Εμπόδια στη χρήση των ΤΠΕ ως νοητικά εργαλεία σε Επαγγελματικά Λύκεια: Η περίπτωση των Επαγγελμάτων Γης


Δημοσιευμένα: Ιαν 1, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Επαγγελματική εκπαίδευση ΤΠΕ νοητικά εργαλεία επαγγέλματα γης εμπόδια ψηφιακής ολοκλήρωσης
Σωτήριος Ρετσινάς
Βασίλειος Κόλλιας
Περίληψη

Η χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) ως νοητικά εργαλεία θεωρείται σημαντικός παράγοντας για τη βελτίωση της ποιότητας σε όλο το φάσμα της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Η μελέτη που παρουσιάζεται διερευνά τον
τρόπο με τον οποίο οι εκπαιδευτικοί, οι επιμορφωτές και τα διοικητικά στελέχη κατανοούν τη θέση των ΤΠΕ στα επαγγέλματα γης των Επαγγελματικών Λυκείων με έμφαση στη χρήση τους ως νοητικά εργαλεία. Μέσα από την επεξεργασία 16 ημιδομημένων συνεντεύξεων εκπαιδευτικών και διευθυντών διαφαίνεται ότι η χρήση των ΤΠΕ περιορίζεται στην παρουσίαση πληροφοριών από τους εκπαιδευτικούς και ως εναλλακτικής επιλογής κατά την απουσία του εργαστηριακού εξοπλισμού, ενώ οι αναφορές στη χρήση τους ως νοητικά εργαλεία είναι περιορισμένες. Στους παράγοντες που συμβάλλουν στην περιορισμένη, ως προς τη μαθησιακή αξία, χρήση των ΤΠΕ επισημαίνονται: η έλλειψη παιδαγωγικού διαλόγου εντός των σχολικών μονάδων, η απουσία οριζόντιων δράσεων και πειραματισμού και η αποδοχή από την πλευρά των
εκπαιδευτικών και των διευθυντών του συγκεντρωτικού μοντέλου διοίκησης της εκπαίδευσης. Η περιορισμένη ένταξη των ΤΠΕ ως νοητικά εργαλεία είναι ενδεικτική βαθύτερων και γενικότερων προβλημάτων της οργάνωσης και της διοίκησης της
τεχνικής εκπαίδευσης, τα οποία χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Advice (2015). Μελέτη για τη Διάγνωση των Αναγκών της Αγοράς Εργασίας της Περιφέρειας Ηπείρου. Θεσσαλονίκη: Περιφέρεια Ηπείρου.
Angers, J., & Machtmes, K. (2005). An ethnographic-case study of beliefs, context factors, and practices of teachers integrating technology. The Qualitative Report, 10(4), 771-794.
Binkley, M., Erstad, O., Herman, J., Raizen, S., Ripley, M., Miller-Ricci, M., & Rumble, M. (2012). Defining Twenty-First Century Skills. In P. Griffin, B. McGaw, & E. Care (eds.), Assessment and Teaching of 21st Century Skills (pp. 17-66). Dordrecht: Springer. doi: https://doi.org/10.1007/978-94-007-2324-5_2
Bolam, R., McMahon, A., Stoll, L., Thomas, S., & Wallace, M. (2006). Creating and Sustaining Effective Professional Learning Communities. London: University of Bristol.
Bolliger, D. U., Supanakorn, S., & Boggs, C. (2010). Impact of podcasting on student motivation in the online learning environment. Computers & Education, 55(2), 714-722. doi: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.03.004
Botsiou, M., & Dagdilelis, V. (2013). Aspects of Incorporation of ICT in the Greek Agricultural Enterprises: The Case of a Prefecture. Procedia Technology, 8, 387-396. doi: https://doi.org/10.1016/j.protcy.2013.11.051
Care, E., Griffin, P., Woods, K., & Mountain, R. (2010). Defining and assessing 21st century skills. Melbourne: University of Melbourne.
Cuban, L. (2013). Inside the Black Box of Classroom Practice: Change without Reform in American Education. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Deci, E., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behaviour. NY: Plenum.
Dede, C. (2010). Comparing frameworks for 21st century skills. In J. Bellance, & R. Brandt (eds.), 21st century skills: Rethinking how students learn (pp. 51-76). Bloomington, IN: Solution Tree Press.
Duarte, Α., & Van Den Brink, Κ. (2003). Cases of ICT usage in European Union education & reflections on the global scale. In Μ. Barajas, Learning innovations with ICT: socio-economic perspectives in Europe (pp. 99-110). Barcelona: Publicacions - Universitat de Barcelona.
