree Thesis). Available from https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/62093
Bryer, T. A. & Zavattaro, S. (2011). Social media and public administration: Theoretical dimensions and introduction to symposium. Administrative Theory & Praxis, 33(3), 325-340. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/269482885_Social_Media_and_Public_Administration
Castaño-Muñoz, J., Sancho-Vinuesa, T., & Duart, J. (2013). Online interaction in higher education: Is there evidence of diminishing returns?. The International Review Of Research In Open And Distributed Learning, 14(5). doi:http://dx.doi.org/10.19173/irrodl.v14i5.1336
Chen, B., & Bryer, T. (2012). Investigating instructional strategies for using social media in formal and informal learning. The International Review Of Research In Open And Distributed Learning, 13(1), 87-104. doi:http://dx.doi.org/10.19173/irrodl.v13i1.1027
Czerkawski, B. (2016). Blending Formal and Informal Learning Networks for Online Learning. The International Review Of Research In Open And Distributed Learning, 17(3). doi:http://dx.doi.org/10.19173/irrodl.v17i3.2344
Dabbagh, N., & Kitsantas, A. (2011). Personal Learning Environments, social media, and self-regulated learning: A natural formula for connecting formal and informal learning, Internet and Higher Education (2011). doi:10.1016/j.iheduc.2011.06.002. Retrieved from http://anitacrawley.net/Articles/DabbaughPLE.pdf
Dillenbourg P. (1999) What do you mean by ‘collaborative learning’?. In P. Dillenbourg (Ed) Collaborative-learning: Cognitive and Computational Approaches. (pp.1-19). Oxford: Elsevier. Retrieved from http://tecfa.unige.ch/tecfa/publicat/dil-papers-2/Dil.7.1.14.pdf
Dillenbourg, P., & Fischer, F. (2007). Computer-supported collaborative learning: The basics. Zeitschrift für Berufs-und Wirtschaftspädagogik, 21, 111-130.
Downes, S. (2008). In Theo Hug (ed.), Media, Knowledge & Education - Exploring new Spaces, Relations and Dynamics in Digital Media Ecologies (pp. 77-103). Innsbruck University Press.
Dron, J & Anderson, T., (2014). Teaching Crowds. Learning and social media. Au Press. Retrieved from http://klangable.com/uploads/books/99Z_Dron_Anderson-Teaching_Crowds.pdf
EDUCAUSE ELI, (2009). 7 Things You Should Know About Personal Learning Environments. Retrieved from https://net.educause.edu/ir/library/pdf/eli7049.pdf
Exter, K., Rowe, S., Boyd, W., & Lloyd, D., (2012). Using Web 2.0 Technologies for Collaborative Learning in Distance Education—Case Studies from an Australian University. Future Internet 2012, 4, 216-237. doi:10.3390/fi4010216.
Fesakis, G., Dimitracopoulou, A., & Palaiodimos, A. (2013). Graphical interaction analysis impact on groups collaborating through blogs. Educational Technology & Society, 16(1), 243-253. Retrieved from http://www.ifets.info/journals/16_1/21.pdf
Garcia, L. & Ferreira, M.J., (2015). WelWel: Proposal for a Collaborative/Cooperative Learning Model in the Cloud. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 10(2), pp. 84-103. Retrieved from https://www.ijlter.org/index.php/ijlter/article/viewFile/246/107
Gupta, C. (2013). Relationship between social media and academic performance in distance education. Universal Journal of Educational Research, 1(3), 185-190.
Holmberg, B. (2005). Theory and Practice of Distance Education. Routledge. Retrieved from http://samples.sainsburysebooks.co.uk/9781134830244_sample_857728.pdf
Jonassen, D., Davidson, M., Collins, M., Campbell, J., & Haag, B. B. (1995). Constructivism and computer‐mediated communication in distance education. American journal of distance education, 9(2), 7-26. Retrieved from http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.333.3195&rep=rep1&type=pdf
Kizito, R. (2016). Connectivism in Learning Activity Design: Implications for Pedagogically-Based Technology Adoption in African Higher Education Contexts. The International Review Of Research In Open And Distributed Learning, 17(2). doi:http://dx.doi.org/10.19173/irrodl.v17i2.2217
Krathwohl, D. R. (2002). A revision of Bloom's taxonomy: An overview. Theory into practice, 41(4), 212-218. Retrieved from http://rt3region7.ncdpi.wikispaces.net/file/view/8+Perspectives+on+RBT.pdf
La Rocca, C., Margottini, M., & Capobianco, R. (2014). Collaborative learning in higher education. Open Journal of Social Sciences, 2(02), 61. Retrieved from http://file.scirp.org/pdf/_2014010917212860.pdf
Λιοναράκης, Α. (2006). Η θεωρία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και η πολυπλοκότητα της πολυμορφικής της διάστασης. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση – Στοιχεία Θεωρίας και Πράξης (σ. 7–4). Αθήνα: Προπομπός.
