Η Επαυξημένη Πραγματικότητα στη διδασκαλία: Η περίπτωση του Ηλιακού Συστήματος


Δημοσιευμένα: Jan 1, 2021
Λέξεις-κλειδιά:
Επαυξημένη πραγματικότητα πρωτοβάθμια εκπαίδευση ηλιακό σύστημα αναθεωρημένη ταξινομία διδακτικών στόχων μαθησιακά αποτελέσματα
Ελένη Ντρενογιάννη
Ευτυχία Ζέρβα
Περίληψη

Η παρούσα εργασία εστιάζει: (α) στον προσδιορισμό της επαύξησης των επιδόσεων μαθητών Δημοτικού σχολείου μετά τη χρήση προκατασκευασμένων εφαρμογών επαυξημένης πραγματικότητας στη διδασκαλία θεμάτων σχετικών με το
ηλιακό σύστημα και (β) στην περιγραφή των απόψεων των παιδιών για τη διδασκαλία μέσω των εργαλείων αυτών. Για την επιδίωξη των ερευνητικών στόχων υιοθετήθηκε η μικτή προσέγγιση και συγκεκριμένα ο συγκλίνων ερευνητικός σχεδιασμός, κατά τον οποίο συλλέγονται ταυτόχρονα και αναλύονται συνδυαστικά ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα. Με βάση τα αποτελέσματα η επίδραση μιας κατάλληλης διδασκαλίας στην οποία συνεισφέρει η χρήση περιβαλλόντων επαυξημένης πραγματικότητας ήταν βελτιωτική ως προς τις επιδόσεις των μαθητών που συμμετείχαν στην έρευνα. Παράλληλα, οι μαθητές
υποστήριξαν ότι τα εν λόγω υλικά τους βοήθησαν να παραμείνουν προσηλωμένοι και να κατανοήσουν στοιχεία, έννοιες και φαινόμενα που αφορούσαν το ηλιακό σύστημα ενδυναμώνοντας τις «εμπειρίες» τους και επεκτείνοντας τον βαθμό αντίληψης και κατανόησης της κίνησης και των χαρακτηριστικών των ουράνιων σωμάτων.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. White Plains, NY: Longman.
Azuma, R. T. (1997). A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators & Virtual Environments, 6(4), 355-385.
Bacca, J., Baldiris, S., Fabregat, R., Graf, S., & Kinshuk. (2014). Augmented Reality trends in education: A systematic review of research and Applications. Educational Technology & Society, 17(4), 133–149.
Berryman, D. R. (2012). Augmented reality: a review. Medical Reference Services Quarterly, 31(2), 212-218.
Billinghurst, M. (2002). Augmented reality in education. New Horizons for Learning, 12(5), 1-5.
Bower, M., Howe, C., McCredie, N., Robinson, A., & Grover, D. (2014). Augmented Reality in education–cases, places and potentials. Educational Media International, 51(1), 1-15.
Bryman, A. (2017). Μέθοδοι κοινωνικής έρευνας. Π. Σακελλαρίου (μτφ.). Αθήνα: Gutenberg
Cavas, P., & Culha, Y. (2021). The implementation of augmented reality in science education: an example of a lesson plan. In O. Zahal & N. Demirbilek (eds.), Theory and Research in Educational Sciences (pp. 191-212). Ankara: Gece Publishing.
Chantzi, E., Plessa, C., Chatziparadeisis Gkanas, I., Tsakalidis, A., & Tsolis, D. (2013). An innovative augmented reality educational platform using gamification to enhance lifelong learning and cultural education. Proceedings of the International Conference on Information, Intelligence, Systems and Applications (pp. 1-5). Piraeus, Greece: IEEE. DOI: 10.1109/IISA.2013.6623724.
Chen, P., Liu, X., Cheng, W., Huang, R. (2016). A review of using Augmented Reality in education from 2011 to 2016. In E. Popescu et al. (eds.), Innovations in Smart Learning, (pp. 13-18). Singapore: Springer.
