A rare opportunity within education": Utilizing cinema and cinematherapy in higher education

Abstract
Cinema and cinematherapy can significantly enhance the learning process and transform educational environments into spaces that foster empathy, self-reflection, compassion, altruism, and professionalism. The use of films and cinematherapy, particularly within the context of a teacher education group, can facilitate and promote their change and transformation at a cognitive, emotional, and behavioral level, and, simultaneously, on a personal, professional, and social level. Films also appear to help students understand ethical issues, develop critical thinking and social skills, and enhance moral reasoning. At the same time, films can be enjoyable, engaging, and empowering. Through watching films, we can experience pleasure, focused attention and concentration, be inspired, and discover new knowledge about ourselves, others, and the human condition. This article discusses the use of cinema and cinematherapy within the framework of the course "Education in Cinema" of the Department of Early Childhood Education (DECE) of the University of Thessaly.
Article Details
- How to Cite
-
Roumpou, C., & Magos, K. (2025). A rare opportunity within education": Utilizing cinema and cinematherapy in higher education. Open Journal of Animation, Film and Interactive Media in Education and Culture [AFIMinEC], 6(1). https://doi.org/10.12681/afiinmec.41653
- Section
- Articles
- Οι Συγγραφείς διατηρούν τα Πνευματικά Δικαιώματα και χορηγούν στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης ενώ ταυτόχρονα τα πνευματικά δικαιώματα της εργασίας προστατεύονται σύμφωνα με την Creative Commons Attribution License που επιτρέπει σε τρίτους - αποδέκτες της άδειας να χρησιμοποιούν την εργασία όπως θέλουν με την προϋπόθεση της διατήρησης των διατυπώσεων που προβλέπονται στην άδεια σχετικά με την αναφορά στον αρχικό δημιουργό και την αρχική δημοσίευση σε αυτό το περιοδικό.
- Οι Συγγραφείς μπορούν να συνάπτουν ξεχωριστές, και πρόσθετες συμβάσεις και συμφωνίες για την μη αποκλειστική διανομή της εργασίας όπως δημοσιεύτηκε στο περιοδικό αυτό (π.χ. κατάθεση σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή δημοσίευση σε ένα βιβλίο), με την προϋπόθεση της αναγνώρισης και την αναφοράς της πρώτης δημοσίευσης σε αυτό το περιοδικό.