Ανάπτυξη του περιγραφικού λόγου μέσω της ρομποτικής εκπαίδευσης σε μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες


Δημοσιευμένα: Jan 1, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Εκπαιδευτική ρομποτική Lego περιγραφικός λόγος μαθησιακές δυσκολίες
Ευαγγελία Γλαβά
Κωνσταντίνος Σερέτης
Περίληψη

Η σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα απαιτεί συνεχή έρευνα και αμείωτη προσπάθεια για βελτίωση της παρεχόμενης διδασκαλίας μέσω της χρήσης των καινοτομιών που προφέρει η ανάπτυξη της τεχνολογίας. Ήδη από τη δεκαετία του
80΄στην Αμερική, γίνεται χρήση των ρομπότ στην εκπαιδευτική πράξη. Στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, παρατηρείται τα τελευταία χρόνια αντίστοιχη προσπάθεια εκσυγχρονισμού διαμέσου της εισαγωγής της ρομποτικής εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η συγκεκριμένη έρευνα, σκοπός της οποίας ήταν η ανάδειξη της αρωγής της ρομποτικής εκπαίδευσης στην ανάπτυξη του περιγραφικού λόγου σε παιδιά δημοτικού με Μαθησιακές Δυσκολίες (Μ.Δ.). Δείγμα αποτέλεσαν 20 μαθητές, οι οποίοι χωρίστηκαν σε ομάδες εργασίας των δύο ατόμων και χρησιμοποίησαν το υλικό Lego Education Story Starter και Lego Education WeDo. Τα αποτελέσματα ήταν ενθαρρυντικά καθώς μετά από αξιολόγηση τριών σταδίων -pre, post, follow up tests- όλοι οι μαθητές βελτίωσαν αισθητά την περιγραφική τους ικανότητα.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Alimisis, D. (2009). Teacher Education on Robotics-Εnhanced Constructivist Pedagogical Methods. Αthens: School of Pedagogical and Technological Education (ASPETE).
Alimisis, D. (2014). Educational Robotics in Teacher Education: an Innovative Tool for Promoting Quality Educatio. In L. Daniela, I. Lūka, L. Rutka, & I. Žogla (eds.), Teacher of the 21st Century: Quality Education for Quality Teaching (p. 14). Νewcastle: Cambridge Scholars Publishing.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington, DC: Publisher.
Anderson, M., & Anderson, K. (1998). Text Types in English 3. Australia: MacMillan.
Atmatzidou, S., & Demetriadis, S. (2012). Evaluating Role of Collaboration Scripts as Group Guiding Tools in Activities of Educational Robotics: Conclusions from Three Case Studies. In 12th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT) (pp. 298-302). Rome: IEEE. doi:10.1109/ICALT.2012.111.
Atmatzidou, S., Markelis, I., & Demetriadis, S. (2008). The use of LEGO Mindstorms in elementary and secondary education: game as a way of triggering learning. In Workshop Proceedings of International Conference on Simulation, Modelling and Programming for Autonomous Robots (pp. 22-30). Venice: Springer. Berrezueta-Guzman, J., Robles-Bykbaev, V. E., Pau, I., Pesántez-Avilés, F., & Martín-Ruiz, M. L. (2021). Robotic Technologies in ADHD Care: Literature Review. IEEE Access, 10, 608-625.
Bharatharaj, J., & Kumar, S. S. (2013). Considerations in Autism therapy using robotics. In 2013 Fourth International Conference on Computing, Communications and Networking Technologies (ICCCNT) (pp. 1-5). Tiruchengode, India: ΙΕΕΕ.
Benitti, F. B. V. (2012). Exploring the educational potential of robotics in schools: A systematic review. Computers & Education, 58(3), 978-988. doi:10.1016/ j.compedu.2011.10.006.
Bers, M. U. (2008). Using robotic manipulatives to develop technological fluency in early childhood. In O. N. Saracho & B. Spodek (eds.), Contemporary Perspectives on Literacy in Early Childhood Education (pp. 105–225). Greenwich, CT: IAP.
Blanchard, S., Freiman, V., & Lirrete-Pitre, N. (2010). Strategies used by elementary schoolchildren solving robotics-based complex tasks: innovative potential of technology. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 2851–2857. doi:10.1016/j.sbspro.2010.03.427
Buscemi, S. V. (2002). A Reader for Developing Writers. New York: McGraw-Hill Companies, Inc.
Çalik, M., Ebenezer, J., Özsevgeç, T., Küçük, Z., & Artun, H. (2015). Improving science student teachers’ self-perceptions of fluency with innovative technologies and scientific inquiry abilities. Journal of Science Education and Technology, 24(4), 448-460.
Çalik, M., Özsevgeç, T., Ebenezer, J., Artun, H., & Küçük, Z. (2014). Effects of ‘environmental chemistry’ elective course via technology-embedded scientific inquiry model on some variables. Journal of Science Education and Technology, 23(3), 412-430.
Carbonaro, M., Rex, M., & Chambers, J. (2004). Using LEGO Robotics in a Project-Based Learning Environment. The Interactive Multimedia Electronic Journal of Computer Enhanced Learning, 6(1).
Dagdilelis, V., Sartatzemi, M., & Kagani, K. (2005). Teaching (with) Robots in Secondary Schools: Some new and not-so-new Pedagogical problems. In Q. Zhang (ed.), Fifth International Conference Advanced Learning Technologies (pp. 757-761). Kaohsiung Taiwan: ΙΕΕΕ.
Druin, A., & Hendler, J. (2000). Robots for kids: Exploring new technologies for learning. San Diego. CA: Academic Press.
Eguchi, A. (2014). Robotics as a learning tool for educational transformation. In D. Alimisis, G. Granosik & M. Moro (eds.), Proceeding of 4th International Workshop Teaching Robotics, Teaching with Robotics & 5th International Conference Robotics in Education (pp. 27-34). Padova, Italy.
Eteokleous, N., Demetriou, A. Y., & Stylianou, A. (2013). The pedagogical framework for integrating robotics as an interdisciplinary learning – cognitive tool. In J. Roselli & E. Gulick (eds.), Information and Communications Technology: New Research (pp. 141-158). NY: Nova Science Publishers, Inc.
Gomez-de Gabriel, J. M., Mandow, A., Fernandez-Lozano, J., & Garcia-Cerezo, Α. J. (2011). Using LEGO NXT mobile robots with LabVIEW for undergraduate courses on mechatronics. IEEE Transactions on Education, 54(1), 41–47.
Grandi, R., Falconi, R., & Melchiorri, C. (2014). Robotic competitions: Teaching robotics and real-time programming with lego mindstorms. In I. Craig (ed.), Proceedings of the 19th Word Congress, International Federation of Automatic Control (pp. 10598–10603). Cape Town, South Africa: Elsevier.
Gura, M. (2007). Student Robotic Classroom Robotics: Case Stories of 21st Century Instruction for Millennial Students. Charlotte: Information Age Publishing.
Jonassen, D. H. (2000). Computers as mindtools for schools: Engaging critical thinking. New Jersey, Prentice Hall.
Karna-Lin, E., Pihlainen-Bednarik, K., Sutinen, E., & Virnes, M. (2006). Can robots teach? Preliminary results on educational robotics in Special Education. In Kinshuk, R. Koper, P. Kommers, P. Kirschner, D. Sampson, W. Didderen (eds.), Sixth International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'06) (pp. 319-321). The Netherlands: IEEE.
Kim, Y. (2011). Control systems lab using a LEGO Mindstorms NXT motor system. IEEE Transactions on Education, 54(3), 452–461.
Klassner, F., & Anderson, D. (2003). Lego MindStorms: Not just for K-12 anymore. IEEE Robotics & Automation Magazine, 10(2), 12–18.