Chiang, T. H. C., Yang, S. J., & Hwang, G. J. (2014). An augmented reality-based mobile learning system to improve students' learning achievements and motivations in natural science inquiry activities. Educational Technology & Society, 17(4), 352-365.
Condie, R., & Munro, R. (2007). The impact of ICT in schools-a landscape review. Coventry: BECTA.
Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2017). Designing and Conducting Mixed Methods Research. Sage Publications.
Debnath, A., Pathak, U., & Badoni, P. (2021) An Augmented Reality application to teach human anatomy to secondary school students. In A. Chakrabarti, R. Poovaiah, P. Bokil & V. Kant (eds.), Design for Tomorrow—Volume 2 (pp. 865-878). Singapore: Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-16-0119-4_70
Dede, C. (2009). Immersive interfaces for engagement and learning. Science, 323, 66–69.
Elkoubaiti, H., & Mrabet, R. (2018). A Survey of pedagogical affordances of Augmented and Virtual Realities technologies in IoT-based classroom. Proceedings of the 2018 IEEE 5th International Congress on Information Science and Technology (pp. 334-341). IEEE.
Fleck, S., & Simon, G. (2013). An Augmented Reality environment for astronomy learning in elementary grades: an exploratory study. Proceedings of the 25th Conference on l'Interaction Homme-Machine (pp. 14-22). Bordeaux, France: ACM.
Fleck, S., Hachet, M., & Bastien, J. M. (2015). Marker-based augmented reality: Instructional-design to improve children interactions with astronomical concepts. Proceedings of the 14th International Conference on Interaction Design and Children (pp. 21-28). Medford, MA, USA: ACM.
Hattie, J. (2013). Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. United Kingdom: Routledge.
Heilig, M. L. (1992). El cinema del futuro: The cinema of the future. Presence: Teleoperators & Virtual Environments, 1(3), 279-294.
Higgins, S., Xiao, Z., & Katsipataki, M. (2012). The impact of digital technology on learning: A summary for the education endowment foundation. Durham, UK: Education Endowment Foundation and Durham University.
Kasinathan, V., Mustapha, A., Hasibuan, M. A., & Abidin, A. Z. Z. (2018). First discovery: Augmented Reality for learning solar systems. International Journal of Integrated Engineering, 10(6), 149-154.
Kerawalla, L., Luckin, R., Seljeflot, S., & Woolard, A. (2006). “Making it real”: Exploring the potential of augmented reality for teaching primary school science. Virtual Reality, 10(3-4), 163-174.
Klopfer, E., & Squire, K. (2008). Environmental Detectives—the development of an augmented reality platform for environmental simulations. Educational Technology Research and Development, 56(2), 203-228.
Klopfer, E., & Yoon, S. (2005). Developing games and simulations for today and tomorrow’s tech savvy youth. TechTrends, 49(3), 33-41.
Korur, F. (2015). Exploring seventh-grade students' and pre-service science teachers' misconceptions in astronomical concepts. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(5), 1041-1060.
Koutromanos, G., Sofos, A., & Avramidou, L. (2015): The use of augmented reality games in education: a review of the literature. Educational Media International, 52(4), 253-271.
Lee, K. (2012). Augmented reality in education and training. TechTrends, 56(2), 13-21.
Linn, M. C., & Eylon, B. S. (2006). Science education: Integrating views of learning and instruction. In P.A. Alexander & P. H. Winne (eds.), Handbook of Educational Psychology (pp. 511–544). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Liou, H. H., Yang, S. J., Chen, S. Y., & Tarng, W. (2017). The influences of the 2D image-based augmented reality and virtual reality on student learning. Journal of Educational Technology & Society, 20(3), 110-121.