Ertmer, P. A. (2005). Teacher pedagogical beliefs: The final frontier in our quest for technology integration? Educational Technology Research and Development, 53(4), 25-39. doi: https://doi.org/10.1007/BF02504683
Green, M., & Sulbaran, T. (2006). Motivation Assessment Instrument for Virtual Reality Scheduling Simulator. In T. Reeves, & S. Yamashita (eds.), Proceedings of E-Learn 2006--World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education (pp. 45-50). Honolulu, Hawaii, USA: (AACE). Retrieved 10 June 2020, from https://www.learntechlib.org/primary/p/23657
Hennessy, S., Ruthven, K., & Brindley, S. (2005). Teacher perspectives on integrating ICT into subject teaching: Commitment, constraints, caution, and change. Curriculum Studies, 37(2), 155-192. doi: https://doi.org/10.1080/0022027032000276961
Hidi, S., & Renninger, K. (2006). The Four-Phase Model of Interest Development. Educational Psychologist, 42(2), 111-127. doi: https://doi.org/10.1207/s15326985ep4102_4
Jonassen, D. H. (2000). Computers as Mindtools for Schools: Engaging Critical Thinking. New Jersey: Prentice Hall, Inc
Karasavvidis, I., & Kollias, V. (2017). Understanding Technology Integration Failures in Education: The Need for Zero-Order Barriers. In A. M. Sidorkin, & M. K. Warford (eds.), Reforms and Innovation in Education. Implications for the Quality of Human Capital (pp. 99-126). Cham: Springer. doi:10.1007/978-3-319-60246-2
Kirschner, P., & Erkens, G. (2006). Cognitive Tools and Mindtools for Collaborative Learning. Journal of Educational Computing Research, 35(2), 199-209. doi: https://doi.org/10.2190/R783-230M-0052-G843
Knud, I. (2016). Ο τρόπος που μαθαίνουμε. Οι πολλαπλές διαστάσεις της μάθησης στην τυπική και άτυπη εκπαίδευση. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Myburgh, C., Poggenpoel, M., & Kgabo, V. (2017). Principals’ experiences of being disempowered by union members. Journal of Psychology in Africa, 27(4), 388-392. doi: https://doi.org/10.1080/14330237.2017.1347770
Norris, C., Sullivan, T., Poirot, J., & Soloway, E. (2003). No Access, No Use, No Impact. Snapshot Surveys of Educational Technology In K-12. Journal of Research on Technology in Education, 36(1), 15-27. doi: https://doi.org/10.1080/15391523.2003.10782400
Ostovar-Nameghi, S., & Sheikhahmadi, M. (2016). From Teacher Isolation to Teacher Collaboration: Theoretical Perspectives and Empirical Findings. English Language Teaching, 9(5), 197-205. doi: http://dx.doi.org/10.5539/elt.v9n5p197
Pingali, P. L. (2012). Green Revolution: Impacts, limits, and the path ahead. In W. C. Clark (ed.), Proceeding of the National Academy of Sciences of the USA, 109(31), (pp. 12302-12308). doi: https://doi.org/10.1073/pnas.0912953109
Premium Consulting. (2016). Μελέτη Διάγνωσης των Αναγκών της Περιφερειακής Αγοράς Εργασίας στο Νότιο Αιγαίο. Αθήνα: Premium Consulting. Ανακτήθηκε στις 20 Φεβρουαρίου 2021 από https://pepna.gr/sites/default/files/AgoraErgasias.pdf
Salabasis, M., Samathrakis, V., & Batzios, C. (2006). Infiltration of ICT in Greek agriculture. In M. Vlachopoulou, L. Iliadis, B. Manthou, M. Salabasis, & C. Batzios (eds.), Innovative Applications of Information Technology in Agriculture and Environment (pp. 175-200). Thessaloniki: HAICTA.
Salomon, G., Perkins, D. N., & Globerson, T. (1991). Partners in Cognition: Extending Human Intelligence with Intelligent Technologies. Educational Researcher, 20(3), 2-9. doi: https://doi.org/10.3102/0013189X020003002
Sherman, K., & Howard, S. K. (2012). Teachers’ Beliefs about First- and Second-Order Barriers to ICT Integration: Preliminary Findings from a South African Study. Retrieved 20 February, 2021 from https://ro.uow.edu.au/edupapers/1207/.
