open, digital, online, education, distance education

Η αξιοποίηση του διαδραστικού βίντεο στην εξ αποστάσεως διδασκαλία Εργαστηριακών Μαθημάτων στα Επαγγελματικά Λύκεια. Ένα παράδειγμα χρήσης για το Εργαστηριακό Μάθημα «Φυτική Παραγωγή» του τομέα Γεωπονίας, Τροφίμων και Περιβάλλοντος


Βασιλική Λακμέτα
https://orcid.org/0000-0001-9131-8855
Βασιλική Στοφόρου
Αικατερίνη Ταγκαλάκη
Resumen

Περίληψη

Η αξιοποίηση του βίντεο στον σχεδιασμό περιβαλλόντων μάθησης παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον στο πλαίσιο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, καθώς αποτελεί ένα ευχάριστο, εύχρηστο και ελκυστικό εργαλείο. Το βίντεο κεντρίζει την προσοχή των μαθητών/τριων  µε τη δυναμική της εικόνας του, µε τις πλούσιες πληροφορίες που προσφέρει σε συνεχή μορφή, µε τη δυνατότητα επανάληψής του, ενώ όταν συνοδεύεται από αλληλεπιδραστικές δραστηριότητες, ευνοεί την ενεργό συμμετοχή τους και δυναμώνει τη μαθησιακή εμπειρία. Με την παρούσα εργασία στοχεύουμε να αναδείξουμε την διδακτική αξιοποίηση της τεχνολογίας του διαδραστικού βίντεο, στο πλαίσιο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης εργαστηριακών μαθημάτων των ΕΠΑ.Λ. Συγκεκριμένα, προτείνουμε ένα παράδειγμα χρήσης του διαδραστικού βίντεο της Ψηφιακής Εκπαιδευτικής Πλατφόρμας e-me, για την πραγματοποίηση μιας εξ αποστάσεως εκπαιδευτικής δραστηριότητας (ασύγχρονης και σύγχρονης) με θέμα «Πολλαπλασιασμός των φυτών με μοσχεύματα», στο πλαίσιο του Εργαστηριακού μέρους του Μαθήματος «Φυτική Παραγωγή» της Β΄ τάξης ΕΠΑ.Λ. του τομέα Γεωπονίας, Τροφίμων και Περιβάλλοντος. Σκοπός της δραστηριότητας αυτής είναι η εξοικείωση των μαθητών/τριων με τη διαδικασία παραγωγής φυτών από μοσχεύματα και η απόκτηση δεξιοτήτων παραγωγής νέων φυτών.

Λέξεις Κλειδιά: διαδραστικό βίντεο, εργαστηριακό μάθημα, Επαγγελματικό Λύκειο, εξ αποστάσεως εκπαίδευση, Γεωπονία, Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πλατφόρμα e-me