Martín-Gutiérrez, J., Saorín, J.L., Contero, M., Alcañiz, M., Pérez-López, D.C., & Ortega, M. (2010). Design and validation of an augmented book for spatial abilities development in engineering students. Computers & Graphics, 34(1), 77-91.
Mastrokoukou, A., & Fokides, E. (2015). Development and evaluation of a 3D virtual environment for teaching solar system's concepts. Proceedings from the 3rd International Symposium on New Issues on Teacher Education, Volume 2, (pp. 176-184). Volos, Greece: University of Thessaly.
Mikropoulos, T.A., Delimitros, M., Gaintatzis, P., Iatraki, G., Stergiouli, A., Tsiara A., & Kalyvioti, K. (2020). Acceptance and user experience of an augmented reality system for the simulation of sensory overload in children with autism. In D. Economou et al. (eds.), Proceedings of the 6th International Conference of the Immersive Learning Research Network-iLRN 2020 (pp. 86-92). Immersive Learning Research Network, IEEE.
OECD (2015). Students, computers and learning: Making the connection. Paris: OECD Publishing.
O'Shea, P., & Scapin, T. (2020). A review of commercially available educational Augmented Reality apps. In T. Bastiaens & G. Marks (eds.), Proceedings of Innovate Learning Summit 2020 (pp. 251-261). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
Patrício, J. M., Costa, M. C., & Manso, A. (2019). A gamified mobile Augmented Reality system for the teaching of astronomical concepts. Proceedings of the 14th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI) (pp. 1-5). IEEE.
Peddie, J. (2017). Augmented Reality: where we will all live. Springer: Tiburon, CA, USA.
Pérez-López, D., & Contero, M. (2013). Delivering educational multimedia contents through an augmented reality application: a case study on its impact on knowledge acquisition and retention. Turkish Online Journal of Educational Technology, 12(4), 19-28.
Radu, I. (2012, November). Why should my students use AR? A comparative review of the educational impacts of augmented-reality. Proceedings of the 2012 IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality (ISMAR) (pp. 313-314). IEEE.
Radu, I. (2014). Augmented reality in education: a meta-review and cross-media analysis. Personal and Ubiquitous Computing, 18(6), 1533-1543.
Shelton, B. E., & Hedley, N. R. (2003). Exploring a cognitive basis for learning spatial relationships with augmented reality. Technology, Instruction, Cognition and Learning, 1(4), 323-357.
Shelton, B. E., & Hedley, N. R. (2002). Using augmented reality for teaching earth-sun relationships to undergraduate geography students. Proceedings of the First IEEE International Workshop Augmented Reality Toolkit. Darmstadt, Germany: IEEE. DOI: 10.1109/ART.2002.1106948.
Shelton, B., Stevens, R. (2004). Using coordination classes to interpret conceptual change in astronomical thinking. In Kafai, Y., Sandoval, W., Enyedy, N., Nixon, A., Herrera, F. (eds.), Proceedings of the 6th International Conference for the Learning Sciences (pp. 634-634). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Sin, A. K., & Zaman, H. B. (2010). Live Solar System (LSS): Evaluation of an Augmented Reality book-based educational tool. Proceedings of the 2010 International Symposium on Information Technology (pp. 1-6). IEEE. DOI: 10.1109/ITSIM.2010.5561320.
Sirakaya, M., & Kiliç Çakmak, E. (2018). Investigating student attitudes toward Augmented Reality. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 6(1), 30-44
Tarng, W., Lin, Y. S., Lin, C. P., & Ou, K. L. (2016). Development of a lunar-phase observation system based on augmented reality and mobile learning technologies. Mobile Information Systems, Article ID 8352791, https://doi.org/10.1155/2016/8352791.
Yair, Y., Schur, Y., & Mintz, R. (2003). A “thinking journey” to the planets using scientific visualization technologies: implications to astronomy education. Journal of Science Education and Technology, 12(1), 43-49.
Yen, J. C., Tsai, C. H., & Wu, M. (2013). Augmented reality in the higher education: Students’ science concept learning and academic achievement in astronomy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 103, 165-173.