Madland, C., & Richards, G. (2016). Enhancing Student-Student Online Interaction: Exploring the Study Buddy Peer Review Activity. The International Review Of Research In Open And Distributed Learning, 17(3). doi:http://dx.doi.org/10.19173/irrodl.v17i3.2179
Μακράκης, Β. (1998). Αξιολόγηση συστημάτων Ανοικτής και εξ αποστάσεως Εκπαίδευσης. Στο: Δ. Βεργίδης, Α. Λιοναράκης, Α. Λυκουργιώτης, Β. Μακράκης, & Χ. Ματραλής, Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Θεσμοί και λειτουργίες (τομ. Α, σελ. 246-302). Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Marín, V., & Tur, G. (2014). Student Teachers’ Attitude towards Twitter for Educational Aims. Open Praxis, 6(3), 275-285. doi:http://dx.doi.org/10.5944/openpraxis.6.3.125
Martin, F., Parker, M., & Deale, D. (2012). Examining interactivity in synchronous virtual classrooms. The International Review Of Research In Open And Distributed Learning, 13(3), 228-261. doi:http://dx.doi.org/10.19173/irrodl.v13i3.1174
Moore, M. G. (1989). Editorial: Three types of interaction. American Journal of Distance Education, 3(2), 1-7. Retrieved from http://aris.teluq.uquebec.ca/portals/598/t3_moore1989.pdf
Moore, M. (1997). Theory of transactional distance. In D. Keegan (Ed.), Theoretical Principles of Distance Education (pp. 22-38). Routledge. Retrieved from http://www.c3l.uni-oldenburg.de/cde/found/moore93.pdf
Özmen, B., & Atıcı, B. (2014). The Effects of Social Networking Sites in Distance Learning on Learners’ Academic Achievements. European Journal of Open, Distance and E-Learning, 17(2), 61–75, ISSN (Online) 1027-5207, DOI: 10.2478/eurodl-2014-0019
Owen, M, Grant, L., Sayers, S. & Facer K. (2006). Social Software and Learning. Retrieved from: http://www.futurelab.org.uk/download/pdfs/research/opening_education/So cial_Software_report.pdf
Park, J. H. (2007). Factors Related to Learner Dropout in Online Learning. Online Submission. Retrieved from http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED504556.pdf
Poellhuber, B., Anderson, T., & Roy, N. (2011). Distance students’ readiness for social media and collaboration. The International Review Of Research In Open And Distributed Learning, 12(6), 102-125. doi:http://dx.doi.org/10.19173/irrodl.v12i6.1018
Rahman, N. S. A., Othman, M. S., & Al-Rahmi, W. (2016). Exploring the use of Social Media tools among students for teaching and learning purpose. Journal of Theoretical and Applied Information Technology, 91(1), 49. Retrieved from http://www.jatit.org/volumes/Vol91No1/6Vol91No1.pdf
Rodriguez-Donaire, S. & Amante, Beatriz (2012). Collaborative environments, a way to improve quality in higher education. Procedia-Social and behavioral sciences, 46, 875-884. Retrieved from http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042812013456
Roschelle, J., & Teasley, S. (1995). The construction of shared knowledge in collaborative problem solving. In C. O’Malley (Ed.), Computer-supported collaborative learning (pp. 69–97). New York: SpringerVerlag. Retrieved from http://tecfa.unige.ch/tecfa/publicat/dil-papers-2/cscl.pdf
Selwyn, N. (2012). Social Media in Higher Education. The Europa World of Learning. Retrieved from http://sites.jmu.edu/flippEDout/files/2013/04/sample-essay-selwyn.pdf
Siemens, G. (2008). Learning and knowing in networks: Changing roles for educators and designers. ITFORUM for Discussion, 1-26. Retrieved from http://www.ingedewaard.net/papers/connectivism/2008_siemens_Learning_Knowing_in_Networks_changingRolesForEducatorsAndDesigners.pdf
Siemens, G. (2005). Connectivism: A learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2(1), 3-10. Retrieved from http://er.dut.ac.za/bitstream/handle/123456789/69/Siemens_2005_Connectivism_A_learning_theory_for_the_digital_age.pdf?sequence=1
Smith, D., & Smith, K. (2014). Case for ‘Passive’ Learning – the ‘Silent’ Community of Online Learners. European Journal of Open, Distance and E-Learning, 17(2), 86–99, ISSN (Online) 1027-5207, DOI: 10.2478/eurodl-2014-0021
Σωτηριάδου, Ά., & Παπαδάκης, Σ. (2013). Τα κοινωνικά δίκτυα ως εκπαιδευτικά εργαλεία: Εμπειρία από την εκμάθηση του Matlab μέσω Facebook. Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση. Τομ. 6(3), σ. 161-179. Ανακτήθηκε από http://earthlab.uoi.gr/thete/index.php/thete/article/view/173
Τίγκας, Ι. (2016). Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης ως εργαλεία επικοινωνίας στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Η οπτική των φοιτητών του ΕΑΠ. Open Education - The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology, 12(1), 106-119. Ανακτήθηκε από http://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/10243/10358
Veletsianos, G., & Navarrete, C. (2012). Online social networks as formal learning environments: Learner experiences and activities. The International Review Of Research In Open And Distributed Learning, 13(1), 144-166. doi:http://dx.doi.org/10.19173/irrodl.v13i1.1078
Wandera, S., James-Waldon, N., Bromley, D., & Henry, Z. (2016). The influence of social media on collaborative learning in a cohort environment. Interdisciplinary Journal of e-Skills and Life Long Learning, 12, 123-143. Retrieved from http://www.informingscience.org/Publications/3452
Wang, Z., Chen, L., & Anderson, T. (2014). A framework for interaction and cognitive engagement in connectivist learning contexts. The International Review Of Research In Open And Distributed Learning, 15(2). doi:http://dx.doi.org/10.19173/irrodl.v15i2.1709
Zhang, X., Chen, H., Ordóñez de Pablos, P., Lytras, M., & Sun, Y. (2016). Coordinated Implicitly? An Empirical Study on the Role of Social Media in Collaborative Learning. The International Review Of Research In Open And Distributed Learning, 17(6). doi:http://dx.doi.org/10.19173/irrodl.v17i6.2622