Συμπεριλαμβάνω την καινοτομία στην περιβαλλοντική εκπαίδευση


Publiée : мая 21, 2021
Γεώργιος Ναούμης
Ευδοξία Σιόλου
Résumé

  Κεντρική ιδέα του προγράμματος είναι η δημιουργία μόνιμων πεδίων καινοτόμων δράσεων και παραγωγής γνώσης στη σχολική κοινότητα, με απώτερο σκοπό την υιοθέτηση συμπεριληπτικών συμπεριφορών σε μια πλήρως εξωστρεφή σχέση αλληλόδρασης του σχολείου με τα εξωτερικά περιβάλλοντα. Ως τέτοια πεδία ήταν η δημιουργία: σχολικού λαχανόκηπου, οπωρώνα, αμπελώνα, βοτανικού κήπου, καλλιέργεια καλλωπιστικών και κηπευτικών φυτών, βιολογική καλλιέργεια του υπάρχοντος ελαιώνα, μόνιμου σημείου κομποστοποίησης οργανικών απορριμμάτων, παραγωγή πλήθους παρασκευασμάτων με πρώτες ύλες από τα μητρικά υλικά όλων των παραπάνω. Η παιδαγωγική συγκρότηση του προγράμματος πρέσβευε τους πυλώνες παιδαγωγικής θεώρησης του προγράμματος OSOS, ήτοι: α)Συμπεριληπτική μάθηση, κατά την οποία επιδιώξαμε πολιτισμικό διάλογο με την ετερότητα/διαφορετικότητα (κοινωνικές-πολιτισμικές- φυλετικές πολυμορφίες, σωματικές/πνευματικές αναπηρίες), β)Κοινωνικοπολιτισμική προσέγγιση στην εκπαίδευση, όπου η μάθηση σε ένα ανοιχτό προς την κοινωνία σχολείο, λαμβάνει χώρα σε αυθεντικά περιβάλλοντα και γ)Εφαρμογή καινοτόμων προγραμμάτων. Στη διαδικασία αυτή διαπιστώθηκαν ισχυρά ωσμωτικά φαινόμενα ανταλλαγής ιδεών, πολιτισμικών στοιχείων, αξιών, μεθόδων, γνώσεων με ροή κυρίως από τις ευρύτερες κοινωνικές δομές προς το σχολείο, μα και αντίστροφα. Αναδείχθηκαν, ο νέος ρόλος του εκπαιδευτικού, που πρέπει να λειτουργεί ως ωσμωτική μεμβράνη φιλτραρίσματος βλαπτικών εισροών (εκφοβισμός, φυλετισμός, ατομικισμός κλπ) στη μαθησιακή διαδικασία, και η σπουδαιότητα/αναγκαιότητα της συμπεριληπτικής κουλτούρας στα σχολεία. Κατέστη σαφές ότι η κάθε σχολική μονάδα μπορεί και πρέπει να αποτελεί πυλώνα σύνθεσης και ανταλλαγής πολιτισμού.

Article Details
  • Rubrique
  • Greece
Téléchargements
Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.
Références
Αγγελλάκος, Κ., 2003. (Επιμ.) Διαθεματικές προσεγγίσεις της γνώσης στο ελληνικό σχολείο. Αθήνα: Μεταίχμιο
Ainscow, M., Muijs, D. and West, M. 2006. Collaboration as a strategy for improving schools in challenging circumstances, Improving Schools, 9(3), pp. 192–202. doi: 10.1177/1365480206069014
Booth Y. & Ainscow, M., 2002. The Index for Inclusion (2nd edition). Bristol: ICIE
Faure, Edgar; Herrera, Felipe; Abdul-Razzak Kaddoura; Lopes, Henri; Petrovsky, Arthur V.; Rahnema, Majid & Ward,Frederick Champion. (2013). Learning to be: the world of education today and tomorrow. Report of the International Commission on the Development of Education, UNESCO, Paris, 1972. Retrieved June 19, 2020 from http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002232/223222e.pdf.
Ναούμης, Γ., Σιόλου, Ε., Δουλγέρη Χ. 2015. «Ελιά… το δέντρο της ζωής μας», Σχολικοί λαχανόκηποι: Καλλιεργώ μέρος της τροφής μου, σελ. 60-78. Retrieved July 27, 2020 from https://www.openbook.gr/sxolikoi-laxanokipoi/
Σιόλου, Ε., Ναούμης, Γ., Δουλγέρη Χ., 2015. «Κερδίζω τη ζωή - μαθαίνω να δρω», Σχολικοί λαχανόκηποι: Καλλιεργώ μέρος της τροφής μου, σελ. 79-98. . Retrieved July 27, 2020 from https://www.openbook.gr/sxolikoi-laxanokipoi/
UNESCO, 1978. Intergovernmental Conference in Environmental Education (Tibris:
USSR, 14-26 Oct. 1977). Paris: UNESCO.
Unesco, 2005. Learning to do: values for learning and working together in a globalized world. Retrieved June 12, 2020 from http://www.unevoc.net/fileadmin/user_upload/pubs/LearningToDo.pdf
Unesco, 1997. Learning together throughout our lives: Discussion kit on the Report to UNESCO of the International Commission on education for the 21st century. Retrieved June 21, 2020 from http://www.unesco.ca/en/home- accueil/resources-ressources/~/media/PDF/UNESCO/LearningTogether.ashx
Zhou, Nan-Zhao, 2006. Four ‘Pillars of Learning’ for the Reorientation and Reorganization of Curriculum: Reflections and Discussions. Retrieved June 17, 2020 from http://www.ibe.unesco.org/cops/Competencies/PillarsLearningZhou.pdf.
Ψαλλιδάς, Β. (Επ.) 1999. Βασικά κείµενα για την περιβαλλοντική εκπαίδευση. Η
∆ιακήρυξη της Τιφλίδας (Μετάφρ. Ψαλλιδά Ιλιάνα). Αθήνα: Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε., Ελληνική Εταιρεία για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονοµιάς.