Διερεύνηση των Στάσεων Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για τη Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών


Δημοσιευμένα: Jan 1, 2021
Λέξεις-κλειδιά:
Στάσεις εκπαιδευτικών Φυσικές Επιστήμες διδακτικές μέθοδοι πρωτοβάθμια εκπαίδευση
Αλεξάνδρα Βίννη
Γεώργιος Ζαχαρής
Μιχαήλ Καλογιαννάκης
Περίληψη

Η παρούσα εργασία διερευνά τις στάσεις 121 εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (ΠΕ70) απέναντι στη διδασκαλία του μαθήματος των Φυσικών Επιστημών και τον τρόπο που αυτές επηρεάζουν τις διδακτικές προσεγγίσεις τις οποίες εφαρμόζουν οι ίδιοι στην τάξη. Η έρευνα υλοποιήθηκε με τη χρήση ερωτηματολογίου βασισμένο στο ερευνητικό εργαλείο DAS (Dimensions of Attitude toward Science) το οποίο προσαρμόστηκε κατάλληλα, για τις ανάγκες της έρευνας. Τα αποτελέσματα αναφέρουν ότι ένα σημαντικό μέρος των εκπαιδευτικών, αντιλαμβάνονται την αξία της διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ενώ, απολαμβάνουν τη διδασκαλία του μαθήματος. Ταυτόχρονα, δεν θέτουν όρια μεταξύ ανδρών και γυναικών σε σχέση με την ικανότητα διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών, ούτε μεταξύ αγοριών και κοριτσιών σε σχέση με την ικανότητα να διδαχθούν Φυσικές Επιστήμες. Τέλος, αν και αισθάνονται σίγουροι για τη διδασκαλία του μαθήματος που αφορά τις Φυσικές Επιστήμες, γεγονός που επηρεάζει θετικά τη στάση τους απέναντι στη διδασκαλία, γίνεται σαφές ότι έχουν υψηλή εξάρτηση από το πλαίσιο στο οποίο διδάσκουν.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Abd-El-Khalick, F., & Lederman, N.G. (2000). Improving science teachers’ conceptions of nature of science: a critical review of the literature. International Journal of Science Education, 22(7), 665-701.
Aguirre, J.M., & Haggerty, S.M. (1995). Preservice teachers. meanings of learning. International Journal of Science Education, 17, 119-131.
Aikenhead, G.S., & Jegede, O.J. (1999). Cross-cultural science education: Cognitive explanation of a cultural phenomenon. Journal of Research in Science Teaching, 36(3), 269-287.
Ajzen, I., & Fishbein, M. (2005). The influence of attitudes on behavior. In D. Albarracín, B. T. Johnson, & M. P. Zanna (eds.), The Handbook of Attitudes (pp. 173–221). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Appleton, K. (2002). Science activities that work: Perceptions of primary teachers. Research in Science Education, 32, 393–410.
Appleton, K., & Kindt, I. (2002). Beginning elementary teachers’ development as teachers of science. Journal of Science Teacher Education, 13, 43–61.
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Barmby, P., Kind, P.M., & Jones, K. (2008). Examining changing attitudes in secondary school science. International Journal of Science Education, 30(8),1075–1093.
Bayraktar, S. (2009). Misconceptions of Turkish pre-service teachers about force and motion. International Journal of Science and Mathematics Education, 7(2), 273-291.
Bencze, L., & Upton, L. (2006). Being your own role model for improving self efficacy: An elementary teacher self actualizes through drama based science teaching. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 6(3), 207-226.
Bennett, J., Rollnick, M., Green, G., & White, M. (2001). The development and use of an instrument to assess students’ attitude to the study of chemistry. International Journal of Science Education, 23, 833–845.
Blalock, C.L., Lichtenstein, M.J., Owen, S., Pruski, L., Marshall, C., & Toepperwein, M. (2008). In pursuit of validity: A comprehensive review of science attitude instruments 1935–2005. International Journal of Science Education, 30, 961–977.
Brown, C.A., & Cooney, T.J. (1982). Research on teacher education: A philosophical orientation. Journal of Research and Development in Education, 15(4), 13–18.