Zhang, J., Sung, Y. T., Hou, H. T., & Chang, K. E. (2014). The development and evaluation of an augmented reality-based armillary sphere for astronomical observation instruction. Computers & Education, 73, 178-188.
Βρέλλης, Ι., Γκαϊντατζής, Π., Δελημήτρος, Μ., Ιατράκη, Γ., Μικρόπουλος, Α., Μπέλλου, Ι., Στεργιούλη, Α., Τσιάρα, Α., & Χαλκή, Π. (2020). Βιώνοντας το αόρατο και το διαφορετικό: Επαύξηση της πραγματικότητας στη γενική και στην ειδική εκπαίδευση. Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, 13(1/2), 49-62.
Κουτρομάνος, Γ., & Μπουντέκας, Κ. (2020). Αξιοποίηση της Επαυξημένης Πραγματικότητας για τη διδασκαλία της Ιστορίας σε αρχαιολογικό χώρο. Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, 13(1/2), 63-81.
Μπάκα, Μ. Ι. (2018). Επαυξημένη πραγματικότητα και εκπαίδευση: Διερεύνηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων σε μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στο πλαίσιο διδασκαλίας για το Ηλιακό Σύστημα. Αδημοσίευτη Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Διαθέσιμη από το ΙΚΕΕ-ΑΠΘ, Κωδ. GRI-2018-21616.
Νικολαΐδου, Ι., Μπέλλου, Ι., & Μικρόπουλος, Α. (2019). Η συνεισφορά των πολυμεσικών στοιχείων στην επαυξημένη πραγματικότητα: Μια εφαρμογή στη Μελέτη Περιβάλλοντος. Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, 12(1), 15-25.
Σιμιτζόγλου, Σ., & Χαλκιά, Κ. (2007). Οι εναλλακτικές ιδέες των παιδιών για το ηλιακό́ σύστημα. Πρακτικά́ 5ου Πανελληνίου Συνεδρίου «Διδακτική́ Φυσικών Επιστημών και Νέες Τεχνολογίες στην εκπαίδευση», Τόμος Β’ (σ. 820-827). Ιωάννινα.
Τζόρτζογλου, Φ., & Σοφός, Α. (2017). Η επαυξημένη πραγματικότητα στην εκπαίδευση: βιβλιογραφική ανασκόπηση ερευνών και προοπτικές. Τόμος Υποψηφίων διδακτόρων ΠΤΔΕ Ρόδου. Ανακτήθηκε στις 4/2/2021, από http://www.pre.aegean.gr/wp-content/uploads/2017/02/14.Tzortzoglou_PTDE_PhD_2017.pdf.
Τσιαβός, Π., & Σοφός, Α. (2020). «Η χρήση της επαυξημένης πραγματικότητας στην εκπαίδευση: Ανάπτυξη και χρήση εφαρμογής για το μάθημα «Φυσικά - Ερευνώ και Ανακαλύπτω» της Ε΄ τάξης του Δημοτικού σχολείου». Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 15(2), 38-53.
Φωκίδης, E., & Φωνιαδάκη, I. (2017). Tablets, επαυξημένη πραγματικότητα και γεωγραφία στο δημοτικό σχολείο. e-Περιοδικό Επιστήμης & Τεχνολογίας, 12(3), 7-23
Φωκίδης, Ε., & Λιανού, Π. (2016). Τα πολυμέσα στην εκπαίδευση. Ανάπτυξη και αξιολόγηση εφαρμογής για τη διδασκαλία στοιχείων Αστρονομίας σε μαθητές της Στ’ δημοτικού. Παιδαγωγικά Ρεύματα στο Αιγαίο, 9-10, 90-101.
Χαλκιά, Κ. (2014). Διδάσκοντας φυσικές επιστήμες: Θεωρητικά ζητήματα, προβληματισμοί, προτάσεις. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη.