Εξ Αποστάσεως Σχολική Εκπαίδευση: Εφαρμογή της Αντεστραμμένης Τάξης την Περίοδο της Τηλεκπαίδευσης
Abstract
Η εφαρμογή της εξ αποστάσεως σχολικής εκπαίδευσης, σύγχρονης ή/και ασύγχρονης, ως μοναδικού εκπαιδευτικού ισοδύναμου στην αναστολή λειτουργίας των σχολείων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας από τον Μάρτιο 2020, έφερε ερωτήματα και προβληματισμούς για τον τρόπο διεξαγωγής της διδακτικής διαδικασίας, τα διδακτικά υλικά και τις τεχνικές διδασκαλίας, που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά στο νέο πλαίσιο. Στο παρόν άρθρο διερευνάται το μοντέλο της Αντεστραμμένης Τάξης ως μέθοδος αποτελεσματικού και λειτουργικού συνδυασμού της σύγχρονης και ασύγχρονης εξ αποστάσεως σχολικής εκπαίδευσης. Καταγράφονται οι γενικές αρχές της μεθόδου στο πλαίσιο εφαρμογής της τηλεκπαίδευσης και παρουσιάζεται ένα ενδεικτικό σχέδιο διδασκαλίας Αντεστραμμένης «Ψηφιακής» Τάξης σε γνωστικό αντικείμενο της Στ΄ Δημοτικού.
Article Details
- Come citare
-
- Fascicolo
- V. 17 N. 1 (2021)
- Sezione
- Μέρος πρώτο / Section 1
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στο περιοδικό διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, δίνοντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης. Άρθρα που δημοσιεύονται στο περιοδικό διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0 και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς και με δικαίωμα τροποποίησης μόνον με παρόμοια διανομή (αν αναμείξετε, τροποποιήσετε, ή δημιουργήσετε πάνω στο υλικό, πρέπει να διανείμετε τις δικές σας συνεισφορές υπό την ίδια άδεια όπως και το πρωτότυπο).
Downloads
I dati di download non sono ancora disponibili.
Riferimenti bibliografici
Anderson, L. W. L., Krathwohl, D. R. D., Airasian, P., Cruikshank, K., Mayer, R., Pintrich, P., … Wittrock, M. (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman.
Baker, J. W. (2000). The" classroom flip": Using web course management tools to become the guide by the side. Στο J. A. Chambers (Επιμ.), 11th International Conference on College Teaching and Learning (σσ 9–17). Ανακτήθηκε από http://www.classroomflip.com/files/classroom_flip_baker_2000.pdf
Bane, J. (2014). Flipped Through Design: “Flipping the Classroom” Through Instructional Design. Ανακτήθηκε από https://ohiostate.pressbooks.pub/flippeddesign/
Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip your Classroom. Reach Every Student in Every Class Every Day. USA: International Society for Technology in Education.
Bhagat, K., Chang, C.-N., & Chang, C.-Y. (2016). The Impact of the Flipped Classroom on Mathematics Concept Learning in High school. Educational Technology & Society, 19, 134–142.
Bishop, J. L., & Verleger, M. (2013). The flipped classroom: A survey of the research. ASEE Annual Conference and Exposition, Conference Proceedings.
DeSantis, J., Curen, R., Putsch, J., & Metzger, J. (2015). Do students learn more from a flip? An exploration of the efficacy of flipped and traditional lessons. Journal of Interactive Learning Research, 26, 39–63.
dos Reis, T. A. (2018). Study on The Alpha Generation And The Reflections of Its Behavior in the Organizational Environment. Journal of Research in Humanities and Social Science, 6(1), 9–19.
Estes, M. D., Ingram, R., & Liu, J. C. (2014). A review of flipped classroom research, practice, and technologies. International HETL Review, 4(7). Ανακτήθηκε από https://www.hetl.org/a-review-of-flipped-classroom-research-practice-and-technologies/
Garrison, R. (2000). Theoretical Challenges for Distance Education in the 21st Century: A Shift from Structural to Transactional Issues. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 1(1), 1–17. https://doi.org/10.19173/irrodl.v1i1.2
Giossos, Y., Koutsouba, M., Lionarakis, A., & Skavantzos, K. (2009). Reconsidering Moore’s transactional distance theory. European Journal of Open Distance and ELearning, 2, 1–6.
Holmberg, B. (1995). Theory and Practice of Distance Education. London and New York: Routledge.
James, A. J., Chin, C. K. H., & Williams, B. R. (2014). Using the flipped classroom to improve student engagement and to prepare graduates to meet maritime industry requirements: a focus on maritime education. WMU Journal of Maritime Affairs, 13, 331–343.
Kim, M. K., Kim, S. M., Khera, O., & Getman, J. (2014). The experience of three flipped classrooms in an urban university: an exploration of design principles. The Internet and Higher Education, 22, 37–50. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2014.04.003
Lo, C. K., & Hew, K. (2017). A critical review of flipped classroom challenges in K-12 education: Possible solutions and recommendations for future research. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12, 1–22. https://doi.org/10.1186/s41039-016-0044-2
Makrodimos, N., Papadakis, S., & Koutsouba, M. (2017). “Flipped classroom” in primary schools: a Greek case. 9 th International Conference in Open & Distance Learning, 179–187. Athens.
Moore, M. G. (1989). Three Types of Interaction. American Journal of Distance Education, 3(2), 1–7. https://doi.org/10.1080/08923648909526659
Moore, M. G. (1993). Theory of transactional distance. Στο D. Keegan (Επιμ.), Theoretical Principles of Distance Education (σσ 22–38). New York: Routledge.
Novak, J., & Gowin, B. (2006). Learning How to Learn (21η έκδ.). Cambridge University Press.
Ogle, D. M. (1989). The know, want to know, learn strategy. Στο D. K. Muth (Επιμ.), Children’s comprehension of text: Research into practice (σσ 205–223). Newark, DE: International Reading Association.
Papadimitriou, S., Ioakeimidou, S., & Manousou, G. (2017). Το Μοντέλο της Αντεστραμμένης Τάξης στην Υποστήριξη της Μεθοδολογίας του Εκπαιδευτικού Δράματος. 9th International Conference in Open & Distance Learning, 199–2013. Ανακτήθηκε από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/934
Roehl, A., Reddy, S. L., & Shannon, G. J. (2013). The Flipped Classroom: Engage millennial students through active learning strategies. Journal of Family & Consumer Sciences, 105(2), 44–49.
Talbert, R. (2020). The unreasonable effectiveness of flipped learning in pandemic-era higher education. Ανακτήθηκε 2 Δεκέμβριος 2020, από http://rtalbert.org/unreasonable-effectiveness-flipped-learning/
Αϊδινοπούλου, Β. (2015). Έρευνα δράσης για τη μελέτη της εφαρμογής του μοντέλου της ‘αντεστραμμένης’ τάξης στο μάθημα της Ιστορίας του δημοτικού σχολείου. Διπλωματική Εργασία. Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Πειραιάς.
Αναστασιάδης, Π. (2017). «ΟΔΥΣΣΕΑΣ 2000-2015»: Σχολική Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση με την χρήση των ΤΠΕ στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Μια αποτίμηση της ερευνητικής συνεισφοράς. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 13(1), 88–128. https://doi.org/10.12681/jode.14057
Βασάλα, Π. (2005). Εξ Αποστάσεως Σχολική Εκπαίδευση. Στο Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές Εφαρμογές. Τόμος Δ’ (σσ 53–80). Πάτρα: ΕΑΠ.
Ζηκίδης, Ε. (2020). Ανεστραμμένη διδασκαλία εννοιών των Φυσικών Επιστημών στην Έκτη τάξη του Δημοτικού Σχολείου. Διπλωματική Εργασία. Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Σχολή Επιστημών Αγωγής, Αλεξανδρούπολη.
Λιοναράκης, Α. (2001). Ανοικτή και εξ αποστάσεως πολυµορφική εκπαίδευση: προβληµατισµοί για µια ποιοτική προσέγγιση σχεδιασµού διδακτικού υλικού. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Απόψεις και προβληµατισµοί για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Αθήνα: Προποµπός.
Λιοναράκης, Α. (2005). Ανοιχτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση και διαδικασίες μάθησης. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Ανοικτή και εξ αποστάσεως Εκπαίδευση, Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές Εφαρμογές (σσ 13–18). Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Λιοναράκης, Α. (2006). Η θεωρία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και η πολυπλοκότητα της πολυμορφικής της διάστασης. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Στοιχεία Θεωρίας και Πράξης (σσ 11–41). Αθήνα: Εκδόσεις Προπομπός.
Μακροδήμος, Ν. (2016). Σχολική εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Υλοποίηση ενός Μοντέλου Ανεστραμένης Τάξης στο Δημοτικό Σχολείο. Διπλωματική Εργασία. ΕΑΠ. Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών, Πάτρα.
Μακροδήμος, Ν., & Παπαδάκης, Σ. (2017). Σχολική εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: μια μελέτη περίπτωσης με τη μέθοδο της Ανεστραμμένης Τάξης για τα Μαθηματικά της Ε’ Δημοτικού. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 13(1), 26–37.
Μανούσου, Ε. (2008). Προδιαγραφές παιδαγωγικού πλαισίου για την εφαρμογή πολυμορφικής, συμπληρωματικής εξ αποστάσεως περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, σε μαθητές πρωτοβάθμιας, ολιγοθέσιων και απομακρυσμένων σχολείων της Ελλάδας (ΕΑΠ, Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών). Ανακτήθηκε από https://phdtheses.ekt.gr/eadd/handle/10442/15961
Ματσαγγούρας, Η. Γ. (1997). Θεωρία και πράξη της διδασκαλίας. Τόμος Β’. Στρατηγικές διδασκαλίας: από την πληροφόρηση στην κριτική σκέψη. Αθήνα: Gutenberg.
Μαυροειδής, Η., Γκιόσος, Ι., & Κουτσούμπα, Μ. (2014). Επισκόπηση θεωρητικών εννοιών στην εκπαίδευση από απόσταση. Ανοικτή Εκπαίδευση, 10(1), 88–100.
Παναγιωτακόπουλος, Χ. (1998). Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής και το εκπαιδευτικό λογισμικό. Στο Α. Κόκκος, Α. Λιοναράκης, & Χ. Παναγιωτακόπουλος (Επιμ.), Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση – Το Εκπαιδευτικό Υλικό και οι Νέες Τεχνολογίες (Τόμος Γ΄). Πάτρα: ΕΑΠ.
Σπανού, Μ. (2014). Έρευνα δράσης για τη μελέτη της εφαρμογής του μοντέλου της αντεστραμμένης διδασκαλίας στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας της Β ́ Γυμνασίου. Διπλωματική Εργασία. Πανεπιστήμιο Πειραιώς. Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων, Πειραιάς.