Burgoon, J., Heddle, M., & Duran, E. (2010). Re-examining the similarities between teacher and student conceptions about Physical Science. Journal of Science Teacher Education, 21(7), 859-872.
Chen, J. & Chang, C. (2006). Using computers in early childhood classrooms: Teachers' attitudes, skills and practices. Journal of Early Childhood Research, 4(2), 169-188.
Coulson, R. (1992). Development of an instrument for measuring attitudes of early childhood educators towards science. Research in Science Education, 22, 101–105.
DeVellis, R. F. (2016). Scale development: Theory and applications, 26. Thousand Oaks, CA: Sage publications.
Dunlop, C.M., & Fraser, B.J. (2007). Learning environment and attitudes associated with an innovative science course designed for prospective elementary teachers. International Journal of Science and Mathematics Education, 6, 163-190.
Εbrahim, Α. (2012). Τhe effect of cooperative learning strategies on elementary students’ science achievement and social skills in Κuwait. International Journal of Science and Mathematics Education, 10, 293-314
Educational Assessment Research Unit [EARU] and New Zealand Council for Educational Research [NZCER]. (2013). National monitoring study of student achievement: Science 2012. Dunedin, New Zealand: Ministry of Education.
Fabiano, E. (1998). Resourcing science and technology education. In P. Naidoo & M. Savage (eds.), African Science and Technology Education into the New Millennium: Practices, policy and priorities (pp. 133-149). Johannesburg: Juta.
Fetler, M. (2001). Student mathematics achievement tests scores, dropout rates and teacher characteristics. Teacher Education Quarterly, 28(1), 151-168.
Friedman, I.A. (2003). Self-efficacy and burnout in teaching: the importance of interpersonal-relations efficacy. Social Psychology of Education, 6, 191–215.
Gardner, P.L. (1995). Measuring attitudes to science: Unidimensionality and internal consistency revisited. Research in Science Education, 25, 283–289.
Gibson, H.L., & Chase, C. (2002). Longitudinal impact of an inquiry-based science program on middle school students’ attitudes toward science. Science Education, 86(5), 693–705.
Hallam, S., & Ireson, J. (2003). Secondary school teachers’ attitudes towards and beliefs about ability grouping. British Journal of Educational Psychology, 73, 343–356.
Hartshorne, R. (2008). Effects of hypermedia-infused professional development on attitudes toward teaching science. Journal of Educational Computing Research, 38, 333–351.
Hodson, D. (1993). Towards a more critical approach to practical work in school science. Studies in Science Education, 22, 85-142.
Jarvis, T., & Pell, A. (2004). Primary teachers’ changing attitudes and cognition during a two-year science inservice program and their effect on pupils. International Journal of Science Education, 26, 1787–1811.
Kalogiannakis, M. (2004). A virtual learning environment for the French physics teachers. Education and Information Technologies, 9(4), 345-353.
Kaltakci-Gurel, D., Eryilmaz, A., & McDermott, L.C. (2016). Identifying pre-service physics teachers’ misconceptions and conceptual difficulties about geometrical optics. European Journal of Physics, 37(4), 045705.
Kind, P.M., Jones, K., & Barmby, P. (2007). Developing attitudes toward science measures. International Journal of Science Education, 29(7), 871–893.
Koballa, T.R., & Crawley, F.E. (1985). The influence of attitude on science teaching and learning. School Science and Mathematics, 85, 222–232.
Koballa, T.R., & Glynn, S.M. (2007). Attitudinal and motivational constructs in science learning. In S. K. Abell & N. G. Lederman (eds.), Handbook of research on science education (pp. 75–102). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Koballa, T.R. J. (1988). Attitudes and related concepts in science education. Science Education, 72, 115–126.
Korur, F., Vargas, R.V., & Serrano, N.T. (2016). Attitude toward science teaching of Spanish and Turkish inservice elementary teachers: multi-group confirmatory factor analysis. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(2), 303–320.
Lederman, N.G. (1992). Students and teachers’ conceptions of the nature of science: A review of the research. Journal of Research in Science Teaching, 29, 331-359.
