Συμπεριλαμβάνω την καινοτομία στην περιβαλλοντική εκπαίδευση
Abstract
Κεντρική ιδέα του προγράμματος είναι η δημιουργία μόνιμων πεδίων καινοτόμων δράσεων και παραγωγής γνώσης στη σχολική κοινότητα, με απώτερο σκοπό την υιοθέτηση συμπεριληπτικών συμπεριφορών σε μια πλήρως εξωστρεφή σχέση αλληλόδρασης του σχολείου με τα εξωτερικά περιβάλλοντα. Ως τέτοια πεδία ήταν η δημιουργία: σχολικού λαχανόκηπου, οπωρώνα, αμπελώνα, βοτανικού κήπου, καλλιέργεια καλλωπιστικών και κηπευτικών φυτών, βιολογική καλλιέργεια του υπάρχοντος ελαιώνα, μόνιμου σημείου κομποστοποίησης οργανικών απορριμμάτων, παραγωγή πλήθους παρασκευασμάτων με πρώτες ύλες από τα μητρικά υλικά όλων των παραπάνω. Η παιδαγωγική συγκρότηση του προγράμματος πρέσβευε τους πυλώνες παιδαγωγικής θεώρησης του προγράμματος OSOS, ήτοι: α)Συμπεριληπτική μάθηση, κατά την οποία επιδιώξαμε πολιτισμικό διάλογο με την ετερότητα/διαφορετικότητα (κοινωνικές-πολιτισμικές- φυλετικές πολυμορφίες, σωματικές/πνευματικές αναπηρίες), β)Κοινωνικοπολιτισμική προσέγγιση στην εκπαίδευση, όπου η μάθηση σε ένα ανοιχτό προς την κοινωνία σχολείο, λαμβάνει χώρα σε αυθεντικά περιβάλλοντα και γ)Εφαρμογή καινοτόμων προγραμμάτων. Στη διαδικασία αυτή διαπιστώθηκαν ισχυρά ωσμωτικά φαινόμενα ανταλλαγής ιδεών, πολιτισμικών στοιχείων, αξιών, μεθόδων, γνώσεων με ροή κυρίως από τις ευρύτερες κοινωνικές δομές προς το σχολείο, μα και αντίστροφα. Αναδείχθηκαν, ο νέος ρόλος του εκπαιδευτικού, που πρέπει να λειτουργεί ως ωσμωτική μεμβράνη φιλτραρίσματος βλαπτικών εισροών (εκφοβισμός, φυλετισμός, ατομικισμός κλπ) στη μαθησιακή διαδικασία, και η σπουδαιότητα/αναγκαιότητα της συμπεριληπτικής κουλτούρας στα σχολεία. Κατέστη σαφές ότι η κάθε σχολική μονάδα μπορεί και πρέπει να αποτελεί πυλώνα σύνθεσης και ανταλλαγής πολιτισμού.
Article Details
- How to Cite
-
Ναούμης Γ., & Σιόλου Ε. (2021). Συμπεριλαμβάνω την καινοτομία στην περιβαλλοντική εκπαίδευση. Open Schools Journal for Open Science, 4(3). https://doi.org/10.12681/osj.27023
- Issue
- Vol. 4 No. 3 (2021)
- Section
- Greece
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g. post it to a repository), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).