Η σημασία της ΔΟΠ (Διοίκησης Ολικής Ποιότητας) στην εκπαιδευτική διαδικασία μέσω ενός υποθετικού (αντι)παραδείγματος Μακιαβελικού τύπου συστήματος αξιολόγησης, σε μία εκπαιδευτική μονάδα, αντιδιαστέλλοντας/ αντιστρέφοντας τις βασικές αρχές του πλαισίου Ολ


Δημοσιευμένα: Ιαν 26, 2025
Νικόλαος Γάλλος
Περίληψη

Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να παρουσιάσει ένα υποθετικό (αντι)παράδειγμα Μακιαβελικού τύπου συστήματος αξιολόγησης σε μία εκπαιδευτική μονάδα, αντιδιαστέλλοντας τις βασικές αρχές του πλαισίου Ολικής Ποιότητας. Μπορεί στην πράξη να καταδείξει την σημασία της ΔΟΠ (Διοίκησης Ολικής Ποιότητας) στην εκπαιδευτική διαδικασία, να διερευνήσει τα χαρακτηριστικά της καλύτερης δυνατής απόδοσης, να επιτρέψει την πρόοδο του σχολείου και την εκπλήρωση του οράματός του. Βασικός υπεύθυνος και εμπνευστής είναι ο Διευθυντής, ο οποίος έχοντας ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια του αναδεικνύεται μεταρρυθμιστικός παράγοντας. Παρουσιάζονται λοιπόν τα θετικά χαρακτηριστικά της σχολικής μονάδας, όπως αυτό της επικοινωνίας, που επηρεάζει τη λειτουργία της, προσφέροντας ποιοτική γνώση και προάγει τη συνεργασία όλων των φορέων. Επίσης, αναδεικνύονται τα χαρακτηριστικά του σύγχρονου διευθυντή, που συνδέει τις ομάδες του σχολείου και καθοδηγεί προς της επίτευξη του στόχου, μέσω κατάλληλου κλίματος και ορθών διαδικασιών. Στη συνέχεια εξετάζονται οι αρνητικοί παράγοντες, όπως οι συγκρούσεις και η κακή διαχείρισή της αλλαγής, ως λόγοι
οπισθοδρόμησης και μη επίτευξης στόχων, αποσκοπώντας να ενισχυθούν τα στάδια της ΔΟΠ στην επίτευξη των στόχων. Τέλος, παραθέτοντας τα σημεία του Deming στην εκπαιδευτική διαδικασία, καταδεικνύεται πώς μπορεί να δημιουργηθεί ένα σχολείο ποιότητας σε μια σύγχρονη και διαρκώς μεταβαλλόμενη κοινωνία και να δώσει τα απαραίτητα εφόδια σε εκπαιδευτικούς και μαθητές.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Armitage, A. (2015). The dark side: The poetics of Toxic Leadership. Advances in Developing Human Resources,
Braun, S. (2017). Leader Narcissism and Outcomes in Organizations: A Review at Multiple Levels of Analysis and
Implications for Future Research. Frontiers in Psychology, 8:773. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00773
Day, C. (2003). Η εξέλιξη των Εκπαιδευτικών . Αθήνα : Μτφρ Α. Βακάκη. ΤΥΠΩΘΗΤΩ / ΔΑΡΔΑΝΟΣ
De Vries R. (2018). Three Nightmare Traits in Leaders. Frontiers in Psychology, 9:871.
Fulllan, M. (1991). The new meaning of educational change. London: Cassell.
%20The%20New%20Meaning%20of%20Educational%20Change,%20Fourth%20Edition.pdf
Hoyle, J. R., English, F. W., & Steffy, B. (2005). Skills for successful 21st century school leaders. R&L Education.
%26+Steffy,+B.+(2005).+Skills+for+successful+21st+century+school+leaders.+R%26L+Education.&ots=2TWaMG255
S&sig=YSVKshRkiv1frwUWtO9aMiB6qvA&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Nassif, A. G. (2019). Heterogeneity and centrality of “dark personality” within teams, shared leadership, and
team performance: A conceptual moderated-mediation model. Human Resource Management Review, 29(4),
Otto, K., Thomson, B. & Rigotti T. (2018). When Dark Leadership Exacerbates the Effects of Restructuring. Journal
of Change Management, 18:2, 96-115. https://doi.org/10.1080/14697017.2018.1446691
Παπαλεξανδρή, Ν., & Μπουραντάς, Δ. (2003). Διοίκηση ανθρωπίνων πόρων. Εκδόσεις Μπένου.
Παρασκευόπουλος, Θ. (2008). Συγκρούσεις ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς στο χώρο του σχολείου. Αιτίες,
αντιμετώπιση, αποτελέσματα, η επίδραση του φύλου, ο ρόλος του διευθυντή. Εκδόσεις Γρηγόρη.
Πασιαρδής, Π. (2004). Εκπαιδευτική ηγεσία. Από την περίοδο της ευμενούς αδιαφορίας στη σύγχρονη εποχή.
Μεταίχμιο.
Σαΐτης, Χ. (2008). Ο διευθυντής στο δημόσιο σχολείο. ΥΠΕΠΘ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Σαΐτης, Χ. Α. (2001). Η Λειτουργία του Σχολείου μέσα από τις Αποφάσεις του Συλλόγου. Ατραπός
Σαΐτη, Α. & Σαΐτης, Χ. (2012). Ο Διευθυντής στο σύγχρονο σχολείο. Θεωρία, Έρευνα και Μελέτη Περιπτώσεων.
Αυτοέκδοση.
Schmid, E. A., Pircher Verdorfer, A., & Peus, C. V. (2018). Different shades—different effects? Consequences of
different types of destructive leadership. Frontiers in psychology, 9, 1289.
Woods, Μ., Christodoulidou, Ν., Yavas Β. & Vardiabasis D. (2013). Unethical Business Practices in the Foodservice
Industry. Journal of Foodservice Business Research. 16:4, 407-419. https://doi.org/10.1080/15378020.2013.824284
Ζαβλανός, Μ. (2003). Η Ολική Ποιότητα στην Εκπαίδευση. Σταμούλης.