Article Details
  • Sección
  • Μέρος πρώτο / Section 1
Descargas
Los datos de descargas todavía no están disponibles.
Citas
Αυγητίδου, Σ. (2011). Η αξιοποίηση των ημερολογίων στην εκπαιδευτική έρευνα-δράση: προϋποθέσεις και διαδικασίες. Ανακτήθηκε στις 10 Αυγούστου 2020 από http://www.actionresearch.gr/AR/ActionResearch_Vol2/Issue02_04_p29-48.pdf
ΙΕΠ (Σεπτέμβριος 2020). Οδηγός για τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό μαθημάτων εξ αποστάσεως.
Ιωακειμίδου, Β. (2018). Η διασφάλιση της ποιότητας στη διδασκαλία και μάθηση: εφαρμογές στην πολυμορφική εξ αποστάσεως εκπαίδευση (αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Ανακτήθηκε στις 10 Αυγούστου 2020 από http://thesis.ekt.gr/thesisBookReader/id/44003#page/1/mode/2up
Καραμάνος, Α., Αυγουλάς, Χ. & Βυθοπούλου, Ε. (2016). Φυτική Παραγωγή. ΤΕΕ, Τάξη Β' 1ου Κύκλου, Τομέας Γεωπονίας, Τροφίμων και Περιβάλλοντος. ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ. Αθήνα.
Κόμης, Β. (2004). Εισαγωγή στις εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Αθήνα : Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.
Λιοναράκης, Α. (1998). Το Βίντεο στην εκπαίδευση. Στο Α. Κόκκος, Α.
Λιοναράκης & Χ. Ματραλής (Επιμ.), Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Το εκπαιδευτικό υλικό και οι νέες τεχνολογίες (Τόμος Γ, σσ. 171-185). Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Ματσαγγούρας, Η. Γ. (2008). Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση. Αθήνα. Εκδ. Γρηγόρη.
Μπαρμπούτσης, Α. (2010). Κηπουρέματα.Τηλεοπτική Εκπομπή. ΣΚΑΙ
Παπαγεωργίου, Κ., Καλδής, Π., Βιτωράτος, Α., Πολύδωρος, Β. & Κιούσης, Γ. (1999). Στοιχεία Γεωπονίας & Αγροτικής Ανάπτυξης. Γ΄ Τάξη Γενικού Λυκείου. ΟΕΔΒ. Αθήνα.
Παπαδημητρίου, Σ. (2018). Διαδραστικό Ψηφιακό Διδακτικό Σενάριο Αξιοποίησης και Δημιουργίας Βίντεο στη Διδασκαλία των Θετικών Επιστημών. Open Education - The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology. Τόμ. 14, Αρ. 2.
Παπαδημητρίου, Σ., Μανούσου Ε., Χαρτοφύλακα, Α., Ιωακειμίδου, Β. & Καραγιάννη Ε.(2020). Εκπαιδευτική Τηλεόραση: Προτάσεις για την Προσχολική Αγωγή. Μαζικό Ανοικτό Διαδικτυακό Μάθημα (MOOC): Επιμόρφωση εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε θέματα εκπαίδευσης από απόσταση. ΙΕΠ- ΕΑΠ.
Πετροπούλου, Ο., Κασιμάτη, Κ. & Ρετάλης, Σ. (2015). Σύγχρονες Μορφές Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης Με Αξιοποίηση Εκπαιδευτικών Τεχνολογιών. Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα. Ανακτήθηκε στις 10 Αυγούστου 2020 από
Σοφός, Α., Κώστας, Α., Παράσχου, Β. 2015. Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση & Τεχνολογία. [Κεφάλαιο Συγγράμματος]. Στο Σοφός, Α., Κώστας, Α., Παράσχου, Β. 2015.Online εξ αποστάσεως εκπαίδευση. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα:Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Κεφ 4. Ανακτήθηκε στις 10 Αυγούστου 2020 από http://hdl.handle.net/11419/185
Τζιμογιάννης, Α. (2007). Το παιδαγωγικό πλαίσιο αξιοποίησης των ΤΠΕ ως εργαλείο ανάπτυξης της κριτικής και δημιουργικής σκέψης. Στο Β.
Κουλαϊδής (επιμ.), Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης (σ. 333-354). Αθήνα: Ο.ΕΠ.ΕΚ.
ΦΕΚ193/τ.Α΄/17-09-2013:Ν.4186. Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις.
Ertelt, A., Renkl, A. & Spada, H. (2006). Making a difference: exploiting the full potential of instructionally designed on-screen videos. In Proceedings of the 7th international conference on Learning sciences (pp. 154-160). International Society of the Learning Sciences.
Hattie, J. & Timperley, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112. Ανακτήθηκε στις 10 Αυγούστου 2020 από
Hmelo-Silver, C.E. (2003). Analyzing collaborative knowledge construction: multiple methods for integrated understanding. Computers and Education. 41 (4), 397-420.
Keegan D., (1983). ‘Six distance education theorists, Hagen, FernUniversität’, ZIFF
Kleftodimos, A., & Evangelidis, G. (2016). An interactive video-based learning environment supporting learning analytics: Insights obtained from analyzing learner activity data. In State-of-the-Art and Future Directions of Smart Learning (pp. 471-481). Springer Singapore.
Laurillard, D. (2012). Teaching as a design science:building pedagogical patterns for learning and technology. London: Routledge.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.