Οι Απαρχές του Εξεταστικού Ζητήματος στην Εκπαίδευση: Δυσλειτουργίες και Αναθεωρήσεις


Δημοσιευμένα: Jul 15, 2024
Σοφία Κανταράκη
Περίληψη

Το εξεταστικό ζήτημα και η σύστοιχη ιδεολογία που συμπυκνώνει, ως σημαίνουσα πτυχή της
εκπαίδευσης, θα απασχολήσει πολυεπίπεδα τους κατά περιόδους ιθύνοντες υπουργούς
Εκκλησιαστικών και Δημοσίας Εκπαιδεύσεως του νεοσύστατου ελληνικού κράτους και θα διέλθει από
αρκετές διακυμάνσεις, οι οποίες χρωματίζονται κοινωνικά και ιδεολογικά. Είναι σημαντικό ότι ο
δημόσιος χαρακτήρας των εξετάσεων πιστοποιούσε τον βαθμό ικανότητας του προσωπικού και της
συνολικής λειτουργίας του σχολείου. Παρόλα αυτά η ίδια η σχολική πραγματικότητα θα αναδείξει
κατά καιρούς δυσλειτουργίες της εξεταστικής διαδικασίας που καταστρατηγούσαν και υπονόμευαν
τον παιδαγωγικό της ρόλο. Στη σύντομη αυτή αναδρομή διαφαίνεται ο εύθραυστος χαρακτήρας των
εξετάσεων και η αποτύπωση αυτού στα εκπαιδευτικά πράγματα

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Βενθύλος, Γεώργιος (1884), Θεσμολόγιον της δημοτικής εκπαιδεύσεως, τόμ. Α΄. 1833-1883, Εν Αθήναις,
παρά τω εκδότη Σ. Κ. Βλαστού, σ. 309
Γκότση, Ζωή (2004), Η ζωή εν τη πρωτευούση: Θέματα αστικής πεζογραφίας από το τέλος του 19ου αιώνα,
Αθήνα, Νεφέλη, σ. 213.
Ευταξίας, Αθανάσιος (1894), «Το έργον μου και το έργον του Χ. Τρικούπη εν τη παιδεία και τη εκκλησία»,
Αγόρευσις εν τη Βουλή κατά την συνεδρίαν της 20 Δεκεμβρίου 1893, Εν Αθήναις. Τύποις «Εφημερίδος».
Ευταξίας, Αθανάσιος (1900), Τα νομοσχέδια του Υπουργείου της Παιδείας, Εν Αθήναις. Εκ του
Τυπογραφείου Π. Δ. Σακελλαρίου.
Μυλωνάς, Θεόδωρος (1998), Κοινωνιολογία της Ελληνικής Εκπαίδευσης. Συμβολές. Αθήνα, Gutenberg, σ.
Νούτσος, Χαράλαμπος (2004), Προτείνω την απόλυσιν. Η ιδεολογία της καθηγητικής ευθύνης το 19ο αιώνα
στην Ελλάδα, Αθήνα, Βιβλιόραμα, σ. 79.
Παπαδόπουλος, Γ. Γ. (1866), Δοκίμιον πρακτικών οδηγιών προς τους διδασκάλους των εν Ελλάδι δημοσίων
και ιδιωτικών στοιχειωδών σχολείων των αρρένων και κορασίων, Αθήνησι, εκ του τυπογραφείου Π. Α.
Σακελλαρίου, σ. 52.
Παρίσης, Στέφανος (1886), Ανωτέρα και Μέση Εκπαίδευσις: Ήτοι συλλογή των διεπόντων την Ανωτέραν
και Μέσην Εκπαίδευσιν νόμων, Β. Διαταγμάτων και εγκυκλίων του επί των Εκκλησιαστικών και της Δημοσίας
Εκπαιδεύσεως Υπουργείου από του 1884-1886, Εν Αθήναις, Εκ του τυπογραφείου "Ο Παλαμίδης", τόμ. Α΄, σσ
-250.
Σκορδέλης, Βλάσιος Γ. (1885), Ημερολόγιον Δημοδιδασκάλου, ήτοι η παιδαγωγία εν τη πράξει, Εν Αθήναις,
παρά τω Εκδότη Ανέστη Κωνσταντινίδη, 117.
Σκορδέλης, Βλάσιος Γ. (1890), Διδασκαλικός οδηγός: ήτοι θεωρητικός και πρακτικός οδηγός των Δημοτικών
Σχολείων και Παρθεναγωγείων, Εν Αθήναις, εκδότης Ανέστης Κωνσταντινίδης, σ. 103.
Σκούρα, Λ. (2014), Σκούρα Λ. (2014), Η γενική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα,
-1910), Θεσμοί, Αντιλήψεις, Ανισότητες, Μια ιστορική κοινωνιολογική προσέγγιση, Αθήνα, Gutenberg, σσ.
-190