Lederman, N.G. (2007). Nature of science: Past, present, and future In S. K. Abell & N. G. Lederman (eds.), Handbook of Research on Science Education (pp. 831–880). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Lloyd, J.K., Smith, R.G., Fay, C.L., Khang, G.N., Wah, L.L.K., & Sai, C.L. (1998). Subject knowledge for science teaching at primary level: A comparison of preservice teachers in England and Singapore. International Journal of Science Education, 20, 521–532.
McDonald, C.V., Klieve, H., & Kanasa, H. (2019). Exploring Australian preservice primary teachers’ attitudes toward teaching science using the dimensions of Attitude toward Science (DAS). Research in Science Education, 49(6). https://doi.org/10.1007/s11165-019-09910-z
Osborne, J., & Dillon, J. (2008). Science education in Europe: Critical reflections. London: the Nuffield Foundation. Retrieved 25 April 2021, from https://www.nuffieldfoundation.org/about/publications/science-education-in-europe-critical-reflections.
Osborne, J., Simon, S., & Collins, S. (2003). Attitudes towards science: A review of the literature and its implications. International Journal of Science Education, 25(9), 1049–1079.
Pajares, M.F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62, 307–332.
Palmer, D. (2006). Sources of self-efficacy in science methods course for primary teacher education students. Research in Science Education 36, 337-353.
Papageorgiou, G., & Sakka, D. (2000). Primary school teachers’ views on fundamental chemical concepts. Chemistry Education: Research and Practise in Europe, 1(2), 237-247.
Pardo, R., & Calvo, F. (2002). Attitudes towards science among the European public: A methodological analysis. Public Understanding of Science, 11, 155–195. Petousi, V., & Sifaki, E. (2020). Contextualizing harm in the framework of research misconduct. Findings from discourse analysis of scientific publications. International Journal of Sustainable Development, 23(3/4), 149-174.
Plonczak, I. (2008). Science for all: Empowering elementary school teachers. Education, Citizenship and Social Justice, 3, 167–181.
Ramey-Gassert, L., Shroyer, M.G., & Staver, J. (1996). A qualitative study of factors influencing science teaching self-efficacy of elementary level teachers. Science Education 80(3), 283-315.
Reid, N. (2006). Thoughts on attitude measurement. Research in Science & Technological Education, 24, 3–27.
Riegle-Crumb, C., Morton, K., Moore, C., Chimonidou, A., Labrake, C., & Kopp, S. (2015). Do inquiring minds have positive attitudes? The science education of preservice elementary teachers. Science Education, 99, 819–836.
Sadık, A. (2006). Factors influencing teachers’ attitudes toward personal use and school use of computers. Evaluation Review, 30(1), 86–113.
Shrigley, R.L., Koballa, T.R., & Simpson, R.D. (1988). Defining attitude for science educators. Journal of Research in Science Teaching, 25(8), 659–678.
Shrigley, R. (1990). Attitudes and behavior are correlates. Journal of Research in Science Teaching, 27, 97–113.
Stevens, C., & Wenner, G. (1996). Elementary preservice teachers’ knowledge and beliefs regarding science and mathematics. School Science and Mathematics, 96, 2–9.
Tobin, K., & McRobbie, C.J. (1996). Cultural myths as constraints to the enacted science curriculum. Science Education, 80(2), 223–241.
van Aalderen-Smeets, S.I., & Walma van der Molen, J. H. (2015). Improving primary teachers’ attitudes toward science by attitude-focused professional development. Journal of Research in Science Teaching, 52(5), 710–734.
van Aalderen-Smeets, S.I., & Walma van der Molen, J.H. (2013). Measuring primary teachers’ attitudes toward teaching science: Development of the Dimensions of Attitude toward Science (DAS) instrument. International Journal of Science Education, 35(4), 577–600.
van Aalderen-Smeets, S., Walma van der Molen, J. H., van Hest, E. G. W. C. M., & Poortman, C. L. (2017). Primary teachers conducting inquiry projects: Effects on attitudes towards teaching science and conducting inquiry. International Journal of Science Education, 39(2), 238–256.
van Aalderen-Smeets, S.I., Walma van der Molen, J.H., & Asma, L. J. F. (2012). Primary teachers’ attitudes toward science: A new theoretical framework. Science Education, 96(1), 158–182.
