Όψεις της αναπαράστασης του μαθητικού ρόλου στον ελληνικό κινηματογράφο


Δημοσιευμένα: Dec 21, 2024
Παναγιώτης Παπαναστασίου
https://orcid.org/0009-0008-8770-3089
Περίληψη
Η κινηματογραφική αναπαράσταση του μαθητή στη διεθνή και ελληνική βιβλιογραφία μπορεί να χαρακτηριστεί ως στερεοτυπική, κατασκευασμένη από ενήλικους, αναντίστοιχη, έστω εν μέρει, με την πραγματικότητα, ενώ αποκλείει ζητήματα που απασχολούν τους πραγματικούς μαθητές και τους γονείς τους (σχολική εκπαίδευση), καθώς και κάποιες κατηγορίες μαθητών (π.χ. μαθητές σε δυσμενείς συνθήκες διαβίωσης, σε μη αστικά κοινωνικό-οικονομικά περιβάλλοντα, με προβλήματα υγείας, κ.ο.κ.). Θεωρώντας ότι η παραπάνω θέση δεν αποσαφηνίζεται πλήρως και επαρκώς, η παρούσα θεωρητική μελέτη επιδιώκει να χαρτογραφήσει την κινηματογραφική εικόνα του μαθητή και την ένταξή του στο σχολικό περιβάλλον διερευνώντας τα σημεία εκείνα που δεν αναφέρονται στη διεθνή και ελληνική βιβλιογραφία και μη λησμονώντας βεβαίως, ότι κάθε χαρτογράφηση δεν είναι παρά μία εντελώς υποκειμενική πρόταση ανάγνωσης ενός ανεξερεύνητου, μέχρι στιγμής, χώρου. Με την οπτική αυτή, χαρτογραφείται ο μαθητής σφαιρικά μέσα από ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα ταινιών του ελληνικού κινηματογράφου (κλασικός και σύγχρονος), ώστε να παρουσιαστούν οι κοινωνικές και πολιτικές καταστάσεις που αντιμετωπίζει ο μαθητικός ρόλος στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού θεσμού και παράλληλα να αναδυθεί ο έμφυλος ρόλος του.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Παναγιώτης Παπαναστασίου, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

Ο Παναγιώτης Παπαναστασίου είναι δάσκαλος και θεατρολόγος. Εργάζεται σε Δημοτικά σχολεία ως εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης, ενώ παράλληλα είναι εκπαιδευτής ενηλίκων. Είναι κάτοχος τριών προπτυχιακών τίτλων σπουδών:

Επικοινωνία, Μέσα & Πολιτισμός, Πάντειο Πανεπιστήμιο, 2009

Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, 2014

Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Πατρών, 2021.

Είναι ακόμη διπλωματούχος του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών: Επικοινωνία & Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης: Κινηματογραφικές & Πολιτισμικές Σπουδές, Πανεπιστήμιο Αθηνών, 2016. Από το 2020, είναι υποψήφιος διδάκτωρ στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Άρθρα και μελέτες του έχουν δημοσιευθεί στα ελληνικά σε βιβλία, συλλογικούς τόμους και επιστημονικά περιοδικά με θέμα τη σχέση των Μ.Μ.Ε. με τον πολιτισμό και του θεάτρου με την εκπαίδευση.