Tan, S.-C. (2019). Learning with computers: Generating insights into the development of cognitive tools using cultural historical activity theory. Australasian Journal of Educational Technology, 35(2), 28-38. doi: https://doi.org/10.14742/ajet.4848
Tsang, K. (2019). Teachers as Disempowered and Demoralised Moral Agents: School Board Management and Teachers in Hong Kong. British Journal of Educational Studies, 67(2), 251-267. doi: https://doi.org/10.1080/00071005.2018.1497770
Tsang, K., & Kwong, T. (2017). Teachers’ emotions in the context of education reform: labor process theory and social constructionism. British Journal of Sociology of Education, 38(6), 841-855. doi: https://doi.org/10.1080/01425692.2016.1182007
Tsang, K., & Liu, D. (2016). Teacher Demoralization, Disempowerment and School Administration. Qualitative Research in Education, 5(2), 200-225. doi: http://dx.doi.org/10.17583/qre.2016.1883
Yu-Pin, L., Tsun-Kuo, C., Chihhao, F., Johnathen, A., Joy, P. R., Wan-Yu, L., Yi-Fong, H. (2017). Applications of Information and Communication Technology for Improvements of Water and Soil Monitoring and Assessments in Agricultural Areas—A Case Study in the Taoyuan Irrigation District. Environments, 4(6), 1-12. doi: https://doi.org/10.3390/environments4010006
ΕΛΣΤΑΤ, Ελληνική Στατιστική Αρχή. (2021). Ανάκτηση στις 10 Νοεμβρίου 2021 από https://www.statistics.gr/
Γόγολα, Α., & Κατσής, Α. (2017). Ρόλοι και διαδικασίες λήψης απόφασης σε επίπεδο σχολικού οργανισμού. Έρευνα στην Εκπαίδευση, 6(1), σσ. 237-254. doi: https://doi.org/10.12681/hjre.14322
Θεοδωρακόπουλος, Δ. (2016). Απόψεις των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την ένταξη των ΤΠΕ στην εκπαίδευση. Επιστημονικό Εκπαιδευτικό Περιοδικό «eκπ@ιδευτικός κύκλος», 4(2), 79-94. Ανακτήθηκε στις 20 Φεβρουαρίου 2020 από http://journal.educircle.gr/images/teuxos/2016/teuxos2/teuxos_2_5.pdf
Ίσαρη, Φ., & Πουρκός, Μ. (2015). Ποιοτική Μεθοδολογία Έρευνας. Εφαρμογές στην Ψυχολογία και στην Εκπαίδευση. Αθήνα: Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βιβλία. Ανακτήθηκε στις 15 Φεβρουαρίου 2020 από https://repository.kallipos.gr/handle/11419/5826
ΙΤΥΕ Διόφαντος (2012). Αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης στα ΕΠΑΛ–ΕΠΑΣ με την ανάπτυξη και αξιοποίηση εργαλείων ΤΠΕ στο πλαίσιο εφαρμογής των εκπαιδευτικών πολιτικών & παρεμβάσεων του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων. Αθήνα: ΙΤΥΕ "ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ". Ανακτήθηκε στις 15 Μαρτίου 2020 από https://www.esos.gr/sites/default/files/articles-legacy-files/meleth-texniki-epaggelmatiki-ekpaidefsi.pdf
ΚΕΝΕΠ ΓΣΕΕ. (2018). Τα βασικά μεγέθη της εκπαίδευσης. Η ελληνική πρωτοβάθμια & δευτεροβάθμια, ειδική αγωγή και εκπαίδευση. Αθήνα: ΚΕΝΕΠ/ΓΣΕΕ.
Κολοζώφ, Χ. Θ. (2016). Οι απόψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με τα ποιοτικά ηγετικά χαρακτηριστικά των διευθυντών των ΕΠΑ.Λ. Μια εμπειρική αποτίμηση τους υπό το πρίσμα του Ευρωπαϊκού Μοντέλου Διοικητικής Αριστείας. Έρκυνα, Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών– Επιστημονικών Θεμάτων, σσ. 169-186. Ανακτήθηκε στις 10 Ιουλίου 2022 από https://erkyna.gr/e_docs/periodiko/dimosieyseis/ekpaideytika/t08-12.pdf
Κούντιος, Γ., Μιχαηλίδης, Α., & Παπαδάκη - Κλαυδιανού, Α. (2012). Εκπαιδευτικές ανάγκες Νέων Γεωργών στις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Γράφημα (επ.), 12ο Πανελλήνιο συνέδριο αγροτικής οικονομίας (σ. 177-188). Θεσσαλονίκη: Εταιρεία Αγροτικής Οικονομίας. Ανακτήθηκε στις 10 Μαρτίου 2020 από https://www.eng.auth.gr/mattas/etagro_12.pdf
Κυνηγός, Χ., & Δημαράκη, Ε. Β. (2002). Νοητικά εργαλεία και πληροφορικά μέσα: Παιδαγωγικά αξιοποιήσιμες εφαρμογές των νέων τεχνολογιών στη γενική παιδεία. Στο Χ. Κυνηγός, & Ε. Β. Δημαράκη (επ.), Νοητικά εργαλεία και πληροφορικά μέσα. Παιδαγωγικής αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας για τη μετεξέλιξη της εκπαιδευτικής πρακτικής (σ. 17-26). Αθήνα: Καστανιώτη.