Kubilinskiene, S., Zilinskiene, I., Dagiene, V., & Sinkevicius, V. (2017). Applying Robotics in School Education: a Systematic Review. Baltic Journal of Modern Computing, 1(5), 50-69.
Lugaresi, G., Lin, Z., Frigerio N., Zhang, M., & Matta, A. (2019). Active learning experience in simulation class using a lego -based manufacturing system. In Y-J. Son, P. Haas (eds.), Proceedings of WSC’19 Winter Simulation Conference (pp. 3307-3318) National Harbor, USA: ACM.
Mataric, M., Koenig, N., & Feil-Seifer, D. (2007). Materials for enabling hands-on robotics and STEM education. In P. Gmytrasiewicz, S. Parsons (eds.), AAAI Spring Symposium: Semantic Scientific Knowledge Integration (pp. 99-102). Standford: American Institute of Education.
Mead, R., Thomas, S., & Weinberg, J. (2012). From Grade School to Grad School: An integrated STEM pipeline model through robotics. Robot K-12 Education: A New Technology for Learning, 15, 302-325. doi:10.4018/978-1-4666- 0182-6.ch015.
Petre, M., & Price, B. (2004). Using robotics to motivate ‘back door’ learning. Education and Information Technologies, 9(2), 147-158.
Powell, J. (2017). Papert’s Legacy: Logo, Lego and Playful Learning. USA: The University of North Texas.
Quill, K. (2005). Διδάσκοντας Αυτιστικά Παιδιά, Αθήνα: Έλλην.
Rejeki, S., Setyaningsih, N., & Toyib, M. (2016). Using LEGO for Learning Fractions, Supporting or Distracting? AIP Conference Proceedings, 1848(1), 040016-1-040016-8. doi: 10.1063/1.4983954
Rogers, C., & Portsmore, M. (2004). Bringing engineering to elementary school. Journal of STEM Education, 5(3/4), 17-28.
Virnes, M. (2008). Robotics in Special Needs Education. In J. Cassell (ed.), IDC '08: Proceedings of the 7th international conference on Interaction design and children (pp. 29–3). Chicago Illinois, USA: ACM.
Vita, S., & Mennito, A. (2019). NEUROBOT: A psycho-edutainment tool to perform neurofeedback training in children with ADHD. Retrieved 10 January 2022, from http://ceur-ws.org/Vol-2524/paper17.pdf.
Vollstedt, A., Robinson, M., & Wang, E. (2007). Using Robotics to Enhance Science, Technology, Engineering, and Mathematics Curricula. In Proceedings of American Society for Engineering Education Pacific Southwest Annual Conference. USA: American Society for Engineering Education.
Williams, D., Ma, Y., & Prejean, L. (2010). A Preliminary Study Exploring the Use of Fictional Narrative in Robotics Activities. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 29(1), 51-71.
Woodson, L. (1982). From Cases to Composition. Illinois: Scott, Foresman and Company. Ατματζίδου, Σ., & Δημητριάδης, Σ. (2016). Σχεδίαση και εφαρμογή εκπαιδευτικού πλαισίου δραστηριοτήτων Εκπαιδευτικής Ρομποτικής. Στο Τ. Α. Μικρόπουλος, Α. Τσιάρα & Π. Χαλκή (επιμ.), Πρακτικά 8ου Πανελλήνιου Συνεδρίου «Διδακτική της Πληροφορικής» (σ. 89-96). Ιωάννινα: ΕΤΠΕ.
Δεβετζής, Λ. (2014). Mobile Learning: Μάθηση μέσω κινητών συσκευών. Θεσσαλονίκη: Αλεξάνδρειο Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλονίκης.