Vosniadou, S., Ioannides, C., Dimitrakopoulou, A., & Papademetriou, E. (2001). Designing learning environments to promote conceptual change in science. Learning and Instruction, 15, 317–419.
Vosniadou, S., & Mason, L. (2012). Conceptual change induced by instruction: A complex interplay of multiple factors. In K. R. Harris, S. Graham, T. Urdan, S. Graham, J. M. Royer, & M. Zeidner (eds.), APA Educational Psychology Handbook, Vol. 2. Individual differences and cultural and contextual factors (pp. 221–246). American Psychological Association.
Weiss, I.R., Pasley, J.D., Smith, P.S., Banilower, E.R., & Heck, D.J. (2003). Inside the classroom: A study of K-12 mathematics and science education in the United States. Chapel Hill, NC: Horizon Research.
Wenner, G. (1995). Science knowledge and efficacy beliefs among preservice elementary teachers: A follow-up study. Journal of Science Education and Technology, 4, 307–315.
Wenner, G. (1993). Relationship between science knowledge levels and beliefs toward science instruction held by preservice elementary teachers. Journal of Science Education and Technology, 2, 461–468.
Wendt, J.L., & Rockinson-Szapkiw, A. (2018). A psychometric evaluation of the English version of the Dimensions of Attitudes toward Science instrument with a US population of elementary educators. Teaching and Teacher Education, 70, 24–33.
Zint, M. (2002). Comparing three attitude-behavior theories for predicting science teachers’ intention. Journal of Research in Science, 39(9), 819–844,
Κώτσης, Κ., & Κοτσίνας, Γ. (2011). Αντιλήψεις Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για το ορατό φως. Στο Γ. Παπαγεωργίου & Γ. Κουντουριώτης (επιμ.), Πρακτικά 7ου Πανελληνίου Συνεδρίου Διδακτικής των Φυσικών επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση – Αλληλεπιδράσεις Εκπαιδευτικής Έρευνας και Πράξης στις Φυσικές Επιστήμες (σ. 533-541). Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Σχολή Επιστημών Αγωγής, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.
Παπαγεωργίου, Γ., Σταμοβλάσης, Δ., & Johnson, P. (2009). Σωματιδιακές ιδέες και ερμηνείες δασκάλων για τις αλλαγές κατάστασης των ουσιών. Στο Π. Καριώτογλου, Α. Σπύρτου & Α. Ζουπίδης (επιμ.), Πρακτικά 6ου Πανελληνίου Συνεδρίου Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση - Οι πολλαπλές προσεγγίσεις της διδασκαλίας και της μάθησης των Φυσικών Επιστημών (σ. 640-649). Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Σχολή Επιστημών Αγωγής, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.
Στύλος, Γ., Κώτσης, Κ., & Εμβαλωτής, Α. (2018). Στάσεις και πεποιθήσεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για το περιεχόμενο και τη διδασκαλία της Φυσικής στο Δημοτικό Σχολείο. Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, 11(1), 1-14.
Τζιμογιάννης, Α. & Κόμης, Β. (2004), Στάσεις και αντιλήψεις εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με την εφαρμογή των ΤΠΕ στη διδασκαλία τους, στο Μ. Γρηγοριάδου (επιμ.), Πρακτικά 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή "Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση", Τόμος Α (σ. 165-176). Αθήνα: ΕΤΠΕ.
Τζιμογιάννης, Α., & Σιόρεντα, Α. (2007). Το Διαδίκτυο ως εργαλείο ανάπτυξης της κριτικής και δημιουργικής σκέψης. Στο Β. Κουλαϊδής (επιμ.), Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης (σ. 355-374), Αθήνα: ΟΕΠΕΚ.
Χαλκιά, Κ. (1995). Οι Έλληνες εκπαιδευτικοί της Α’/θμιας και της Β’/θμιας εκπαίδευσης απέναντι στο μάθημα της φυσικής. Διερεύνηση των απόψεων και των στάσεων των Ελλήνων εκπαιδευτικών που διδάσκουν Φυσική, μελέτη των συνεπειών τους στην εκπαιδευτική διαδικασία και διατύπωση σχετικών προτάσεων. Διδακτορική διατριβή, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης. Πανεπιστήμιο Αθηνών.