Κωτσίκης, Β. (2002). Εισαγωγή στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση. Αθήνα: Έλλην.
Λαγουδάκος, Μ., & Καραγεώργος, Ν. (2014). Διερεύνηση επιμορφωτικών αναγκών εκπαιδευτικών τεχνικής εκπαίδευσης. Έρκυνα, Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών– Επιστημονικών Θεμάτων, (2), 134-152.
Μητροπούλου, Β. (2011). Ουσιαστική Μάθηση Με Την Τεχνολογία. Αθήνα: Μέθεξις.
Μικρόπουλος, Α. (2006). Ο Υπολογιστής ως Γνωστικό Εργαλείο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Ν.4186. (2013). Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις. ΦΕΚ 193Α΄17-9-2013.
Παϊδούση, Χ. (2016). Ελκυστικότητα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης: κοινωνικές και έμφυλες διαστάσεις. Αθήνα: Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού.
Σαραφίδου, Γ. (2011). Συνάρθρωση ποσοτικών και ποιοτικών προσεγγίσεων. Η εμπειρική έρευνα. Αθήνα: Gutenberg.
Σέργης, Σ., & Κουτρομάνος, Γ. (2013). Η επίδραση της επιμόρφωσης στις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών για τους εκπαιδευτικούς. Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, 6(1-2), 67-84.
Σμυρναίου, Ζ. (2017). Νέες εξελίξεις στις σύγχρονες θεωρίες μάθησης στη διδασκαλία και στη μάθηση διαφορετικών γνωστικών αντικειμένων. Αθήνα: Ηρόδοτος
Σταμέλος, Γ., Βασιλόπουλος, Α., & Καβασακάλης, Α. (2015). Εισαγωγή στις Εκπαιδευτικές Πολιτικές. Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Ανακτήθηκε στις 10 Ιουλίου 2020 από https://repository.kallipos.gr/handle/11419/226
Τσιώλης, Γ. (2018). Η θεματική ανάλυση ποιοτικών δεδομένων. Στο Γ. Ζαϊμάκης (επ.), Ερευνητικές Διαδρομές στις Κοινωνικές Επιστήμες: Θεωρητικές-μεθοδολογικές συμβολές και μελέτες περίπτωσης (1η έκδοση, σ. 97-125). Ηράκλειο Κρήτης: Πανεπιστήμιου Κρήτης. Ανακτήθηκε στις 10 Ιουνίου 2020 από http://sociology.soc.uoc.gr/ekaeke/wp-content/uploads/2018/04/zaimakis_web2.pdf
Τσότσος, Γ., & Ευαγγέλου, Μ. (2016). Η διοίκηση των Τομέων και Ειδικοτήτων της Δευτεροβάθμιας Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης: Προβλήματα και προτάσεις. Έρκυνα, Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών– Επιστημονικών Θεμάτων (11), 102-121.
ΦΕΚ 2503/Β. (2021). Ίδρυση Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων (Π.ΕΠΑ.Λ.). Αθήνα: Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Χαρατσάρη, Χ., Παπαδάκη-Κλαυδιανού, Α., & Ελευθεροχωρινός, Η. (2012). Εκτίμηση των εκπαιδευτικών αναγκών των γεωργών από τους γεωπόνους: Μια σύγκριση μεταξύ των συστημάτων ολοκληρωμένης διαχείρισης και συμβατικής γεωργίας. Γράφημα (επ.), 12ο Πανελλήνιο συνέδριο αγροτικής οικονομίας (σ. 189-202). Θεσσαλονίκη: Εταιρεία Αγροτικής Οικονομίας. Ανακτήθηκε στις 24 Ιουλίου 2020 από https://www.eng.auth.gr/mattas/etagro_12.pdf
Χασάναγας, Ν. (2010). Πρακτικές και μοντέλα γεωργικής εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη: Γράφημα.