Θεοδωροπούλου, Ι., Καταπόδη, Μ. Α., Γιαχαλή, Θ., Λαβίδας, Κ., & Κόμης, Β. (2018). Αποτελέσματα και προοπτικές από την αξιοποίηση της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής στο ελληνικό σχολείο. Στο Σ. Δημητριάδης, Β. Δαγδιλέλης, Θ. Τσιάτσος (επιμ.), Πρακτικά Εργασιών 11ου Πανελλήνιου και Διεθνούς Συνεδρίου «Οι ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» (σ. 573-584). Πανεπιστήμιο ΑΠΘ – ΠΑΜΑΚ, Θεσσαλονίκη: ΕΤΠΕ.
Κοκκόρη, Α., & Βαλιάτζα, Β. (2013). Προσέγγιση της εκπαιδευτικής ρομποτικής μέσω του Υδρορομπότ. Στο Πρακτικά 7ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Καθηγητών Πληροφορικής «Η Πληροφορική στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση - Προκλήσεις και Προοπτικές». Θεσσαλονίκη: ΠΕΚΑΠ. Ανακτήθηκε στις 12 Ιανουαρίου 2022 από http://synedrio.pekap.gr/praktika/7o/ergasies/6Kokkori2.pdf.
Κόμης, Β. Ι. (2005). Παιδαγωγικές Δραστηριότητες με (και για) Υπολογιστές στην Προσχολική και την Πρώτη Σχολική Ηλικία. Πανεπιστημιακές Παραδόσεις, 2η Έκδοση, Πάτρα.
Κόμης, Β., & Μικρόπουλος, Α. (2001). Πληροφορική στην Εκπαίδευση. Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Ματσαγγούρας, Η. (2000). Η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία: «Γιατί», «Πώς», «Πότε» και «για Ποιους». Στο Διήμερο Επιστημονικό Συμπόσιο: «Η εφαρμογή της ομαδοκεντρικής διδασκαλίας-Τάσεις και εφαρμογές (σ. 8-9). Παιδαγωγική Εταιρεία Ελλάδος, Παράρτημα Θεσσαλονίκης.
Μέλλον, Ρ. (2013). Ψυχολογία της Συμπεριφοράς. Αθήνα: Πεδίο.
Μισιρλή, Α., & Κόμης, Β. (2012). Αναπαραστάσεις των παιδιών προσχολικής ηλικίας για το προγραμματιζόμενο παιχνίδι Bee-Bot. Στο Θ. Μπράτιτσης (επ.), Πρακτικά 6ου Πανελλήνιου Συνεδρίου «Διδακτική της Πληροφορικής» (σ. 331–340). Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Φλώρινα: ΕΤΠΕ.
Νίκα, Π., Ατματζίδου, Σ., & Δημητριάδης, Σ. (2013). H εκπαιδευτική ρομποτική ως όχημα για την ανάπτυξη δεξιοτήτων μεταγνώσης και επίλυσης προβλημάτων μαθητών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Στο Α. Λαδιάς, Α. Μικρόπουλος, Χ. Παναγιωτακόπουλος, Φ. Παρασκευά, Π. Πιντέλας, Π. Πολίτης, Σ. Ρετάλης, Δ. Σάμψων, Ν. Φαχαντίδης, Α. Χαλκίδης (επιμ.), Πρακτικά 3ου Πανελλήνιου Συνέδριου «Ένταξη και Χρήση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία». Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων, Πανεπιστήμιο Πειραιώς: ΕΤΠΕ.
Παντελιάδου, Σ., & Μπότσας, Γ. (2004). Χαρακτηριστικά των μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες. Στο Σ. Παντελιάδου, Α. Πατσιοδήμου & Γ. Μπότσας (επιμ.). Οι μαθησιακές δυσκολίες στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (σσ. 31–52). Βόλος: adaction.
Παπαδημητρίου, Β., & Παπαδόπουλος, E. (2007). Putting low-cost commercial robotics components to the test-Development of an educational mechatronics/robotics platform using LEGO components. IEEE Robotics & Automation Magazine, 14(3), 99–110.